Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning med skydevåben
#1
Nedenstående er scoret fra vores søsterforum NVF.
Jeg må tilstå at jeg er dybt uenig med Det Veterinære Sundhedsråd, jeg mener absolut ikke at det er forsvarligt at aflive så store dyr med haglgevær (og hagl, som der bliver lagt op til i udtalelsen). Det er muligt at man kan oparbejde en vis expertise i at gøre det (efter adskillige forsøg), men det er efter min bedste overbevisning ikke forsvarligt at lade enhver landmand med jagttegn udføre denne øvelse.

Udtalelse af 15. maj 2009 om aflivning af søer/orner og kreaturer med forskellige typer af geværer

Det Veterinære Sundhedsråd blev ved skrivelse af 30. januar 2009 fra Fødevarestyrelsen, kontor for kemisk fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og veterinære lægemidler anmodet om at besvare spørgsmål vedrørende aflivning af dyr med skydevåben.

Rådet afgav følgende udtalelse:

Fødevarestyrelsens skrivelses ordlyd er følgende:

"Aflivning af dyr med skydevåben
Fødevarestyrelsen har fået en henvendelse vedr. reglerne for aflivning af orner med skydevåben. I den aktuelle sag drejer det sig om orner på en ornestation, hvor man ønsker at benytte haglgevær til aflivning. Men da bedøvelse af ældre orner og søer generelt kan være vanskeligt med en boltpistol, kan behovet for aflivning med skydevåben også opstå i besætninger og på slagterier.

I Justitsministeriet bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr kapitel 9, § 42 er aflivning ved pistol eller gevær med skarp ammunition angivet som en aflivningsmulighed ved slagtning af dyr, mens dette ikke er anført i kapitel 4, § 13 der angår slagtning og aflivning uden for slagterier.

Det ønskes derfor vurderet, om det kan anses for dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at aflive søer/orner og kreaturer med forskellige typer af geværer, herunder hvordan skuddet i givet fald skal placeres, og hvilke krav der skal stilles til ammunitionen.

Dyreværnsrådet, der er blevet forelagt spørgsmålene i januar 2009, mener det er hensigtsmæssigt også at forelægge spørgsmålene for det Veterinære Sundhedsråd, hvorfor FVST hermed vil anmode Det Veterinære Sundhedsråd om at vurdere følgende":

Spørgsmål 1:
Kan det anses for dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at aflive søer og orner samt kreaturer med skud fra riffel ?

Svar ad 1:
Ja.

Rådet finder det dyreværnsmæssigt forsvarligt at såvel riffel som haglgevær anvendes til aflivning af søer og orner samt kreaturer. Rådet finder det herudover forsvarligt, at begge våbentyper anvendes på klods hold ved aflivningen, men Rådet finder det mest praktisk og sikkerhedsmæssigt mest forsvarligt at anvende haglgevær ved skud på klods hold og reservere aflivning ved skud med riffel til situationer, hvor man af sikkerhedsgrunde kan komme på en god afstand af dyret for at minimere risikoen for utilsigtede farlige situationer ved rikochettering af riffelkuglen i mindre rum. Rådet finder, at skuddet for at leve op til kravene om en så hurtig og smertefri aflivning som mulig i disse situationer altid skal afgives til dyrets hoved. Er der tvivl om, hvorvidt dyret efter skuddet kun er bedøvet skal halspulsårerne hurtigt efter overskæres for at sikre dyrets død ved afblødning.

Rådet forudsætter, at personen, der betjener våbenet, har såvel uddannelse som tilladelse til at anvende det aktuelle våben.

Spørgsmål 2:
Kan det anses for dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at aflive søer og orner samt kreaturer med skud fra haglgevær ?

Svar ad 2:
Se svar ad 1.

Spørgsmål 3:
Såfremt svaret på 1) og 2) er bekræftende, findes det så dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt at skuddet afgives på klods hold hhv. på afstand ?

Svar ad 3:
Se svar ad 1.

Spørgsmål 4:
Såfremt svaret på 1) og 2) er bekræftende, bør skuddet da afgives til hovedet eller som blad-skud ?

Svar ad 4:
Se svar ad 1.

Spørgsmål 5:
Såfremt svaret på 1) og 2) er bekræftende, hvilke minimumskrav til ammunitionen skal der stilles (mht. kaliber og fsva. riffelammnunition fuldkappet eller ikke) ?

Svar ad 5:
Rådet finder, at den anvendte ammunitionen ved anslag på dyrets hoved som minimum skal besidde så stor en anslagsenergi, at det sikres, at der altid sker gennembrud af hjerneskallen og så omfattende en beskadigelse af hjernen, at dyret dør . (Se endvidere svar ad 1).

Det er Rådets vurdering, at alle typer og størrelser af haglpatroner, kaliber 16 og derunder, som anvendes til normal jagt, vil opfylde dette krav, når henses til, at skuddene afgives på klods hold, altså på en afstand ikke over 2 meter.

Det er Rådets vurdering, at riffelammunition anvendt til aflivning af disse dyr bør besidde en anslagsenergi på minimum 2000 Joule ved anslag. Dette vil i praksis sige, at der skal anven-des en riffel kaliber 6,5 x 55 mm eller større og skydes med en kuglevægt, der på den valgte afstand kan frembringe ovennævnte minimums anslagsenergi.

Rådet finder, at der skal anvendes blødnæset riffelammunition, da dette via ekspansion og eventuel fragmentering sikrer så store ødelæggelser i dyrets hjerne, at ovennævnte krav til tab af bevidsthed og hurtig død er overholdt.

Spørgsmål 6:
Giver sagen i øvrigt anledning til bemærkninger?

Svar ad 6:
Nej.

Det Veterinære Sundhedsråd




Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#2
Og så hovedskud ? Vil vædde på at det giver mange anskydninger, når dyret flytter hovedet i skudøjeblikket

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#3
Jeg er meget enig med Jer ID og Kenneth, der er mange problemer med den udtalelse.

For det første skriver de kaliber 16 og derunder. De kunne bare skrive kaliber 16 og kaliber 12 hvis det er det de mener. Forresten forstår jeg ikke hvad der dømmer kaliber 20 ude på klods hold.

jeg tror heller ikke de er klar over, at der bruges jernhagl i dagens Danmark, og de rikochetterer sikkert værre end et varmint riffelprojektil.

Endelig er jeg også bange for, at vi kommer til at se en hel del afskudte kæber, tryner, muler og ører istedet for et relativt hurtigt drab ved langt sikrere skud mod hals eller hjerte/lungeregion.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Jeg ved at på den svinefarm hvor jeg arbejder, er der tidligere blevet aflivet søer med en 12'er og det skulle vist have fungeret efter hensigten, jeg har dog ikke selv set disse aflivninger. Men bare fordi det virker for nogen er det selvfølgelig ikke det samme som at det er forsvarligt,men mange kunne sikkert også skyde både råvildt og kronvildt med 22 lr uden problemer(hoved og halsskud), men det gør det ikke forsvarligt, men om det forholder på samme måde i denne sag aner jeg ikke.
Svar
#5
Hvorfor har man valgt 6,5 som det mindste ved hovedskud jeg gad godt se det kranie som en 243 eller 222 ikke går igemmen.

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#6
Tja jeg har hørt om en skotsks højlandstyr som modtog 2 skud fra en 6.5 på klods hold med en hovedrysten som eneste reaktion. Det hjalp dog da bødlen skød gennem øret istedet for at forsøge sig mod pandebrasken.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

Nu med 25X forstørrelse.
Nu med sako 75 ss laminat


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Jeg har set en stor tyr blive skudt med en 30.06 i panden på en meters afstand - den blev stående med blodet fossende ud af næse og mund. Såvidt jeg husker gik den først ned i tredie skud, det var absolut ikke nogen rar oplevelse.

Af skrivelsen fremgår at en afstand op til 2 meter er acceptabel - jeg tror at det kan blive meget grimt at skyde en ko eller for den sags skyld et svin, på 2 meters afstand, med hagl og jeg er ret sikker på at sådan et skud langt fra er øjeblikkeligt dræbende.

Da jeg var barn oplevede jeg at min morfader aflivede en hest med et haglgevær med en brenneckekugle og den gik ned i skudet (sammen med alle ruderne i stalden), men i og med at denne ammunitionstype ikke er tilladt i Danmark er det vel ikke noget der kan inddrages i diskussionen.




Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#8
Ja det lader til de ikke har ret meget praktisk erfaring i aflivning med lovligt værktøj for landmanden. En gammel gris vil nok dø af sult hvis man skyder den i hovedet med et haglgevær. Har oplevet at boltpistol ikke kunne slå hul i kraniet på en gammel orne. Den blev ikke engang bedøvet, blot vrissen. Andet skud i samme hul havde effekt.
Svar
#9
Citat:quote:

Jeg har set en stor tyr blive skudt med en 30.06 i panden på en meters afstand - den blev stående med blodet fossende ud af næse og mund.


Det er helt karakteristisk for et skud der sidder en anelse for lavt. Det går igennem næsehulen og svælget, men rammer ikke hjernen. Med den rigtige placering ville selv en .22LR have slået tyren i jorden som var den ramt af lynet, men det er ikke helt let. Og det hjælper ikke at gå op i kaliber.

Det er derfor jeg synes, at hvis man skal aflive et dyr med jagtvåben, og det kan jo blive nødvendigt for at skåne det for unødige lidelser, så kan det være en bedre og mere sikker fremgangsmåde at skyde på hals eller blad.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeg har set en stor tyr blive skudt med en 30.06 i panden på en meters afstand - den blev stående med blodet fossende ud af næse og mund. Såvidt jeg husker gik den først ned i tredie skud, det var absolut ikke nogen rar oplevelse.

Af skrivelsen fremgår at en afstand op til 2 meter er acceptabel - jeg tror at det kan blive meget grimt at skyde en ko eller for den sags skyld et svin, på 2 meters afstand, med hagl og jeg er ret sikker på at sådan et skud langt fra er øjeblikkeligt dræbende.

Da jeg var barn oplevede jeg at min morfader aflivede en hest med et haglgevær med en brenneckekugle og den gik ned i skudet (sammen med alle ruderne i stalden), men i og med at denne ammunitionstype ikke er tilladt i Danmark er det vel ikke noget der kan inddrages i diskussionen.




Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Der er steder hvor brenneke kugler er tilladt.
Jeg kender til et par dyreparker herhjemme, der bruger brenneke kugler til aflivning.

[Image: store.jpg] "Hvis du ikke kan få dem store nok"
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Jeg har set en stor tyr blive skudt med en 30.06 i panden på en meters afstand - den blev stående med blodet fossende ud af næse og mund.


Det er helt karakteristisk for et skud der sidder en anelse for lavt. Det går igennem næsehulen og svælget, men rammer ikke hjernen. Med den rigtige placering ville selv en .22LR have slået tyren i jorden som var den ramt af lynet, men det er ikke helt let. Og det hjælper ikke at gå op i kaliber.

Det er derfor jeg synes, at hvis man skal aflive et dyr med jagtvåben, og det kan jo blive nødvendigt for at skåne det for unødige lidelser, så kan det være en bedre og mere sikker fremgangsmåde at skyde på hals eller blad.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Enig! Du har en 5-krone at ramme. Og der er underordnet om det er riffel, haglgevær eller en boltpistol.

Jeg har desværre flere gange oplevet at en ko ikke gik ned med en boltpistol - selvom det var en dyrelæge, der skød.

Min erfaring siger mig, at en velplaceret skud, sender dem til jorden med det samme. Problemet kan så være at komme tæt nok på og sikre at dyret ikke flytte hovdet.

Ellers er jeg enige i jeres betrægtninger. Måske mere uddannelse på området kunne sikre en hurtig og smertefri aflivning?

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#12
Citat:quote:

Med den rigtige placering ville selv en .22LR have slået tyren i jorden som var den ramt af lynet


Jeps, har set selv ret store tyre gå ned som ramt af lynet for en enkeltskuds 22lr (gammel afsavet baneriffel).
Får, heste og grise tåler heller ikke den lille blypille NÅR MANDEN DER FØRER RIFLEN VED HVAD HAN LAVER!!!

Ligeså sker der fejl med boltpistol!!
Forkerte patroner og/eller forkert vinkel/placering.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Med den rigtige placering ville selv en .22LR have slået tyren i jorden som var den ramt af lynet


Jeps, har set selv ret store tyre gå ned som ramt af lynet for en enkeltskuds 22lr (gammel afsavet baneriffel).
Får, heste og grise tåler heller ikke den lille blypille NÅR MANDEN DER FØRER RIFLEN VED HVAD HAN LAVER!!!

Ligeså sker der fejl med boltpistol!!
Forkerte patroner og/eller forkert vinkel/placering.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



GT - Er tyrene stadigt skudt i 'krydset' eller går man efter nakkehul, øregang eller hvad? En .22'er har jeg altså bare ikke så stor tillid til i denne sammenhæng [8)]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

Jeg har set en stor tyr blive skudt med en 30.06 i panden på en meters afstand - den blev stående med blodet fossende ud af næse og mund.


Det er helt karakteristisk for et skud der sidder en anelse for lavt. Det går igennem næsehulen og svælget, men rammer ikke hjernen. Med den rigtige placering ville selv en .22LR have slået tyren i jorden som var den ramt af lynet, men det er ikke helt let. Og det hjælper ikke at gå op i kaliber.

Det er derfor jeg synes, at hvis man skal aflive et dyr med jagtvåben, og det kan jo blive nødvendigt for at skåne det for unødige lidelser, så kan det være en bedre og mere sikker fremgangsmåde at skyde på hals eller blad.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Du har ikke helt ret lasse.
Den rigtige placering er ikke altid nok !!!!

Jeg har arbejdet på kreatyr slagteri i mange år, og hvis der var noget vi virkelig afskyede, så var det når der kom et træk gamle tyre der skulle slagtes!!
Jeg husker specielt en episode med en gammel tyr der fik 6/7 velplacerede skud med boltpistolen, ALLE skud sad perfekt, den klappede pænt ned, men kom op hver gang !!!!!
Det var en utrolig sejlivet gammel satan.
Vores mand med boltpistolen, (som idag har skudt over en million kreaturer) opgav at aflive den og gik direkte videre til at rygmarvsstøde den så slagtningerne kunne fortsætte.

ALLE skud sad som sagt perfekt, så en cal .22 der rammer det "rigtige" sted vil heller ikke altid kunne klare opgaven.

Mvh Per
Svar
#15
Nu er jeg opvokset på en gård hvor der under hele min barndom stod en gammel kaliber 16 hagbøsse til aflivning i stalden. Dette gevær blev brugt både brugt til svin og kreaturer uden problemer. Så vidt jeg ved var det alm. praksis dengang og jeg har aldrig hørt om nogen som skulle have haft problemer med dette. Patronerne var de gode gamle sorte S&B med en rød lerdue påtegnet, og skydning foregik på under 1 meters afstand(man trak altid dyret udenfor inden aflivning).
Med hensyn til riffel var jeg med til at skyde løsgående stude (Aberdeen Angus) i Skotland da jeg boede derovre, vi skød 11, som var for "vilde" at fange. Alle blev skudt i panden med kaliber .222 Rem. på afstand 25-50 meter. og alle var døde i knaldet, der var med andre ord ingen problemer med at slå igennem panden på dette relativ kraftige kødkvæg med alm. blødnæset 3,6g kugler.

I dag kender jeg ingen her i Danmark som bruger jagtvåben til aflivning, alle har jo en boltpistol liggende. De problemer som nogen beskriver her, med jagtvåben til aflivning, har jeg aldrig hørt om før, selv om rigtigt mange bønder brugte disse våben for få år siden.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#16
Som tidligere nævnt så vil et skud stålhagl indendørs kunne frembringe en sværm af richochetter hvis man skyder forbi.

De dyr jeg har aflivet (heste-får-kreaturer) har jeg skudt fra siden med riffel eller brennecke ved øreroden. Det har altid virket efter hensigten. Skulle jeg blive tvunget til at skyde indendørs bliver det helt sikkert et bladskud af hensyn til faren for gennemskud. Jeg skal IKKE skyde et stort dyr med fuglehagl.

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
Jeg har altid set den lokale slagter være meget påpasselig med aflivningsmetoden, dengang jeg gik til hånde der.

De store tyre blev trukket ind i slagtehuset, hvor rebet i grimen blev ført gennem en ring i gulvet. Nå dyret så blev bremset af grimen, var hovedet lodret og de blev skudt med boltpistolen i nakken.

De tålte de ikke.

Får blev også skudt i nakken, det påstod han gav det bedste resultat.

Alt det andet blev såvidt jeg husker, skudt i krydset.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Citat:quote:

GT - Er tyrene stadigt skudt i 'krydset' eller går man efter nakkehul, øregang eller hvad? En .22'er har jeg altså bare ikke så stor tillid til i denne sammenhæng



Nogle i panden andre oppefra. Bottom line er at de alle er gået ned i skraldet[?]
Det er ret store dyr der får en salonkugle og i det samme klapper sammen som ramt af lynet.
Har der været tale om dyr på omkting et ton har de fået en FMJ fra en ganske almindelig 6,5x55.
Det har ingen af dem overlevet ret mange millisekunder[^]

Men som sagt " du skal vide hvad du laver" ellers er risikoen for stor uanset om du bruger boltpistol eller jagtvåben.
Boltpistolen har alene den fordel, som høghen nævner, at der ikke kommer kuglefragmenter. Jagtvåbnene slår mindst lige så godt ihjel, ovenstående iagttaget.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Tja.[Smile]
Jeg har aflivet mange grise med jagtgevær.Et skud 2´stålhagl på halsen overlever de altså ikke.Det er temmelig effektivt, så længe det på klodshold.(under 5 meter).[Wink]
Jeg har ikke aflivet så mange køer som grise, men en 10-12 stykker er det da blevet til.De blev aflivet med en 308 win i panden/krydset.Der var heller ikke noget at komme efter.[8D]

Så personligt ser jeg ingen grund til at være bange for aflivning med jagtvåben, så længe man sætter sig ind i tingene INDEN man åbner våbenskabet.Jeg rådførte mig feks. med dyrlægen inden første gang.
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by pern

[quote]Originally posted by LasseScout

[quote]Jeg husker specielt en episode med en gammel tyr der fik 6/7 velplacerede skud med boltpistolen, ALLE skud sad perfekt, den klappede pænt ned, men kom op hver gang !!!!!
Det var en utrolig sejlivet gammel satan.
Vores mand med boltpistolen, (som idag har skudt over en million kreaturer) opgav at aflive den og gik direkte videre til at rygmarvsstøde den så slagtningerne kunne fortsætte.



Hvordan "hulen" kan han rygmarvsstøde et kreatur hvis ikke han har banket igennem jerneskallen og ind til hjernen først????

Hvis han er nået igennem hjernenskallen og ind til hovedcomputeren er tyren med 100% sikkerhed bevistløs, såe.......[?]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)