Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Choks
#1
Er der nogen af jer det har erfaring med hvilken choks man skal bruge på jagtbanen, når man skyder lerduer, vis det skal være optimalt.
Jeg har lige købt en Browning 525 Citori med 5 choks, og den ene heder en cylende. Hvordan virker og bruges den.
Knæk & bræk.
Peter Bregnebro

Svar
#2
den du omtaler er "cylinder" og som navnet siger uden trangboring.
cyl i det første løb og 1/4 i det bagerste er slet ikke så dårligt til lerdueskydning

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hej skyder selv Browning med IMP CYL(forbedret cylindre) på det nederste og MOD (modificeret) på det øverste. Men det er jo nok de lange chokes du har i den. Så plejer man og gå en tand ned i boring. Det samler lidt bedre og har et bedre skudbillede. Men kvart i det nederste og halv i det øverste kører bare. Held og lykke.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#4
Tak for de gode informationer.
Min Citori er med korte choks.
Jeg glæder mig til at komme på skyebanen på mandag og afprøve geværet og jeres forslag. Jeg tror jeg starte ud med cyl. i den nederste og halv i den øverste. eller er det helt tosser
Han det passe at der står i manualen at man ikke må bruge choks nr.1 (fuld åben) når man skuder med stål.
Mit problem er at det er en skyder der er kommer fra usa og at manualen er fyldt med forkortrlser og fagudtryk.

Hilsen
Peter Bregnebro
Knæk & bræk.
Peter Bregnebro

Svar
#5
Skyder selv med 1/2 og 3/4 på min 425 Waterfowl og jeg har skudt på papir (hvilket kun kan anbefales hvis du har mulighed for det). Skød med 1/4 og 1/2 til at starte med men der var det godt nok sjældent med "pulverduerne" men det har ændret sig nu..

Mht. at Browning skriver at man ikke må skyde med stål gennem en fuld choke, er nok et levn fra gamle dage, da dette også står på min "gamle" choke, men hvis man kigger på en ny choke i en butik (og jeg fandt det også på Brownings hjemmeside) står der at de er godkendt til stål..

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#6
Nu skyder jeg en del lerduer. Min erfaring er at bruger man en hård boring har man jo selvfølgelig en mindre haglsværm men den kan er fordelt lidt dårligt. Den har et massivt kerneskud, så man ikke er i tvivl når man rammer. Men det har den ulempe at den smider nogle stikkere uden for skudbilledet. Er man uheldig og ramme duen med dem giver det en forkert ide om hvor man skal sætte det næste skud. Hård boring er både godt og dårligt. En lidt mere åben er lidt mere stabil. Men om man bruger kvart/halv eller halv/trekvart gør ikke så meget men helst ikke mere tranboret end det. Men i bund og grund er det hvad man har det godt med, som får en til at ramme bedst.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#7
Start med så åbne boringer som muligt, dog ikke under 1/4.

Prøv at lukke den gradvist til du får distinkte træffere på sideduerne, det vil nok være omkring 1/2 ...

Når denne sandhed lige er blevet fordøjet, så har det hele noget med løbets indvendige mål og overgange at gøre, hvad der virker bedst.

Og så har patronerne det sidste ord at skulle have sagt.

Min kammerat skyder osere med 2 x 1/4, da hans DT 10 har stor løbsdiameter.

Jeg selv kan ikke se forskel på mine træffere, nu hvor jeg har fået åbnet min fra fuld/fuld til 2 x ½ med lange konusovergange.

Det er et hårdt job, men du må på banen og afprøve hvad der virker

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Tak tak tak.....
Nu er det ligefør af jeg blev forviret igen.
Ret mig lige vis jeg tager fejl cyl. og 1/4 er de mest åbne og 3/4 og 1/1 er de mest lukket.
Men som claxel foreslår. Vil jeg prøve mig frem til jeg finger de choks der passer mig geværet best.

Hilsen.
Peter Bregnebro
Knæk & bræk.
Peter Bregnebro

Svar
#9
Hej Igen.

Tak for alle de gode råd fra jer alle. Men jeg prøver lige igen da gåsejagten står for døren.
Jeg har fået nogen 12/76 2 hagl stål 500 m/s patroner som jeg godt kunne tenke meg at bruge og i pakken ligger der en sedl hvor der står at choken ikke må være mere lukket end 0,5mm eller 1/2.
Men når jeg så kikker på Brownings hjemmeside bliver jeg lidt forviret. Og har lidt svert ved at finde ud af vilken mærkning skal stå på mine choks vis jeg skal vælge de regtige til d. 1 sep.
Er der nogen af jer der har nogen ergaringer og gode råd til hvilken choks der passer (land jagt)
Knæk & bræk.
Peter Bregnebro

Svar
#10
Hej Bregnebro.
Jeg skyder selv med en beretta 686 sporting selvfølgelig[Big Grin]med 76 cm løb jeg bruger aldrig andre chokes 3/4 og full nogle gange ekstra full i bagløbet og det er med lange chokes,det ville jeg også gøre hvis jeg skulle bruge den til gæs,men hvis det er til skovjagt er det jo en anden sag,der kunne jeg ikke finde på at bruge andet end min lille korte husquarna der er boret op til cyl. på forløbet og 1/4 på bag løbet,men igen det er en smagssag så du må bare prøve dig frem til du får det ønskede resultat.
MVH
LØVIG
Svar
#11
Jeg bruger de nævnte patroner med ekstra full boring i min baikal, og det er der altså ikke sket noget ved endnu!
Amerikanerne er vildt bange for at blive sagsøgte for noget en eller anden tumpe har gjort med sin bøsse, så derfor er de overforsigtige med angivelser på chokesene.

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#12
Hej

Efter at have været ude et par gange siden den første sep. har jeg erfaret at i min browning citori fungere det rigtig godt med en 1/2 i det foreste og 1/4 bagerst når jeg bruger kent 12/76 2 og 5 hagl stål 500 m/s patroner både til gæs og krikænder.
Nu er det næste bare at finfe dem til en fornuftig pris da det godt kan blive lidt dyrt i længten med 4,80 pr. skrald. Men ok det kan jeg jo nok også leve med da jeg er rimrlig inponeret over disse patroner.
Men jer er da selvfølgelig intreseret vis der skulle være nogen der ved hvor de kan købes billiger.

Knæk & bræk.
Peter Bregnebro
Knæk & bræk.
Peter Bregnebro

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)