Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
376 Steyer
#1
Hejsa Dravis

Jeg skød med din 376 steyer i Karup - den var ret lækker og ikke nær så ond som forventet - hvad er kaliber/ladning/hastighed osv?
Svar
#2
Hejsa "chb"

En .376Steyr bruger projektiler i .375 (ligesom .375Holland&Holland, og flere andre)

Hylstret er baseret på et 9,3x64, kortet ned til 60 mm og ændret lidt i facon.

Ballistikken er meget tæt på 9,3 x 62, dog med lidt større kuglevægt.

Typisk går en 270 grains kugle ca. 700 - 720 m/sek fra Scoutens lille 20" pibe.

Steyr har vistnok stoppet produktionen af Scout riflerne, og også den "prohunter" model der kunne fås i .376Steyr, der var åbenbart ikke salg nok i den.[V]

Kigger man på Steyr-Mannlichers hjemmeside, så findes .376Steyr ikke længere som kalibervalg i nogen af deres rifler[xx(]

Trist, for det er en meget fleksibel og meget effektiv kaliber.

Min 376Scout skyder godt med kugler fra 225 grains med 700 m/s til 350 grains Woodleigh med 670 m/s
Det dækker et ret stort anvendelses-område.. Alt fra råvildt til kafferbøffel[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Du kan stadig godt købe en Scout i kaliber 376 Steyr.

Jeg forelskede mig i tanken efter at jeg syntes en moskusbasse var lidt længe om at dø efter mødet med min Scout i 308 Win. Det var selvfølgelig indbildning. den var ikke længere tid om at dø end en kronhjort eller et rådyr er med en standard bladkugle, men i Grønland forsvinder dyret ikke i vegetationen mens det dør, så der er man vidne til hele processen.

...Anyway, det var min undskyldning for at ville have en, og så gik jeg til forhandleren som afsendte en bestilling. De har den nemlig ikke på lager, men laver den når de får en bestilling, så du skal have lidt tålmodighed.

Du kan også få andre af Steyrs rifler i det kaliber, men jeg ville i så fald nok gå op i 375 H&H. Den har jeg prøvet i en Steyr Prohunter. Virkelig dejlig riffel som var helt venskabelig rent rekylmæssigt, og du kan få patroner til den over hele verden.

Du kan da evt. prøve at spørge om du kan købe min Scout, hvis det skal være sådan en, så vil jeg da overveje et skifte.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Laver man ikke bare vekselpibe på en .308er model. Det har jeg ihvertfald set![Smile]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
Når man så har lavet vekselpiben, så skal man lige anskaffe sig et par magasiner der kan holde på de små fede .376 hylstre.. det har jeg da hørt lidt om[Big Grin][Wink]

Da jeg købte min 376Scout, var den faktisk billigere end .308 versionen....så deeeet...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
WSMere er da federe![Big Grin][Big Grin]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)