Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken riffel er det?
#1
Hvilken riffel er det her? Man kan ikke vinde noget, for jeg ved det ikke selv. Mit bedste bud er en Remington 700 LTR i en eller anden stor kaliber - er der nogen der ved bedre?
[IMG]ftp://tactical:tactical@yope.dyndns.org/yope/sittingsniper.jpg[/IMG]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#2
Hævearmen på bundstykket er ikke typisk Remington facon. Det er mere Winchester, men det er svært at tyde om der er en rulleteret bort rundt om kuglen. Kuglen på hævearmen ligner osse lidt en Howa.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Sådan en type hævearm har jeg set på nogle Remingtonner - og de er vist standard på nyere LE-rifler (jeg downloadede en film fra Remington i går, hvor man netop fremhævede dette).
For mig ser det ud som om at "stocken" ikke er "beavertailed" foran og det er den netop ikke på Remingtons 700 LTR (den med 20" fluted løb) endvidere ser det, for mig, ud som om at "stocken" bliver tyndere ud mod enden og det gør Winchester jo ikke (jeg kender ikke alderen på billedet). Jeg har lige siddet og kigget på en Howa (efter dit indlæg) og der ser det ud som om Howa har et traditionelt kuglegreb?
Men selvfølgelig ka' du ha' ret.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#4
Så vidt jeg kan se er det en Winchester M.70 og perioden er enten Korea eller tidlig Vietnam og caliber er derfor 30-06 man gik senere over til Remington i .308Win, men det er ikke en Remington idet Remington anvender en ring som låser piben og går ned i skæftet det findes ikke på dette billede ligeledes ser det ud til at denne riffel har "Mauser" udtrækker og det bruger remington ikke ok Hova var endnu ikke "opfundet"
Bare mit bud.
Mvh.Leif R

The Shootist

Ps, kiggert sigtet er en Unertel med udvendig justering, er ophængt i to ringe med fjedre og et fast trådkors monteret i kigg. og så justerer man selve kigg. udvendigt.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
@ Shootist, Winchester M70 har da kuglegreb på hævearmen (og har altid haft det)?.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#6
Dobbeltpost![Big Grin]
Jeg sidder og venter på en mail - jeg tror at jeg har fat i fotografen. Under alle omstændigheder hører der en historie med til billedet og den får jeg under alle omstændigheder - uanset om fotografen returnerer (det ka' være at han er død - det er noget Korea/Congo-noget).
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#7
en populær riffel, især på den tid, var winchester model 54... kunne godt ligne... var vist en match riffel...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
This? Jahh (tøvende[Smile]) det kunne det godt være og så bare med en fluted H-Bar!
[Image: Winchester_54_30-06.JPG]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#9
jeg tror ikke at den er flutet... det ligner et skyggebillede fra kikkerten... [8D]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Model 54 er Winchesters riffel model inden model 70 og jeg har aldrig hørt den omtalt som anvendt af USA men det har m.70 og med hensyn til svingsikringen kan den ses hvis man ser godt efter mit bud er stadig Winchester M 70 pre 64 og med hensyn til kugle grebet på ladehåndtaget så er det meget lig min egen M 70 fra 1936, desuden er piben IKKE flutet det er skyggen fra kiggerten som set på piben.
flytes er en "ny" ting og var ikke brugt på den tid.

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
Hej

Jeg mener, at kunne genkende billedet fra en bog jeg engang så på biblioteket. Jae, sådan begynder alle gode historier [Smile].
Det var vist noget med amerikanske Marine Snipers fra Vietnam-krigen. Kikkerten, som "the shootist" åbenbart genkender, kunne også lede tankerne tilbage til den tid.

Måske er der nogen af militærfolkene på Nordisk Våbenforum, som kan genkende våbenet eller andre udrustningsdele og dermed hjælpe til at indkredse tidpunktet.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#12
@ ID jeg kan da tydeligr se en kugle på ladegrebshåndtaget ud for skyttens langfinger det er ikke hans negl men kugle greb, jeg er den lykkelige ejer af to ældre M 70 begge fra før den 2.store krig og selv om billedet ikke er så tydeligt er jeg overbevist om at det er en M 70

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Jeg er 99% sikker på at piben er fluted! Ellers ville skyggen forsætte der hvor piben er skruet på huset. Hvis ikke det er tilfældet er det en Dovtail der går helt derud!
Det der taler for at det er en 54'er er det kraftige nedadgående bøj i kolben (men jeg lytter/læser stadig).
Og Shootist, hvis det er en 70'er og du ejer 2, så glæd dig så længe du har dem, for så jeg skal købe den ene[Big Grin]
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#14
De er begge under lås og slå.
jeg har printet billedet ud og studeret det under lup og det har ikke fået mig til at ændre mening

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#15
men standart for den tid (1966) var remington's m40... men det er jo set før, at der er blevet brugt andre ting i felten... selv hælder jeg mere til remmen, end winch. 54...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#16
Det er jo rigtigt Doctor standarden var Remington men de kunne ikke altid producere nok så en del Winchester Banerifler blev indkøbt og anvendt i felten, og med hensyn til remmen er det en standard webbing
rem af samme model som blev brugt til M 1 riflen

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Det er jo rigtigt Doctor standarden var Remington men de kunne ikke altid producere nok så en del Winchester Banerifler blev indkøbt og anvendt i felten, og med hensyn til remmen er det en standard webbing
rem af samme model som blev brugt til M 1 riflen

The Shootist



men uanset, så syntes jeg stadig at m54 låsestolen er identisk med billedet...

selv billedet i farver gav ikke nogen yderligere oplysninger...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#18
Jeg kan henvise til "Small Arms of The World" 12 Edition på side 157 er en Winchester m70 Match rifle afbilledet under experimental sniper rifles tetted i 1977 ??
andre bud??

The Shootist
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#19
Jeg må konstatere at der er bred enighed om ihvertfald Winchester, om det så er en M70 eller M54 må stå hen i det uvisse (indtil videre).
Jeg takker mange gange for hjælpen.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
Svar
#20
Hejsa...

Billedet er fra Vietnam.. (manden i baggrunden er sort, der var ingen "blandede" units i Korea-krigen)

Riflen er en Winchester M54 Match med Unertl 8 eller 10X fast forstørrelse og udvendig justering.

Der KAN dog også være tale om en M70 pre 64, af dem der blev "hentet ind" på grund af mangel på sniperrifler, men de var dog mestendels forsynet med en ikke særlig god amerikansk kikkert (kan ikke lige huske fabrikatet)

Kaliberet er mest sandsynligt 30-06, men nogle få M54 blev ændret til .308
Den svage taper på piben tyder på at det er en af de omkamrede .308
Den originale M54 Match har næsten ren cylindrisk pibe, og er meget længere.

Formen på skæftet er det der peger mest på en M54, meget drop og det skrå forskæfte.

Det der ligner en "flute" på piben er en reflektion af kikkerten, ikke en skygge, se på skyttens ansigt og arm, solen kommer forfra fra højre, altså skyttens venstre side.

Jeg har billedet i en af mine sniper-bøger, så jeg checkker lige hvad der står.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)