Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Højest 1 buk pr. 50 ha
#1
Højest 1 buk pr. 50 ha!

Hvert år er der debat om bukkejagten; ”hvornår bør den starte og slutte”? ”skal man skyde store eller små bukke”? ” skydes der for mange bukke”? og ””hvor mange bukke kan man egentligt tillade sig at skyde”?

Niels Kanstrup, tidligere medarbejder hos Danmarks Jægerforbund og nu indehaver af firmaet Dansk Jagtakademi, har i det seneste nummer af Jagt, Vildt & Våben stillet nogle kriterier op for en ”Passende afskydning”.

Niels Kanstrup henviser til 4 hovedpunkter fra de ”jagtetiske regler”:

1. Afpas jagthyppighed og afskydning til terrænets bæreevne. En høj jagtleje eller mange deltagere berettiger IKKE til et højt jagttryk.

2. Et velbeliggende areal berettiger IKKE til at nedlægge mere vildt, end arealet kan oppebære.

3. Sørg for en afbalanceret afskydning af han- og hundyr samt unge og gamle individer.

4. Forvalt ”dit” vildt og terræn, som du gerne ser dine jagtnaboer forvalte ”deres”.

Som ”tommelfingerregel” opstiller Niels Kanstrup, at man på et 100 ha stort blandet terræn i en gennemsnitslandsdel, kan være en naturlig råvildtbestand på ca. 20 dyr i efterårsbestanden.

Dette giver basis for en årlig afskydning af ca. 7 dyr (ca. 1/3-del), hvoraf højest ca. 30%, svarende til ca. 2 dyr, bør være bukke.
Så skal man tilpasse sin afskydning efter det enkelte terræns bæreevne og undgå at ”nasse” på naboterrænerne, skal man med andre ord have mindst 50 ha blandet og godt råvildtterræn for at kunne nedlægge én buk om året.

Det passer jo forbavsende godt med den private opgørelse, jeg lavede over de afskydningstal, som godser og andre store råvildtforvaltere sidste år offentliggjorde i Danmarks Jægerforbunds medlemsblad Jæger.
På disse ideelle råvildtterræner - med en råvildtbestand som nok må skønnes bedre og tættere - end flertallet af vore jagtterræner – skydes der kun 1 buk for hver ca. 60 ha.
På denne baggrund, mener jeg godt, man kan anbefale, at jægere højest bør skyde 1 buk for hver påbegyndt 50 ha sammenhængende jagtterræn, som man råder over.

Med ønsket om en god bukkejagt 2009 – knæk og bræk.

Korthår
Svar
#2
Ja, ja. Sagt på en anden måde, så bør alle med et revir på under 50 ha ikke skyde nogen buk [:o)]

Jeg synes efterhånden, at mange af Kanstrups udtalelser kunne lyde som om, de kom fra enten DOF eller DN.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Højest 1 buk pr. 50 ha!

På denne baggrund, mener jeg godt, man kan anbefale, at jægere højest bør skyde 1 buk for hver påbegyndt 50 ha sammenhængende jagtterræn, som man råder over.

Med ønsket om en god bukkejagt 2009 – knæk og bræk.

Korthår



Hej Korthår

Er du sikker på at det er det du mener. Hvis det kan være for hvert påbegyndt 50 ha så kan 10 jægere med hver 5 ha altså skyde en buk hver, og jægeren der har 51 ha kan skyde 2. Mener du ikke 1 buk pr 50 ha ? Altså ingen bukke hvis man ikke råder over 50 ha og først 2 når man råder over 100 ha. Men selv din udlægning vil vel reducerer antallet af skudte bukke.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
ethvert initiativ vil være en forbedring[}Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Så skal man tilpasse sin afskydning efter det enkelte terræns bæreevne og undgå at ”nasse” på naboterrænerne



Hvis et dyr udvandrer til ens terræn, "nasser" man så hvis man nedlægger det ????

Jeg er selvfølgelig med på, at man ikke skyder enhver buk man overhovedet kan komme i nærhed af på ens terræn, men det der med 1 buk pr. 50 hk synes jeg pænt ude i hampen. Man kan altid diskutere hvorvidt vi forvalter bukkejagten rigtig/forkert, men faktum er, at råvildtbestanden jo ikke ligefrem er udrydningstruet. Sat lidt på spidsen, så kan bestanden bære den afskydning som man ser pt.
Når der så samtidig trækkes paraller til godser osv. hvor jagten ofte er "cool buisness" med et produkt som skal leveres = tilstrækkeligt store trofæer for de kunder som køber sig til den vare, så synes jeg igen der lugter lidt af "trofæ-jagt".

Hvorfor hulen skal vi alle dikteres hvordan vi skal udøve vores jagt ?? Nogle jægere går målrettet efter trofæstørrelse, andre jager til fryseren og nogen igen blot for oplevelsen. Hvem af dem har "mest ret" til jagten ???

Jeg forstår det simpelthen ikke.........

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#6
I Sverige er man begyndt (har allerede) erkendt at for højt jagttryk har været med til at elgbestanden er gået kraftigt tilbage. Det har dog være en langvarig proces hvor argumenter om naturlige svingninger og ligende har været brugt som begrundelse for blot at afskyde som man plejer.

Med hensyn til rådyr i Danmark er der vel ikke noget i vejen for at jage til fryseren eller for oplevelsens skyld - det skal bare ikke være bukke alle sammen. Efter det Korthår startede med skal man blot huske at 70 % (og helst 75 %) af det der nedlægges skal være hundyr og lam. Hvis man holder sig til en fordeling på 25 % bukke, 25 % hundyr og 50 % lam, så bør det vel fortsat være muligt både at få gode oplevelser og noget i fryseren. Problemet er her at alle gerne vil have horn på væggen eller måske bare gerne vil kunne komme på jagt i maj og at det medføre et for højt jagttryk på bukkene, men en dårligere bestandssammensætning til følge.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Ikke mere end een sølle buk pr 50 ha[:0]

Jeg var ellers af den opfattelse at forårsbestand størrelsen af råvildtet, bestandens sammensætning, bukkens alder og andre hæmmende faktorer var en del af dette regnestykke, men nej[:o)]

Det var jo lidt af en bet! jeg har ellers lavet 50 skud til de 2 års bukke de store bukke har javet ud af skoven, som naboen sælger i DBA for 2,000 kr inkl. kød[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Knæk og bræk i morgen tidligt, det gælder selvfølgelig jer alle sammen.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Citat:quote:

Originally posted by korthår

Højest 1 buk pr. 50 ha!

På denne baggrund, mener jeg godt, man kan anbefale, at jægere højest bør skyde 1 buk for hver påbegyndt 50 ha sammenhængende jagtterræn, som man råder over.

Med ønsket om en god bukkejagt 2009 – knæk og bræk.

Korthår



Hej Korthår

Er du sikker på at det er det du mener. Hvis det kan være for hvert påbegyndt 50 ha så kan 10 jægere med hver 5 ha altså skyde en buk hver, og jægeren der har 51 ha kan skyde 2. Mener du ikke 1 buk pr 50 ha ? Altså ingen bukke hvis man ikke råder over 50 ha og først 2 når man råder over 100 ha. Men selv din udlægning vil vel reducerer antallet af skudte bukke.



Hej yeti

Ja det var faktisk det jeg mente.[Smile]
Ellers er det jo kvoteordning eller egentlig arealbegrænsning og det er ikke det jeg agiterer for.
Jægere med mindre arealstørrelser end 50 ha kan være bedre vildtplejere og have mangefold bedre terræner end dem med flere hundrede ha, og jeg synes ikke de skal fratages muligheden for at skyde en buk.

Det jeg er "ude efter" er de små terræner, hvor man ukritisk skyder på alt som viser sig med et par gevækster i panden.

Alm. sund fornuft og lidt tanker i relation til de her skitserede bestandteorier, tror jeg ikke nogen tager skade af.

Det vil være mig en stor glæde, hvis Niels Kanstrups skriverier kan få det indarbejdet i bukkejægernes "univers", at der skal meget tungtvejende grunde til at skyde mere end 1 buk pr. 50 ha.

At det så nogle steder fortsat er alt for meget, er en anden sag, men som STROM udtrykker sig, vil enhvert initiativ være en forbedring.

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#9
Det lyder da godt med de 50 hektar. Jeg har 200 hektar flad hvedemark og skel mod en statsskov så kan jeg jo med god samvittighed nuppe de første fire.
Svar
#10
Jeg vil hellere gå efter den %-vise fordelingsnøgle. Nedlægger jeg så fx. 8 bukke, så må jeg bare sørge for at nedlægge tilsvarende mange lam og råer, så passer regnestykket :-)

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Det lyder da godt med de 50 hektar. Jeg har 200 hektar flad hvedemark og skel mod en statsskov så kan jeg jo med god samvittighed nuppe de første fire.

tja, de 6 der har lejet 55 ha flad hvedemark op mod min skov, skød 6 bukke sidste år (+ mindst 5 hundyr)[Sad!]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Det er vel netop her problemet opstår. Det er da rigtigt at en god åben løvskov holder mere råvildt end en flad hvedemark. Men er det nu en tæt granskov er det vel ikke lige så klart. Hvis der fx var en national kvote på x dyr pr HA, så ville fordelingen formentlig blive en helt anden. Men så var der godt nok også meget administration der skulle ordnes. Jeg tror dog at det var den eneste måde at klare problemstillingen fulgt ud - og samtidigt er jeg slet ikke sikker på at jeg synes at det ville være en god løsning. Hvem skulle betale for alle de personer der skulle administrere det. Og hvad ville der så ske når vildttællingerne svingede - det kunne jo ende med at udbyttet på de stykker der driver af fornuftige jægere der gør meget for at pleje vildtet ville svinge alene med udgangspunkt i hvad nogle burkrater dad og fandt ud af.
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Kenneth: Det lyder da meget fornuftigt... hvis ellers den lokale bestand kan bære det. Du ska bare lige sørge for at kigge efter om det er rålam eller bukkelam, inden du skyder lammene... ;-)

Bestandstætheden varierer som meget. Der er givet vis mange steder, hvor bestanden er tyndere end andre, og derfor ikke kan bære så massiv en afskydning, som andre steder. Omvendt er der steder, hvor der godt holdes til råvildtet. På en jagt i Østjylland jeg har sammen med 2 andre er der rigtig mange rådyr. Vi har ca. 50 Ha. hvorpå vi skyder 4-5 stykker pr. år bukke/hundyr - 50/50. Naboerne holder også godt til - det kan vi da høre, for vi kan ikke være på jagt uden at høre skud - hver gang! Selvom der holdews relativt hårdt til råvildtet i området, ser vi bare flere og flere hvert år... Folk er nu nødt til at hegne deres haver ind for at have deres roser og frugttræer i fred. Vores jagtudlejer beder os hvert år om vi ikke vil skyde lidt flere dyr end vi plejer, for det er problematisk med alle de dyr i haven...
Vi har snakket om i vores lille jagt, at øge jagttrykket på rådyr i år for at glæde jagtudlejeren og for at forebygge at der fremkommer faldvildt lige som på Fyn, hvor naturen sørgede for at gøre jægernes job, fordi de ikke selv var gode nok til at tynde ud i bestanden... 1 buk pr. 50 Ha... ikke hos os! ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Citat:quote:

tja, de 6 der har lejet 55 ha flad hvedemark op mod min skov, skød 6 bukke sidste år (+ mindst 5 hundyr)



Ja og det er vel der skoen trykker. Jeg tror det bliver svært at opstille enkle regler der kan sortere kvajpanderne fra desværre.
Hvis jeg havde naboer af den karakter ville jeg nok i al fredsommelighed have punteret deres biler[}Smile]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ran

Kenneth: Det lyder da meget fornuftigt... hvis ellers den lokale bestand kan bære det. Du ska bare lige sørge for at kigge efter om det er rålam eller bukkelam, inden du skyder lammene... ;-)

Bestandstætheden varierer som meget. Der er givet vis mange steder, hvor bestanden er tyndere end andre, og derfor ikke kan bære så massiv en afskydning, som andre steder. Omvendt er der steder, hvor der godt holdes til råvildtet. På en jagt i Østjylland jeg har sammen med 2 andre er der rigtig mange rådyr. Vi har ca. 50 Ha. hvorpå vi skyder 4-5 stykker pr. år bukke/hundyr - 50/50. Naboerne holder også godt til - det kan vi da høre, for vi kan ikke være på jagt uden at høre skud - hver gang! Selvom der holdews relativt hårdt til råvildtet i området, ser vi bare flere og flere hvert år... Folk er nu nødt til at hegne deres haver ind for at have deres roser og frugttræer i fred. Vores jagtudlejer beder os hvert år om vi ikke vil skyde lidt flere dyr end vi plejer, for det er problematisk med alle de dyr i haven...
Vi har snakket om i vores lille jagt, at øge jagttrykket på rådyr i år for at glæde jagtudlejeren og for at forebygge at der fremkommer faldvildt lige som på Fyn, hvor naturen sørgede for at gøre jægernes job, fordi de ikke selv var gode nok til at tynde ud i bestanden... 1 buk pr. 50 Ha... ikke hos os! ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Hej ran

Selvfølgelig er der stor forskel på bestandtætheden på forskellige terræner og i forskellige områder/landsdele.
NK's beregninger er taget som et omtrentligt landsgennemsnit, men ideen og det forenklede budskab - højest een buk pr. 50 ha - ville komme alle anstændige jægere til gode, hvis det blev overholdt.

Er der problemer med for tætte bestande i visse områder, hjælper det ikke at skyde flere eller færre bukke - så er det produktionsapperatet (altså råerne) som skal holde for.

Dit eksempel med 4 - 5 dyr pr. 50 ha er jo ikke skudt meget ved siden af det anbefalede (ca. 7 dyr pr. 100 ha), men hvis ALLE naboer i området,tolder så hårdt af bestanden, som du antyder, vil bestanden blive reduceret på sigt, medmindre der hovedsageligt skydes bukke og lam.
Kunne det tænkes, at der ligger et større revir inden for en radius af 2 - 5 km som måske leverer et pænt bidrag af overskudsdyr?

Men tilbage til dine 50 ha.
Ønsker du/I at skyde f.eks. 2 gode 3-års bukke, kræver det, at der ud over de 2 i skyder er 2 bukke på 2 år + 2 bukke på 1 år, altså 6 bukke med opsats.
Disse bukke skal vel at mærke være på dit terræn - uden at indregne naboens. Kun derved opretholder du en passende og BÆREDYGTIG afskydning (bæredygtig = en afskydning som kan bibeholdes år efter år uden bestande forøges eller reduceres)
Og det er altså næsten naturstridigt, med 6 bukke på 50 ha, for de jager altså hinanden væk.

"Højest 1 buk pr. 50 ha" er primært for at begrænse de helt urimelige afskydningstal på yngre bukke, som vi ser og alle kender til på enkelte strategisk godt beliggende "smørhuller" jævnt fordelt hen over landet, men "man skal ikke kaste med sten, hvis man selv bor i et glashus" og derfor skal det selvfølgeligt gælde for alle terrænstørrelser og -typer.

Umiddelbart tror jeg ikke, at ret mange har "ondt" af at naboen skyder 1 buk - næsten uanset arealstørrelsen, men forsøger han/hun at skyde nr. 2, 3 eller flere - så[Sad!] - for det vidner kun om een ting; nemlig grådighed[xx(]

mvh
Korthår
Svar
#16
Hej Korthår.
Det kan vi ikke være uenig i. Jeg mener da heller ikke man skal være grådig, og mit udgangspunkt er, at man skal kigge på hvad der er bæredygtigt lokalt.

Nu er det jo ikke sikkert, at alle fokuserer på store trofæer. Hvis man ønsker det har du ret. Det re så bare umuligt i vores jagt, da alle nabostykkerne er små parceller - også en hel del, der ikke er så store som vores. Der er ingen områder uden afskydning i stor omkreds. Vores område er bare et ideelt råvildtbiotob med rigtig god fødeadgang og varierende muligheder for skjul - deraf mange dyr...

I samme ombæring kan man så sige, at konsekvensen af det er, at der ikke er mange store bukke, da de aldrig når at blive rigig gamle, inden de bliver skudt af en eller andne i nabolaget - eller måske os selv - men det er vilkårene der.... Der er bukke nok - og hvis der er nok til at beslå hundyrene, så der kommer afkom, vil ca. halvdelen nok være bukkelam - sådan cirka...

Jeg vil umiddelbart mene, at afskydningen i området er rimelig ballanceret - hvad angår fordelingen på køn - for vi mangler hverken bukke i foråret eller eller dyr i det hele taget om efteråret...

Når vi så lander på 4-5 dyr pr/år, hvhilket er lidt højere end landsgennemsnittet skyldes det, at vi har en god biotop. Der er andre steder, hvor det ikke kan lade sig gøre.

I området hvor jeg bor er der masser af god natur og rigtig god jagt (desværre har jeg ikke jagt lige der...) Men det har en bekendt, som har haft vildtkonsulent på besøg i forhold til at vurdere hvad afskydning hans 200 hektar kan bære. Hold nu fast: Svaret lød på ca. 30-35 dyr pr. år... så den der betragtning med 1 buk pr. 50 ha. er vist behæftet med en vis usikkerhed...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Hej ran

"Højest 1 buk pr. 50 ha" er jo netop for, at der ikke skal "tærskes langhalm på" om der nu kan skydes ½ - 2 eller flere bukke på et givent terræn.
Huskereglen er simpel - og til at forstå[Smile] - og fremkommet fra en kyndig og vidende kapacitet på området(Niels Kanstrup).

Min erfaring siger mig samtidig, at de steder, hvor de har en bedre biotop og bestand end gennemsnittet, der praktiserer de hellere en meget forsigtig afskydning, end det modsatte. (Det viser tallene fra de professionelt drevne terræner jo netop også)

Citat:quote:

Originally posted by ran

Hej Korthår.
Men det har en bekendt, som har haft vildtkonsulent på besøg i forhold til at vurdere hvad afskydning hans 200 hektar kan bære. Hold nu fast: Svaret lød på ca. 30-35 dyr pr. år...



Til dette vil jeg blot sige, at det kan være den pågældende vildtkonsulent skulle på skolebænken igen[Wink]
Regner man på tallene skulle en afskydning på 35 dyr være betinget af en totalbestand på 3 gange så mange = 105 dyr.
Det svarer til 1 dyr pr. 1,9 ha[:0]
En så tæt bestand vil helt sikkert medfører dårligere trivsel, parasitangreb m.v. på sigt - altså måske "den fynske syge" om igen.
Hvordan med skader på skovkulturer m.v. (for er der hegnet er der jo endnu mindre fødesøgningsareal)?
Er der slet ingen naboer til også at høste af bestanden?[:o)]

Var den pågældende afskydning angivet som et middel til at nå en målsætning om en lavere og mere bæredygtig bestand på sigt, kan jeg forstå det, men ellers........?
Da bestanden var på sit højeste på Borris Skydeterræn før bestanden kollapsede, var der 1.500 dyr på 4.700 ha, svarende til 1 dyr pr. 3,13 ha.
Hertil skal dog lægges et kæmpe landbrugsareal rundt om skydeterrænet, hvor dyrene også færdedes meget og hentede megen føde og blev nedlagt i stor stil, men der er selvfølgelig stor forskel på jordboniteten på hedesletten i Borris og de fede østdanske jorder.

Jeg synes stadig Niels Kanstrups betragtninger er rigtige og værd at følge.[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#18
Jeg finder disse bambidebatter lidt forkvaklede, på den måde at forstå at et eventuelt resultat aldrig retfærdigør alle. Herude er vi en gruppe jægere der stort set har al jagt på omkring 4-600 hektar, og nogle har rigtigt meget (flad pløjemark) og andre som undertegnede har kun 6 hektar perfekt råvildtterræn. Jeg har 3/4 dele af en mose hvor råvildtet virkeligt ynder at opholde sig, og formodentligt er der 8-15 dyr der dagligt har deres gang der. De omkringliggende naboer har kun levende hegn der støder op til, men det afholder ikke især en jæger fra at skyde på alt med minimum en halv knop på skallen. Han er bedøvende ligeglad med hvad vi mener om at han skal sidde på sine 50 hektar flade mark og skyde løs af (vores) råvildt, og han mener heller ikke at han på nogen måde skal yde med fodring med mere. Det er den slags jægere der får mig til at lade bukken gå, som jeg gjorde sidste år. Jeg vil ikke drive min jagt efter parolen om at skyde, for ellers gør naboen det.

Det er sjovt nok kun jægere der har lejet sig ind, som absolut skal have knaldet noget ned.

Jeg har valgt at fodre og plante til, og til mine agerhøns og fasaner er der nu lavet insektvolde. Der kommer snart et par søer mere til, og så videre havde jeg tænkt mig at gøre. At debatten om arealbegrænsning så kommer op, kan virkeligt bringe mit p*s i kog, for jeg føler mig faktisk lidt hævet over enkelte at mine jægernaboer selvom de har lagt større arealer.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#19
Det svære i denne øvelse er jo også at skulle acceptere begrænsninger. Idéen med 1 pr 50 ha er jo bl.a. at der så i de bedste biotoper skabes et overskud der så kan skydes i de dårligere biotoper - hvilket vel er det Great Dane på forbilledlig vis har overskud til at se. Samtidigt er det også en begrænsning af de små "mose paraceller" som ikke bare kan plaffe løs og skyde langt mere end hvad arealet berettiger til.

Men realiteten er jo at vi kan diskuterer dette til vi bliver blå i hovedet uden at der opnåes enighed - dertil er interesserne for forskellige.
Mvh.

Yeti
Svar
#20
Hver gang denne afskydningsdebat, som indeholder mange fornuftige betragtninger, dukker op, strejfer det mig, at holdningen til denne selvfølgelig er meget afhængig af, hvordan man er skruet sammen i knoppen.
Jeg har mødt jægere, der åbenlyst stiver et sølle selværd af ved ukritisk at leverer det ene dyr efter det andet i håb om at opnå respekt fra omgivelserne.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)