Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skæfteprojekt - Brunhilde
#1
Det stykke træ jeg vandt på auktionen på eGun landede i sidste uge

[Image: DSCN3766.jpg]

Bøssen der er fundet som offer til projektet, er en ældre BRNO

[Image: BRNO.jpg]

Som det kan ses på det næste billede, har den tidligere ejer tilføjet den noget personality[Big Grin]

[Image: Pistolgreb.jpg]

Jeg har gået og puslet lidt med forskæftet i nogle timer

[Image: Forskfte.jpg]

og regner med at jeg får det tilpasset løbsprofilen i løbet af weekenden, hvis vejret og bestemmeren tillader det[^]

Det er menningen at projektet skal ende ud med at den er skæftet om til engelsk skæfte.

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Spændene projekt du har sat igang der[Wink] Er selv igang med at lave et nyt riffelskæfte til min tikka. Ellers et stykke lækkert træ du har fået dig der. Det nye skæfte du vil lave skal det være i samme stil som det gamle eller..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by West

Spændene projekt du har sat igang der[Wink] Er selv igang med at lave et nyt riffelskæfte til min tikka. Ellers et stykke lækkert træ du har fået dig der. Det nye skæfte du vil lave skal det være i samme stil som det gamle eller..

A. Westergaard



Det er menningen at projektet skal ende ud med, at den er skæftet om til engelsk skæfte.

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#4
Jeg glæder mig meget til at følge dit projekt da jeg har en skyder mage til (ikke pinden) til at ligge og vente på at mit valnøddetræ tørrer og at mine børn bli´r større (og han har flere rim i ærmet [Wink]). Det vil være fint hvis du er flittig med kamera og malende beskrivelser. Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange.
God arbejdslyst.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Fint stykke pind. Det bliver spændende, at se hvad for et resultat du får ud af det.
Måske bliver din skydere lige så flot som min Browning Prestige :-)
Er ved at grovtilpasse et matchskæfte til en lettere udgave ala varmint - men det bliver ikke noget "akademisk" resultat der bliver resultatet af det.
Stor respekt til snittefolket...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Så er jeg nået lidt længere med forskæftet

[Image: Forskfte-2.jpg]

Forskæftet er blevet tilpasset løbsprofilen, så de ligger helt tæt.
Hvis man kikker godt efter, kan man godt se at det gaber lidt ved forskæfte udløseren. Tilpasningen i buen til beslaget i den anden ende var ikke perfekt, så af to onder valgte jeg denne løsning. Regner med at det kan skjules med sort Acraglas.

Udformningen af forskæftet er næsten færdig. Lidt småjusteringer af formen efterstår for at få et lidt mere elegant udseende, men det må heller ikke blive for småt p.g.a. at jeg er langfingret[Big Grin]

[Image: Forskfte-4.jpg]

[Image: Forskfte-3.jpg]

Af hensyn til publikken har jeg givet træet en let olie, for at vise potentialet. Når først det bliver oliet ordentligt op, vil der uden tvivl blive en helt anden glød og dybde.

Schönauer
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Så er jeg nået så langt, at sikringstangen er blevet tilpasset

[Image: Udfr-otang.jpg]

[Image: Overtang-1.jpg]

Det er noget der i den grad har givet mig lange .o.ser. Der er nogle styretapper, der skal ind i nogle tilsvarende udfræsninger i baskulen. Det var ved at ende i valget mellem brændeovnen eller væk med tappene. Tappene røg. Det er så meningen de skal efter monteres på skæftet senere.
På billedet herunder er vist det gamle skæfte, med de nævnte tappe.

[Image: glskfte-styretap.jpg]

Bestemmeren mener at det giver en hvis stemning i værkstedet at jeg går og roder med skæftningen

[Image: Kaos.jpg]

[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][:o)]

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#8
Hej Schönauer.
De styretapper er stygge udfordringer [B)]. Jeg er lidt "blank" med gode råd, da jeg ikke selv tidligere har mødt sådanne "banditter". Dog vil jeg råde dig til at vente med så meget indvendig og udvendig formgivning som du kan, indtil du har tappene på plads. Så har du mere spillerum til at korrigere for den unøjagtighed, der kan komme, i forbindelse med anbringelsen af tappene.Du er selvfølgelig på nuværende låst af topstroppen sideverts- men alligevel.
Mvh Walnut
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hej Schönauer.
De styretapper er stygge udfordringer [B)]. Jeg er lidt "blank" med gode råd, da jeg ikke selv tidligere har mødt sådanne "banditter". Dog vil jeg råde dig til at vente med så meget indvendig og udvendig formgivning som du kan, indtil du har tappene på plads. Så har du mere spillerum til at korrigere for den unøjagtighed, der kan komme, i forbindelse med anbringelsen af tappene.Du er selvfølgelig på nuværende låst af topstroppen sideverts- men alligevel.
Mvh Walnut



Jeg regner med at dreje et ´negativ´ der passer ind i baskulen til opmærkning på skæftet, hvorefter styretappene limes fast med 2 komponent i en størrelse der ligger et par tiendedele over færdig mål, så der er lidt at tilpasse af.

Schyyysh. Du må ikke sige det til de andre, men det hedder ikke en top/bundstrop, men en tang[Big Grin]

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Schönauer

Citat:quote:

Originally posted by Walnut

Hej Schönauer.
De styretapper er stygge udfordringer [B)]. Jeg er lidt "blank" med gode råd, da jeg ikke selv tidligere har mødt sådanne "banditter". Dog vil jeg råde dig til at vente med så meget indvendig og udvendig formgivning som du kan, indtil du har tappene på plads. Så har du mere spillerum til at korrigere for den unøjagtighed, der kan komme, i forbindelse med anbringelsen af tappene.Du er selvfølgelig på nuværende låst af topstroppen sideverts- men alligevel.
Mvh Walnut



Jeg regner med at dreje et ´negativ´ der passer ind i baskulen til opmærkning på skæftet, hvorefter styretappene limes fast med 2 komponent i en størrelse der ligger et par tiendedele over færdig mål, så der er lidt at tilpasse af.

Schyyysh. Du må ikke sige det til de andre, men det hedder ikke en top/bundstrop, men en tang[Big Grin]

Schönauer

[Image: p----blaser.jpg]



[Big Grin][Big Grin]
Det er meget svært at læse i gult [8)]. Det ville jeg så skrive til dig. Da min "svarboks" dukkede op, var det pludselig let [Big Grin] Jeg skal nok lade være med at sige det til de andre "snittere". Sådan hed det, der hvor jeg stod i lære [Wink][Big Grin]
Walnut
Svar
#11
Har gået og rodet lidt med forskæftet, såsom finjustering af faconen, samt indlæg af et stykke bøffelhorn, istedet for det oprindelige metal indlæg til den skrue der holder beslaget fast forskæftet.

[Image: Forskfte-6.jpg]

Jeg har også leget lidt med olie behandlingen, og som det kan ses er der kommet en helt anden glød og dybde i træet.

Jeg har i dag fået lagt den ene sidelås i, så må vi se hvornår den anden ryger i. Imorgen står den på barnebarnets 4års fødselsdag.

[Image: Sidels-H-1.jpg]

Schönauer

[Image: p----blaser-1.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#12
Så er den anden sidelås lagt ned, alle gennem gående skrue huller er lavet.

Den udvendige skrue til forskæfte beslaget skulle også tilpasses og her valgte jeg den lette løsning. Der blev simpelthen boret et hul igennem beslaget

[Image: Forskftebeslag.jpg]

så var det bare at lægge beslaget på plads i forskæftet og bore igennem

[Image: Nyskrue.jpg]

Gevindet i original skruen var kun et par rynker, så der skal en ny skrue til. Den er fundet, der skal bare lige findes en der kan dreje den ned og skære gevind i den. (Det er en træskrue)
Som det kan se efterstår der tilsyneladende et stort arbejde med porre fyldning, når skæftet skal olies op[B)]

Styretappene i skæftet er der også blevet eksperimenteret med og det ser ud til at komme til at fungere[Big Grin]

[Image: Styretappe.jpg]

Jeg hopper med vilje rundt mellem de forskellige opgaver. Når det begynder at drille, finder jeg en anden ting at gå ombord i, for ikke at gå total bananas[:o)]

Schönauer

[Image: p----blaser-1.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#13
Hej Schönauer . Hvis gevindet ikke er helt smadret , kan Loctite Form-a-thread , rede skruen .

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=986916

Hilsen A-bolt .
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Schönauer . Hvis gevindet ikke er helt smadret , kan Loctite Form-a-thread , rede skruen .

http://www.midwaydanmark.com/apps/eprodu...mID=986916

Hilsen A-bolt .



Tak for tipset A-bolt, men indtil videre har jeg lagt mig fast på den viste skrue. Den er sq lidt fancy og blæret[Big Grin]

Schönauer

[Image: p----blaser-1.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#15
Nåå , jeg troede det var originalen !!
Svar
#16
Hej Schönauer.
Jeg har en BRNO magen til din med engelsk skæfte i kal. 16.
....- hvis du skal bruge nogle mål...

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#17
Så er der sket lidt igen.

Jeg er påbegyndt udformningen af skæftet med flap skiven på vinkelsliberen. Det går rimeligt let og ubesværet.

[Image: Skfte-1.jpg]

Desværre var der en del revner og vindridser i endetræet, så jeg har været nødt til at korte 25 mm af. Det var lige en streg i regningen, da jeg helst skal have ca. 40 cm. til aftrækkeren. Jeg er nu nede på 38cm. Der må udtænkes en plan[^]

Tak til Kluden for tilbuddet, men jeg har en Spanioler i kaliber 12 jeg bruger som model, ellers må jeg tage udfordringen med at improvisere mig frem.

Schönauer

[Image: p----blaser-1.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#18
Med den skæftelængde forstår jeg bedre at du går under navnet 'silverback' [:I][Big Grin]

Knæk og bræk med projektet

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#19
Hej Schönauer . Måske har du været lige hurtig nok til at skære det af .

Jeg havde samme problem ved min faldblok , der dukkede en lang revne op ca. 1cm fra bagkappen . Jeg fyldte det med Acra-glas . Man kan ikke skjule det selvom farven på træet rammes meget godt , så jeg valgte bare at gøre den sort , så ligner det bare en form for knast eller åre i træet [Wink] , jeg syntes det var bedre end at få et for kort skæfte .

Hilsen A-bolt
Svar
#20
Hej Schönauer

Du skal ikke lade dig anfægte af GD bemærkning. [Big Grin]
– jeg kan også tilslutte mig skæftelængder på 40 cm. [Big Grin]

”Hold skruen i vandet” [Image: salute.gif]

mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)