Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagttøj til Skotland
#1
Hej er der nogle der jævnlig kommer til Skotland på jagt ??
Jeg har læst at man skal gå og måske kravle en del på jagten.
men hvad tøj anbefaler i, kan Harkila cortex bruges eller ligende
eller rykker man det dyre tøj i stykker, hvad bruger I ??
har i nogle gode råd ???[?]
hilsen Basse
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#2
Ganske almindeligt jagttøj vil fungere glimrende.

Har man "for mange penge" kan man selvfølgelig købe noget af det nye hightec.

Selv bruger jeg X-Invisible fra Härkila.

Om det er det bedste kan jeg ikke sige men det er praktisk med en skaljakke og flere tyndere lag inden under. Det kan jeg med sikkerhed sige.

Nu er det jo ikke en 2 ugers tur i det fri men normalt en kortere tur hvor det er muligt at få tørret tøj hver aften, så egentlig er det mere "grej fetish" end rendyrket nødvendighed.

Som sagt er en vandtæt åndbar jakke klart at foretrække.

Oftest vil du kun have en uld undertrøje inden under under "opstigningen" og så er skal-jakken som sagt langt rigeligt.

Lige så vigtigt er et par solide "tilgåede" jagtstøvler af god kvalitet.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" "Guns don´t kill people, rappers do"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hej Basse

Jeg ikke om jeg kommer til skotland ofte, men har da været afsted 2 gange og skal afsted igen.

Gammeltofts råd lyder ganske fornuftigt. Jeg benytter selv mit nomrale jagt tøj(Harkila bukser, Beretta jagtjakke, et par gode støvler, langt undertøj og en "stor trøje" fra harkila). I øvrigt en kombination jeg regner med at bruge igen i år.

Det kan være en fordel at man kan "justere" hvor varm ens tøj er. Mens man går op ad et bjerg i læ og i solskin kan det blive rigtigt varm. Når man så kommer op på toppen og går langs en vind omsust bjergryg og en regnbyge kommer ind over kan det blive rimeligt koldt.

Det eneste jeg har rykket i stykker er en jagtskjorte, da jeg purschede mig de sidste 100m. Det er vist den slags man ikke kan gardere sig i mod. Ellers har mit tøj ikke taget skade. Udover måske at komme til at lugte af fårelort.

De skotske stalkere jeg har set har brugt tweed. Når man har været stalker i 35år så burde man have afprøvet hvad der virker og hvad der ikke virker. Så det burde også være et udmærket alternativ hvis man vil være lidt gammeldags.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#4
Nu skriver du jo ikke noget om, hvilken årstid du skal derover og for øvrigt heller ikke hvad du skal jage, så det gør nok svarene lidt brede.
Jeg har været i Skotland en del gange. Den form for pürsch, som vi dyrker giver et eneste garanteret resultat og det er, at vi er gennemblødte, når vi kommer hjem. Meget ofte regner det, men hvis ikke, så er det alligevel så hårdt at færdes i landskabet og eventuelt slæbe ens egne eller andres nedlagte dyr hjem, at man bliver gennemblødt af sved.
Jeg er efterhånden ligeglad med om der er membran i tøjet, men tag med, så du altid kan starte dagen med tørt tøj. Og som Gammeltoft skriver - fodtøjet er vigtigt.
Svar
#5
HVis man endelig skal sige noget om jagttøj til Skotland - så tag 2-3 sæt med... for så har su altid et tørt sæt at tage på. Også hvis du bliver gennemblødt både morgen og aften... ;-)

ellers skal du nok fokusere på støvlerne. For de er længe om at tørre... og det er dælme træls at stikke føddernei kolde våde støvler, når du skal ud på morgenpurschen - også selvom det er i Skotland..

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
jeg skal derover sidst i Sep. og tak for de gode råd
Basse[Smile]
Skyd småvildt og fugle med haglbøssen.
skyd klovbærende vildt med riflen 
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

HVis man endelig skal sige noget om jagttøj til Skotland - så tag 2-3 sæt med... for så har su altid et tørt sæt at tage på. Også hvis du bliver gennemblødt både morgen og aften... ;-)

ellers skal du nok fokusere på støvlerne. For de er længe om at tørre... og det er dælme træls at stikke føddernei kolde våde støvler, når du skal ud på morgenpurschen - også selvom det er i Skotland..

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)



Jeg har vandret rigtigt meget og har bl.a. været på Svalbard. Her er der temmelig fugtigt i lavlandet. Turen foregik i læderstøvler som efter min mening giver det bedste "fod-klima". De blev så gennemblødte i løbet af dagen, selvom de var grundigt forseglet med Snowseal hjemmefra. Det er dog ikke noget problem hvis man har ordentlige sokker. Sokkerne er lette at tørre i løbet af natten - på vandreture på brystet i soveposen. Skal man være lidt luxusagtig - og det ynder jeg at være på jagt, så kan man skifte sokker midt på dagen.

Skal man ikke vandre helt så meget eller skal vandre hvor der ikke bliver særligt varmt kan man da godt bruge støvler med membran, eller for den sags skyld gummistøvler. Sådanne her jeg også og bruger dem hvor der ikke skal vandre igennem.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Til skotsk bjerg jagt ville jeg ikke anbefale gummistøvler, grundet for lidt ankel støtte. Mens jeg var i skotland første gang var der nogle hollændere på samme estate som os. En af dem havde valgt at vandre i gummistøvler. Han faldt på nogle glatte sten på bjerget og slog skulder af led. Han måtte vandre flere timer ned ad bjeget med en dislokeret skulder.

At min far(han er læge) fiksede hans skulder på bagsmækken af hollænderens Range rover, og manden 2 dage senere skød en hjort mere selv om han gik med sin arm i slynge er en anden historie.

Det er en oplevelse der gør jeg er rimelig opmærksom på hvilket fødtøj jeg benytter og hvor jeg sætter føderne.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Hej Basse
Hvis det er jagt i skoven er alm. dansk jagttøj(farve) ok.
Hvis det er i højlandet vil jeg anbefale at du bruger noget tøj med brunt/gråt i, da det vil være den farve der falder bedst i med lyng og halvvissent græs. Oilskin duer ikke da når det bliver vådt på afstand vil syne sort, ligesådan med alm. grønt jagttøj. Køb evt et par regnbukser af mærket Elka, de larmer ikke og benene er så store at man kan ta dem af og på over støvlerne.Ja de er varme og man kommer nok til at svede lidt men de er også vindtætte, hvilket kan være ganske rart når man skal ligge og vente på at hjorten skal rejse sig op. Dertil en jakke med membran gerne camo. og en god hat.
Husk også en eller to pakker papirsservietter, de er ganske gode til kikkerten og evt briller.
Knæk og bræk
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#10
Citat:quote:

Husk også en eller to pakker papirsservietter, de er ganske gode til kikkerten og evt briller.
Knæk og bræk
Carlsen

Pas på med papir til kikkert og briller (glas), rigtig meget papir er ikke "rent" og kan ridse.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#11
Hej CP
Det er rigtit men nu skrev jeg heller ikke at han skulle gnide løs på kikkerten, man kan godt nøjes med at duppe vandet af det ridser ikke.
Carlsen
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)