Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træer som kugle fang??
#81
Tjaa, jeg er nød til at give "Lassescout" helt ret..

Det hele handler om menneskers "risikovillighed"

Kun de færreste af os tænker til dagligt over hvor stor en risiko vi udsætter os selv for ude i trafikken, vi føler os godt beskyttet af alle vores NCAP stjerne og 6-dobbelte airbags, ESC, ESP, ABS og hvad vi nu får tudet ørerne funde af fra FDM og bilforhandlerne..

Alligevel vælger mange at købe en motorcykel... vupti.. der steg risikoen lige med 1000%

Når vi går på jagt, så går vi jo ud for at opleve noget der taler til gamle instinkter i os selv, netop den slags vi i evolutionen blev "bygget til" gennem kampen for at overleve som jæger/samler i 1 million år.. Vi er ganske enkelt bygget til at være parate til at tage meget store risici, når vi udøver noget så basalt som at gå på jagt.. (Det samme gælder i øvrigt s.e.x [Wink][:I])

Den eneste måde man kan håbe på at kunne "moderere" villigheden til at tage disse chancer er ved at se sagligt på tingene og først og fremmest FORSTÅ hvad det er man gør, når man trykker på aftrækket og sender 11,7 gram superstrømlinjet metal afsted med 750 meter i sekundet..

Gang på gang overrasker jeg jagt-kolleger på skydebanen med simple demonstrationer af hvor meget almindeligt forekommende "forhindring" en riffelkugle kan gennemtrænge... (bildør... skovlblad, mursten[:0])

Lige så overraskede bliver de når de feks ser hvor lidt frisk levende bøgetræ eller fyrretræ der skal til for at stoppe den samme jagtkugle...

en 308W 11,7 grams Lapua Mega kommer IKKE gennem en Ø 20 cm frisk fyrrestamme... hvis den gør er dens energi-niveau næppe dræbende på afstand..

En 7.62 Nato spidsskarp derimod[xx(]

RAMMER man sit dyr bare nogenlunde rigtigt, så ved vi vist alle hvor ballistisk effektiv kuglen er..

En vel opsvampet kugle der lige har passeret et rådyrs "tremmekasse" kommer ikke mange meter i en tæt bevoksning, men TEORETISK set KAN man jo være uheldig at der står et menneske ganske få meter bag den buk[:I]
Sandsynligheden er nok ikke høj....

Problemet ligger netop i HVEM der "vurderer" risikoen ved en given handling..

Prøv f.eks. følgende tanke-eksperiment:

1:Hvis DU sad sammen med jægeren der skyder på krondyret ude på den flade mark, med flere hundrede meter fri sigt og en skov i baggrunden, hvorden ville DU så vurdere risikoen?

2:Hvis DU i stedet kom kørende på cykel eller i bil ad den vej der var mellem den åbne mark og skoven og opdagede/så beskydningen af krondyret, hvordan ville du så vurdere risikoen..?

I tilfælde nr. 1 ville man nok vurdere risikoen for at ramme nogen med en vildfaren kugle som meget lille (Hvilket også ville være statistisk og sagligt korrekt)
Det samme ville man HELT sikkert ikke hvis man befandt sig på vejen! Der ville man vurdere risikoen på baggrund af følelsen af at være i "skudlinjen" og mene at man stort set lige var undsluppet den visse død!!!

Det er nok et urealistisk krav at stille til os jægere, at vi skulle kunne vurdere den "subjektivt opfattede risiko" for andre i en given skudsituation, og dermed er vi tilbage til i stedet at minimere den reelle risiko ved at følge nogle enkle regler for "kuglefang"

En tæt skovkant med mange store træer eller meget tæt bevoksning KAN være et brugbart "kuglefang" HVIS man er helt sikker på følgende..
Tærrænet inde i skoven er stigende, helst over 10-20 grader i forhold til skudvinklen, altså et skud fra en hochsits, over en 100m bred mark mod en skovkant med den almindeligt forekommende høje "kant" ud mod marken... OG man er HELT sikker på at der ikke befinder sig noget eller nogen inde i de første 0 - 50 meter af skoven .. Hvis skoven er tæt er det jo en umulig betingelse at sætte!

Så, det skal altså være simplere!

"synlig jord over dyrets ryg" hører man ofte på en trykjagt...

Men det afhænger jo helt af tærrænet... hvor langt væk må denne "synlige jord" være??

Det bliver sandeligt ikke nemt, det her...

Vi ender jo nok tilbage ved "sund fornuft" og en vurdering baseret på jægerens viden om hvad han laver...

NÅR det så en ultra-sjælden gang går galt, så må jægeren ganske enkelt finde sig i det, og tage konsekvensen af det han har foretaget sig.

ER der nogen der kan grave eksempler frem på "vildfarne jagtriffelkugler" der har skadet eller dræbt personer helt uden tilknytning til jagtudøvelsen?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#82
Risikovillighed....

Med risiko for at lyde frelst..igen[Big Grin]
Der er ikke tale om at tænke i risikovillighed når jeg slipper et skud. De ord jeg vil bruge er kalkuleret vurdering af risiko for skade på andet og andre end det tiltænkte bytte, er den ikke lig nul i min bedste overbevisning, ja så slipper jeg simpelthen ikke kuglen.

@Dravis

Den jæger som politiet ikke delte opfattelse med lå i en grøft og skød til kronvildt i bevægelse, han skød opad i fladt terræn og med en gård i svingbanen.

Det er muligt at han har lavet en risikoanalyse af situationen, men jeg tror nu nok at jeg deler politiets fortolkning af risikoen.

Det er den slags historier som skræmmer, for hvor mange er der af den slags derude.

Det kan i den forbindelse nævnes at der i den korte jagtsæson vi har i nordjylland på krondyr (14 dage ), den første dag hørtes over 80 skud, til under 5 nedlagte dyr. mange af disse skud blev angiveligt afgivet til samme rudel, som blev sat i drift gennem mange små lodder. Det skal nævnes at terrænet er fladt som en pandekage.

Har man livet kært så bliver man hjemme den dag.

Det jeg forsøger at sige med dette er at nogen mister den sunde fornuft og dømmekraft når en stor hjort/rudel kommer løbende over deres 5 tønder land.

Eller også bliver deres risikovillighed bare væsentlig større på andres bekostning, med udsigt til et stort trofæ/meget kød i fryseren.

Da der sidder en jæger bag hvert træ og åbenbart også i en grøft her og der, ja så er det bare et spørgsmål om tid før der kommer et eksempel på for stor risikovillighed.

Når du sætter dig op på en motorcykel så er det dig selv som har den teoretiske største risiko for at komme til skade.
Jægeren som skyder et skud i skoven uden kendskab til hvad der er bag træerne, sætter en uskyldig op på motorcyklen.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#83
ER der nogen der kan grave eksempler frem på "vildfarne jagtriffelkugler" der har skadet eller dræbt personer helt uden tilknytning til jagtudøvelsen?

dyrlægen i Klitmøller (jeg ved godt at det ikke er en jagtsituation)

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#84
Der var også et barn på en kælk, som blev skudt for at være en ræv.

De to eksempler viser vel egentlig meget godt spændvidden i det vi taler om her. Dyrlægen blev dræbt p.g.a en forkert anlagt bane, men skytten har garanteret overholdt alle sikkerhedsforskrifter, og kunne ikke drømme om, at hans skud kunne være til fare for nogen.

Barnet blev dræbt af en mand i en bil efter solnedgang, og manden havde tydeligvis ikke sikret sig, at han vidste hvad han skød på.

Jeg kan huske en historie jeg fik fortalt da jeg dyrkede pistolskydning. Et par skytter var taget ud til den udendørs bane for at træne lidt. De stillede op, hængte den røde kugle op og gjorde klar til skydningen. En af skytterne syntes han så en bevægelse nede på banen, og undersøgte sagen. Det viste sig at to knægte havde været på forbudt område. De vidste godt, at de ikke måtte lege på skydebanen, så da de hørte nogen komme gemte de sig bagved skiverne.

Det fortæller bare mig, at hvis man vil have, at risikoen er nul før man skyder, så kan man ikke skyde et eneste skud nogensinde. Men man kan godt opføre sig ansvarligt, og så leve et helt liv med jagt og skydning med en ret stor chance for ikke at blive til fare for nogen.

...så det prøver jeg på.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#85
amen

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#86
Hmmm, den gode Dravis har om nogen forstået sammenhængen[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#87
Tak, GT... [:I]

Jeg havde ikke sat mig særligt grundigt ind i sagen om "jægeren" der påskød/anskød et krondyr, men jeg mener stadig at man skal tage sig i agt for at generalisere, især situationer omkring hvad der er "sikker afgivelse af skud"

Hvem drømmer jo om at der sidder to skræmte knægte bag skiverne på en skydebane[xx(][:0]

Sagen ER vel at de ekstreme situationer ( sammenfaldet af en lidt forkert anlagt tærræn-bane OG en dyrlæge der trodser en reel skiltning af et skydetærræn, for eksempel) de VIL opstå, og de VIL give anledning til at vi må tage vores handlinger op til overvejelse.

Vi HAR valgt en hobby/livsfilosofi/livsstil der indebærer at vi tager en kalkuleret risiko.

VI har bare valgt en "livsstil/hobby/sport" som er let at slå ned på, let at kritisere og for mange let at "fordømme", specielt fordi en magtfuld gruppering i samfundet ser det som deres opgave at sørge for at vores livsstil/hobby/o.s.v. ses som "politisk ukorrekt"

Det vi skal tage kampen op imod er at blive dømt "ude" bare fordi nogen forskræmte og nervøse "bedsteborgere" mener at vores livsstil er "politisk ukorrekt"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#88
Det er dejligt at høre at der faktisk ikke er eksempler på dødsfald som følge af manglende kuglefang under jagtudøvelse, alligevel kan jeg ikke lade være at tænke på hvor unødvendigt meget større risikoen er blevet efter at det er blevet standard at bruge store tunge kugler til jagt på en lille hjorteart som råvildt der reelt kan nedlægges med en 3,2grams kugle, alligevel sværger mange til tunge svære kugler på 10gram eller mere, her syntes jeg personligt man bør have ekstra fokus på baggrunden sammenlignet med jagt med en lille let kugle med minimal rest energi efter kontakt med jordoverfladen, om ikke andet så tage det med i sin risiko analyse inden man begiver sig ud i terænnet og måske endda vælge kugle efter de forhold man ønsker at jage under og ikke blot vælge den mest robuste kugle når man skal ud efter bukken, har man ideelt kuglefang på sit terræn er det naturligvis ikke så vigtigt hvad man sender i bakken men hvor mange har det i alle jagt situationer.
Heldigvis er der meget plads ved siden af vores naboer.
knæk og bræk herfra.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)