Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nedskydning af katte
#1
Hej

Vi er nogle stykker som kom til at diskutere om det stadig er tilladt at skyde omstreifende katte, når de er mere end 150 meter fra nærmeste hus.
Så vidt jeg ved er det ikke tilladt længere, men hvad siger loven egentlig?

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#2
I en anden tråd herinde har brugeren OKJ skrevet følgende:

"Den paragraf der gav jærgere og andre lov til at plaffe løs på andre folk kæledyr er ikke længere gyldig.
Istedet skal katte behandles som andre bortløbende husdyr.
paragraffer... Lov om mark- og vejfred

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.
§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom."
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Tak for svaret, så havde jeg aligevel ret i at man ikke må skyde dem. Jeg kan også forestille mig at man bliver meget upopulær, når man skyder gamle fru Hansens kat.
En af mine kamerater blev ved med at holde på at en kat er en art som ikke høre hjemme i Danmark, og derfor burde skydes når den er i naturen. Han har naturligvis fat i en noget, men de katte som streifer rundt har jo som oftest en ejer.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#4
Loven burde laves om så alt uden halsbånd måtte skydes.

Herude har jeg til tider løsgående katte, som er 'vilde', og hjemløse. Årsagen til at jeg er sikker på at de er hjemløse er at de ofte er i dårlig pels stand, med store sår og den slags. Jeg skyder dem kun hvis de er sårede og ude af stand til at klare sig. Den sidste kunne end ikke bevæge sig, og har formodentligt været i nærkontakt med et køretøj, da bagkroppen virkede knust, og blodet løb ud af munden.

Ellers skal Balder jo have en luftetur i ny og næ....[^]

For tiden har jeg dog to der regelmæssigt gæster os, og gad vide hvor mange fasankyller og andet fugleliv de koster? [Sad!] De er jo lige så naturligt hjemmehørende som mink.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

De er jo lige så naturligt hjemmehørende som mink.



Det samme kan man vel sige om alle tamdyr der løber løs - hunde katte, hamstere, heste og så videre. Det synes jeg ikke i sig selv giver ret til at skyde dem. Men er mulighed for at regulerer katte der helt åbentlyst er vildkatte - med risiko for bøder og erstatningsansvar hvis man tager fejl - synes jeg da vil være en fin mulighed.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
En tysk undersøgelse der blev lavet for en del år tilbage viste, at én kat i naturen (tam eller vildkat) tog ligeså meget nyttevildt som 10 ræve. Med nyttevildt blev der ment kyllinger af agerhøns, fasaner, harekillinger og lign.(hvordan nyttevildt skal tolkes på dansk, ved jeg ikke, måske jagtbart vildt?)

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#7
Der hvor jeg kommer fra er der rimelig kontant afregning med katte. Har på bare 1 år fanget 46 katte på min matrikel. De vildkatte er somregel i fin foderstand. Det er de ikke blevet af og spise kattemad. Vi kan tydelig mærke forskel på vildtbestanden i plantagen efter at der er fjernet så stor en flok skadedyr. Men dertil og sige at loven skal laves om vil måske kunne lave nogle uønsket episoder med tamkatte og hunde osv. Så længe folk bare er lidt fornuftige og ser på det som regulering, og lader være med at snakke alt for meget om det.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#8
endelig har man vel ret til at skyde sin egen kat (og ejerskabet på en strejfende kat kan vel diskuteres)

mvh
Strom, naturgænger

ps.@ West: du bor jo i minkland,så katte kan nok finde foder ved familien[Wink]
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Hej
Tak for svar, det er jo helt klart det ikke er lovligt at nedskyde en omstreifende kat.
Jeg kan se en del gode grunde til dette burde laves om. På den anden side må vi som jægere jo også forstå hvis folk blive negative på os, hvis vi skød deres kat.

Diskussionen her startede fordi vi på vores jagt har et par omstreifende katte. Det nærmeste hus ligger Ca. 1 kilometer væk, og er beboet af ham som vi har lejet jagten af. Det er den samme mand som faktisk har sagt at han gerne så kattene skudt. Han mener at, hvis det er hans gårdkatte som streifer så vidt omkring, skal de alligevel aflives. Det er jo nok ingen tvil om at sådan et par katte er meget "usunde" for den naturlige fauna.

Dette bringer mig til et nyt spørgsmål:
Er der nogen herinde som ved, hvor langt en kat normalt steifer omkring?

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#10
Speciel hankatte kan strejfe adskillige kilometer for at finde spændende hunkatte, så det er altså ikke nok at der er 1,2 eller 3 KM til nærmeste hus...

/Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Denne diskusion burde høre under Off Topic. Det har i hvert fald ikke noget med jagtpolitik at gøre.

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#12
Hej
Tak for svaret Kenneth!.
Jeg placerede den her da spørgsmålet drejer sig om lovgivning. Lovgivningen er jo lavet politisk, og er vel et udtryk for hvilke jagtpolitik den lovgivende magt ønsker.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

endelig har man vel ret til at skyde sin egen kat (og ejerskabet på en strejfende kat kan vel diskuteres)

mvh
Strom, naturgænger

ps.@ West: du bor jo i minkland,så katte kan nok finde foder ved familien[Wink]


Ja strøm det kan man vist godt kalde det. Både mig selv, den gamle, og mine onkler har mink udover de andre 30 personer på gjøl der har.. Skulle forresten hilse fra min far (Jørgen altså)..

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
Skulle forresten hilse fra min far (Jørgen altså)..

takker, du må endelig hilse igen. jeg havde nogle gode dage med ham og din farfar[Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Denne diskusion burde høre under Off Topic. Det har i hvert fald ikke noget med jagtpolitik at gøre.


Enig eller også skulle nogen tage springet fuldt ud og lave en topic der hedder "Hvordan man omgår jagtloven"................jeg syntes faktisk at denne tråd er usmagelig..........og jeg forstår ikke at den er smuttet forbi moderatorerne.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Og du har nu haft 1½ måned til at indberette den til Moderatorteamet, men vælger i stedet at bringe den op til overfladen igen.

I sidste ende er det stadig den enkelte brugers ansvar hvad han mener.
Det er IKKE VTF's offficielle politik at katte kan/bør skydes.

Tråden er ikke modereret, da der kun debatteres tænkte situationer.

Jeg vil dog henstille til debattørerne at tænke på om de stadig ønsker at beholde jagttegnet eller om de hellere vil være "kattefri"

mvh Moderatorteamet
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Spørgsmålet i denne tråd drejer sig jo om det er lovligt at nedskyde omstrejfende katte.

Det ligger klart at det er ulovligt, hvilket betyder at en ansvarsbevist jæger ikke skyder en kat, hvorved spørgsmålet også er besvaret.

Det er efterhånden mange år siden at jeg tog mit jagttegn, og jeg har i mellemtiden boet i udlandet. Jeg er efter denne tråd gået igennem den danske jagtlov, (som jeg ikke har set på siden midt i 80erne) for at se på hvad der er kommet af nyt. Normalt går jeg stort set ikke på jagt i Danmark men derfor skal jeg jo alligevel være opdateret, når jeg nu bor her i landet.

Når jeg taler med de folk som jeg til dagligt omgås her i det Søndejydske tror jeg ikke at der er mange af den som nogensinde har set på jagtloven. De fleste har fået deres jagttegn tilbage i tiden hvor man gik ned på posthuset og købte det for 15kr.
Disse folk har gået på jagt hele deres liv, og har derigennem tillagt sig de lokale jagttraditioner, uden nogensinde at have gennemgået jagtprøve eller interesseret sig for lovgivningen.
Af ovenstående grunde skal man bare værer klar over at der findes en del jægere i dette land som simpelt hen ikke kender lovgivningen. Det er ud fra denne kendsgerning det oprindelige spørgsmål opstod.
Det var ikke meningen at det skulle bruges som grundlag for en disskussion om at undgå lovgivningen. Svaret skulle derimod bruges til hurtigt at afslutte en privat diskussion jeg har haft med en ældre jæger, som høre til ovenstående kategori.

Men jeg må her til slut også sige, at det burde være muligt at stille et lovgivningsmessigt spørgsmål, og svare hvad man mener som privatperson, uden at skulle skamme sig over sine meninger eller uvidenhed.

Med venlig hilsen
Sonny
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)