Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Blindtest af kikkerter
#1
Jeg syntes det kunne være spændende med en blindtest af forskellige kikkerter
her efter diverse diskussioner om hvilken der er bedst/dårligst.

Den 22. & 23. august udstiller jeg på Frijsenborg Explorer.
Min stand er optimal med udsigt ned mod et skovareal, der ligger nogle hundrede meter væk.
Jeg har tænkt mig at lave en blindtest af kikkerter hvor folk så skal kigge igennem 12 kikkerter,
der alle er dækket til, så man ikke kan se hvordan de ser ud.

Der skal være to kikkerter af hvert af flg. mærker:
Zeiss, Swarowski, Smith & Bender, Leupold, Bushnell og Nikon.

Besøgende skal så ud fra de 12 kikkerter skrive på et skema, hvilket mærke de tror de enkelte er.
Desuden skal de skrive hvilken en, der er bedst og hilken en, der er dårligst.

Er der andre måder man kan gøre det bedre på.
Ideer søges ….

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#2
God idé,du poster naturligvis resultatet her,ikk....[?][Smile]

Iøvrigt.......Måske du skal arbejde lidt med navnet på projektet- "Blindtest af kikkerter",det lyder bare ikke helt rigtigt...[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
En morsom og formodentlig seriøs test - dog skal man jo, for at det skal blive helt optimalt, ha' stillet ocularet til ens eget syn på alle kikkerterne først og når man står og roder så meget med kikkerterne vil det være forholdsvis nemt at "mærke" hvad der er hvad.............måske hvis de er spændt op i en eller anden holder og dækket til således at man kun kan komme til at røre ocularet???
Det må vel også være sådan at alle kikkerter skal stå på samme forstørrelse og at denne forstørrelse ikke må ændres (amerikanerne vil skille sig meget ud hvis man får lov til at ændre på forstørelserne).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#4
Endnu sjovere, flere af dem skal være ens[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ID

En morsom og formodentlig seriøs test - dog skal man jo, for at det skal blive helt optimalt, ha' stillet ocularet til ens eget syn på alle kikkerterne først og når man står og roder så meget med kikkerterne vil det være forholdsvis nemt at "mærke" hvad der er hvad.............måske hvis de er spændt op i en eller anden holder og dækket til således at man kun kan komme til at røre ocularet???
Det må vel også være sådan at alle kikkerter skal stå på samme forstørrelse og at denne forstørrelse ikke må ændres (amerikanerne vil skille sig meget ud hvis man får lov til at ændre på forstørelserne).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg har lavet et stort stativ hvor de er spændt fast på (brugte det samme stativ sidste år).
Og jeg satser på at de alle skal stå på 6x forstørrelse, da de er en rimelig all-round forstørrelse.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
God ide!

For at testen skal være så "blind" som muligt bør:

- Kikkerterne være monterede i hvert sit rør på et stativ, så man ikke kan se facon eller andre kendetegn.

- Rækkefølgen på stativet afgøres ved lodtrækning.

- Objektivdiameteren være den samme - eller næsten den samme.

- Forstørrelsen være den samme.

- Man have adgang til dioptrijustreingen.

- Man, som intern validering af undersøgelsen, have mindst een model, der optræder to gange.

- Udstilleren heller ikke vide, hvilke kikkerter, der er hvilke (dobbeltblindet undersøgelse).

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Hvis det skal være meget videnskabeligt, så er en dobbelt blindtest aldrig at foragte. Det er en test, hvor hverken testpersonen, eller den der udfører testen ved hvilken kikkert der er tale om. På den måde er man ikke forudindtaget omkring resultatet(nok ikke et problem i denne sammenhæng), og man kommer ikke til ubevidst at sende signaler til testpersonen om de forskellige kikkerter.

Det kan gøres ret nemt: Lav testen som du havde tænk dig, men til sidst får du én hjælper til at give hver kikkert et nummer fra 1-12. Du må så først se numrene når testen er afsluttet.

I en så relativt simpel test som denne, gør det dog nok ikke den store forskel Smile

I øvrigt: Kanon idé, og noget som har manglet !

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Du får formentlig ikke testet, når det er ved at være mørkt?
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Du får formentlig ikke testet, når det er ved at være mørkt?



Nej det er ikke muligt, da der jo er en vis besøgstid på messen [Smile]

Men derfor kan besøgende jo sagtens teste kikkerterne.

For er der ingen forskel i dagslys, hvorfor så vælge en dyr kikkert,
hvis den "kun" skal bruges til dansk jagt [Wink]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#10
Samtidig skal man også være opmærksom på, hvad denne blindtest IKKE tester. Ergonomi/brugervenlighed, slidstyrke, klikfasthed og design kan af naturlige årsager ikke testes med denne opstilling.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#11
Rolig nu, lad os da endeligt få lavet en test, så kan vi jo altid få den suppleret med test af mørkeegenskaber og ergonomi. I min verden vi være glade når nogen bruger tid på test. Så længe metoden bliver bliver beskrevet kan man jo altid vurdere hvad resultaterne kan bruges til.
Mvh.

Yeti
Svar
#12
Mht test i mørke - sluk lyset til messen.!!

Problem solved.!

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Samtidig skal man også være opmærksom på, hvad denne blindtest IKKE tester. Ergonomi/brugervenlighed, slidstyrke, klikfasthed og design kan af naturlige årsager ikke testes med denne opstilling.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



Tja, når Leupold'en, Bushnell'en og Nikon'en falder fra hinanden i løbet af dagen, ser man det nok. [:o)]

Nej pjat. =o)

En anden ting - det bør gøres klart for folk, at bedømmelse som ergonomi eller hvad det kaldes.... IKKE må "farve" opfattelsen.

Altså hvor let er den at indstille dioptri på. Det er ikke noget man ofte gør på sin egen kikkert og nye kikkerter kan føles vidt forskellige - fra stram og umedgørlig (kikkerten altså) til legende let og stadig fast.(stadig kikkerten!).
Denne opfattelse af dioptri-indstillingen bør ikke medgå i bedømmelsen.
Fordi en billig/dyr med nem dioptri-indstilling, meget vel kan få mange plusser i en blindtest - går ud fra at det er selve sigtebilledet og klarheden deraf som er blindtesten.?

Med så mange kikkerter, bør folk kunne indstille samtlige kikkerter, og frit gå frem og tilbage mellem kikkerterne.

Der bør også gerne være en form for anlæg til at hjælpe folk med at lægge hovedet korrekt fra kikkert til kikkert - for at kunne bedømme ordentligt og testen bliver taget seriøst.
Dette sikrer også at kikkerten indstilles korrekt til personens øjne.

Personligt ville jeg nok have svært ved at give en ordentlig bedømmelse, hvis man ikke kunne dette.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Mht test i mørke - sluk lyset til messen.!!

Problem solved.!



Æhhh ... ret svært når messen er en udendørsmesse [Smile]

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#14
Ja ok, så skal man nok have lidt bedre forbindelser end Paven.

[Big Grin]

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#15
Hej Rex.

En ganske udmærket idé. Det vil aldrig blive en test der kan bruges til ret meget mere end jagt i fuldt dagslys. Der er stor forskel på en forholdsvis åben plads og i en granskov en gråvejrsaften lige før lukketid. Men det vil gi et fingerpej om hvor langt der er i mellem kikkerterne.

Men med til oplevelsen af en kikkert er der også det øjet ser og fingerne føler. Hvordan er den at klikke på osv.

Der bliver vel også brugt kikkerter med så identiske sigte som muligt. Personligt ville jeg f.eks ikke eje en kikkert med forstørrende stolpesigte og det vil helt sikkert påvirke negativt. Som andre er inde på skal der også være adgang til justering efter ejet øje.

Hvor og hvornår foregår det. Det kunne jo være at man skulle slå et smut forbi....
Svar
#16
Du får formentlig ikke testet, når det er ved at være mørkt?

ok jo !
der serveres øl og helstegt pattegris (der er jo mange griseavlere her på siden) mens vi venter på mørket [Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger

ps. testen er en go ide
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Hvor, hvornår, hvor meget Smile
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by taby

Hej Rex.

En ganske udmærket idé. Det vil aldrig blive en test der kan bruges til ret meget mere end jagt i fuldt dagslys. Der er stor forskel på en forholdsvis åben plads og i en granskov en gråvejrsaften lige før lukketid. Men det vil gi et fingerpej om hvor langt der er i mellem kikkerterne.

Men med til oplevelsen af en kikkert er der også det øjet ser og fingerne føler. Hvordan er den at klikke på osv.

Der bliver vel også brugt kikkerter med så identiske sigte som muligt. Personligt ville jeg f.eks ikke eje en kikkert med forstørrende stolpesigte og det vil helt sikkert påvirke negativt. Som andre er inde på skal der også være adgang til justering efter ejet øje.

Hvor og hvornår foregår det. Det kunne jo være at man skulle slå et smut forbi....



Igen som jeg har nævnt tidligere, hvis man ikke kan se forskel overhovedet i dagslys, hvad er ideen så med en dyr kikkert til dansk jagt. For det meste (ikke altid selvfølgelig) er det godt vejr, når
man er på jagt herhjemme.

Der blev også nævnt hvordan klikkene er på tårnet.
Nej det er rigtig det kan ikke testes.
Og der er mange andre aspekter, så som at Leupold og Bushnell giver livsvarig garanti. Hvor de fleste andre kun giver 30 år.

M.h.t. forstørende trådkors ... ja så er der jo et problem med at tage Zeiss kikkerter med i testen.

For at gøre det kort, så laver jeg testen for at se hvilken kikkert den ganske almindelige jæger foretrækker.

Det er jo komplet umuligt at tage alle de forskellige aspekter med i en sådanne test.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Hej Rex

Det er muligt du kun jager i solskin[8D], men jeg er tåbelig nok til også prøve lykken en mørk regnvejrsaften under de tætte graner, hvor der jo altid er forholdsvis tørt. Det var på sådan en aften jeg så "lyset" da jeg så i gennem en jagtkammi´s S&B (klassik)i forhold til min daværende Leupold (VXII). Det virkede jo nærmest som om der var en der tændte noget lys når man kikkede igennem S&B i forhold til Leupolden. Jeg skiftede til en S&B Zenith for jeg synes det var rart med lys i sigtet. Det har jeg aldrig fortrudt. I fuld dagslys var der rigtigt nok ikke større forskel på dem, bortset fra Zenith er mere veludført og se på/røre ved....

Det er derfor jeg ikke mener at en blindtest i dagslys giver det fulde svar. Og finishén er også en del købet for mit vedkommende og det er måske et af de steder det koster lidt ekstra at lave de 3 dyre mærker.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Og der er mange andre aspekter, så som at Leupold og Bushnell giver livsvarig garanti. Hvor de fleste andre kun giver 30 år.


Det kan jeg dårligt forstille mig skulle være et kriterie for at købe en kikkert - jeg ved ikke hvad gennemsnitalderen er for riffelskytter herinde, men livsvarig vs. 30 år.............



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)