Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydetid eller hvornår
#1
Havde ikke heldet / lykken med mig i går morges, men kan alligevel ikke lade være med at brokke mig, for efter almanakken (den fra Nakskov) bor jeg et sted hvor solen står op kl. 05.02 og det gør den sgu uanset om jeg flytter krydset en halv cm i alle retninger for, hvor jeg nu sidder. så er det røvirriterende at høre at der altså er nogen der ikke kan klokken eller er pisse ligeglad med klokken og alle vi andre.
Det første skud faldt kl. 04.54 altså 8 min før officiel skydetid på pågældende lokalitet.
Jeg har prøvet at regne ud fra bynavnene, og 1 min svarer til ca 10- 12 km, øst - vest, hvilket vil sige 8 min x 10 km = 80 km, mindst

Kan man se / regne så meget forkert?

Jeg vil selvfølgelig prøve at finde ud af hvem det er, for det er inden for en trekant hvor der højst er 4 - 7 jægere det kan være.

Jeg brokkede mig til et par gutter over det, hvortil den ene sagde " nå, du havde nok ikke heldet med dig" ? Er det bare mig eller skal man kalkulere med en margen på x antal min?

Ta nu her til morgen havde jeg så en flot buk for, og den gik i skoven kl 05.57,kun 2 min før skydetid, jeg havde sgu nær skudt, men gjorde det heldigvis ikke.

For god ordens skyld er min lokalitet på Djursland, mellem Mårup og Ebdrup sommerhusområdet

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#2
5.57? mener du ikke 4.57? Smile

Jeg ved i hvert fald at, hvis politiet er ude og tjekke, så fastsætter de nogen minutter, (mener det er mellem 5-7 min), hvor skud er accepteret

Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Tag chancen, vind bamsen!
:-)
Svar
#3
Jo, selvfølgelig 4.57
Jae så er der altså en margen

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#4
Jeg har det lige sådan med skydetid, som du har. Hvis man er i tvivl så læg ekstra tid til, så man er på den sikre side.

Som jeg skrev i en anden tråd, vil jeg sammenligne overskridelsen af skydetid i minutter med overskridelse af naboskel i meter. For jeg tror de færreste synes det er i orden man skyder 5-7 meter på den forkerte side af skel.

Mvh
Karsten
Svar
#5
Jeg bruger selv almanakken, og mener derfor at jeg har mit på det tørre, men omvendt gider jeg ikke rende rundt hos naboerne for at se hvem der skød 5 minutter før tid. Jeg håber at oplysning kan omvende de skydelystne jægere, for det svækker altså alle jægere når der skydes på forkerte tidspunkter.

En anmeldelse til politiet giver vist også problemer rent bevismæssigt, og munder sjældent ud i en sag, og desuden har de vist heller ikke lyst at passe deres arbejde for tiden [:o)]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#6
Hej

Solens op og nedgangs tid er noget speget. Med udgangspunkt i positionen 56°25´N – 010°38´Ø som er midt på Djursland har jeg fundet følgende tider for den 17. maj 2009.

Solopgang – Solnedgang - Kilde

04.58 – 21.30 – Nakskov Gymnasiums almanak
05.00 – 21.27 – Leica GPS, SOLAS godkendt
05.04 – 21.28 – DJ udsendte tider for Århus
05.01 – 21.27 – DMI for Tirstrup
04.53 – 21-36 – DR TTV for Skagen
04.57 – 21.16 – DR TTV for København
05.16 – 21.34 – DR TTV for Blåvands Huk

Som det tydeligt ses, så kommer der ikke just et entydigt resultat op. Hvis man har brugt TTV så kan man måske forsvare, at der er nogen der har sjusset sig frem til at man må skyde 04.55 da det jo ligger sådan ca. midt i mellem Skagen og København. Hvis man bruger de landsdækkende aviser, så har de gerne et tidspunkt, som ligger i den østlige del af landet, og dermed tidlig solopgang. Min saglige papa sagde altid, at lige meget hvilket tidspunkt man brugte, så skulle man kunne angive sin kilde i tvivlstilfælde. Nu vil jeg ingenlunde opfordre til, at man bruger alle disse kilder således at man har skydetid fra solen står på på Christiansø til den går ned i Skagen. Personligt har jeg alle dage brugt den fra DJ. Den ligger lamineret rundt i helle huset samt i alle tasker der har relation til jagt.

Man skal altså passe på, hvordan man dømmer folk, for de kan faktisk have handlet i god tro. Men når det er sagt, så må man som jæger også være opmærksom på, at hvis man har brugt tiderne for meget østlige lokaliteter, så må man nok forvente at der er nogen der ser skævt til en. Og det vil jeg personligt ikke lægge ryg til. Der hvor jeg syntes det går galt, er når man lige ”låner” et par minutter, for at man kan nå at skyde inden bukken går over til naboen. Så lad dog naboen skyde den buk, og så gå over lykønsk ham/hende. Det er jeg sikker på, at det vil kunne hjælpe på mange dårlige forhold til naboer.

Mvh.

Christian
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by CFR Hvis man bruger de landsdækkende aviser, så har de gerne et tidspunkt, som ligger i den østlige del af landet, og dermed tidlig solopgang.


Det siger min fornuft mig også men efter at have siddet og leget med Almanakken og DMI er der noget der tyder på at solen også står tidligere op jo længere nordpå man kommer. Man kan derfor ikke bare tage en by der ligger lige så østligt som ens jagt. Det kan give 15 minutter forkert [:0].
Sønderborg: 05:06
Skagen: 04:45

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Det er fordi jorden både er krum og hælder [Big Grin]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#9
Det er alt for besværligt for mig. Kan vi ikke bare holde os til et fladt kort der trækkes forbi en lampe [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Den er jeg også med på[Big Grin]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)