Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Næsehorn i verdensklasse
#1
Mulig verdensrekord

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Alle de få tilbageværende næsehorn er i verdensklasse! Ikke som jagtobjekter, men som "de eneste ". Jeg har personligt svært ved at nyde et næsehorn som dødt trofæ. Mit eneste håb er, at der er nogle, der kan vurdere bedre en jeg, at vi fortsat kan have jagt på disse fantastiske kæmper uden samtidig at være med til at eliminere dem fra denne jord.
Walnut
Svar
#3
@Walnut jeg deler din bekymring og håber samtidigt at det er med næsehorn som med elefanter hvor bestanden klare sig bedst der hvor der er jagt på dem. Det skyldes at de her har en værdi for lokalbefolkningen da de skaber indtægter, men de ellers bare er en plage. Jeg ved dog ikke om næsehorn på samme måde tramper rundt i afgrøder med videre.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
HVis ikke der var økonomi i jagt på hvide næsehorn, havde de syafrikanske farmere aldrig haft muligheden for at redde arten fra udryddelse!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Det er lidt li'som aktiv investering; man investerer i firmaer som anvender børnearbejdere for at komme børnearbejde til livs.........................måske skulle staten til at handle med ulovlige våben for at komme handlen med ulovlige våben til livs.........hmmmm!
Eller staten kunne oprette narkobander som overtog markedet fra de eksisterende narkobander og vupti ikke mere narkohandel!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
[Big Grin]

Vi lever i en "ond verden" hvor "money talks and bullshit walks". Den eneste strategi der hidtil har båret frugt i retning af at redde store pattedyr fra udryddelse er kontrolleret trofæjagt. Det tilføjer de vilde dyr en helt anden værdi end f.eks. fotosafarier eller indsamlinger fra dør til dør.

Jagten på disse næsehorn er gennemreguleret. Tyren der bliver nedlagt er færdig i avlsprogrammet (nu er den i hvert fald) og farmeren der har ofret i titusinder af dollars på at passe på ham og de øvrige næsehorn i hans bestand kan høste et anseeligt beløb for sine anstrengelser. Forhåbenligt så stor en sum, at det giver både ham og andre farmere mod på at fortsætte arbejdet.

Netop det hvide næsehorn er det bedste eksempel på metodens effektivitet. Arten ville med overvejende sandsynlighed være uddød for år tilbage, hvis ikke de sydafrikanske vildtfarme havde set det fremtidige potentiale - i dag findes der en livskraftig bestand og lovlig jagt udgør ikke noget problem, men snarere en garanti for artens fortsatte eksistens. At der nu kan nedlægges en verdensrekord er blot et udtryk for det hvide næsehorns beskyttede status. Elefanten er et andet eksempel - fra at være en truet art i det sydlige Afrika er elefanterne i området nu kraftigt overtallige og skal culles hårdt for ikke at nedslide deres leveområder. Havde man forbudt al jagt på elefanter ville de blot være skadedyr for den hårdt prøvede befolkning og der ville ikke være meget økonomi for de fattige afrikanske stater i at forsøge at beskytte dem mod illegal elfenbensjagt.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#7
Jeg er helt med på, at det pt. er de meget velstillede trofæjægere, der er med til at øge forsvaret af disse truede kæmper.
Alligevel er det bekymrende at se dem fanget i en spærreild af udbud og efterspørgsel både på den ene og den anden måde.
Walnut
Svar
#8
Jeg var i ZA i slutningen af april på en 10.000 ha farm hvor man havde 30 af disse imponerende dyr gående. Jeg var heldig at se næsehorn flere gange under 6 dages jagt. Farmen består af 7 tidligere kvægfarme - nu slået sammen til 1 jagtfarm (for godt 10 år siden). Meget kuperet terræn med plads til mange arter - også med flade områder hvor næsehornene åbenlyst trives. Så bla.a. en han der af PH blev vurderet til at være 10 år med anslået forreste horn på 27 tommer. (De kan blive 35 år - så den ka' godt gå hen og give opmærksomhed undervejs)

Det er mit indtryk af næsehornene er en investering der passes optimalt på. Forventer ikke der høstes før investeringen kan bære det. Det har ganske givet kostet en sum penge at indsætte disse dyr.

Hvis man stadig havde drevet med græssende kvæg ville der ikke have været udsat næsehorn.

Jeg har af nysgerrighed checket diverse prislister og sådan en bandit kommer aldrig på mit budget. Det er dog trods alt strålende man bruger den plads man har til også at have disse imponerende dyr gående. At komme kørende af en ''dirtroad'' på vej ind til lodgen hvor man man må holde tilbage på afstand medens sådan en kolos bevæger sig væk. Man presser dem ikke med bilen, men venter på afstand til Rhinoen synes det er bedre at opholde sig et andet sted.

Det er iøvrigt nogle imponerende ''møddinger'' sådan en bandit afleverer - man kører udenom når de ligger på vejen !

Rejsen var købt hos Buhls jagtrejser !

Man har så også 7 elefanter gående - ej heller afskudsbare - lidt bøfler - ca. 70 giraffer - et ikke optælleligt antal leoparder m.m.

Man kan også købe licenser på sorte næsehorn i ZA - men de er rigtg dyre.

Hvorfor jeg så var der - for at gå efter en god Nyala plus noget andet. Terrænet bærer en utrolig bestand af Nyala !! Så fantatisk mange inden det efter 2 dage kom til skud.

MEN - det er da interessant hvis det blev oplyst under hvilke forhold den formodede verdensrekord er vokset op.
mvh
Svar
#9
jeg kom også hjem fra en fantastisk jagt fra Sydafrika for 4 uger siden denne farm havde en bestand på over 40 Rhinoer ikke nogen var
avskydningsbar på mange år, men fine at se på og fotegrafere,så hav ikke ont af trofäjagt på disse dyr da der ikke har väret så mange
Rhinoer på mer end 100 år tagget väre disse farme!
Svar
#10
Hej . En kontroleret trofæjagt er det eneste der kan rede mange vilde dyre arter . Dyrene får en meget højere værdi for hele samfundet de forskellige steder i verden (hvis intekterne tilgode kommer samfundet og ikke enkelte embedsmænd). Ellers lander det hele i Kina eller lignende lande til medicin brug i hoku pokus midler , eller elfenben snitterier til over kaminen [V].

Et eksempel er også Saiga-antilopen i asien , den er næsten skudt væk af krypskytter , hornene går til Kina .

Der mangler et stort informations arbejde forude til alle parter , men jeg tror ikke Kina er så nem at få til at ændre holdning .

Jeg er ikke selv disideret trofæjæger , men synes det er da helt ok hvis nogen vil give så mange penge for et trofæ . Jeg synes ikke der er nogen grund til at få ondt i røven over at nogen har så mange penge de kan bruge til så noget , hvis det kan rede mange arter !!.

Hilsen A-bolt
Svar
#11
De er jo ikke andet end forretning!Farmeren xy har købt et stykker næsehorn få dem til at yngle helst mange gange investition skal jo forente sig! der går mange år så skal gevinsten haves,jaegeren xy kommer og skyder (køber) afskydning og så er de dete.Dejlig bivirkning man passer sin investering derved flere næshorn!!!Natur bevarelse med gevinst.Såden virker verden i dag.

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej . En kontroleret trofæjagt er det eneste der kan rede mange vilde dyre arter . Dyrene får en meget højere værdi for hele samfundet de forskellige steder i verden (hvis intekterne tilgode kommer samfundet og ikke enkelte embedsmænd). Ellers lander det hele i Kina eller lignende lande til medicin brug i hoku pokus midler , eller elfenben snitterier til over kaminen [V].

Et eksempel er også Saiga-antilopen i asien , den er næsten skudt væk af krypskytter , hornene går til Kina .

Der mangler et stort informations arbejde forude til alle parter , men jeg tror ikke Kina er så nem at få til at ændre holdning .

Jeg er ikke selv disideret trofæjæger , men synes det er da helt ok hvis nogen vil give så mange penge for et trofæ . Jeg synes ikke der er nogen grund til at få ondt i røven over at nogen har så mange penge de kan bruge til så noget , hvis det kan rede mange arter !!. [left][/left]Hilsen A-bolt



Det er så en helt anden snak, der trækker det hele ned på et lavt niveau. Bekymringen går på den globale husholdning. Det er naturligvis ikke uvæsentligt, at der er en kraftig økonomisk interesse i at holde næsehorn i live. Måske bliver disse hegnede farme i den sidste ende genbanker på lige fod med de zoologiske haver.
Svar
#13
Hej walnut de er de allerede "Genbanker"!Der lever flere Næsehorn på jagtfarme end der gør i naturen der forgå en livlig handel med den slags vilddyr!

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#14
Uden den strukturede farmjagt i ZA, ville der generelt være få dyr tilbage. (alle arter)

Jaeeeh - kan du leve med at jage ''under hegn''?

Ja det kan jeg godt - hegnet har 2 sider. Den ene for at holde investeringen på farmens jord - den anden for at holde krybskytter ude. Det sidste hegn jeg så var ca. 80 km langt - med 3 strømførende tråde.

Så jo flere værdifulde dyr der investeres i, jo større chancer er der også for at andre arter ikke ender i den ''sorte gryde'' da der automatisk vil ske løbende vedligehold/kontrol af hegn med henblik på beskyttelse af investeringerne.

Størrelsen på farmene er stigende - man nedlægger urentable kvægfarme - slår dem sammen - hegner fælles og vupti pludselig har man en jagtfarm der kan eks. bære 4 Rhino-tyre med følge uden daglige slagsmål.

MEN det kunne være sjovt finde ud af hvad slags farm rekorden er skudt på !
mvh
Svar
#15
Mon dette er det næsehorn der sidste år var sat til salg som verdensrekord, allerede inden det blev nedlagt[?]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Hej Claxel.
Ja, det kan næsten kun være det.. Hørte det var solgt til en dansker.

Rune
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Mon dette er det næsehorn der sidste år var sat til salg som verdensrekord, allerede inden det blev nedlagt[?]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)