Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rensning af linser/okularer på kikkerter
#1
Howdy folks!

Hvad skal man rense sine optikker i/med?
Er der nogen specielle produklter/procedurer?

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
Jeg bruger brille-rens og en brille-klud indkøbt hos den lokale optikker. Han svor højt og helligt på at brillerensen ikke skader coatingen på kikkerten. Hvis der sidder sandkorn eller lign. på optikken kan det være en god ide at børste væk med en blød børste inden du maser kluden rundt [Wink]

Mvh.
Steen S
Svar
#3
Det som du kan købe hos optikeren, er som regel det kikkertproducenter selv anbefaler. Hvis der er skidt på linserne vil jeg bruge stille rindende vand til at skylde over med, det tager det som regelt bedst.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Jeg bruger brille-rens og en brille-klud indkøbt hos den lokale optikker. Han svor højt og helligt på at brillerensen ikke skader coatingen på kikkerten. Hvis der sidder sandkorn eller lign. på optikken kan det være en god ide at børste væk med en blød børste inden du maser kluden rundt [Wink]

Mvh.
Steen S



Jeg ville nu nok være forsigtig med at anvende brillerens fra optikeren - idet optikeren selv har informeret mig om, er der kan være en lille smule slibemiddel i brillerens[V]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
Jeg var egentlig inde i nogle overvejelser omkring nogle forskellige sprit typer - for eksempel methanol eller lign.?
Nogen erfaringer med den slags??

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Hej ran,jeg bruger æter som rensemiddel men inden jeg begynder med kluden,har jeg blæst kikkerten ren med luft fra en spraydåse med ren luft,eller jeg har brugt en pensel af mårhår.Men husk nu kun at bruge æteren udendørs,man bliver rimeligt svimmel hvis han står indendørs......
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Jeg plejer at bruge den varme(lunkne) vandhane, opvaskemiddel og opvaskebørste, akkurat som når man gør briller rene.

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#8
Hmmmm....

Der er åbenbart mange måder.
Den med opvaskemiddel, varmt vand og tør klud bruger jeg selv på mine briller....men det kræver altså en eller anden form for overvindelse af stikke sin Zeiss ind under vandhanen... [Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ran

Hmmmm....

Der er åbenbart mange måder.
Den med opvaskemiddel, varmt vand og tør klud bruger jeg selv på mine briller....men det kræver altså en eller anden form for overvindelse af stikke sin Zeiss ind under vandhanen... [Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Sikke noget pjat, hvis jeg havde haft en opvaskemaskine havde jeg da prøvet den. Zeiss er jo et kvalitetsprodukt som kan tåle lidt af hvert, og så er der jo et tørreprogram bagefter[:p]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar
#10
Jeg bruger det rensesæt jeg købte til mit kamera.
Der er rensevæske, blød pensel med bold så der kan pustes gennem hårene og noget specielt papir til linser.
Det har virket på mit Nikon spejlrefleks kamera i 15 år nu, uden jeg kan se ridser eller andet på objektivet.

Så prøv den lokale fotohandler.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#11
Jeg har hørt om en svensk undersøgelse af kikkerter. Her udsatte de dem for lidt af hvert, og Zeiss'en der holdt længst ud, den skulle først have givet op da den fik en tur i vaskemaskinen, på kogeprogrammet.

1). De burde have holdt sig til Skåneprogrammet, når det nu var i Sverige.[8D]
2). Det er vist kun "dem" der kan finde på at gøre sådan noget ...[B)]
3). Man skal ikke tro på noget af det man hører, og kun på det halve af det man ser ...[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#12
Nu fik jeg endelig prøvet en seriøs rensning af mit "kikkertglas".

Jeg har fundet (og købt) et rensesæt fra Zeiss. Det kostede 200 kr. hvilket med garanti er grov overpris. Men uanset den høje pris virker det uovertruffent!

Sættet indeholder en lille børste i en slags læbestift-anordning med hætte, så der ikke kommer unødvendigt skidt i børsten. En lille sprayflaske med noget rensevæske (Som sikkert bare en en afart af noget brillerens - men man kan jo aldrig vide helt....[Wink]), en god pudseklud og så 10 vådservietter, når der er behov for en hurtig løsning i felten. Det hele i en lille nylonbæltetaske ikke meget større end en patronpung.

Min kikkert må have trængt til en rensning - for der var i hvert fald tydelig forskel på før/efter[:I]
Hver lille mikrolux der slipper ekstra igennem kikkerten er jo nødvendig, når man skal kigge efter vildsvin i mørket... [Big Grin]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
At bruge Æter kan da siges at give spænding i tilværelsen. Dampene er eksplosive, og hvis man undgår at gå til i røg og damp på en gang, så vil man på langt sigt kunne erhverve sig en god gang malerhjerne, men jeg er da ikke i tvivl om, at det er virksomt som fedtopløsende middel.

Hvis du kikker på dunkene med karburatorsprit, sprinklervæske, isfjerner og brillerens, så er Isoprpylalkohol eller Methanol en stor del af indholdsstoffet, blot i forskellige koncentrationer. Jeg har tidligere eksperimenteret med at fremstille rensemiddel ud fra karburatorsprit, demineraliseret vand og en lille smule opvaskemiddel. Det virker fint, men forbruget er så småt, så det ikke rigtigt retfærdiggør indsatsen.

Jeg er nu gået over til at købe "brillerens" hos optikeren, det er nemmere, for det kommer i små praktiske sprøjteflasker og køber man så samtidig en antistatisk klud, er man virkelig godt hjulpet.

Venlig hilsen Lasse ...og jeg ved det passer, for jeg har sagt det så tit!
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
øhhh... jeg tror ikke jeg har renset mere end 1 eller 2 kikkert-objektiver/okularer de sidste par år...

Og hvordan det så?????

Kan i sige: "Butler Creek scope covers" højt i kor...

Luk kun dine scope covers op når du skal kigge gennem kikkerten...

Så varer det MEGET længe mellem "linsepudsningen" og det har linser det ALLERBEDST med!

På de kikkerter der nu ikke lige har "scope covers" på sætter jeg bare noget sølvpapir over med et elastik..

Som min gamle mor siger: Det er bedre og nemmere at Holde rent end at GØRE rent....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by dravis

øhhh... jeg tror ikke jeg har renset mere end 1 eller 2 kikkert-objektiver/okularer de sidste par år...

Og hvordan det så?????

Kan i sige: "Butler Creek scope covers" højt i kor...

Luk kun dine scope covers op når du skal kigge gennem kikkerten...

Så varer det MEGET længe mellem "linsepudsningen" og det har linser det ALLERBEDST med!

På de kikkerter der nu ikke lige har "scope covers" på sætter jeg bare noget sølvpapir over med et elastik..

Som min gamle mor siger: Det er bedre og nemmere at Holde rent end at GØRE rent....

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Jo jo - men nu har jeg såmænd også butler creek på....men i jagtsituation med våd linse der hurtigt skal tørres af inden dyret render væk, kan man komme til at gøre linse beskidt med fedtede fingre eller lign... og så er det nu rart at kunne rense dem, når man kommer hjem.

Nu havde det en ret god effekt at få linsen renset - men nu havde den sådan set også været på jagt i mere end 2 år uden at blive renset + mange skydebaner.... så krudtslam/støv osv sætter sig nu alligevel lidt hen ad vejen....

Men du har HELT ret - det er bedre at beskytte sine linser end hele tiden "slide" på coating m.m ved pudsning, hvor du sådan set også løber en risiko for at ridse linsen hver gang du rører ved den... hvis der nu har sneget sig et lille fremmedlegeme med ind kluden...[xx(][xx(]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Mit indlæg var da også ment som en lille provokation... gerne mod de par stykker jeg har mødt på skydebaner og jagt, der kommenterer mine "butler creek"'s noget i retning af:

Ja, jeg vil da ikke have sådan nogen "plasticbøtter" på min Zeiss, det ser da ud ad h. til og det er da vist kun for "snigskytter" og mere i den retning....

Den slags "riffeljægere" har også en tendens til at købe deres Zeiss med en skinne under der kun passer på en ganske bestemt tysk riffel, hvor bundstykket en kort overgang osse var af plastic....[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
Jeg genopliver lige en ældgammel tråd her:

er der sket noget revolutionerende nyt på det her område, eller er det Zeiss rensesættet der er det bedste?

Jeg var i dag byen rundt for at købe æter, for det anbefaler importøren af Zeiss. Men apoteket sælger ikke den slags, og Matas må ikke forhandle det. Hvor syv sytten får man fat i æter henne, og helst uden det bliver helt kriminelt :o)

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#18
Hej Vilsgaard.

Jeg tror du misforstår tråden. Vi ved ikke om Ziess rensesettet er bedre end andet... Men Zeiss sættet virker i hvert fald. Der er ingen af os der lige frem vil elske at stille vores kikkerter til rådighed til et eksperiment. Men jeg kan da se flere alternative metoder i tråden.

Jeg har selv brugt penge på et rense sæt fra swarovski, ikke fordi jeg tror det er bedre... Men heller brænde 200 kr for meget af på over flødigt rensegrej end komme til at spare en 5 for meget og ridse linserne. (Jeg tror der kan findes meget billigere løsninger der er lige så gode som swarovski og Zeiss rense sæt)
Jeg ved ikke hvordan de andre har det med deres kikkert linser men jeg er rimelig hysterisk med hvad der må komme i kontakt med mine linser.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#19
Jeg tror da ikke jeg nævnte noget om eksperimenter.. Nævnte blot, at Brock og Michelsen, eller hvad nu Zeiss importøren hedder, anbefaler æter, det samme siger de fleste fotohandlere. De sidste ved dog heller ikke hvor man køber æter.

Jeg mente ikke, at det var det man var nået frem til i tråden (selvom jeg skrev det), men mener blot om det er bedre end andre rensesæt?

[Image: jger.jpg] Man er først en rigtig mand når man er Morfar"
"Den der ler sidst er langsomt opfattende"
Svar
#20
Er det ikke æter der er i spraydåserne med motorstarter ? Det der man sprøjter i indsugningen på en karburatormotor på en kold dag. Prøv i en biludstyrsforretning.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)