Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bøde for salg af 12 stk rødspætter
#1
Bøde på 2500,- for salg af 12 stk. rødspætter http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/06/13/084503.htm

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#2
Det var da noget.

Hvad så med de erhvervsfiskere, der laver "lidt" håndører.

Hvornår mon det rammer jægerne, der ikke kan nå at spise alt vildtet selv?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Den form for stikkersamfund, hvor myndigheder ofrer skattekroner (mange) på at forfølge latterlige bagatelsager på baggrund af tarvelig brødnid er ulækkert og underminerende for borgernes engagement i samfundet. ADDDDR!

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Der skal statueres et par eksempler, før end almenheden opfatter, at omsætningsforbudet er en alvorlig sag.
Det er i virkeligheden bare ærgerligt, at det var ham pensionisten, der blev taget... han var bare dum nok til at gøre det åbenlyst fra kajkanten.

Det store problem er alle de ulovlige garnfiskere, der sætter garn i fredningsbælter, åmundinger og andre steder, hvor de gør stor skade på den ynglende bestand af f.eks. laksefisk...

Havde det været en jæger, der nedlagde om omsatte vildt, der er ulovlig at sælge, skulle hovedparten af de øvrige jægerne såmænd nok komme "op af æsken" med bål og brand ;-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#5
At sætte garn indenfor de ulovlige grænser, svarer vel til at skyde vildtet på naboens mark.

Bortset fra det synes jeg også at sagen er vandvittig...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#6
[quote]Originally posted by Kenneth

At sætte garn indenfor de ulovlige grænser, svarer vel til at skyde vildtet på naboens mark.

Bortset fra det synes jeg også at sagen er vandvittig...

/Kenneth

-------------------------------------------

Krybskytteri eller ulovligt fiskeri, er vel lige kriminelt[?]

Der er såmænd også mange såkaldte lyst/sportsfiskere, der sælger overskuddet af deres fangster[:o)][V]

Schönauer

[Image: p----blaser-1.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Jeg synes at det er latterligt at bruge resurser på en pose rødspætter,damen der købte dem billigt er glad,hun havde sikkert ikke haft råd til at købe dem hos fiske handleren,,,,,,for ikke at tale om pensionisten der solgte dem,lavede lidt til garn og vedligehold af jollen,ja så er alle jo glade.

Men men de der sælger sko til fiskeri kontrolørene burde puttes i spjældet,,,,,det kan sgu da umuligt være lovligt at sælge sko der klemmer så meget.

mvh,Buffalo
Svar
#8
helt fint at vise flaget over for garnmafiaen [Wink]

fiskeri foregår på offentligt (vores allesammens) område, og er kun til eget forbrug.

egentlig mener jeg at garn bør fiskes som med stang: at man kan sætte dem og fiske med dem når man er i umiddelbar nærhed. altså aktivt fiskeri.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Når der er indført et omsætningsforbud - både for fisk fangede af hobbygarnfiskere, lystfiskere og for mange vildtarters vedkommende, har dette ikke så meget at gøre med om kontrollørens sko trykker.

Det handler om beskyttelse af de vilde fiske og vildtbestande - og det handler om at undgå uheldig handel med knappe naturressourser - og det ahndler om at undgå sort økonomi uden om skattevæsenet.

Vi kan alle have sympati for pensionisten, der supplperer pensionen med 150 kr... Den dag var det 150 kr. Dagen før måske 500,-? og dagen før det... etc... og så har sagen pludselig et andet omfang.

Ligesom folk, der holder på rastepladser og sælger røgede ørredsider i juli og august - sort omsætning, der med stor sandsynlighed stammer fra ulovligt garnfangede fisk - eller ham den lokale garnfisker, der afspærrer hele XXX Vig i XXXX Fjord for at fange sorte fisk til nevøens fiskeforretning...

Det er ulovligt og bør straffes. Vi har som regel høj moral herinde hvad angår fordømmelse af krybskytter og folk, der skyder 5 minutter efter solnedgang osv... Ville vi have den samme forståelse, hvis pensionisten skød rådyr efter solnedgang for at sælge dem i vejkanten til forbipasserende? ...nej vel??

Naturressourcerne er begrænsede - hvilket der må være udbredt forståelse for herinde - følelser og argumenter fylder da en del - når det handler om f.esk. bukkejagt og krondyr... Dette gælder også for fiskenes vedkommende - og ligesom vi fodrer og laver vildtpleje, så laver lystfiskerne også fiskepleje med elfiskning af gydemodne fisk og opdræt af udsætningsfisk til åerne - ligesom fisketegnspengene (som indbetales af alle fiskere) går til udsætninger og forskning i fiskebestandene.

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Nu er det han har gjort ulovligt men...

Men umiddelbart synes jeg det er spild af skattekroner. Hvis vi regner det om til en pris for at få ham dømt må den være astronomisk. Tidsforbrug anklage + beskikket advokat + dommer + mange flere.

God nok er vi alle lige for loven, men skal vi ikke lige klare de grove ting før bruger så mange penge på den slags.

Brug da tiden på nogen af dem der sætter garn ulovligt. Som ulovigt forsyner nevøens fiske butik med fisk. Eller sælger røgede fisk ulovligt fra bagagerummet af en bil!

Jeg opponere ikke mod hans straf... men jeg synes fandme den har været dyr at uddele!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Citat:quote:

Brug da tiden på nogen af dem der sætter garn ulovligt. Som ulovigt forsyner nevøens fiske butik med fisk. Eller sælger røgede fisk ulovligt fra bagagerummet af en bil!

Jeg opponere ikke mod hans straf... men jeg synes fandme den har været dyr at uddele!



Helt enig! De kunne sådan set bare have accepteret tilståelsessagen. Omvendt, så bliver straffen jo højere, for sagsomkostningerne kommer den dømte jo til at betale. Han kunne jo sådan set bare have accepteret indskrænkningen fra start af - frem for at trække tilståelsen tilbage, da straffen blev foreslået hårdere end den bøde, han sikkert har betalt med en uges ekstra fiskeri....

Den slags forhindrer netop spekulation i bødestørrelse kontra sort indtægt ved ulovligt salg over kajen...

Hvis folk nu ved (jvf. nogle statuerede eksempler) at prisen er betydelig højere for den slags ulovligheder end 3500,- i bøde - så kan det være de tænker sig ekstra grundigt om, inden de tager ud på ulovligheder igen...[xx(]

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Nu er det han har gjort ulovligt men...

Men umiddelbart synes jeg det er spild af skattekroner. Hvis vi regner det om til en pris for at få ham dømt må den være astronomisk. Tidsforbrug anklage + beskikket advokat + dommer + mange flere.

God nok er vi alle lige for loven, men skal vi ikke lige klare de grove ting før bruger så mange penge på den slags.



Hvis man skulle gøre det sådan ville man da aldrig kunne udstede en bøde for at køre lidt for stærkt, eller nogle af alle de andre ting man får mindre bøder for. Skulle man så enten sætte minimumsbøderne op til 15.000 eller blot accepterer at alle kunne lave småkriminalitet - når det nu alligevel ikke bliver straffet[?][?][?]
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Yeti nu mener jeg ikke det er ønskeligt vi har et samfund hvor der kommer en bøde med et samme man køre 81 i stedet for 80. Man iflg loven er det ulovligt at køre 81. Men at fange alle de fartsyndere der køre 81 i stedet for 80, ville iflg min mening være spild af tid. Fang ham idioten der overhaler dybt hasserederet, ham der køre fuld, ham der fræser forbi en skole med 80 km i timen i en 50 km zone!

Der er ikke resourser til at finde alle overtrædelser af lovene og derfor mener jeg reelt man skal priotere sine indsats områder.

Jeg mener derfor at bruge så mange penge på 12 rødspætter er forkert prioritering af midlerne.

I øvrigt er der vel som oftest overskud på udstedelse af bøder? Iøvrigt er en hastigheds overtrædelse til fare for omgivelserne hvor i mod salg af fisk, kun pontentielt farligt for bestanden, og fiskeri på det niveau ville jeg tvivl stærkt på at det er det der bringer en hel bestand i knæ, medmindre der var andre stærkt bidragende faktorer, men det er nok en helt anden diskusion.

(så pointen er vel at lade folk være små kriminelle, men gøre en indsats der hvor det batter og er til fare for andre folk)

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#14
Nu gives der ikke bøder for at man køre et par km for stærkt, men når bøden gives så kommer man til at betale, og hvis man stritter imod trækkes man igennem en retssag - helt på samme måde som manden med rødspætterne.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Eller også er straffen så stor fordi pensionisten har taget en helt ublu pris for spætterne - heroppe i det nørrejydske er prisen 3 - 5 kr. pr. stk[Wink]

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#16
Så skal de da være filleteret til den pris[Big Grin]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#17
Ja, hvis du ikke vil betale mere kan du være sikker på at det er skrubbefiletter du får til den pris[Big Grin]

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)