Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
jagtleje overbud
#1
vi er et par gode jagtkammerater som har et stykke jagt på ca 90 ha. det er ikke verdens bedste jagt men vi er rigtig glade for det [Smile]
vi har haft vores jagt i over 10 år og har skudt en enkelt eller 2 bukke hvert år
Men for et par år siden var vi så heldige at skyde et par stykker kronvildt og har siden fortrudt at vi ikke har holdt det hemmeligt
da der nu har været flere for at overbyde os for at få jagten [Sad]

Er det almindelig praksis eller hvad ?? jeg selv kunne aldrig finde på at overbyde andres jagt, for det første fordi jeg synes ikke det er ok, og for det andet synes jeg at vi som jægere skyder os selv i foden hvis vi overbyder hinanden, jeg har fuld forståelse for at mange bønder gerne vil have det meste ud at at leje sin jagt ud

Vi er heldigvis så heldige at vores udlejer er godt tilfreds med vores måde at drive jagten på og ikke er intereseret i at få nogle
ind som han ikke kender [Big Grin]

Men hvad er jeres holdning skal vi bare fyre til den og overbyde hinanden på det skammeligste eller hvad ?

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#2
Nej vi skal ej men der er nogen som ikke kan nåes.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#3
I Sverige har jeg lige proevet det samme. Det jaktlag jeg var med i havde haft jagten siden 1962. I de sidste mange aar er der gjort et stort arbejde for at faa en god bestand af vildsvin til at vaere paa omraadet, og saa pludseligt kunne kontrakten ikke forlaenges. Som begrundelse kom der en lam historie om at de selv ville gaa paa omraadet, men det viste sig at naboerne havde budt vaesentligt over.

Det er sq rigtigt aergeligt naar det gaar saadan og jeg haaber at det fortsat vil vaere et faatal der tillader sig at agerer saadan overfor andre jaegere - det vaere sig i Danmark eller Sverige.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
For mig er jagtleje en ting der værdi sættes ud fra udbud og efterspørgsel. Hvis man ikke betaler markedspris for den kan man risikere at der kommer nogen og byder over. Det er træls, men det må man finde sig i. Man kan så sikre sig ved at have et godt forhold til udlejer, og drivejagten på en måde der stemmer over ens med udlejers moral og principper. Værdi'en af en jagt lejer værdi sættes ofte ikke kun af udlejer ud fra det penge mæssige men også ud fra andre ting.

Eftersom jagtlejen er bestemt af udbud og efterspørgsel så kan vi ikke forhindre at jagtlejen stiger ved en stigende efterspørgsel. Derfor vil jeg da hvis jeg ser et stykke attraktivt jagt til udleje eventuelt overbyde en anden. Det samme vil jeg have gjort hvis det var en bil jeg var ude efter. Jeg ser ikke nogen moralske forpligtelser til at lade en anden løbe med jagten, hvis jeg selv er villig og i stand til at betale en højere jagtleje.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Jeg kan nu se sagen fra begge sider, men jeg har endnu aldrig hevet en bondemand til side og sagt at jeg vil give mere end de lejere han har i forvejen...Det er total No Go i min verden. Til gengæld har jeg da overfor adskillige bønder herovre, hvor jeg ved at de udlejer deres jord til jagt, givet udtryk for at hvis stykket en dag bliver ledigt, så skal de bare ringe. Fordelen ved den fremgangsmåde er at jeg så kan se mine jægerkollegaer i øjnene på flugtskydningsbanen eller hvor jeg ellers ser dem, og det er uden a frygte grimme bemærkninger [Wink]

Et eksempel fra den virkelige verden...

En bondemand i Nordsjælland udlejede et større areal for 50.000 kr om året til en gruppe jægere, og det fungerede fint parterne imellem. Da stykket lå op ad statsskov hændte det til tider at der var dåvildt og kronvildt, og en dag troppede et par fyre op og uden at blinke tilbød de bondemanden 110.000 kr kontant og kulsort for jagten. Resultatet var at de oprindelige lejere mistede jagten på stedet og dog fik rigeligt økonomisk kompensation, men sure var de nu. Efter at have sovet lidt på sagen kan de nu alle godt forstå bondemanden, for hvem kan sige nej til de store summer?

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Jeg kan nu se sagen fra begge sider, men jeg har endnu aldrig hevet en bondemand til side og sagt at jeg vil give mere end de lejere han har i forvejen...Det er total No Go i min verden. Til gengæld har jeg da overfor adskillige bønder herovre, hvor jeg ved at de udlejer deres jord til jagt, givet udtryk for at hvis stykket en dag bliver ledigt, så skal de bare ringe. Fordelen ved den fremgangsmåde er at jeg så kan se mine jægerkollegaer i øjnene på flugtskydningsbanen eller hvor jeg ellers ser dem, og det er uden a frygte grimme bemærkninger [Wink]

Et eksempel fra den virkelige verden...

En bondemand i Nordsjælland udlejede et større areal for 50.000 kr om året til en gruppe jægere, og det fungerede fint parterne imellem. Da stykket lå op ad statsskov hændte det til tider at der var dåvildt og kronvildt, og en dag troppede et par fyre op og uden at blinke tilbød de bondemanden 110.000 kr kontant og kulsort for jagten. Resultatet var at de oprindelige lejere mistede jagten på stedet og dog fik rigeligt økonomisk kompensation, men sure var de nu. Efter at have sovet lidt på sagen kan de nu alle godt forstå bondemanden, for hvem kan sige nej til de store summer?

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil



Tjaa... så store summer kan også medfører noget andet. Nemlig en total nedskydning af alt, hvad der rører sig. Hvorefter de med de store summer ikke gider leje jagten og finder et andet sted. Hvor stiller det så lodsejeren?

Det er et scenarie jeg har set flere gange her i det Sønderjyske. Sådan en lodsejer er bestemt ikke nem at leje jagt ved fremover, han er mistroisk og med rette. Der findes brodne kar alle steder, desværre.

Så det kan godt være at jagtleje virker efter det markedsøkonomiske fænomen "udbud og efterspørgsel", men så vil der unægtelig være lodsejer, der kommer i klemme. For "udbud og efterspørgsel" viger ikke for moralske og bløde værdier som afskydningspolitik og etik [xx(]

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#7
Det er jo en svær situation, man har der. Hvis lodsejeren er total ligeglad med vildt, afskydning, og moral skal man forvente at han naturliogvis vil tage det højeste bud selvom de tidligere lejere har haft det i årevis. Men det er da træls og miste sine arealer man har passet og plejet til en flok dumme byjægere der bare skyder det hele væk.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
flok dumme byjægere der bare skyder det hele væk

Fed kommentar - du har helt ret i at hvis en jagt drives forkert, så er det klart byjægere der har den...

Det er så fordi en bonderøv har været dum nok til at leje den ud til dem...

Har vi fået alle fordommene med nu ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
en flok dumme byjægere der bare skyder det hele væk.

Jep, jeg bor i byen og skyder alt der har en puls [:o)]
Svar
#10
Jeg regnede også med at få et par bemærkninger over min kommentar.. Man ser bare tit at det foregår sådan. Men jo jeg er jo selvfølgelig selv bonderøv.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Dennis H

Jep, jeg bor i byen og skyder alt der har en puls [:o)]



Det undrer mig ikke når du nu har adresse på NørreBronx [}Smile][Wink][8D]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#12
Citat:quote:

Man ser bare tit at det foregår sådan.


Mon ikke det er fordi man ikke hører om alle de "fornuftige" jægere der kan styre deres pegefinger
jeg tror nok hvis man kunne holde dem op mod hinanden, ville de "fornuftige være i klart overtal.

det handler vist mest om folks mentalitet om de er fra saturn eller venus gør vist ingen forskel. Der vil altid være nogle skurke som ikke har forståelsen af at gå på jagt.

og med henblik på at overbyde hinanden, det er jo sælgere marked og det er jo ikke sikkert at man overhovedet får at vide at andre har jagten, når man får budet.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)