Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er det værd?
#1
Jeg har erhvervet en riffel jeg spekulerer på at sende nogle flere $ efter. Jeg ved bare ikke om det er en bæredygtig beslutning? (ved faktisk godt at det er det ikke, men[Wink])

Kan Det tænkes der er nogle herinde der vil gi' deres vurdering.
Jeg tænker andet skæfte, sikring, aftræk og optik selvf.

Lidt billeder af piben, forhåbentlig.(helt ny bruger)

[Image: 03-06-2009052.jpg]

[Image: 03-06-2009054.jpg]

[Image: 03-06-2009056.jpg]

[Image: 03-06-2009058.jpg]

Så, nu prøver jeg. Det ser ud til at gå når jeg "Preview'er"[:o)]
Svar
#2
Bæredygtig er nok det forkerte ord. Det er jo sjældent at det kan svare sig økonomisk og renovere på alm. brugte gevære. Jeg har det lidt sådan at hvis man er glad for det gevær betyder det ikke noget hvis man vil optimere det. Det er jo ikke anderledes end når man skal have nye bremser på sin bil eller pludselige hellere vil have et par alufælge på. Så hvis du spørger mig er det bare og give den gas du[Wink] Man kan jo kun blive glader for kanonen..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Tja jeg har en lidt anden mening, det er kun en god ide hvis det er en riffel du har tænkt dig at beholde selv, for du får meget lidt igen ved en evt. handel. Been there done that[B)]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#4
Jeg er med Tonny, det er jo ikke en særlig speciel riffel, men en ombygget militær riffel, med ny pibe og et billigt skæfte formodenlig samlet/ombygget hos S&L. så hvis den rammer hvor du ønsker ville jeg ikke spendere 1 krone mere..

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Hej Tonny.
Hvad slags militærriffel mener du det er
Svar
#6
Umiddelbart ser det ud til at være en model 98 riffel, jeg kan ikke se hvad det er for et våbenskjold men det ligner noget sydamerikansk.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Det er lidt ligesom dem der pimper en BMW 320i fra 1992 op med alufælge, stereo læderstue og metallak...
Det kan være udmærket men det er stadig en gammel raslekasse i forhold til en ny model, og gensalgsprisen er derefter. Og det selvom prisen ender med at være den samme..for dig.

Eller sagt med et udtryk fra gamblerverdenen:

Smid ikke gode penge efter dårlige..

Nogen rifler er ikke besværet/pengene værd, og det mener jeg ikke din model er.

Selvfølgelig kan du købe nyt optik som jo kan flyttes til en anden riffel senere, hvis du køber noget anden engang.

Dette er ikke sagt for at genere dig med dit valg, men for at undgå at du laver samme fejlinvesteringer som jeg har gjort igennem tiden[V].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#8
Hej Prezz, velkommen på forum.

Hvis jeg havde den riffel, så tror jeg at jeg istedet for at lægge en masse penge i projektet, ville prøve at se hvor langt jeg selv kunne komme. Hvis låsen f.eks. ikke er beddet i skæftet, var det da en fin chance for at prøve at lave en bedding selv, da det nu ikke er de store penge der er på spil.

Jeg synes da også skæftet er rimelig pænt, men hvis du har mod på noget træarbejde kunne du jo forsøge dig med at lave noget netskæring. Ellers kan du eksperimentere alt det du vil med afrensning og oliebehandling, der er jo gode muligheder for at få en masse erfaring med det.

Som andre er inde på, kommer du ikke til at fortryde en bedre kikkert, der er mange gode i mellemklassen som ikke koster en bondegård, og hvis riflen ellers skyder godt, vil du heller ikke fortryde købet af en af de virkelig gode.

Men det jeg i første omgang ville ofre størst opmærksomhed er baserne og montagen. Jeg kan ikke afgøre om baserne er stål eller aluminium, men jeg ville ubetinget få en bøssemager til ihvertfald at kontrollere baserne og montagen, og måske udskifte dem hvis han ikke er 100 % tryg ved dem, det koster ikke mange penge, men kan spare dig for mange ærgrelser.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Prezz
Det ser ud som om alle er mere eller mindre enige. Gør så meget som du selv kan og invester ikke mere en at total prisen overstiger en brugt Tikka. For mig ser det ud til at være en M98 lås. Den kan muligvis stamme fra Hunter House, som har fået lavet/samlet nogle udmærkede rifler baseret på blandt andet M98 og S&L stumper. Hvis riffelen på indeværende tidspunkt laver rimelige små grupper vil jeg foreslå følgende:

Frit lægning af piben.

Kontrol af kikkert montage.

En bedding af låsen.

Skæftet kan du selv rense af og få poleret op.

Hvis det ikke er gjort - aftræk kan enten trimmes eller et nyt Timney el. hvis riffelen ellers skyder godt og er til det - et S&L aftræk (de er rigtig gode).

Mere synes jeg ikke man skal ofre på en M98 – hvis man bare vil have nogle af sine penge tilbage. Jeg har ofret total renovering, veksel system, ekstra pibe, custom træ skæfte og nyt aftræk på min gamle M98’er – det er og bliver et katolsk ægteskab, jeg får aldrig de investerede penge igen. Men den er ikke til salg[Big Grin][Big Grin][Big Grin].

Søg lidt på forummet, der er en masse gode råd og tips.

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
You can put lipstick on a pig, but it is still a pig.

who dares wins
who dares wins
Svar
#11
Det er fint nok i alle er enige om at den ikke er værd og bruge penge på, men jeg mener stadig at hvis det ikke er til videre salg kan der ikke ske noget ved at gøre den lidt mere som man gerne vil have den. Klart nok at der skal jo være fornuft til stede. Et lille projekt er jo oplagt i det her tilfælde.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#12
Super respons. Tak.[:p]
Jeg havde ikke regnet med at smide forfærdeligt mange penge efter kanonen. Det er en BILLIG sag jeg har fået.
Det med bedding skal måske prøves der er jo mange gode tråde herinde, og går det helt galt kan man nok ta' det derfra.[:I]

Men net skæring, jeg kan føle pulsen stige bare nu hvor jeg skriver det. Jeg tror nok jeg magter opgaven rent fysisk(nok ikke til UG første gang)[8D],men det er den mentale del af opgaven, jeg mener at mine omgivelser nok er bedre stillet, hvis jeg bare tar' lidt overarbejde og får en til at lave det[Sad!]

En semi kikkert skal den ha'. Måske Leuopold VX-I 3-9x50 den har jeg på 22-250, den er jeg såmænd glad nok for. Den kan bare ikke rigtig se nogle bukke for tiden, hvis I har nogle bud på optik med BUK Garanti, så skal det være sådan en jeg skal ha'[Big Grin]
Aftrækket og montage skal vist en tur omkr. en "Gun Man"

Den/jeg smider 3 skud inden for 6cm. på 100m. med anlæg dog[Big Grin][Wink]
(det er ok til mit jagt brug)[^]

MEN, nu er jeg da også igang, og har fået at vide hvor trådene skal placeres[:o)],tak. Så nu kan I vente jer, jeg har meget gammelt L¤¤¤[:0] Og det blir vist ikke nemt at bedde det nye skæfte jeg vil lave til den her[8D]

[Image: Savage007.jpg]

[Image: Savage009.jpg]

[Image: Savage010.jpg]

Cal. 30.30 den er da nok god ved bukken[xx(]
Men igen øvelse kan vel gøre mester.
Tak for jeres indlæg
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)