Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af riffel og kikkert
#1
Jeg skal ud og købe min første riffel, og har kigget på en Schultz og larsen Jubilæumsmodel 30.06 fra 84. Så langt så godt... Der sidder nu en Leupold 4X28 på den. Jeg regner med at jeg vil skifte den. Hvad skal jeg købe. Jeg har tænkt at jeg på sigt skal til polen og jage lidt grise om natten. Derudover måske en Elg i Sverige og sidst men ikke mindst almindeligt jagt i Danmark...

Jeg er lidt på bar bund. Behøver man at købe en dyr Zeis, eller kan man eventuelt nøjes med en Buschnell?? eller en ny Leupold?? evt. købt af Rex?? Er de lige så gode som Zeis??

/Allan Minds
Svar
#2
allanminds
køb en leupold hos rex så er du ikke helt galt på den

Hilsen Hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
NU siger du skyde svin om natten, dette kræver en god og lys stærk kikkert..

Men hva regner du med at ofre på optik, så er det lidt nemmere at guide dig til den beste kikkert til bekøbet..

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#4
HVIS du skal mede svin om natten så har Leupold ikke de bedste skumringsegenskaber - men ellers en udmærket kikkert til prisen.

http://www.brockmichelsen.dk/upload/PDF/...kerter.pdf

NB: Sidst jeg var i Sverige fik vi den fornemmelse at bestanden er i tilbagetog - der er tilsyneladende en del som bruger night scope til at disimere bestanden om natten... salget har været betydeligt af dette udstyr læste vi en lokal avis..

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#5
Det er bare for at kunne skyde lidt om natten i Polen. Jeg tænker ikke på nightscope's eller noget sådan... Men jeg syntes godt det må have en god lysgennemgang... Budgettet ligger op til 10 kkr. Men kan man få noget godt for mindre evt. brugt ville det jo være rart.. pengene kan man jo altid bruge[Big Grin]

/Allan
Svar
#6
Køb Zeiss Swarowski eller S&B :-)
Husk at købe med lys - det er muligt for de penge du har.
Er godt klar over at du ikke er med på ulovligheder... nights...[Wink]

Citat:quote:

Originally posted by allanminds

Det er bare for at kunne skyde lidt om natten i Polen. Jeg tænker ikke på nightscope's eller noget sådan... Men jeg syntes godt det må have en god lysgennemgang... Budgettet ligger op til 10 kkr. Men kan man få noget godt for mindre evt. brugt ville det jo være rart.. pengene kan man jo altid bruge[Big Grin]

/Allan



[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#7
For du nemmest skal holde dig inde i for din max grænse..

Vil jeg klart anbefale S&B de laver kikkerter hvis ikke i samme klasse som Zeiss så, så tæt på du kan komme.
Deres nye flash dot er virkelig også fed.
Men skal der skyder svin i polen er det yderst vigtigt med den rette kikkert, og til netop det formål kan det ikke betale sig at spare.

Der imod, skulle du bare på bukke jagt i lille DK osv så kunne mindre gøre det.
Desværre må jeg nok sige at du skal regne med at alle dine 10k forsvinder..
Jeg købte selv riffel her inden bukkejagten, og mine tanker var lige som dine, svin i polen engang.
Det koster bare knapper at købe optik som er egnet til denne form for jagt.
Da jeg er Zeiss nød købte jeg self en zeiss men mest af den grund at jeg aldrig har skudt med andet.
Men kiggede både i S&B og Zeiss samtidig.. og imellem os, (med mine unge øjne 17år.. Jeg kan IKKE se forskel) Det er 2 rigtige fede kikkerter negge to, men de koster kassen.

Her skal du gøre op med dig selv.
Hvor stor er chancen for at du kommer til polen og skyder svin om natten?
Og derfra udlede en konklusion om, du skal eller ikke skal have en "olietønde" af en kikkert til at skyde svin med om natten..[?]

Håber det er en lille guide, men ellers så skriv endelig igen..

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#8
Denne topic er måske ved at udvikle sig til noget der hører hjemme i
"Optik & Sigtemidler" men ok...

Citat:quote:

For du nemmest skal holde dig inde i for din max grænse..

Vil jeg klart anbefale S&B de laver kikkerter hvis ikke i samme klasse som Zeiss så, så tæt på du kan komme.
Deres nye flash dot er virkelig også fed.
Men skal der skyder svin i polen er det yderst vigtigt med den rette kikkert, og til netop det formål kan det ikke betale sig at spare.

Der imod, skulle du bare på bukke jagt i lille DK osv så kunne mindre gøre det.
Desværre må jeg nok sige at du skal regne med at alle dine 10k forsvinder..
Jeg købte selv riffel her inden bukkejagten, og mine tanker var lige som dine, svin i polen engang.
Det koster bare knapper at købe optik som er egnet til denne form for jagt.
Da jeg er Zeiss nød købte jeg self en zeiss men mest af den grund at jeg aldrig har skudt med andet.
Men kiggede både i S&B og Zeiss samtidig.. og imellem os, (med mine unge øjne 17år.. Jeg kan IKKE se forskel) Det er 2 rigtige fede kikkerter negge to, men de koster kassen.

Her skal du gøre op med dig selv.
Hvor stor er chancen for at du kommer til polen og skyder svin om natten?
Og derfra udlede en konklusion om, du skal eller ikke skal have en "olietønde" af en kikkert til at skyde svin med om natten..

Håber det er en lille guide, men ellers så skriv endelig igen..

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin


Christian> <De gange jeg har været i Polen har der desværre ikke været fuldmåne, da det hovedsaligt har været efter buk.
Jeg må indrømme at når jeg har siddet i tårnet og der har været "Så sort som en negers r**" har jeg intet kunne se.

Jeg kan hører du har en del erfaringer med forskelligt optik, så mit spørgsmål er følgende:

Hvis man har nogenlunde "normalt gennemsnits syn" hvor mange minutter længere kan man så se svinene i en f.eks. S&B ell. Zeiss X56
fremfor en Leupold ell. Nikon X50?

ps: jeg har læst at der er flere modeller af zeiss f.eks: Conquest, Diavari. Ligeledes Leupold med VX-1, VX-2 og VX-3.

Alle disse "modeller" forvirre mig. Er en Zeiss en Zeiss og en Leupold en Leupold[?].

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#9
Hej,
MC er Zeiss' discountmodel. Den tager konkurrencen op med de amerikanske kikkerter. Den er ikke af samme kvalitet og pris som Diavaria. Model Z er den gamle model. Meget vigtigt er det at den har T* coating.

S&B kan som regel fås til meget favorable priser, fordi der ikke er et mellemled i handlen mellem butikken og fabrikken. Jeg har købt en med Flashdot 2,5-10x56 til kr. 10000,- til en kammerat. Dens vejledende pris er 12495,-

mvh. JOhannes
Svar
#10
Hej mphansen

Erfaring og erfaring. Har skudt en del med forskellige riffeler og set og undersøgt en masse optik selv, inden jeg købte kikkert, er trodsalt kun 17år gammel men dermed ikke sagt ens erfaring og viden ikke er brugbar for det mener jeg da bestemt den er.. [:0]

Det er svært at sige "hvor længe" du vil kunne se svinene hvis du tager kikkerterne op mod hinanden.
Jag kan kun sige at din f.eks. X50 eller X56 skal være så stor som muligt for at få så stor lystransmitation som muligt.
Efter min mening er der ikke noget der slår Zeiss og S&B når vi snakker jagt i skumring og natjagter.

Der er mange modelle, og lige så mange priser.
Zeiss conquest, er deres discountmodel som JTK også skriver.
Diavaria er deres "flagskib" denne har som allerede sagt T* coating, model Z var modellen før deres nuværende flagskib den er længere og lidt tungere end deres nye model.

Den kikkert JTK snakker om kan jeg godt stå indefor det er virkelig en kikkert der er lavet af kvalli.
S&B´s topmodel er deres Zenith mener jeg den hedder og den er hvis ikke så næsten på højde med Zeiss´s flagskib.

Håber du kan bruge det til noget..
Ellers må du sortere det fra..

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#11
Hej Christian
Ja smag og behag men jeg kan nøjes med Swarovski.
Svar
#12
hej Kento

Ja det er self. rigtigt, men vil stadig sige der er forskel på Zeiss og S&B iforhold til Swarovski.. Ikke der med sagt at de ikke laver gode kikkerter for det gør de da.. Men de halter lidt.. Efter min mening..[B)]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#13
Undskyld, mit spørgsmål var nok lidt en provokation.

Hvis man vil have/betale for en topmodelkikkert er det nok lidt en religion om man køber Zeiss, S&B eller Swarovski.

Det jeg ville frem til er at hvis man ikke har topsyn tror jeg ikke man vinder meget ved at købe en 2 kg kikkert af overnævnte mærker, frem for f.eks en Leupold vx-3 til det 1/2 ell. 1/3 del af prisen.

Kort sagt man skal vuderer om de ekstra 5-6000.- er de par minutter værd.
Med hensyn til kvalitet og garanti er der jo ikke den store forskel.

Mange er hurtige til at nævne Zeiss eller S&B når snakken drejer sig
ind på Nattejagt. For den uerfarne køber der skal købe sin første kikkert er det blot navne.
For ham er en zeiss en zeiss uanset om det er en Conquest 3-9x40 ell.
en Diavari 3-12x56.

Når der bliver stillet et spørgsmål om optik i et forum, kommer svarene:
Har altid brugt S&B, fed kikkert.
Intet slår Swarovski.
Zeiss er det bedste man kan få.

Mit forslag er: tag ned til en forhandler og find kikkerten der passer dig.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#14
Er ikke i tvil, kjøp ZEIS! Med almindlig kikkert ser man skogen, med Zeis ser man INN I SKOGEN, det er forskjellen!
Svar
#15
Hehe - ja det bliver vi aldrig enig om på dette forum

Det handler faktisk om mere end 2 min når du sidder med superkikkert eller en alm - og eks. 20 min er MEGET når man sidder og skal skyde om natten - men enig skal man skyde i dagtimerne er Leupold et fint valg..

Hos forhandleren finder du ikke ud af noget som helst - der er det jo ikke mørkt når du står med den i hånden [Wink]

NB: var er det en medaljebuk - du skød?

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hehe - ja det bliver vi aldrig enig om på dette forum

Det handler faktisk om mere end 2 min når du sidder med superkikkert eller en alm - og eks. 20 min er MEGET når man sidder og skal skyde om natten - men enig skal man skyde i dagtimerne er Leupold et fint valg..

Hos forhandleren finder du ikke ud af noget som helst - der er det jo ikke mørkt når du står med den i hånden [Wink]

[Image: kongsberg393-t.jpg]



Her ville det nok være på sin plads med et link til en uvildig undersøgelse[Wink]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

[Image: Kopiaf01010026.jpg]
Knæk & Bræk til dem der ikke har fået buk i år
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#17
Skumringsegenskaber - se de test der findes...
Sæt dig ud i haven eller bedre på marken om natten og tag nogle stykker med og se forskellen.
Vi havde nogle svenskere med på grisejagt i vinter og de måtte kravle ned før tid - hvorfor [?] [8D]

[Image: kongsberg393-t.jpg]
Svar
#18
Nu bliver der henvist til den svenske megatest, som jeg har svært ved at finde seriøst .... ja undskyld jeg siger det.
Men skal man lave en test, bør man så ikke sammenligne modeller i samme prisklasse ?

Der bliver testet Zeiss i 14 kilo klassen, men kun Leupold VX-III modeller.
Hvorfor tester man ikke Leupold LPS eller Mark IV serien, der er bedre end VX-III serien og stadig billigere en 14 Kilo ?.

Selvom jeg sælger Leupold, (som folk nok snart ved [Smile]), så er jeg ikke "farvet" på grund af det.

Jeg sælger også andre af de omtalte mærker,
men mener at man pris kontra kvalitet får mest for pengene ved køb af en Leupold.

Det er nok også derfor jeg selv bruger en VX-III 4.5-14x50 m. lys, til jagt i sverige (også i skumringen) og en VX-III 8.5-25x50 Long Range, når jeg "leger" på skydebaner.

Jeg har f.eks haft forskellige Bushnell kikkerter med oppe til Sverige
Jeg prøvede en Elite 4200 med lys, der var rigtig god selv i dårlige lysforhold.

Skulle jeg så sige køb Bushnell, den er god i dårlige lysforhold,
når jeg også har testet en Elite 3200 med firefly og her ikke kunne se en sk... .... nej vel ??

Men der er også lige en væsentlig prisforskel på de to modeller.

Derfor mener jeg ikke man bare kan sige A kontra B.

Man skal sige i prisklassen op til et vist beløb, hvad vil du anbefale .... A eller B ???

"Christian" .... når du anbefaler de forskellige modeller, har du så prøvet den selv i f.eks. Polen eller Sverige, eller er din holdning taget ud fra forskellige tests ?

Jeg har før været med i en debat ang. LEE genladningsudstyr, hvor rygtet gik at LEE's udstyr tit ødelagde ammunitionen.
Det vidste sig at samtlige der svarede i debatten kun havde gode erfaringer med LEE, og der var ikke et eneste negativt indslag.

Jeg mener at man ikke skal lade sig indoktrinere alt for meget af diverse tests (og det ikke kun når vi taler jagtudstyr), der findes i månedsmagasiner.
Men derimod prøve sig frem, og så høste godt af andres erfaringer.

N.B. Trods mine 40 år, så ser jeg stadig udemærket gennemen en "Amerikaner" selv i dårlige lysforhold [Smile]

DRAVIS .... nå er det vidst på tide du kommer med lidt "lys-teori"[Smile]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Hej Rex,
jeg tror grunden til at man valgte Vari X III, skyldes at LPS ikke har lys. Jeg mener dog alligevel den skulle være medtaget i testen. De kunne passende have taget deres 3,5-14x50 med.

mvh. JOhannes
Svar
#20
JTK

Korrekt LPS serien kan ikke fås med lys, men det kan Mark IV serien.

Der er f.eks. en 4.5-14x50 (30 mm) med lys.

Og prisen er stadig under 10.000,00 kroner.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)