Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træer som kugle fang??
#61
Hej,med hensyn til træer som kuglefang kan jeg kun sige som de har sagt på de statsskov jagter på kronvildt jeg har været på,træer kan på ingen måde bruges som kuglefang der skal være synlig jord bag dyret
MVH
LØVIG
Svar
#62
Lidt spændende læsning om emnet: http://www.huntersmagazine.com/?mod=article&aID=1041
Svar
#63
Nu bli'r det sgu' svært; man må ikke bruge træer og jorden som kuglefang............er der nogen der har nogen forslag?



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#64
Ja hvis man skal tage teksten fra "Hunters" for gode varer vil alle jægere for fremtiden kun fra hochsitz, der maks må være 5m høj, skyde på maksimalt 13m afstand kva de 20 grader[xx(]

Hvor mange steder man kan tilgodese en sikkerhedsvinkel på 20 grader... det er altså en stigning der vil noget....

Måske man skal flytte til bornholm eller møns klint for at kunne tilgodese den vinkel[Big Grin]

Mht den udtalelse med jord bag dyret.....

Så tager vi udgangspunkt i at dyret over ryggen er ca 1m højt, skudafstand 40m (da der er tale om et kort skud i skov). Riflen der afgiver skuddet er 1,5m over jorden. Sigtepunktet er ca 0,75m over jorden.
Sådan i runde termer så er højdeforskel i sigtepunkt og pibe noget der kunne ligne 0,75m. Dette giver i bedste fald en vinkel på langt under 1 grad, hvis kuglen altså passerer ret igennem dyret.

Den synlige jord bag dyret, kan det være en svag skråning der for at give en meter måske strækker sig 100m bag ud fra dyret??
I mine øjne er det et ret dårligt kuglefang[?]

Skal disse såkaldte anbefalinger tages for "lov", så kan vi vist godt droppe riffeljagt[xx(]

Som det tidligere er blevet skrevet så er man ansvarlig for den kugle man selv sender afsted på jagt. Træffer kuglen noget den ikke må, så har man ikke haft sikkerheden i orden og kan med stor sandsynlighed blive holdt ansvarlig herfor.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#65
Citat:quote:

Originally posted by GT

Måske man skal flytte til bornholm eller møns klint for at kunne tilgodese den vinkel[Big Grin]


Nej da, du må bare kun skyde de dyr som står med den ene fod inde under hochsitzen.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ja hvis man skal tage teksten fra "Hunters" for gode varer vil alle jægere for fremtiden kun fra hochsitz, der maks må være 5m høj, skyde på maksimalt 13m afstand kva de 20 grader[xx(]

Hvor mange steder man kan tilgodese en sikkerhedsvinkel på 20 grader... det er altså en stigning der vil noget....

Måske man skal flytte til bornholm eller møns klint for at kunne tilgodese den vinkel[Big Grin]

Mht den udtalelse med jord bag dyret.....

Så tager vi udgangspunkt i at dyret over ryggen er ca 1m højt, skudafstand 40m (da der er tale om et kort skud i skov). Riflen der afgiver skuddet er 1,5m over jorden. Sigtepunktet er ca 0,75m over jorden.
Sådan i runde termer så er højdeforskel i sigtepunkt og pibe noget der kunne ligne 0,75m. Dette giver i bedste fald en vinkel på langt under 1 grad, hvis kuglen altså passerer ret igennem dyret.

Den synlige jord bag dyret, kan det være en svag skråning der for at give en meter måske strækker sig 100m bag ud fra dyret??
I mine øjne er det et ret dårligt kuglefang[?]

Skal disse såkaldte anbefalinger tages for "lov", så kan vi vist godt droppe riffeljagt[xx(]

Som det tidligere er blevet skrevet så er man ansvarlig for den kugle man selv sender afsted på jagt. Træffer kuglen noget den ikke må, så har man ikke haft sikkerheden i orden og kan med stor sandsynlighed blive holdt ansvarlig herfor.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



GT: Jeg tror altså dit regnestykke er en smule ved siden af. Et fald på .75m pr 40 meter giver lige over 1 grads fald(1 grad = 70cm på 40m) - men det gør jo nok ikke den store forskel i praksis [Big Grin]

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#67
1.0742 grad - det er i denne sammenhæng ikke væsenligt da det stadig viser at artiklen i Hunters Magazine er noget sludder og vrøvl.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#68
Ja ja Kenneth,

jeg havde fejlagtigt tastet 0,5 i stedet for 0,75 som modstående katetelængde. Undskyld[B)]

Så er trigonometri vist heller ikke sværere, hvis man rammer de rigtige taster på lommeregneren[Wink]

Whatsofuckingever, det er stadig noget pis de skriver på "Hunters"[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#69
Det var ikke for at kne..e fluer - blot for at drille [Wink]

Må gi' jer ret i at flere af de ting der skrives lyder helt forkert i mine ører...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#70
Jeg finder det helt logisk og indiskutabelt at bruge naboens jord som kuglefang, selvfølgelig gør man det.

Jeg havde en gang jagten i en skøn dal med en bæk i bunden lidt uden for Holstebro. Jeg skød tre bukke der, de to stod tæt ved bækken, og jeg er helt sikker på, at kuglen, en 12 grams Lapua Mega, gik ret gennem bukkene og slog ind i brinken på den anden side af bækken. Da bækken dannede skel til naboen, skulle jeg så risikere bank, fordi brinken ikke var på min jagt ??? I think not. Jeg har sjældent afgivet så sikre skud.

...og for nu at få lidt proportioner ind i diskussionen, så prøv at regne lidt på risikoen for at skade et menneske med riflen, fremfor at gøre det med bilen på vej på jagt. Der dræbes små 500 mennesker om året i trafikken i Danmark. Der går heldigvis år i mellem at mennesker skades af jagtvåben på jagt i Danmark, men hvis man hele tiden skal handle efter forsigtighedsprincippet, kan man til sidst ingenting gøre.

...Så jeg vil fortsætte med at tænke mig grundigt om hver gang jeg vil skyde, men jeg vil ikke afstå fra at bruge riflen til fods i skoven.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#71
Det der står på hunters omhandler tests som påviser der kan være risiko for at kuglen rikochetter ved skud under 20 grader. Der står ikke at man ikke må skyde ved vinkler under 20 grader.
Så det vil være forkert at kalde det sludder og vrøvl.
De 20 grader er jo også kun gældende ved worst case.

Eksempelvis vil et skud ned i f.eks. noget lyng være væsentligt mere sikkert end på en nysået kornmark.

Ideen er jo bare at oplyse folk om at riffelskud måske er lidt farligere end vi går og tror!

Det er jo selvfølglig stadig skyttens opgave at vurdere hver enkelt skud.
Svar
#72
Lassescout@
Kode:
...og for nu at få lidt proportioner ind i diskussionen, så prøv at regne lidt på risikoen for at skade et
menneske med riflen, fremfor at gøre det med bilen på vej på jagt. Der dræbes små 500 mennesker om året i trafikken i Danmark

Hvis nu alle familier havde 1-2 skydevåben som de benyttede mere eller mindre på alle tider af døgnet og i al slags vejr, samt at halvdelen af brugerne var kvinder[Wink], så ville antallet af skader jo nok se lidt anderledes ud.

Ja jeg kunne bare ikke lige følge din logik[Wink]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#73
Jeg fastholder argumentet Tonny.

Vi drikker også allesammen vand hver dag. Tænk hvis der nogen gange smuttede "noget" med ud i vandrørene. Ikke noget alvorligt, bare sådan lidt småtterier så der døde rundt regnet 500 mennesker af det hvert år.

Nej vel ! Man ville straks sætte himmel og jord i bevægelse for at få uvæsenet stoppet, de farlige boringer fundet og lukket. Ingen udgift ville blive sparet.

Men når folk bliver dræbt i trafikken, så trækker man bare på skulderen. Og bruger ellers milliarder på at bekæmpe kogalskab, selvom man rent teknisk har løst det problem ganske gratis.

Det er det jeg mener med proportioner. Der er himmelråbende forskelle på hvilke risici man bekæmper og hvilke man accepterer.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#74
Sorry Lassescout men jeg kan stadig ikke se sammenligningen. Jeg synes du blander æbler med pærer[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#75
Den røde tråd i mine indlæg er undren over menneskers risikovurdering.

Man vil næsten gøre det kriminelt at affyre en riffel i en skov, selvom det efter min mening kan gøres helt forsvarligt, altså med meget lille risiko for andre mennesker.

Man kunne ikke drømme om at forbyde unge mænd under 25 år at køre bil, selvom de står for en uhyggelig del af alle trafikdrab.

Man bruger milliarder på at undersøge for kogalskab selvom risikoen for at blive syg af det er næsten nul.

Det sikreste sted du kan opholde dig er i en flyvemaskine i luften, alligevel er mange skræslagne for netop det.

Jeg kan finde mange flere eksempler på æbler, pærer og appelsiner, hvor fællesnævneren er, at menneskers risikovurdering undrer mig.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#76
Jeg er ret enig med Lasse.

Feks er der ca. 10 haj angreb om året i hele verden med dødelig udgang og hvad jeg ikke har brugt af tid på at forklare unge dykker, som gerne kom kørende i bil at det er ikke hajer de skal være bange for.

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#77
Citat:quote:

Det der står på hunters omhandler tests som påviser der kan være risiko for at kuglen rikochetter ved skud under 20 grader. Der står ikke at man ikke må skyde ved vinkler under 20 grader.
Så det vil være forkert at kalde det sludder og vrøvl.
De 20 grader er jo også kun gældende ved worst case.


Præcis derfor er det noget vrøvl, da det inddirekte angiver at man skal have en sikkerhedsvinkel på mindst 20grader.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#78
Citat:quote:

Den røde tråd i mine indlæg er undren over menneskers risikovurdering


Ja Lassescout men er der ikke forskel på i hvilken ende af riflen man befinder sig, altså mht. risikovurdering.

F.eks så politiet og den jæger som på krondyrjagt skød fra en grøft, meget forskelligt på risikoen.

Der er ingen tvivl om at nogen politikere vil score billige point ved at fremstå som dem der tager våbenloven seriøst og gør noget ved det[xx(]. Problemet er, som i så mange andre sager, dem der lovgiver aner reelt ikke hvad de lovgiver om og hvilke konsekvenser det får for folk som opfører sig ordentligt.

Som jeg ser det, er der mange risici ved at bruge en skov som kuglefang, men det er jo op til den enkelte jæger at tage stilling til den aktuelle risiko. Men at bruge en skov som kuglefang ukritisk er der for håbentlig ikke nogen som seriøst mener er i orden.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#79
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Citat:quote:

Den røde tråd i mine indlæg er undren over menneskers risikovurdering


Ja Lassescout men er der ikke forskel på i hvilken ende af riflen man befinder sig, altså mht. risikovurdering.

F.eks så politiet og den jæger som på krondyrjagt skød fra en grøft, meget forskelligt på risikoen.

Der er ingen tvivl om at nogen politikere vil score billige point ved at fremstå som dem der tager våbenloven seriøst og gør noget ved det[xx(]. Problemet er, som i så mange andre sager, dem der lovgiver aner reelt ikke hvad de lovgiver om og hvilke konsekvenser det får for folk som opfører sig ordentligt.

Som jeg ser det, er der mange risici ved at bruge en skov som kuglefang, men det er jo op til den enkelte jæger at tage stilling til den aktuelle risiko. Men at bruge en skov som kuglefang ukritisk er der for håbentlig ikke nogen som seriøst mener er i orden.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


Der er vist ingen der har lagt op til, at man ukritisk bruger noget som helst til kuglefang - lad nu være med at skyde mig noget i skoene som jeg ikke har skrevet.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#80
ID@

Citat:quote:

Finn Hahn forklarer:
Man skal altså skyde fladt nedad eller ind mod nogle træer, som fanger projektilet, hvis man skulle skyde forbi



[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)