Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Browning - the hard way
#1
Mens jeg venter på stumper til et riffelprojekt, har jeg været så heldig at få et interessant job. En fin Browning, der skal af med lakken.Ejeren vil nu gerne have træ og oliepleje at sysle med. Samtidig var der håb om, at diverse småridser,i forbindelse med manicuren, kunne forsvinde. Jeg havde indkøbt kemisk lakfjerner. Jeg valgte så forsøgsvis at prøve at fjerne en del af lakken, inden den kemiske behandling, for at mindske "pløreriet". Jeg har prøvet forskellige skrabere og fandt i dag den helt ideelle til de større flader. Den er skabt til formålet: At fjerne maling og lak og er indkøbt i en farvehandel. Den er, rigtig brugt, meget effektiv og efterlader fine rette flader. For at have det rette overblik har jeg en støvsugerslange på lårene, så jeg hele tiden kan gøre rent og kontrollere overfladen.
Den tidskrævende del er selvfølgelig de krumme partier. Forskæftet har fået opfrisket netskæringerne.
Jeg bliver ved den tørre behandling, og lader foreløbig kemien hvile.
Walnut
[Image: DSC02475.jpg]
[Image: DSC02476.jpg]
[Image: DSC02477.jpg]
Svar
#2
Hej Walnut . Du slipper ikke for kemien , lakken er jo nede i porerne .

Min Browning fik samme tur , der var toning (farve) i lakken , så træet blev meget lyst efter Tru-oil behandlingen . Det fik så lidt bejdse efterfølgende , for at blive pænt .

Er der også farve i lakken ved dig [?].

Hilsen A-bolt
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej Walnut . Du slipper ikke for kemien , lakken er jo nede i porerne .

Min Browning fik samme tur , der var toning (farve) i lakken , så træet blev meget lyst efter Tru-oil behandlingen . Det fik så lidt bejdse efterfølgende , for at blive pænt .

Er der også farve i lakken ved dig [?].

Hilsen A-bolt



Hej A-bolt.
Jeg tror, at lakken en tonet. Træet er dog ikke så lyst under lakken. Jeg satser på, at den efterfølgende grundige pudsning vil fjerne, hvad der må være af rester i de overfladiske porer. Går det ikke, kan jeg ty til skrappere midler. Vil kemisk behandling ikke lysne træet?
Walnut
Svar
#4
til at fjerne lak bruger jeg ofte svanehals zieklingen
http://www.dick.biz/dick/product/703516/detail.jsf
Den kan komme ind næsten overalt
Kan fåes hos værktøjshandlere så som beslaco IKKE byggemarkeder

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by eske

til at fjerne lak bruger jeg ofte svanehals zieklingen
http://www.dick.biz/dick/product/703516/detail.jsf
Den kan komme ind næsten overalt
Kan fåes hos værktøjshandlere så som beslaco IKKE byggemarkeder

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz



Den er rigtig god [:p] Det kan være, at den bliver indsat, når de problematiske partier skal angribes. Jeg har en del i samlingen i de 2 sløjdsale.
Walnut
Svar
#6
Hej . Jeg har brugt Nitromors og det er geleagtig og skal ikke sidde så længe . Hvis det meste lak er fjernet inden behandlingen , bliver det meget godt rent ned i porerne og skal vaskes af med en kraftig børste og rigeligt vand , inden det begynder at tørre ,( jeg pakker det ind i staniol så det ikke tørrer ).

Efter vasken har de fleste skrammer rejst sig . Træet er grå efter tørring , men det er kun meget overfladisk og mand er meget hurtig nede ved frisk træ ved den efterfølgende pudsning (netskæringerne bliver også meget pænt ren ).

Hilsen A-bolt
Svar
#7
[Image: DSC02487.jpg]

[Smile] Det går faktisk rigtig godt med at trække lakken af Browningen.Jeg er oppe i de problematiske områder, der kræver omtanke. Jeg har fundet en opspænding, der fungerer fint. En enkelt skruetvinge polstret med skind fastholder og giver mulighed for at at anvende begge hænder på skraberen. Det giver fuld kontrol over værktøjet. Vigtigt er det også at regne de rigtige arbejdsretninger ud.Jeg kan eks.vis med fordel trække mod den kant, der omkranser netskæringen. Der skal naturligvis udvises stor forsigtighed, når skrabejernet når til kanten. Det er iøvrigt let at se, hvor lakken er helt fjernet, og hvor der stadig er skygger af lakken. Det tager tid [B)]
Svar
#8
[Image: DSC02489.jpg]
[Image: DSC02490.jpg]
[Image: DSC02488.jpg]

Jeg er færdig med at skrabe på skæftet og er nu gået i gang med at pudse. Det er let at se, hvor langt jeg når, og hvor der stadig befinder sig lakrester. Jeg har valgt at begynde i den tidskrævende ende, hvor man ikke bare kan knokle løs!
Jeg sliber her med korn 400 for at have fuld kontrol. På de rette flader og ved vigtige kanter bruger jeg slibepinden for ikke at slibe vigtige "skyggelinier" væk.
Når jeg skal til de store sider på skæftet vil jeg bruge en pudseklos for at kunne tage bedre ved.
På sidefladerne, der støder op til baskulen, sveder træet med olie, som må have fundet vej fra systemet.
Det kan så forklare, hvorfor systemet er tørt som en ørken [B)]. Der er også rustangreb [B)]
Er det ikke OK at skrabe rusten væk og dusje med lidt våben olie?
At fjerne lak fra et skæfte er tidskrævende. Det er godt, at jeg går på ferie i morgen [:p] Arbejdet på den "frie vildtbane" hober sig op [Big Grin]

Walnut
Svar
#9
Prøv at bruge en elektrisk varmepistol. Har klædt en Browning af på den måde. Der var ikke meget tilbage i porerne. Det var ikke nødvendigt med kemi - blot efterbehandling med skæfteolie.
mvh
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by jss

Prøv at bruge en elektrisk varmepistol. Har klædt en Browning af på den måde. Der var ikke meget tilbage i porerne. Det var ikke nødvendigt med kemi - blot efterbehandling med skæfteolie.



Det bliver heller ikke nødvendigt med kemi i denne proces. Jeg har hverken haft lyst til at pjaske med vand eller bruge varme. Konstruktionsmæssigt er der et par MEGET tynde steder forrest i skæftet ved baskulen. Jeg har ikke haft lyst til at provokere træet til at arbejde. Faktisk er træet her, p.g.a. disse tynde steder, så hvælvet, at jeg ikke kunne bruge det flade skrabejern. Mit gæt er, at det kan ses på alle tilsvarende Browning med nogle år på bagen.
Walnut
Svar
#11
[Image: DSC024921.jpg]
[Image: DSC024922.jpg]

Jeg er måske færdig med skæftet. Når jeg skriver måske er det fordi, ejeren får tilbud om indfarvning af bagskæftet i rødbrun narvsværte.
Ikke overraskende lægges standard grade under lakken. Jeg tror endda, at der anvendes farvet lak, for at skjule evt. farveforskelle i træet. På forskæftet skilte den ene side sig ud ved at være væsentlig lysere end resten af træværket. Den lyse side på forskæftet har jeg farvet, og det er den, der kan ses på billederne.
Bagskæftet mangler den varme glød, som forskæftet har.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)