Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rådyr/enhjørning?
#1
Hej allesammen - Er ny her på forummet, men håber det er der rigtige sted jeg poster det her.

Her i går aftes(søndag aften d. 24-05-2009 var min far og jeg ude og sidde et par time, det kunne jo være vi var heldige at en buk skulle vise sig.

Efter noget tid kom en flot rå og et mindre rådyr frem. Jeg kunne ikke se om det var en buk eller en rå, den havde ikke en rigtig opsats, men en knop lige midt i panden, 3-4cm høj og dækket af hud. Det så ud til at knoppen irriterede den for den gik og skrabte/kløede den på en rod.

Er det noget der er nogen af jer der har oplevet eller hørt om? Jeg skal se om jeg kan få taget et billede af den hvis den viser sig igen Smile
Svar
#2
Jeg ved ikke hvad det er, men har da et forslag. Kunne det være noget begyndende paryk? Du siger det var et mindre dyr, altså et ungt dyr? Derfor "parykken" ikke er så udbredt/stort på dyret endnu?

Måske andre kan afvise dette eller er af samme "overbevisning"?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#3
"Knoppen" var meget markeret, da den vendte bagdelen mod mig kunne jeg se at den sad lige midt mellem ørene og den var ikke mere end 1-2 cm bred eller tyk, men de der 3-4 cm høj. Ja, det virkede som om det var et ungt dyr som gik med moderen.
Svar
#4
Det kan evt. også være en 1 års "buk" som har fået en skade på de meget spæde stænger (opsatsen) Fx. ved at være løbet mod et hegn. En anden mulighed er en testikel defekt. Ved en skade på fx. venstre testikel (medfødt eller fysisk skade) vil dyret ikke sætte op i højre side.

Ellers mener jeg også en "parykbuk" var et meget godt bud

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#5
jeg kan heller ikke med sikkerhed sige hvad det er,prøv at se hvis du ser den igen om du kan se tekstikler,hvis det er en parykbuk har den sandsynligvis hormonale forstyrrelser,jeg hælder mest til at det er en dårlig et års buk,du siger det virker som om at "opsatsen" irriterer den,det tyder på at basten er tør,jeg har selv skudt en lignende buk,hvor jeg troede at den kun havde en lille stang men ved nærmere eftersyn var der en lille knop skjult i håret,men skyd den og få syn for sagen,hvad enten det er en dårlig et års eller begyndende parykbuk,den lille er alligevel dårlig at få i avlen og du vil gøre en parykbuk en tjeneste ved at skyde den inden parykken bliver for stor,håber du kan bruge svaret til noget.
MVH.
PER
Svar
#6
Mange tak for alle svarene Smile
Svar
#7
Hjorth hvis dyret bliver nedlagt, så tag lige et par billeder og smid herind - det kunne være meget interessant at se

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#8
Skal jeg nok hvis den har lyst til at vise sig igen hehe.
Svar
#9
Der er forresten en artikel om en rå med opsats i Januar 2009 udgaven af Jæger, side 61.
Svar
#10
Hej Hjorth. Det er nemlig rigtig. Umiddelbart fejlede denne rå ikke noget og kunne fint opfostre de to lam hun havde sat om sommeren. Men den blev dog alligevel skudt til januar. Jeg har selv set råen i live, på en jagt i november. Det var en af mine kollegaer der skød den. Men hvis den "enhjørning" du har set er en rå, burde du kunne se skørtet på den.

Mvh
Jonas
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)