Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
300 win mag kugle valg?
#1
jeg har bestilt mig en ny tikka T3 varmint i 300 win mag som jeg skal have med ud og forhåbelig være så heldig at skyde noget kronvildt her til efteråret. og er så småt begyndt at spekulere på hvilken kugle jeg skal vælge at få ladet med? men der vil jo nok også forkomme lidt råvildt der skal med hjem i fryseren. så spørgsmålet er hvilken kugle der ville være god til begge dele og ikke laver alt for meget ravage i råvildet.jeg spekulere lidt på 180grain accubond eller swift sicrcco den sidste nævnte skyder jeg med i min 243 og er godt tilfreds med den.
Svar
#2
Hej,

Accubonden er et udemærket valg.
Et godt råd fra min side ville være at gå efter 200 grains kugler.
De bærer budskabet bedre end den lettere og er yderst marginalt (læs: akademisk) dårligere, rent ballistisk.

Selv startede jeg ud med 165 grains kugler i kaliberet med det resultat at de dyr jeg skød på løb noget længere end efter jeg skiftede til 200 grains.

At vælge at skyde råvildt med en 300wm vil uanset om du skyder med den ene eller anden kugle være voldsomt overkill og må anses for at være et nødstilfælde. Ja, nogle kugler vil opføre sig mere som spidsskarpe men generelt vil jeg fraråde at beskyde råvildt med en 300wm.

Selv skyder jeg med en 300 win mag med 200 grains Partition. Tør næsten ikke skrive det for den er jo hverken bonded eller solid[B)]
Men den har klaret alt fra vildsvin over kronvildt, dåvildt, elg og en enkelt sneged. Uden en eneste gang at svigte.

Nå men alternativt hvis det absolut skal være "premium" så er Swift A-frame eller TBBC et godt valg, hvis din pibe kan skyde med dem.
De er dog voldsomt dyrere end de andre.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
ja jeg er godt klar over at det er over kill men det jo den er ryger med når er er chance for kronvilt det ville være surt at side der med 243 når hjorten står ud på marken.
Svar
#4
Hvad er egentlig forskellen på Paritition og A-frame? Jeg mener, de bliver distribueret samme sted fra og ligner hinanden. I salgsmaterialet står der det samme om egenskaberne. Så vidt jeg kan se, så ligger 'bæltet' højere på A-frame, så det er vel intentionen, at den skal ende med større restvægt end Partition - eller hva?
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Hvad er egentlig forskellen på Paritition og A-frame? Jeg mener, de bliver distribueret samme sted fra og ligner hinanden. I salgsmaterialet står der det samme om egenskaberne. Så vidt jeg kan se, så ligger 'bæltet' højere på A-frame, så det er vel intentionen, at den skal ende med større restvægt end Partition - eller hva?



Hej.
Partition er en Nosler kugle :
http://www.nosler.com/partition.htm
A-Frame produceres af Swift :
http://www.swiftbullets.com/aframe_intro.html

De har absolut intet med hinanden at gøre.
Partition er en gammel konstruktion - vel nærmest "Faderen" for alle nyere "Premium" kugler.
Selv foretrækker jeg A-Frame p.g.a. højere restvægt der opnås gennem bondning af den forreste kerne. Desuden ses der ofte seperation af den forreste del af blykernen i Partition med lavere restvægt til følge.
Men kuglevalg er vel et eller andet sted "religion" - nogen foretrækker moderen frem for datteren [Big Grin] - mens andre snupper dem begge.

Helt enig med Gammeltoft omkring 200 grains til råvildt, gerne ladet til en moderat hastighed - alt andet lige er .300WinMag et voldsomt, men dog anvendeligt, kaliber til råvildt.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#6
Barnes TTSX må vel også være en oplagt kandidat til en .300WM, og hvis TBBC er med på listen (hvilket jeg godt kan forstå at den er) så bør Rhino vel også være en mulighed så meget som de ligner hinanden.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
ja jeg søger nok det umulige for jeg vil gerne have en rimelig flad kugle bane da der til tider er rimelig lange skud hold. og så samtidig gerne have en kugle der ikke der ødelæger alt for meget. så jeg må jo nok leve med at finde en mellem ting.og der hælder jeg nok mest til accubond i 180 grain. men jeg har ikke den store erfaring med kugler til 300 win mag.så jeg håber der kommer lidt mere imput fra alle jeg kloge gutter!
Svar
#8
Det lyder da ellers for mig som om du skulle kigge på TTSX eller evt deres Max-Range
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Hej,

en partition er konstrueret til at miste forreste del. Når den ikke gør det er det uønsket. Nå nok om det.

Lige netop i 300 win mag er du lidt galt på sporet ved at vælge 180 grains, grundet overordnet ballistik! Så var det bedre om du havde en 30-06.

Hellere en 200 grains med en bedre BC til følge og mere stabil kuglebane.

Hvor mange er med hånden på hjertet reelt i stand til at spotte differancen. Mit bud er, ikke ret mange.

Derfor råder jeg altid folk til at vælge den tungeste kugle.
Du kan se det som sådan, hvad er nemmest at kaste gennem en rude? en bordtennisbold eller en golfbold??
Så simpelt kan det i bund og grund forklares.

Erfaringsmæssigt, personligt, er det de letteste kugler der giver de længste flugtafstande.

Iøvrigt, hvad er grunden til at man nogle gange finder de slemme "ikke bondede" kugler i en vildtkrop??
Det er såmænd fordi vildtet er dødt og ligger på jorden[Big Grin][Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
det lyder til jeg skal op i 200 grain men der er vel også en minimal forskel på kugle banen på 200 meter når det kommer til stykket. det drejer sig vel bare om et enkelt klik eller to på kliktårnet.
Svar
#11
Du kan vel bare skyde den ind på 200 meter.

Med hensyn til 200 grs ctr. 180 grs, så vi jeg hælde til at homogene kugler i 180 vil være rigtig gode. Lidt på samme måde som ved min 9,3'er hvor jeg er gået fra en 286 grs Mega til en 250 grs TSX og derved har fået en kugle der han en bedre BC og samtidigt en bedre gennemtrængningsevne grundet den højere restvægt.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Jeg lytter spændt med vedr. kommentaret og erfaringer mht. Nosler Partition og 180gr. kontra 200gr.
Jeg står nemlig lige på nippet til at bestille nogle 180gr Partition som skal stoppes i nogle .300WM hylstre og bruges til en drivjagt i november. Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal vælge 200gr.
180gr kan jeg herudover også bruge til en ladning i min .308w, hvor jeg syntes 200'eren bliver for tung.
Svar
#13
Hej,

jeg ville til enhver tid vælge 200 grains partition i.o.m det er dem der står i våbenskabet.....
nej jeg ville aldrig vælge en 180 grain til drivjagt, eller nogen anden jagtform med en 300 winmag.
Der kan fluekneppes til det ekstreme i ballistikken mellem de to....men nu drejer det sig om praktisk jagt[Big Grin]

Lad mig spørge på en anden måde, hvorfor vælge den lette kugle, når man kan få en tungere udgave der bærer budskabet væstentligt bedre.
Den holder bedre sammen kva den større masse, forstået på den måde at den er nået det længere ind i vildtet når der er 180 grains tilbage af kuglen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
En grund til at vælge en 180 grs kunne vel være at TTSX mig bekendt ikke fåes i 200 grs - den ville vel også blive temmelig lang. Kigger man på PBP så fåes de ikke over 175 grs i .308.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Nu er det så heller ikke solider vi snakker om men gode gamle Partition[Wink]

Jeg kan ikke give nogen anbefalinger med solider da jeg udelukkende har dårlig erfaring med dem, sorry.
Lad mig sige det således, den eneste jeg har kunnet få til at skyde og ikke foule løbene til efter få skud er KJG kuglen som jeg finder alt alt for let....
Til hver en tid hellere tung langsommere og yderst stabil frem for lettere, mere følsom og ringere vægt....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
@Gammeltoft - gode betragtninger, men når vi taler drivjagt hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud til 220 grains.

@Trier - hvis det drejer sig om dansk kronvildtjagt har jeg svært ved at se behovet for en polymerspitzer super svæver. Jeg har tænkt mig at gå bruge 180 grain Partiton til efteråret (ikke slå Gammeltoft[:I][:I]).

D93
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by D93

@Gammeltoft - gode betragtninger, men når vi taler drivjagt hvorfor så ikke tage skridtet fuldt ud til 220 grains.

@Trier - hvis det drejer sig om dansk kronvildtjagt har jeg svært ved at se behovet for en polymerspitzer super svæver. Jeg har tænkt mig at gå bruge 180 grain Partiton til efteråret (ikke slå Gammeltoft[:I][:I]).

D93



Hvis Gammeltoft ikke må slå så gør jeg[Wink]
Du har ret i det manglende behov for en super svæver, men du bøver heller ikke en polyspitzer. Det er vigtigere at det er en 200 grains
fordi det dæmper hastighed og bevarer mere energi på vej gennem dyret.

Jeg er lige kommet hjem fra en tur syd øst over og jeg ved godt 4 bukke ikke er stor database, men de blev skudt med samme hylster kapacitet 308/260 hhv. 167 grains med V/0 på780 M/S og 140 grains på 875 m/s.

Trods det at alle ballistik programmer giver den lette og bedre BC udstyrede kugle mere energi på de skudte afstande var bukkene ikke mere døde end med den gamle langsomme 308´er.
De var alle fire skudt stort set ens vinkelret på skulderen og kun
den ene med 260 var gået 15 meter.

Nu er en buk jo også en del mindre end en hjort så her betyder dybdevirkningen temmelig meget mere. Derfor vil jeg personligt altid bruge den tungeste kugle en given riffel kan styre både pga kødet, men oftest er der også bedre præcision hvis det mest hidsige pilles af en given patron. Fx ved at bruge en tungere kugle.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Det er fint at sætte hastigheden ned for at undgå kødskade, men hvad skal man med 5 gange gennemskud 1,1 gang må være nok (vel at mærke 1,1 når begge overarmsknogler gennemskydes).
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er fint at sætte hastigheden ned for at undgå kødskade, men hvad skal man med 5 gange gennemskud 1,1 gang må være nok (vel at mærke 1,1 når begge overarmsknogler gennemskydes).



Ikke en skid, men det gør nu ikke noget med lidt dybdevirkning når vinklen ikke er optimal. Hvilket jo ikke altid er tilfældet[Wink].

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hej,

Selv skyder jeg med en 300 win mag med 200 grains Partition. Tør næsten ikke skrive det for den er jo hverken bonded eller solid[B)]
Men den har klaret alt fra vildsvin over kronvildt, dåvildt, elg og en enkelt sneged. Uden en eneste gang at svigte.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Bullet placement har måske også haft en betydning[Big Grin]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)