Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skal have en kikkert til natjagt
#1
Hej,

Som overskriften siger, mangler jeg en natkikkert.

Lad mig starte med at udelukke forslag >10K: Mit budget er omkring de 5.000 - alt derover gør rigtigt ondt !

Jeg har overvejet en Ørn i 8X56 - fås brugt til lige under 3K - så får jeg bare ikke noget lys med.

Eller: Zeiss diatal-za 8x56 t* - 3200,- Samme problem med lyset

Et alternativ kunne være en ny NIKON Monarch II 3,5-10x50 m/lys til 5000,-

Trijicon 2.5-10X56 m/lys - 6500,- reelt for dyr, men virker rigtigt lækker...

Alternativer/forslag/meninger søges, da jeg føler mig lidt på herrens mark, selvom jeg har læst en masse gamle indlæg...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#2
Jeg har den omtalte Nikon og kan kun anbefale den [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#3
Hvis den udelukkende skal bruges til natjagt, så ville jeg i dit sted vælge en kikkert med fastforstørrelse - fx som du selv skriver 8x56.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Og det manglende lys er ikke et reelt problem ?

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Der er vist gået lidt "religion" i det med lyset. Nogle er for, nogle siger det er ligegyldigt, jeg er for. Jeg har ikke megen erfaring med natjagt, men har dog siddet et par gange i en polsk hochsits og kigget på grise om natten.

Sidst var det gennem en Leupold Vari X III, 4,5-14 x 50 med lys. Jeg må tilstå, at jeg fik en betydelig bedre mavefornemmelse med lyset tændt end uden. Det er vigtigt, at der kan skrues tilstrækkeligt langt ned for lysstyrken, ellers blænder det, så du skal ikke købe de helt billige mærker med lys.

Har hørt andre tale positivt om Nikon, så den er nok ikke helt dum. Ellers tror jeg næsten Leupold eller måske de nye fra Bushnell ligger indenfor dit budget. Prøv at kontakte Rex, jeg tror han er manden der kan hjælpe dig.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Du kunne også kigge på en Zeiss Diatal 7x50 T* IR...Hvis du smider en tusse+ mere i puljen kan den fås spritny her: http://www.clunycountrystore.co.uk/index...ductId=313

Jeg bruger selv en Z6i 2-12x50, og det fungerer fint om natten. Ok - jeg skal være ærlig at sige at det blev svært at se da månen var væk og det samtidig blev overskyet - men der kom min Zeiss 8x56 håndkikkert også til kort!

Jeg synes personligt at det belyste sigte er verdensklasse - men husk på, at før alt det elektroniske halløj blev proppet i kikkerterne...ja der skød de også grise om natten. Så reelt tror jeg ikke du har behov for det!

Iøvrigt kan jeg kun anbefale den hjemmeside jeg linker til - de yder en fænomenal servive!!!!

Du kan også få den her - endda billigere, men jeg har ikke handlet med denne netbutik... http://www.swillingtonshootingsupplies.c...-IR-Scope/

@LasseScout: Nøjedes du med at kigge på grisene eller gjorde du noget ved det [Big Grin] Var det fuldmåne, overskyet m.v. - hvordan fungerede din Leupold generelt?

J.
Svar
#7
Det med lys er fint nok, men hjemme i kælderen har jeg prøvet at mørkelægge et rum, så der kun kommer en anelse lys ind. Her kan jeg stadigt se og sigte med en Kahles 1,5-6x42, men min Leupold 6,5-20x50 Mark IV viser blot en sort flade med er rødt kryds på... Nemt nok at se det lysende kryds, men hvad hjælper det hvis man ikke kan se noget bagved. Nu ved jeg godt at Leupolden ikke er så glad for helt korte afstande, men alligevel.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Suk - alle de gode, men forskellige meninger gør det ikke nemmere :-)

Som det er lige nu overvejer jeg mest Zeissen, men kan jo få den til næsten halv pris uden lys(brugt)

Alternativt kunne jeg jo sælge min Leupold VX-III 1,5-5X20 illum, og så få råd til en variabel optik der også kan bruges til drivjagten...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
@Yeti din Leupold er jo til jagtfelt og IKKE beregnet til natjagt - så resulatatet var givet på forhånd.
Det gælder om at have så lysstærk en kikkert (kun den bedste er ok) og så et MEGET svagt lysende kryds eller dot.
Ved natjagt på sne og fuldmåne - så kan det meste optik bruges - men sådan er det sjældent..

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
Det understreger vel blot at glassene er væsentligt vigtigere end lyset. Den gode Kenneth arbejder (som de fleste) med et begrænset budget, og så må man jo vælge noget fra. Her vil jeg klart anbefale at bruge pengene på glas, og ikke på lys.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Kenneth,

Denne her har været oppe før og kan blive ved...og ved, men jeg ved hvad jeg selv ville købe med det budget: Fast 7 el. 8x56 med tysk sigte Zeiss 11 el. 1A (evt med lys). Fordi det er relativt billigt med fast forstørrelse og ø 56mm i "kvalitets kikkerter". Min ringe erfaring siger også - så længe du kan se et sigte 11 el. 1A i mørket - kan du også se hvad du skyder på[:0], men det er jo fulstændigt op til den enkelte hvor grænsen går og lys i kikkerter er da også godt, men det løser ikke alt.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#12
Citat:quote:

@LasseScout: Nøjedes du med at kigge på grisene eller gjorde du noget ved det Var det fuldmåne, overskyet m.v. - hvordan fungerede din Leupold generelt?


Jeg nøjedes med at kigge, afstanden var for stor til at jeg vurderede chanserne for succes passende . Lyset var vekslende skydække og en smule måne, men som andre garanteret har erfaret, så kunne jeg tydeligt se grise gennem kikkerten som jeg bare ikke med min bedste vilje kunne få øje på med det blotte øje. Så på det punkt er Leupolden da et positivt bekendtskab.

Det er min første kikkert med lys, og som jeg skriver, gav det en meget bedre fornemmelse at se krydset på grisen frem for at gætte hvor det er. jeg brugte også lyset sammen med laveste forstørrelse på Korsholms skydearena. Der havde jeg skruet helt op for lysstyrken, og så hjælper det til at placere krydset intuitivt der hvor du vil ramme, ligesom et rødpunktsigte.

Jeg har endnu ikke siddet og sammenlignet direkte med min brors Zeiss 3-12 x 56, men jeg regner da med, at han har fået noget for de penge han har givet mere. Det bliver spændende at finde ud af hvor stor forskel der reelt er. Jeg skal nok rapportere når jeg ved mere.

Jeg har endnu ikke vænnet mig til den venstre stilleskrue (paralakse/skarphed/afstand), det skal nok trænes.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
hej kenneth...
hvor i landet bor du...

mvh. trold1
Svar
#14
København(Brøndby)

Hvof' ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
du har pm
Svar
#16
Hej Kenneth .

I den prisklasse , er Meopta R1 3-12x56RD den der skærer bedst af i alle tests . Jeg har sådan en og synes den er meget god . ( men jeg ville da købe en af de brugte du har set på , det er jo en betydelig merpris du skal give for den røde prik) . http://www.egun.de/market/item.php?id=2281008
Svar
#17
Hej igen, og tak for alle inputtene.

Jeg har nu valgt en kikkert i samråd med Rex :-), og det blev naturligvis dyrere end mit udgangspunkt...suk :-)

Jeg har valgt en Nikon Monarch model "en eller anden bogstavskombination" 2,5-10X56 m/lys :-)

Så må vi se om jeg kan ramme.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)