Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 85 ca. 223
#1
Hej.
Nogen der har en sådan riffel eller kender til den. 8" stigning var min plan at købe den med for ikke at være begrænset af kuglevægt.
Skyder den lige så godt med de lette kugler med 8" stigning som med 12"
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by falcon

Hej.
Nogen der har en sådan riffel eller kender til den. 8" stigning var min plan at købe den med for ikke at være begrænset af kuglevægt.
Skyder den lige så godt med de lette kugler med 8" stigning som med 12"



Alt andet lige skulle den ikke kunne skyde lige så godt med lette kugler i en 8" som i en 12" da den bliver roteret mere.

Man tilstræber altid at have lige lidt mere end nok stigning for en given kugle, så man ikke fx piber om til en stigning som alligevel var for flad.

Så der er en grund til Sako laver de 2 varianter.
Undskyld hvis det lyder overlegent, det er ikke meningen[Wink]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Søren.

Jeg er godt klar over din pointe...
Det jeg efterlyser er om der er nogen der har prøvet det i praksis...
Og som så vil dele ud af deres erfaring.
Nu er det en Sako jeg går efter, men det betyder ikke noget med mærket. Det er primært praktisk erfaring med cal. 223 og stigningen jeg efterlyser.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by falcon

Hej Søren.

Jeg er godt klar over din pointe...
Det jeg efterlyser er om der er nogen der har prøvet det i praksis...
Og som så vil dele ud af deres erfaring.
Nu er det en Sako jeg går efter, men det betyder ikke noget med mærket. Det er primært praktisk erfaring med cal. 223 og stigningen jeg efterlyser.



Jeg har haft 2 223 rem heraf en 12 " ompibet til 7" solgt pga vindafdrift.
Tumpet som jeg var købte jeg et år efter endnu en med 9" som nu lavet om til en 260 rem, igen fordi den er for følsom for vind efter 100-150 meter.
Jeg har i både 7" og 9" forsøgt med lette kugler, men det gik ikke lige så godt, som i den oprindelige 12".
Endeligt er patronen lidt kramagtig efter min smag, ikke at den ikke er hurtig nok, men den er det kun med ladninger tæt på max.
Og der skal altså lades meget præcist på disse små hylstre, Norma advarer direkte i deres lademanual og mine egne resultater(sikkert spinkle i mængden contra Normas) er de samme. Problemet bliver derfor at jeg havde svært ved at lave ladninger der både var hurtige nok og præcise under alle forhold.
Når alt dette er skrevet, må jeg også erkende at mit livs serie er skudt med en rem 700 i 223 med 12" og deres UMC hollow point.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
halløj falcon
jeg har en med 8" og en med 14" stigning ( og har lige solgt en med 12")
alle skyder godt med 50, 55 og 60 gr kugler så hvis du ikke vil i de ekstremt tunge kugler kan du leve med dem alle

har til gengæld en 22-55 med 14" stigning og her taler vi om 45 - 50 gr kugler hvis det skal være sjovt.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Hej

Jeg har en SAKO 75 i 223 med 8" stigning, den skyder rigtig godt med eksempelvis 55 grains VMAX - Jeg har ikke prøvt lettere kugler i denne. Til jagt bruger jeg en 70 grains.

Mvh.

Jørgen
Svar
#7
Jeg takker for svarene...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)