Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydetårn og overdækning
#1
Jeg sad i sidste weekend og talte med et par naboer, hvor den ene nævnte at han overvejede at montere tag på hans tårn, da det mildest taget ikke har været særligt godt (tørt) bukkejagtvejr. Jeg påpegede at han nok bør tænke sig om, i kraft af at det er ulovligt. Men hvorfor er det egentligt forbudt at have en overdækning på?

Mit eget gæt går på at man frygter at der i et hvert skovbryn vil stå en hel lille hytte på høje ben (regulære bygninger) Og man må jo ikke skyde fra en bygning.

I Sverige og andre lande er det både lovligt og vældigt populært.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#2
Du har givetvis ret i, at det primært er et spørgsmål om at undgå de unægteligt temmelig uskønne kasser på ben, man ser andre steder i Eur - men noget egentlig jagtrationelt argument er der næppe bag loven. Behovet for overdækning og videre opvarmning og topløs servering er måske heller ikke helt så stort, da samme lov som bekendt sender os hjem når solen går til ro[Sad]

Men det ville være godt med en harmonisering. Det er jo livsfarligt for os friluftsskytter fra DK at begive os op i den slags stærekasser. Jeg skød en ræv fra ét af slagsen i Sverige for nogle år siden - uden høreboller naturligvis [xx(][xx(] - og tænkte i situationen ikke liiiige over, at skideskuret var beklædt med pandeplader og skydehullet ikke vanvittig stort. Dét ku' sgu godt mærkes på hørelsen i dagene efter - og den var ikke alt for svær i forvejen.

/bundgaard
Svar
#3
Historien går på, at der i fordums tid var en række overdækkede tårne placeret strategisk tæt på Klosterheden. Den daværende skovrider Hanbjerg fik lavet en revidering af jagtloven - og så det var slut.

Jo det kan kun anbefales med tårn med overdækning, og helt som lukket til vildsvinejagt i Sverige - det giver mulighed for varme så man ikke fryser ihjel om vinteren efter en nat i tårnet....

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Jeg synes der er mange ting i vores jagtlov der virker som de er der, fordi "sådan er det bare"

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#5
Husker en konkurrence, muligvis svensk elller tysk, hvor man kunne sende billeder af de mest komfortable/extravagante skydetårne.

Vinderen var en som havde fået en campingvogn op i over 5m fra jorden, der var el, og sågar tv indlagt....

Måske er det OK at der er lidt regler på området.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
Citat:quote:

Behovet for overdækning og videre opvarmning og topløs servering er måske heller ikke helt så stort, da samme lov som bekendt sender os hjem når solen går til ro



Hvad er der nu i vejen med topløs betjening selvom solen er på himlen....[?][Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Behovet for overdækning og videre opvarmning og topløs servering er måske heller ikke helt så stort, da samme lov som bekendt sender os hjem når solen går til ro



Hvad er der nu i vejen med topløs betjening selvom solen er på himlen....[?][Wink]

Hilsen Ulrik



Ja, den proiblemstilling forstår jeg heller ikke [:p]

Men vi nærmer os vel bygningsreglementet, hvis vi får monteret tag og udviddet skydetårnet til at omfatte seng, borde og stole m.m.

Så jeg tror ikke kun det er jagtloven vi er inde på her.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#8
Nu behøver et let tag jo ikke at føre til at man bygger et helt hus, så det danske landskab kommer til at ligne Venedig - bare uden vandet. Man skal dog huske at jo mere man stiller op des nemmere får vinden fat, men deraf følgende bevægelser som kan generer skydningen.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Kenneth

Jeg synes der er mange ting i vores jagtlov der virker som de er der, fordi "sådan er det bare"



Ja nemlig ja.

Det er udelukkende fordi den danske jagtlovgivning er "bygget op" på både jægernes egne fordomme og andre grønne organisationer "nåde".

Hochstande har de bygningsmæssige begrænsninger som de har, som et kompromis mellem bl.a. Danmarks Naturfredningsforenings og jægernes forskellige holdninger til jagtstiger og -tårne.
DN var mildest talt meget imod dem og henholder sig i stor udstrækning til planlov og bygningsreglement.
Kommer der overdækning på, vil de skulle godkendes af de kommunale myndigheder efter ansøgning som alm. byggetilladelse.

Et aller andet sted tror jeg en stor del af kompromiet består i, at DN netop ikke mener jægerne skal have det alt for "luxuriøst" når de sidder i deres jagttårne.
"Vil de have dem - må de også lide lidt i regnvejr"[Wink]

mvh
Korthår
Svar
#10
.... men jeg tror da ikke der er nogen, som vil forbyde at man tager en paraply eller en parasol med op i tårnet!
Svar
#11
Men de har jo en tilbøjelighed til at flapse når der kommer lidt vindpust.... og det gør der jo når der eks. kommer byger...

Citat:quote:

Originally posted by Leo

.... men jeg tror da ikke der er nogen, som vil forbyde at man tager en paraply eller en parasol med op i tårnet!



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#12
Hvis nu man har et 5 meter høj tårn, kunne man så ikke bare lave en platform 2 meter under gulvet.. så er det jo bare et dobbelt tårn[Smile]
Så når der regner, sidder man 3 meter oppe, også når solen kommer frem, så sidder man 5 meter oppe

Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt..?
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#13
...eller isoleret dobbeltgulv i tårnet. 2 meter mellem de to lag gulv [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Jeg overvejer at montere et par bøjler, lidt i stil som på en prærievogn, for det er jo lovligt at trække et camonet over tårnet. Samtidigt vil jeg så have en grøn Harald' presenning med til overtræk. Om det kan kaldes en solsejl eller paraply er jeg nu i tvivl om? Pointen er at det ikke er fast.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)