Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagttidsforlig
#1
Her er det nye jagttidsforlig 2010-2013 (i grove træk), som blev fremvist på repræsentantskabsmøde i Odense Congres Center lørdag d. 13.06.2009.

Hjortevildt
De regionale gruppers indstilling følges, Bl.a. kalv i september, hind/kalv i februar, samt nogle regler om jagtider kontra sprosser.

Råvildt
01.10 - 31.01* = +14 dage

Gæs/svømmeænder
01.01 - 31.01 på fisket. = + 14 dage

Skovsneppe
01.10 - 31.01 = + 14 dage

Hare
01.10 - 30.11 = - 14 dage

Agerhøne
16.09 - 15.10 = - 14 dage

Sortand, Fløjlsand, Havlit
01.10 - 15.01 = - 2 uger

Edderfugl
01.10 - 30.11 (hun) = - 6 uger
01.02 - 15.02 på fisket. (han) = - 2 uger

Jagttid i stedet for regulering
01.09 - 31.01 Nilgås, Amerikansk Skarveand, Sort Svane, Bisamrotte, Sumpbæver, Vaskebjørn, Mårhund, Mink.

Regulering

Rævehvalp
01.06 - 31.08 = + 2 uger

Husskade og Krage
01.03 - 15.04 regulering ved beskydning.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#2
Det ser da generelt meget fint ud i mine øjne.
Jeg gad bare godt kende begrundelsen for disse:
Sortand, Fløjlsand, Havlit
01.10 - 15.01 = - 2 uger

Edderfugl
01.10 - 30.11 (hun) = - 6 uger
01.02 - 15.02 på fisket. (han) = - 2 uger

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Jeg mener at huske at der blev skrevet noget om at i hvert fald bestanden af sortand, var på vej ned. Og de andre har det nok lidt på samme måde, og så er del vel meget fornuftigt?

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#4
Nu skrives der jagttid i stedet for regulering og her nævnes bl.a. mink, vaskebjørn og Mårhund der alle er invasive arter, der vel ret beset ønskes udryddet fra den danske natur.
Så vidt jeg husker på stående fod må disse arter reguleres 12 måneder om året. Hvordan harmonere det med at det nu skal nedsættes til at man kun kan gøre livet surt for dem 5 måneder om året?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Fint at skade og krage må reguleres ved skydning i foråret[Smile]

Citat:quote:

Nu skrives der jagttid i stedet for regulering og her nævnes bl.a. mink, vaskebjørn og Mårhund der alle er invasive arter, der vel ret beset ønskes udryddet fra den danske natur.
Så vidt jeg husker på stående fod må disse arter reguleres 12 måneder om året. Hvordan harmonere det med at det nu skal nedsættes til at man kun kan gøre livet surt for dem 5 måneder om året?



Ja,dét virker noget besynderligt!

Er disse nye bestemmelser vedtaget eller er det et oplæg fra Jægerforbundets side[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogedelev Christensen

Nu skrives der jagttid i stedet for regulering og her nævnes bl.a. mink, vaskebjørn og Mårhund der alle er invasive arter, der vel ret beset ønskes udryddet fra den danske natur.
Så vidt jeg husker på stående fod må disse arter reguleres 12 måneder om året. Hvordan harmonere det med at det nu skal nedsættes til at man kun kan gøre livet surt for dem 5 måneder om året?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?



Der vil herudover - i lighed med f.eks. vildsvin[B)] - fortsat være mulighed for regulering hele året.
Egentlig jagttid indføres for at bl.a. også unge jægere under 18 år kan deltage i bekæmpelsen (her kaldet jagt).

Specielt glad for, at de regionale kronvildtgruppers indstillinger nu ser ud til at vil blive fulgt og dermed afprøvet i real life[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#7
Vedr. reduktionen af dykænderne i februar, er der ingen biologisk årsag, hvilket er dokumenteret af DMU. Årsagen ligger i, at der i jagtloven står at der ikke bør fastsættes jagttid fra 1. februar til 30. august.

Her støttede landbruget og skovbruget tilsyneladende ikke op omkring DJ, og Henrik Bertelsen fra landbruget sagde også direkte på ræpresentantskabsmødet i lørdags, at det var ren politik. Så klart et svar gav formanden for DJ ikke.

Mvh. Claus
Mvh. Claus Lind Christensen
Svar
#8
Mere fra mødet

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#9
Forliget næsten på plads

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#10
Mangler kun miljøministerens underskrift

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#11
Præcisering af jagttider

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#12
Der står årstal 2010 - 2013, det kan godt være at jeg spørger dumt, men mener ikke at have læst om det omhandler jagtsæson 2009-2010 eller 2010-2011 altså foråret 2010 eller fra efteråret 2010 [?]

Per T Nielsen

Ruger # 1
one shot - one kill
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#13
Jeg har talt med jægerforbundet og meldingen er som følger:
Forliget følget jagtåret, altså de nye jagttider gælder først fra jagtåret 2010-2011

MVH

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#14
og jagtåret starter 1. april.

Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)