Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mest normale klik mål
#1
Måske lidt misvisende overskrift, men kunne ikke rigtig finde på andre.
Sagen er den at jeg sidder og prøver at at lave en tabel til vores skydebane, hvor man gerne skulle kunne se hvad de forskellige mål f.eks. tommer giver i centimeter på 100 meter, eller andre afstande.
Derfor mangler jeg en liste over de mest normale klik som findes på kikkerter.
Her en dem jeg selv kender
1 centimeter på 100 meter
1/4" på 100 yards
1/4 MOA på 100 yards

Kom gerne med flere, eller endnu bedre, hvis en sådan tabel allerede findes, som kom gerne med den.

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#2
1/2" på 100 m yards
1/8" på 100m og yards

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
1/4 moa er 1/4 moa uanset afstand.

Her i ligger det geniale i moa fremfor centimeter klik.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
1 Moa @ 100m = 29,0888216871mm[Big Grin]
1 Moa @ 100yards = 26,5988185507mm[Big Grin]

1/4 Moa @ 100m = 7,3mm
1/4 Moa @ 100yards = 6,6mm

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Så har jeg prøvet at lave en tabel, som gerne skulle være nogenlunde til at gå til for almindleige jægere, den skal gerne være så nem at bruge som overhovedet muligt, så kom gerne med input til den.
Det er en pdf fil.

http://www.voj.dk/uploads/pdf/Indskydningstabel.pdf

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Bomba

Så har jeg prøvet at lave en tabel, som gerne skulle være nogenlunde til at gå til for almindleige jægere, den skal gerne være så nem at bruge som overhovedet muligt, så kom gerne med input til den.
Det er en pdf fil.

http://www.voj.dk/uploads/pdf/Indskydningstabel.pdf

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side




Kanon den jeg skal bruge er printet og lamineret.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

1/4 moa er 1/4 moa uanset afstand.

Her i ligger det geniale i moa fremfor centimeter klik.

VH Søren

Big Green for ever



Nej MOA er ikke mere geniale end centimeter - når man taler om centimeterklik er det kun en "husmandsomskrivning" fordi en kikkert som klikker i centimeter i virkeligheden klikker i milliradianer; 1 centimeter er lig 0.1 Milliradian.
Et klik på 1 centimeter på 100 meter giver 2 centimeter på 200 meter o.s.v............let at regne med.
Hvad er størrelsen på et MOA-klik på 100 meter Søren? Og hvad er størrelsen på et MOA-klik på 550 meter Søren? Selvfølgelig kan du regne dig frem til det, men det er betydeligt mere besværligt end at regne med centimeter.
Og li'som for at runde af, hvad er 1/4 MOA på 482 meter Søren? På en et-centimeter klikker er det 4,82 centimeter..........let ik'?

@Gammeltoft - 1 MOA på 100 Yards er ikke 26,5 mm men 26,6 mm [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Har lige selv opdaget nogle fejl i listen, dem retter jeg lige og ligger en ny op, skal nok skrive når den nye er på plads.

Så er den nye version uploaded, bare brug samme link som før.

MVH Bomba


Tikka 690LH lux 6,5x55 med Doctor 2,5-10x48
Tikka 695LH 9,3x62 med Doctor 1,5-6x42
Blaser F3 Links
Baikal MP-153 plastik
Syntes det er træls at våbenfabrikkerne ikke har opdaget at venstre er den rigtige side
MVH Bomba

Each Fall, as the air begins to feel crisp and the leaves start to change color, nature begins to prepare for the coming Winter.
There is a restlessness, as planning and preparation give way to anticipation.
For the waterfowl hunter, the time has come to hear those famous of words...Take'em
Svar
#9
@ID,

ja ja ja..... skal nok......

éen MOA på 100 yards er:

((tan(1/60))*1000)*91,44 = 26,5988185507mm = 26,6mm afrundet.

Undskyld[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Og en Millradian @ 100m er så vidt jeg "frit" husker[B)]

tan((360/(2*PI))/1000) * 100 [afstanden i meter] * 100 [for at få resultatet i cm] = 10cm

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Ja, og derfor er 0.1 Milliradian @ 100 meter, 1 cm - Schmidt & Bender PMII/MK klikker 0.1. Milliradian (med mindre man tilvælger noget andet).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#11
Jeps,

og nok lidt offtopic men alligevel....

Kan man skifte sit "moa" tårn med en 0,1millrad på en pm2???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Jeg mener at man også skal skifte "gearkassen".



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#13
Er det noget kikkerten skal sendes afsted for eller kan man selv bytte de berørte dele ud??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Hej Gammeltoft.
Er du blevet træt af at din Smidt&Bender 5-25x56 ikke klikker i cm.
Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#15
Næh egentlig ikke men der er tit kunder der spørger...

Hvis der nu var nogen der vidste det så slap jeg for selv at grave i det..... medfødt dovenskab[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
@ID

Det jeg referede til var primært at når der sammenlignes gruppestørrelser er en moa, en moa uanset hvilken afstand den er skudt på.

Dine beregninger er selvfølgelig helt korrekt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

@ID

Det jeg referede til var primært at når der sammenlignes gruppestørrelser er en moa, en moa uanset hvilken afstand den er skudt på.



Jo jo, men det er en Milliradian også. En MOA er lige så forskellig på alle afstande som centimeter; 100 meter/29,1 mm, 200 meter/58,2 mm, 300 meter/87,3 mm o.s.v.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#18
Begge mål er jo blot et udtryk for en vinkel. Derfor vil afstanden imellem benene i vinkelen blive større når afstand øges, men vinkelen vedbliver at være den samme.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Jahhr, det kan du vælge at sige, det er nok en smule simplificeret - radian/ og bueminutter (MOA) er koordinatsystemer som definerer rotation.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jahhr, det kan du vælge at sige, det er nok en smule simplificeret - radian/ og bueminutter (MOA) er koordinatsystemer som definerer rotation.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Så vidt jeg har forstået det - og det er jeg såmænd ikke helt sikker på holder - så beskriver det det den cirkelbue der er imellem to ben med en bestemt længde (som bliver radiusen i cirklen). Et eller andet sted må der være tale om en tilnærmelse da kuglebanen kun lokaltset nærmer sig en cirkel og ellers nærmere er en parabel... men måske er der et eller andet sted i formlerne taget højde for dette.

Tilbage står dog at det man regulerer når man skruer på sin kikkert er den vinkel der er imellem sigtelinjen og den linje der går ned igennem center af piben. Og samtidigt så arbejder vi kun i 2 dimensioner når vi skyder ind på en skive. Vi måler afstanden imellem centrum og skud som x cm af en linje - og ikke en bue og på den måde arbejder vi her som om sigtelinjen, centerlinjen og afstanden centrum-skud er en trekant. Forskellen er da også virkelig lille, men skulle man være tro mod MOA skulle man vel skyde på en der buede en smule (skyde på den indvendige side af en halvkugle), og så måle afstanden til centrum (eller imellem skudene) med fruens målebånd fra sykassen.

Nu glæder jeg mig til at lære en masse om hvor mine antagelser er forkerte [Smile]
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)