Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
280 AI projekt
#1
Da jeg for et par år siden besluttede mig for, at nu skulle der laves en "arbejdsriffel", der bl.a. kunne tages med til udlandet, var jeg gennem en række overvejelser.

Kaliberet skulle være kraftigt nok til det mest gængse vildt op til ca. krondyrstørrelse. Jeg overvejede mange kalibre, men endte på det lidt utraditionelle 280 Remington i en Ackley Improved version. Kaliberet udemærker sig ved at være fladtskydende, næsten som en 7mm rem mag. Men patronerne er std. 3006 størrelse uden bælte, hvilket jeg godt kan lide på en mellemklassepatron.

Efter at have lagt mig fast på kaliberet, skulle jeg finde et offer til ombygningen. Dem der kender mig ved, at der kun var en mulighed, nemlig SAKO. Desværre er SAKO ofte lidt dyre, især i betragtning af, at jeg skulle købe den med det ene formål, at rykke piben af og sætte en ny på.

Jeg fandt dog i vores broderland en fin gammel 3006, der øjensynligt var slæbt mere gennem skovbunden, end der var skudt med den. Jeg fik den til den absolut rimelige pris af 2300 danske kroner.

[Image: Picture238.jpg]

Dyret blev herefter sendt til NP, der satte en ny Lothar Walter pibe på, i kaliber 280AI.
Skæftet kunne jeg selv klare. Nu er jeg ikke nogen snittenisse, men for nogle år siden købte jeg et gammelt Brown Precision skæfte på Ebay til 400 kroner. Skæftet, der er noget slidt, var desværre beregnet til de nyere SAKOer med "long tang". Som man ser på billedet viser det sig ved et pænt hul bag bundstykket.

[Image: Mimi007.jpg]

Nu laver Plastic Padding heldigvis en del fine produkter, så jeg fik blandet noget glasfiberspartel og fyldt hullet ud. Efter en slibning så det helt hæderligt ud.

[Image: Mimi022.jpg]

Herefter fik jeg skæftet beddet. Det kunne jeg nok have gjort selv, men jeg valgte, at lade en professionel gøre det, da jeg ikke var helt sikker på, hvilket produkt jeg skulle anvende til et kunststofskæfte. Jeg overvejede DEVCON PUTTY, men en dåse af det var ligeså dyrt som en bedding.

Herefter var det afsted på skydebanen. De første skydninger var bare fireforming af std. 280 Remington ammunition. Det ser faktisk lidt voldsomt ud, når hylstrene er rettet ud til 280AI.

[Image: 280AI002.jpg]

Riflen skyder faktisk ganske godt, selv med std. ammunition. Ved fireforming ligger grupperne på 20-30mm på 100m (3 skud). Jeg har også været lidt i gang på ladebænken. Riflen kan godt lide 154grs Hornady IL, som den sætter i treskudsgrupper a ca. 15-25mm. Derimod kunne den bestemt ikke lide en ladning, jeg havde lavet med 160grs Nosler Partition. Så der udestår stadig lidt test af forskellige ladninger og projektiltyper. Riflen har også været luftet her i foråret, hvor det er blevet til en enkelt buk.

Riflen fremstår lidt skrammet, men jeg har købt noget DURACOTE af Hatting i en mørk grøn farve, der hedder Swedish K. Så med lidt held får jeg tid til at male den i løbet af sommeren. Jeg skal nok lægge et billede op af det færdige resultat.

[Image: 65x47Lapua017.jpg]

Mvh Søren
Svar
#2
Spændende! Det er jo dejligt at se et godt Sako-projekt. Lige efter mit hoved [Big Grin][Big Grin]

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Så er jeg endelig kommet videre med mit projekt. Efter lang tids tilløb fik jeg riflen malet med en gang DURA COTE jeg har købt af Hatting i Swedish K.

"The Green Hornet"[Wink], som riflen nu hedder, blev faktisk meget pæn og DURA COTE var ganske nem at male med. Overfladen har tendens til at blive meget fin, hvorved selv de mindste ujævnheder i skæftet ses. Jeg kunne nok have brugt lidt mere tid på slibningen, men det er en brugsriffel, så jeg kan sagtens leve med nogle få ujævnheder.

Jeg har efter lang tids møje og skift af krudt lavet en ladning med en 150grs Barnes TSX, der spreder ca. 10mm på 50m. Jeg skal lige have testet den på 100, men det ser fornuftigt ud.

Til maj skal den have sin ilddåb i Skotland - kan næsten ikke vente[Big Grin].

Her billede før:
[Image: SAKOCostum280AI.jpg]

Og klar til Skotland:
[Image: SAKO280AI.jpg]
Svar
#4
Tillykke Kjeldsen [8D]
Flot landing i en dææææjlig farve [:p] Det er saftsusemæ også et godt navn [8D][8D][8D]
Walnut
Svar
#5
Tillykke Kjeldsen

Kan godt se at der ingen vej er udenom- jeg må igang med mit Fibreclass projekt. Den skal slibes, males og sikkert også have en ny pibe i 6,5x55 (AI?!)

K&B

Michael
Svar
#6
Jeg er faktisk ganske positivt overrasket over, hvor godt farven passer til den sorte pibe - den kan jeg kun anbefale.

@Michael. Indtil videre er jeg meget tilfreds med AI'eren. Jeg kører nu på 6 genladning af et sæt hylstre. Hvor jeg med 6,5x55 og 270 trimmer ganske ofte, så har jeg kun trimmet 280AI hylstrene én gang. Og det var endda ikke alle hylstre, der havde overskredet maxlængde.

Du kunne jo også prøve med 6,5-06AI [Wink], hvis der ellers er en kammer rival i DK.

Mvh Søren
Svar
#7
Tror at jeg lader fornuften bestemme (denne gang)
Billig træningsammunition og så lidt mere fut på jagtammu, hvis man gider.

Må hellere løfte den tunge del af migg selv og komme igang[Big Grin]

K&B

Michael
Svar
#8
Jeg kan se, der er lidt skriverier om 280AI på en anden tråd.

Som nogen måske ved, så havde jeg sat min til salg. Heldigvis har jeg fået det meget bedre. Jeg var lige ved at få den solgt, og jeg vil gerne her udtrykke min taknemlighed for RAS's jyske besindighed.[Big Grin] Havde RAS været københavner, så havde jeg ikke haft en 280AI idag.[Wink]

Det var faktisk under RAS prøveskydning af den, at det gik op for mig, at det var helt skævt. Jeg havde til omtalte prøveskydning lavet en ny ladning med Hornady SST, da jeg var gået tør for TSX.

"The Green Hornet" valgte så at sætte denne helt uprøvede ladning så tæt på 100m, at selv RAS måtte tøre brillerne af en ekstra gang.[Big Grin]

Jeg har nu fidlet lidt videre med et par ladninger med følgende resultat.

154 grs SST, 61grs Rhino 22, ca. 920m/s, grp a 3-4cm på 200m
140 TSX, 63 grs Rhino 22, ca. 990m/s, grp a 3-4 cm på 200m.

Testet i stille vejr -2 grader celcius. Hylstre er WW nickel.

Mvh Søren
Svar
#9
Det eneste jeg ville gøre mere, ville være at bøje lade haandtaget en tand nedaf saa det ikke stikker saa langt ud til siden
H
Hogmeister
Svar
#10
Nu lokker du [:p]. Jeg er også ved at overbevise mig selv om at jeg ikke kan undvære en 280 AI.
Hvis du skal bruge de der SST´er til jagt, skal du nok skude efter en del af dyret, der ikke skal bruges til noget. Alternativt, kan de byttes ud med Interbond, men jeg kender ikke deres splatfaktor. SST er garanti for splat i den hastighed (Super Shock Tip).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
@ujensen

Jeg kunne bare ikke holde fingrene fra de SST, da jeg så præcisionen. Jeg har en makker, der skød en rå på klods hold med SST i 7x64 (ca. 830m/s.) Han sagde det ikke var nødvendigt med en kniv for at brække den!!!

280AI er et fint alternativ til 7mm Rem. Man opnår ikke det samme (there's no such thing as a free lunch), men man kommer tæt på, særligt med de lettere kugler.

[Big Grin]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det eneste jeg ville gøre mere, ville være at bøje lade haandtaget en tand nedaf saa det ikke stikker saa langt ud til siden
H



Det har jeg prøvet og det hjælper ikke en skid. Min kone siger jeg i stedet skal købe mine jeans et nr. større [Big Grin]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen280AI er et fint alternativ til 7mm Rem. Man opnår ikke det samme (there's no such thing as a free lunch), men man kommer tæt på, særligt med de lettere kugler.



Jeg havde også tænkt mig at fodre den med rimelig lette kugler af god kvalitet. Hvis jeg vil skyde med tunge kugler, kan jeg stoppe dem i min 30-06 med samme eller bedre virkning [^]. Den skal skyde fladt og langt. Så må jeg jo finde tid til at komme med til Ulfborg når jeg får fingre i sådan en pibe.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Det eneste jeg ville gøre mere, ville være at bøje lade haandtaget en tand nedaf saa det ikke stikker saa langt ud til siden
H



Det har jeg prøvet og det hjælper ikke en skid. Min kone siger jeg i stedet skal købe mine jeans et nr. større [Big Grin]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Host...undskyld [Smile]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen280AI er et fint alternativ til 7mm Rem. Man opnår ikke det samme (there's no such thing as a free lunch), men man kommer tæt på, særligt med de lettere kugler.



Jeg havde også tænkt mig at fodre den med rimelig lette kugler af god kvalitet. Hvis jeg vil skyde med tunge kugler, kan jeg stoppe dem i min 30-06 med samme eller bedre virkning [^]. Den skal skyde fladt og langt. Så må jeg jo finde tid til at komme med til Ulfborg når jeg får fingre i sådan en pibe.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Skal den skyde langt og ikke helt vildt til sidst skal projektilerne være tunge og have en god BC. Så blæser de heller ikke ukontrolleret til siderne.

VH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#17
Jeg holder stadig øje med om der kommer en pibe til salg for rimelige penge. Det haster bare ikke så meget da jeg ikke er på vej på bjergjagt og ikke får skudt nok med dem jeg har allerede [V]. Der skal selvfølgelig leges med et ballistikprogram når der skal vælges kugle og lav vindfølsomhed tæller højt. Det er lettere at klikke sig til den rette højde efter at have målt med afstandsmåler.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)