Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorhylstertrimmer - idé
#1
Jeg blev træt af at trimme hylstre i dag (300 stk). Jeg er klar over, at der findes diverse motoriserede udgaver af hylstertrimmere - synes bare løsningerne er lidt dyre[xx(] og måske ikke helt så smarte, som min idé[B)]...

[Image: hylstertrimmer.jpg]

Idéen er, at der skæres gevind magen til det på et diesæt i den sorte ståldel på trimmeren.(alternativt fremstilles en ny). Den monteres herefter i pressen. Finjusteringen af den foretages ligesom med alt andet ladegrej - pr. gevind og kontramøtrik.

Der skal selvfølgelig være et stop, som gør trimningen ens hver gang. Det havde jeg forestillet mig, kunne gøres med nogle huller og en tværgående split i cylindren på pressen.

Håber det giver mening med beskrivelserne på billederne. Idéen er så, at der skal stå en langsomtgående motor bagved pressen med en lodret spindel. med en lille rem, skal motoren så trække trimmeren. Motoren kan stå stationært bag pressen, da pladsen deromme ikke bliver brugt (ihvertfald ikke af mig[Smile])

Det smarte er så[:I], at man ikke skal bøvle med at løsne/spænde hylstre. Det er samme hylsterholder, som man alligevel har fremme og graterne falder lodret ned i bakken, som fanger fænghætterne. Desuden tror jeg det er væsentligt hurtigere at putte hylstre i pressen end i en traditionel trimmer. Hvis det med stoppet bliver lavet solidt, slipper man også for, at skulle justere for hver gang man har trimmet ca. 40-50 hylstre (er det kun mig, der har det problem[?])Hvis trimmeren så bliver udstyret med et trimpro 3 way cutter, så kører det jo bare derudaf.

Hvis nogen kan fintænke idéen, og evt. føre det ud i livet, så hører jeg gerne nærmere. Hvad siger i til idéen - dur det eller skal jeg bare købe en færdig en (der er vist mere dralf over en hjemmelavet[Big Grin])

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#2
Jeg har monteret en akkumaskine på spindelen på min trimmer.

Det er typen med vippestang, men jeg bruger kun anlæg mod fladen, uden spændepladen.

Er trimmeren spændt fast til bordet, kan man sætte hylsteret på piloten, centrere hylsteret ved at starte skruemaskinen langsomt og lade hylsteret dreje lidt, før man klemmer på det med venstre hånd, fastholder det og trimmer længden.

Så skal det bare afgrates, det gør jeg også med boremaskinen.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Hvordan vil du undgå at hylstret roterer i hylsterholderen når du presset det op mod dit roterende trimmeværktøj[?]

(iøvrigt sjovt med en Storm P trimmer[Wink])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
dillon laver en trimmer til at sætte i pressen, så det må kunne lade sig gøre

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Ved at anvende splitten som stop nederst på presse cylindren, kommer hylstret ikke ret langt op. Dermed skulle man kunne holde sine fingre på hylstret hele tiden.

Jeg regner med, at jeg har en motor til projektet. En 18v motor fra en Dewalt akkuboremaskine. Så mangler jeg bare en omformer.

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#6
18V, hvor mange ampere ?

Kan måske finde én i gemmerne...

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#7
en Makita 14.4V trækker over 25A ved fuld belastning... så man skal finde en stor trafo[Big Grin]

En søjleboremaskine med en Lee trim-shellholder i skruestikken og en Lee trimme-dims er noget af det letteste og hurtigste jeg kender til[Big Grin]

jeg har monteret en ekstra pind i Lee-trim-shellholderen, så den kan spændes med et enkelt vrid.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Jeg bruger en accu boremaskine på enden af spindlen på en RCBS trimmer - det virker fint. Rejfning indv. + udv. + rensning af fænghættehul gør jeg i en lillesøjleboremaskine, hvilket også går meget let.

Mvh. Ole
Svar
#9
På et tidspunkt jeg blev uvenner med nogle penge der blev de sendt i byen efter en original motor til min RCBS trimmer. Monteret med en 3-vejstrimmer leverer det færdige apparat trimmede hylstre med en meget fin tolerance, i en arbejdsgang
mvh
Svar
#10
Jeg har naturligvis heller ikke selv siddet og drejet på håndtaget manuelt - en boremaskine klarer det også lettere og hurtigere hos mig.

Det ville jo bare være lækkert, hvis man kunne optimere det endnu mere. Det er simpelthen det værste ved genladning - trimning af hylstre[xx(]

En mulighed er selvfølgelig også, at sætte en boremaskine ovenpå presseren - så skal der jo "bare" lige laves noget, så det ikke er boremaskinen der drejer rundt[B)]

JSS - hvad måtte du smide efter sådan en motor?

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#11
@.376 Steyer

Købte den hos Reimer Johannsen - Neumünster.

http://www.johannsen-jagd.de/pdfdateienw...alog20.pdf

side 44 - på side 45 finder man værktøjer der trimmer i 1 arbejdsgang.

Ved ikke hvem der sælger dem herhjemme - men mon ikke Guns & Powder ville være et fornuftigt gæt.
mvh
Svar
#12
ja 376 steyer
din ide er ike helt tosset......som vinterprojekt[Big Grin]

men hvorfor ikke købe denne her http://shop.gunsandpowder.dk/product.asp?product=1593

og en billig søjleboremaskine i haraldgodtnok[Wink]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#13
Hej Hatting

Det var da en simpel løsning.

Hvis jeg så lige kunne arve min bedstefars søjleboremaskine, så kører det vist.

Tak for tippet.

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#14
Har stadig denne "in mind" ...

Det er da det simpleste og hurtigste jeg endnu har set.

Jeg prøver at trimme mine hylstre så lidt som muligt.

med min necksizer strækker mine 22-250 hylstre sig kun nogle få hundrededele.

I 7mm Rem, som jeg lader mest til for øjeblikket, prøver jeg også at skåne hylstrene så meget som muligt.

Har fundet at en krone under diesættet, virker som fin afstand, så hylstrene ikke bliver klemt for meget.

Når jeg sizer hylstrene, har jeg et skydelære liggende, fixeret på hylsterets max-mål. Når jeg tager hylsteret ud af pressen, prøver jeg hvert enkelt, om de kan komme mellem gaflerne.

Går det i, bliver det ikke trimmet. jeg trimmer kun dem der er for lange.

Har prøvet at holde hylstrene i serier, men jeg får næsten alligevel altid blandet dem sammen ... Og så virker dette meget bedre for mig.

Den med søjleboremakinene så jeg 375ras, havde lavet for mange år siden. Det er altså ikke nødvendigt at spænde hylsteret fast. En lille pilot i gænghættehullet er rigeligt.

375Ras fortalte at hvis man bruger en skarp Granlundforsænker til at trimme med, så er det ikke nødvendigt at reife udvendigt.

Og er trimmeren skarp, behøves ikke mange fingerkræfter, for at holde hylsteret.

Jeg har savet en RCBS afgrater over og drejet den ned. Med to akkumaskiner spændt fast og med en strip på kontakten, så går reifningen hurtigt, når man alligevel har fat i hylsteret, under trimningen.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#15
Hvile krav bør man leve op til ifbm. trimning ? Har netop haft 170 30.06 i fingrene. Ca 20 var ''lange nok til trimning'' Det er Norma hylstre - jagtmath - afskudt i en Tikka T3. De der ikk ragede ud over 63,1 mm lå mellem 63,0 og 63,1 - de lange blev kørt ned til 63,1[Wink]
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)