Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Markskader - vildsvinejagt
#1
Landmanden havde ringet og klaget sin nød.

Vildsvinene havde hærget i hans kornmarker, så kunne vi dog ikke gøre noget ...

Jeg havde et hul i den forgangne weekend, så selvom der ikke var månelys, valgte jag at tage afsted.

En af jagtkammeraterne var ved at flytte, men hans kone havde vredet armen om på ham, hun syntes han trængte til at stresse lidt af.

Så vi var to der drog afsted, fredag eftermiddag.

Jeg tjærede et par træer om aftenen, for at se om der var "musik i skoven".

Ellers var det ved markerne vil ville se om der var gang i den.

For at gøre en lang historie kort havde jeg tre gange svin for, men det var så mørkt at jeg ikke kunne se hvad det var, kuglefanget var også ikke eksisterende, den ene gang. Endvidere var kikkerten dugget, så det var helt amatøragtigt,

Efter at have blundet 1.5 time i skoven den sidste nat, var det igen blevet så lyst at jeg ville pürsche lidt rundt.

Træt og kold fik jeg endelig gang i systemet.

På vejen så jeg pludselig noget der nærmede sig. Det var en grævling der kom luntende. Jeg fiskede telefonen op af lommen og tog et billede, idet den stoppede. Men det var bare sort.

Kort efter fik jeg øje på noget sort, inde i hveden. Det var ryggen af et vildsvin.

Den stod i et sprøjtespor og mæskede sig. Den var tydeligt krumrygget og der var ingen smågrise med den.

Den så meget jagtbar ud.

Hveden var høj, så jeg dukkede mig og sneg mig ind på knap 70 meters afstand, stillede skydestokken op og tændte lyset i kikkerten.

Det var ikke meget der var fri af grisen, men med anlæg på min dobbelte skydestok, mente jeg nok, at jeg kunne skyde den under øret.

Så da grisen løftede hovedet, placerede jeg korset lige i kornkanten, og slap skuddet.

Grisen tumlede omkuld, kom op igen, væltede rundt endnu engang og sprang så skråt op mod skoven. Jeg havde repeteret, så jeg løftede riflen fri af stokken og svingede med.

Grisen løb først nede i kornet, men begyndte på en hoppende galop, da den skulle op ad bakken.

I skuddet tumlede grisen omkuld, og masede rundt i kornet. Næste gang jeg så noget gris, faldt skuddet prompte. Det traf den bagfra, i ryggen.

Den prøvede endnu engang at komme op og drejede til venstre, da fik den et skud i den forreste ende.

Så blev der ro.

Jeg listede magasinet ud og efterfyldte, havde skudt fire skud i løbet af 10-15 sekunder.

Derefter ventede jeg i 1½ time, hvor jeg kunne se det dampe op fra kornet, 97 meter ude.

Da jeg så nærmede mig grisen, var det med riflen i meget, meget klar stilling.

Der lå noget, kunne jeg se. En meget død galt.

Det første skud havde ramt der hvor jeg sigtede, men jeg skal altså ha' et anatomikursus, før jeg igen prøver at skyde udenfor karosseriet.

Det ærgrer mig stadig at jeg var så dum at forsøge sådan et skud, uden helt at vide hvor jeg skulle træffe.

Det andet skud havde ramt den bagfra i krydset og lammede bagpartiet. Tredie havde ramt den i ryggen, men på siden, så ingen vitale ting var ramt.

Fjerde skud sad på halsen, og havde dræbt den momentant.

Glad er jeg for at have skudt mig en fin vildorne, men den med at jeg så nemt kunne have mistet den, det huer mig ikke.

Er i skrivende stund ved at koge bisserne af, billeder kommer måske senere.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Tillykke med grisen. Jeg er glad for at det trods alt endte lykkeligt - og så vil jeg sige tak for at du deler oplevelsen med os, så vil alle kan blive klogere.

Der var engang en hjemmeside hvor man i ro og mag kunne testskyde på elg, rådyr, vildsvin og bjørn og så ellers få at vide hvad man ville have ramt med det pågældende skud (lunger, halspulsåre osv.). Jeg kan dog ikke finde den, men det er der måske andre der kan.

Sidst jeg hørte nogle snakke om at skyde vildsvin i hovedet, snakkede de om at man skulle ramme midt i linien imellem øjet og øret, men jeg har ikke haft lyst til at forsøge mig på det.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Du kan finde den skyde side på svensk jægerforbunds hjemmeside[Smile]
Tillykke med grisen[Big Grin]
Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keigler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Tak - det er her: http://www.jagareforbundet.se/webbjaktskolan/#
Mvh.

Yeti
Svar
#5
Tillykke med svinet.... hvad vejede den??

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#6
Tillykke med svinet
Det minder mig om en elgjagt for nogle år siden hvor min naboskytte havde lavet halsskud på en elgko som gik ned i knaldet, for derefter at rejse sig og vælge at løbe forbi mig. Jeg nåede at tænke, at det var en underlig hovedstilling den havde da den kom løbende (hovedet sådan lidt opad) og jeg skød den så på ca 70 meters afstand i sideskud.
Jo halsskud er altid sværere.
Mht til svin skal man også passe på ikke at holde for højt på kroppen som det fremgår af anatomien.
Min elgtyr i år skød jeg også på halsen - det var så 2. skud - intet andet var muligt (første skud havde ramt den lavt i lunge/lever)
Spændende jagt Clax[Smile]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#7
Ja så blev jeg klogere.

Prøvede svenskertesten og ja, dér hvor jeg troede der var noget vitalt, der er der nakkekoteletter ...

Grisen blev anslået til 90-100 kg og havde tænder på 15,8 og 16,4cm.[Smile]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Tillykke med svinet!

Jeg skal en tur til Sverige i august/septemer på buk og evt. svin. Da jeg aldrig har prøvet at skyde gris før skal jeg høre om et sådan dyr blot brækkes ligesom et rådyr eller der er specielle forholdsregler som tages, såfremt man skulle være så heldig/dygtig at nedlægge en.

Antager det er en god ide at være sikker på den er helt død inden man går igang med kniven[xx(]
Svar
#9
Hvis den ikke er totalt bevistløs/død får du den slet ikke om på ryggen.[Big Grin]

Der skal skæres lidt mere - det er ikke en tynd sommerskjorte der skal flækkes. God kniv - og skær ''indefra''. Grisen er sandsynligvis så beskidt at kniven bliver sløv hvis på grund af tykkelsen fristes til at skære for fra hårsiden.

Tyskerne fritlægger bovene: lægger et snit paralelt med brystkassen på begge sider så der opnås hurtigere nedkøling (ved større svin), samtidig spiler man maskinrummet med en god kraftig pind.
mvh
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)