Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schmidt & Bender
#1
Hej,

Er ved at overtale min far til at få lidt mere forstørrelse på ryggen af riflen.
Pt. sidder der en S&B 1,5-6x42, og det er her jeg vil høre hva' I mener en sådan kan sælges for på brugtmarkedet?

Han er særdeles aktiv riffeljæger på den danske scene, og er også årligt i Sverige. Jeg har anbefalet ham den nye Bushnell 6500 2,5-16 x 50.
Hva' mener I han er bedst tjent med?
Det skal lige siges, uden at forklejne nogen, at polske "nat eventyrer" ikke tænder ham, hellere en sensommer på stubben efter Mikkel.

Mvh.
Søren
Svar
#2
Hej Sandersen

Sjovt nok har jeg selv begge nævnte. De er fine hver især.
Hvis han er glad for sin S&B, synes jeg at han skal beholde den. Den dækker fint til dansk jagt.

K&B

Michael
Svar
#3
Hej,

Ingen tvivl om at S&B'en er en kanon all round kikkert, han har blot ytret ønske om noget mere forstørrelse.

Mvh.
Søren
Svar
#4
Bushnellen er en kanon kikkert, jeg har den selv.

Jeg har dog valgt den i 42 mm, og ser ikke nogen grund til at vælge den i 50 mm til jagt i almindeligt lys.

Jeg har brugt min på bukkejagten, og kunne rigeligt se det der skulle ses, også inden solopgang, og efter solnedgang Smile

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Hej,

Ingen tvivl om at S&B'en er en kanon all round kikkert, han har blot ytret ønske om noget mere forstørrelse.

Mvh.
Søren



Nu forholder det sig så heldigt at S&B også laver kikkerter med større forstørelse en den din far har og som han vel ellers er glad for.
Hvorfor så ikke bare købe sådan en igen[?]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Hej,

Ingen tvivl om at S&B'en er en kanon all round kikkert, han har blot ytret ønske om noget mere forstørrelse.

Mvh.
Søren



Nu forholder det sig så heldigt at S&B også laver kikkerter med større forstørelse en den din far har og som han vel ellers er glad for.
Hvorfor så ikke bare købe sådan en igen[?]

MVH
Mugge



Pga 3-dobbelt pris ?

Gætter bare Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
Hmmm,

en S&B Klassik eller en af de grimme nye kan købes uden lys til ganske fornuftige penge i tyskland lige over grænsen.

Prøv "search". Der har tidligere været skrevet en del om emnet.

Når nu manden i forvejen har en kvali kikkert kunne de måske være han ville have det igen[Wink][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hmmm,

en S&B Klassik eller en af de grimme nye kan købes uden lys til ganske fornuftige penge i tyskland lige over grænsen.

Prøv "search". Der har tidligere været skrevet en del om emnet.

Når nu manden i forvejen har en kvali kikkert kunne de måske være han ville have det igen[Wink][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)




Jeg er altid modtagelig for gode argumenter(specielt hvis det ikke er "jeg føler at mærke xxx er det bedste"), men har du rent faktisk sammenlignet to kikkerter i de mærker ? [Wink]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#9
Jeps, jeg har haft en Zenith og har stadig en Klassik eller PM1 om man vil.
Optikken har været udsat for særdeles hårdhændet brug og bærer også præg heraf[B)].
Dog er den stadig i en sådan stand at jeg i min ringe faglighed vil vurdere den som OK.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Og den sammenligner du så med en kikkert du kun har set på et billede [Big Grin]

Ovenstående er skrevet med et smil om munden, og er ikke ment som en provokation :-)

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Jeg forstår ikke hvad du mener?????

Jeg sammenligner de to S&B kikkerter jeg har/har haft en Klassik og den nye grimme Zenith[Wink]

Ydermere skriver jeg at når nu manden har haft en kvali kikkert så vil han muligves have det igen.

At kalde S&B for kvali mener jeg er fuldt berettiget.

Hvis valget står mellem to kikkerter til stort set samme pris (Læs: ikke den vildt overdrevne faktor der oplyses) og den ene er S&B så er jeg ikke et sekund i tvivl om hvad jeg ville vælge.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Jeg mener at kvalitet jo ALTID er relativt. Der findes altid noget bedre - om ikke andet, så kan man sikkert gå lavet custom arbejde på sin kikkert, så den bliver lettere, eller hvad ved jeg.

Når du så anbefaler at manden burde købe en S&B kikkert igen, uden at kende den kikkert de selv har foreslået, så er det jeg skriver som jeg gør :-)

Desuden findes der vel ikke en S&B med en faktor 6 i forstørrelse ?

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Citat:quote:

Jeg mener at kvalitet jo ALTID er relativt. Der findes altid noget bedre - om ikke andet, så kan man sikkert gå lavet custom arbejde på sin kikkert, så den bliver lettere, eller hvad ved jeg.

Når du så anbefaler at manden burde købe en S&B kikkert igen, uden at kende den kikkert de selv har foreslået, så er det jeg skriver som jeg gør :-)

Desuden findes der vel ikke en S&B med en faktor 6 i forstørrelse ?

/Kenneth



Du kan skrive præcis hvad du har lyst til.

Det får stadig ikke en anbefaling frem jeg ikke kan stå inde for!

Jeg kan da sagtens anbefale en kikkert som,
punkt 1 - manden selv har/har haft.
punkt 2 - jeg selv har/har haft flere af.
punkt 3 - som er af høj kvalitet

Uden at kende samtlige kikkerter fremstillet på denne jord.

Om der findes en S&B med en eller anden specifik zoom faktor er jeg da revnende ligeglad med, det har da intet med min anbefaling at gøre.[?][?]

Det du kommer med svarer lidt til at det er forbudt at give sin anbefaling på f.eks en bil uden at have haft samtlige mærker og modeller der findes i verden.
Hvad sker der lige??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......" Flere vildsvin i Danmark!!!
Og hårde straffe til dem der skyder dem:-)
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Jeg kender heller ikke Bushnell 6500 2,5-16 x 50 men mærket har historisk hørt til i den billige ende, og jeg har da også haft en Bushnell som var en katastofe.
Den nye Bushnell er mig bekendt relativ dyr - så mit sikre valg ville da være at købe en S&B som altid har lagt i top 3

Er du sikker på at din far vil skyde med 16X? - han bør prøve en sådan kikkert inden I køber. jeg har oplevet flere jægere som ikke bryder som om forstørrelser over 6X

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Gammeltoft, du starter med at skrive:

"Når nu manden i forvejen har en kvali kikkert kunne de måske være han ville have det igen"

Har jeg misforstået dig, når jeg opfatter det som at du dermed siger at Bushnellen ikke er en kvali kikkert, eller i hvert fald væsentligt dårligere kvali ?

I så fald må du undskylde.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#16
Man kan jo næsten altid bedst li' sit eget...[Big Grin][Big Grin]
For mit vedkomne er jeg enig at dansk jagt ikke rigtig kræver over x6 i forstørrelse, da dyret man prøver at følge nemmere bliver "væk" i linsen..[B)]
Den Bushnellen I snakker koster 6klik (hos REX), der også har min egen (med ørnen på) på bud til lidt over 8klik...[:0][:0]
Uden at have super meget erfaring (med Bushnell) tror jeg der er rigtig meget kvali at hente for de sidste 2klik...[:p] http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=2328

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#17
farT4 - den må jeg give dig ret i - hvis jeg ikke selv havde brug for lavere forstørrelse, var det nok også den jeg ville vælge, med 2K i prisforskel.

Men med det zoominterval, så er det også en dårlig sammenligning prismæssigt - så skulle man hellere gå ud fra Elite 4200, som koster under 5K Smile

Faktisk kunne jeg sikkert klare mig med en mursten, da mit råvildt nemt kan risikere at passere på 10M afstand. Èn gang var det på 3 meters afstand - det var dog en rå, så den overlevede Smile

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#18
Jeg kan slet ikke forstå der er så meget at diskutere, jeg ville selv vælge en af de 4, de 2 tyske: Zeiss og S&B eller de 2 østriske: Kahles eller den med høgen(Habicht)af nogle fejlagtigt opfattet som ørn.[Big Grin]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Jeg kan slet ikke forstå der er så meget at diskutere, jeg ville selv vælge en af de 4, de 2 tyske: Zeiss og S&B eller de 2 østriske: Kahles eller den med høgen(Habicht)af nogle fejlagtigt opfattet som ørn.[Big Grin]

MVH
Mugge

Det skal vel diskuteres af to grunde:
1) Ellers sker der ingen udvilking i produkterne, da alle, i al fremtid, blot vil købe det der engang blev testet som den bedste kikkert.
2) af samme grund som der findes andet en Porsche, Farrari mv. - prisen er en faktor, og hvis tingene reelt ikke har en merværdi for folk, hvorfor så betale mere ?

/Kenneth



-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Jeg kan slet ikke forstå der er så meget at diskutere, jeg ville selv vælge en af de 4, de 2 tyske: Zeiss og S&B eller de 2 østriske: Kahles eller den med høgen(Habicht)af nogle fejlagtigt opfattet som ørn.[Big Grin]

MVH
Mugge

Det skal vel diskuteres af to grunde:
1) Ellers sker der ingen udvilking i produkterne, da alle, i al fremtid, blot vil købe det der engang blev testet som den bedste kikkert.
2) af samme grund som der findes andet en Porsche, Farrari mv. - prisen er en faktor, og hvis tingene reelt ikke har en merværdi for folk, hvorfor så betale mere ?

/Kenneth



-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv



Jamen det er da helt rigtigt, det må bare være surt at gå til Skoda når man har prøvet Ferrarien. Sådan var det at køre MZ efter Ducati. Sådan noget er koner gode til at udtrykke:
Den kan jo kun køre og du skal bare på arbejde[xx(]

MVH
Mugge
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)