Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
regulering af ræve
#21
Jeg beklager, at jeg jf. moderator afsporede tråden om rævejagt men man kan jo diskutere hvad der i sidste ende er mest "afsporet"...

Den manglende respekt for ræven som jagtbytte er et helt fundamentalt problem. Ræven er en jæger ligesom os. Forskellen er bare, at ræven - året rundt og uanset vejret - skal leve og overleve af det den kan finde/fange. Derfor må den være en dygtig opportunist. Og den kan bestemt ikke tillade sig at være kræsen med chancerne. Det kan vi!...

Og nej, folkens! - jeg:

1. Er ikke frelst, specielt hellig eller ude på at lege hverken gud eller fanden.
2. Har intet imod skydning på lange hold (med riffel!). Jeg har stor respekt for folk der kan.
3. Forsøger ikke at "disneyficere" ræven og har bestemt intet imod, at den efterstræbes - tværtimod! Jeg har al mulig respekt for folk der dyrker seriøs rævejagt og det vel at mærke indenfor de rammer der nu engang er.

Der er næppe nogen der kunne finde på at skyde en råbuk (i DK) den 10. maj men flere har nok hørt om nogen der praler af at have skudt en "meget stor" rævehvalp den 2. juli... [V]

Mit ærinde er at opfordre til langt mere respekt for ræven som jagtbytte generelt og i særdeleshed til en fuldstændig konsistent tilgang til vurdering af hvornår der kan skydes forsvarligt uanset hvilken vildart der aktuelt efterstræbes. Slut, prut, finale!

Knæk & Bræk

Venligst
Klaasehaans
Svar
#22
Citat:quote:

Den manglende respekt for ræven som jagtbytte


Og hvor er den såkaldte manglende respekt, jfr. f.eks det jeg har skrevet???

Det kan jeg nu ikke se..

Der ER en forskel på de to jagtformer der beskrives hverken mere eller mindre.
At udtale det er altså ikke det samme som at jeg ikke respekterer ræven som jagtbytte. Jeg nyder rævejagt med de ting det medfører.

Skyder man en ræv med en dansk jagtriffel (noget med over 3000J) vil resultatet se voldsomt ud. Fuldt acceptabelt.....
Prøv samme scenarie/"powerfaktor" med en råbuk og sig så igen at de to jagtformer indeholder præcis samme aspekter........
Det ene er varmint jagt det andet non-varmint.

Vi er enige om at jagtloven mht jagttider skal overholdes. Hverken mere eller mindre!!

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
@GT og andre [Smile]

Jeg vil ikke misforstås her. Jeg nærer ikke den ringeste tvivl om at skytter, der virkelig kan levere nogle præcise skud ude på de lange afstande (300+ m), også er nogle skytter der kender deres våben og deres ammunition til den mindste detalje. Og det er IKKE de formidable skytter/jægere jeg har splinter i r.... af, for de ved hvad de har med at gøre. Fordi de har trænet, trænet og så har de lige trænet en ekstra gang, for at opnå deres færdigheder.
Næh, det er dem der mener at de selv er nogle mestre, fordi de en enkelt gang eller to, har formået at ramme i 10`eren på en træningsskive, måske for 10-20 år siden, og så mener de at det kan de altså bare godt. Og så tager de på jagt/regulering, og de har læst/hørt at andre kan noget med en riffel, og så skal det da lige prøves. Går det godt, så praler de hæmningsløst af det, men går det skidt, så er det i hvertfald alt andet end deres egen skyld. Om det skyldes manglende selverkendelse, situationsfornemmelse, eller bare simpel dumhed skal jeg undlade at gætte om. Men det er manglende respekt for det stykke vildt det går ud over, uanset om det er en ræv eller en kronhjort!
Jeg ridser det meget groft op, men jeg har også mødt et par eller flere af slagsen, der har skudt til råvildt ude på 200+ m, og har måttet have sweisshund på gang på gang. Kun fordi der har været noget mellem ørerne på dyret! Og når de så endelig prøver med nogle skud på en skive, kan de dårligt ramme en rød ko i røven med et boldtræ på klods hold, endsige sætte 3 skud inden for et suppegrydelåg på 100 meter [xx(]
Og så længe der går fjolser rundt af den slags, så kan vi ikke tage snakken om etik og moral for tit, og prædike for træning, træning og atter træning. Det skylder vi som ansvarlige jægere vildtet, men bestemt også os selv, hvis vi ikke vil belastes med påbud, forbud og alt det andet der vil betyde indskrænkninger i jagten.

Så kære GT, rolig nu og træk vejret dybt. Jeg nærer den dybeste beundring og respekt for det du kan, og jeg ved også at du ikke er kommet sovende til det. Og jeg har fuld forståelse for den udfordring DU har ved det, for sådan må det være med din erfaring.
Det gælder selvfølgelig også for i andre, der også kan det der [^]

Jeg ved godt at der er et godt stykke vej endnu, før vi kommer klaphattene til livs, om nogensinde. Men så længe de findes, vil jeg til enhver tid også anfægte det de gør, hvis det kan få bare et par stykker til at tænke sig om, før de trykker på aftrækkeren.

Som jeg for nyligt skrev på et andet forum:
Må guderne holde hånden over vildtet og forskåne det for an/skamskydninger!

Mvh Annelise/Farmor

[Image: sulejma.jpg]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#24
Helt på linie med GT.

At mene, at jagt på forskellige vildtarter nødvendigvis må vurderes udfra forskellige kriterier, er for mig logik. Fælles er naturligvis, at the kill skal ske så smertefrit og effektivt som muligt - det tror jeg, vi alle er enige om. Men at det skulle være mangel på respekt, at give en ræv en "grim" kugle, kan jeg ikke se.

Og i en lidt anden bolgade - men samme retning:

Der er nogle gange en tendens til, at hele situationen omkring skudafgivelsel skal koreograferes ned til mindste detalje. Det er al ære værd at være forsigtig og tilbageholdende - men én af jagtens helt essentielle kvaliteter er, at det hele sker "lige pludeselig" og ofte når du mindst venter det, så man skal reagere hurtigt og instinktivt. Det er kraftigt medvirkende til, at de instinkter som vi ulykkeligt har glemt i vores konforme såkaldt moderne samfund pludselig aktiveres og vi kommer i kontakt med "noget" i os selv, som mange ikke-jægere aldrig når at opleve.

Måske noget småfilosofisk bavl - men jeg tror på, at netop "det uventede" og kravet om instinktiv reaktion er noget af det, der gør, at jagten har mere fat i os end vores koner synes om.

Og når situationen byder, at der trækkes hurtigt, er det ikke altid man lige når at fumle rengefinderen op af lommen eller kan få ræven til at stille sig pænt med siden til og vente til man er klar i kulissen.

/bundgaard
Svar
#25
Hej Farmor,

når det kommer til dén diskution er vi ikke uenige[Wink]

Hvad jeg kan/ikke kan er lidt ligegyldigt i den sammenhæng.

Klaphattene kommer vi ganske effektivt til livs med årlige skydeprøver. Helt enkelt.
Man kan bare spørge sig, "skal folk der ikke ville kunne bestå den nuværende lette riffelprøve overhovedet have lov at gå på jagt", i min optik klart NEJ!!
Sammenholdt så mener jeg jagttegnsundervisningen er for utilstrækkelig på det punkt.

Det jeg bemærker i denne debat er at man sammenligner jagten på et rovdyr og et "nyttedyr" ud fra et teknisk/fagligt synspunkt.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#26
En faktor, som jeg tror har stor betydning for antallet af 'forbiere' på ræve er, at der er så lidt krop.
Hvis man har gjort sig ulejligheden at flå en ræv, så vil man se, at der kun er hvad der svarer til en underarm at ramme. Når man så sammenligner med, at den syner tilnærmelsesvis lige så stor som et rådyr, så skal det gå galt, hvis ikke forholdene er i orden.
Er ræven ude på en afstand, hvor man ikke kan holde et sikkert skud indenfor en kaffekop, så er det ikke i orden at skyde.

Jeg kender ikke ret mange, som kan klare den træfsikkerhed på løbende hjortebane!
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Helt på linie med GT.

At mene, at jagt på forskellige vildtarter nødvendigvis må vurderes udfra forskellige kriterier, er for mig logik. Fælles er naturligvis, at the kill skal ske så smertefrit og effektivt som muligt - det tror jeg, vi alle er enige om. Men at det skulle være mangel på respekt, at give en ræv en "grim" kugle, kan jeg ikke se.

Og i en lidt anden bolgade - men samme retning:

Der er nogle gange en tendens til, at hele situationen omkring skudafgivelsel skal koreograferes ned til mindste detalje. Det er al ære værd at være forsigtig og tilbageholdende - men én af jagtens helt essentielle kvaliteter er, at det hele sker "lige pludeselig" og ofte når du mindst venter det, så man skal reagere hurtigt og instinktivt. Det er kraftigt medvirkende til, at de instinkter som vi ulykkeligt har glemt i vores konforme såkaldt moderne samfund pludselig aktiveres og vi kommer i kontakt med "noget" i os selv, som mange ikke-jægere aldrig når at opleve.

Måske noget småfilosofisk bavl - men jeg tror på, at netop "det uventede" og kravet om instinktiv reaktion er noget af det, der gør, at jagten har mere fat i os end vores koner synes om.

Og når situationen byder, at der trækkes hurtigt, er det ikke altid man lige når at fumle rengefinderen op af lommen eller kan få ræven til at stille sig pænt med siden til og vente til man er klar i kulissen.

/bundgaard



Men det er jo netop her din erfaring og træning kommer dig til hjælp. Jo mere du har i rygsækken jo bedre er du forberedt når det "uventede" sker. Har du ikke skudt mere end de par skud du havde til prøven og kursuet op til, så er der laaaang vej igen og du vil kunne nå at lave meget lort inden dyret ligger der. Hvorimod dem, der træner, træner og træner lidt mere klarer sig bedre (godt).

Moralen kommer ind der, hvor du vælger ikke at skyde. Når du står i en situation, der trods alt din træning og erfaring, ikke syntes fornuftig. Så stopper du, det er det desværre bare ikke alle der gør.

Men jeg tror vi stort set er enige på det punkt herinde. Klaphattene er ikke et sted som her, de kunne risikere at blive "opdaget".

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Der er nogle gange en tendens til, at hele situationen omkring skudafgivelsel skal koreograferes ned til mindste detalje. Det er al ære værd at være forsigtig og tilbageholdende - men én af jagtens helt essentielle kvaliteter er, at det hele sker "lige pludeselig" og ofte når du mindst venter det, så man skal reagere hurtigt og instinktivt. Det er kraftigt medvirkende til, at de instinkter som vi ulykkeligt har glemt i vores konforme såkaldt moderne samfund pludselig aktiveres og vi kommer i kontakt med "noget" i os selv, som mange ikke-jægere aldrig når at opleve.

Måske noget småfilosofisk bavl - men jeg tror på, at netop "det uventede" og kravet om instinktiv reaktion er noget af det, der gør, at jagten har mere fat i os end vores koner synes om.

Og når situationen byder, at der trækkes hurtigt, er det ikke altid man lige når at fumle rengefinderen op af lommen eller kan få ræven til at stille sig pænt med siden til og vente til man er klar i kulissen.

/bundgaard



MEN det er jo præcis i disse situationer hvor man SKAL kende sine grænser så man instinktivt som du kalder det ved hvornår man IKKE skal skyde. Når målet er så lille som en ræv trods alt er så er det pokker til forskel på om man sigter som på 160 meter eller 200 meter. Og skud til et så lille mål der løber på de afstande er som at skyde med lukkede øjne. Skal man skyde på meget lange afstande så skal man have respekt for alle de faktorer der spiller ind, som bl.a. er afstand, vind, temperatur højde over havet og flere andre ting. Har man ikke styr på disse ting, så skal man efter min mening ikke skyde på de rigtigt lange afstande.

I øvrigt så er det jeg mente med at kødødelæggelsen ikke har noget at sige for denne debat sådan set i linie med det GT skriver til min kommentar. Med den rigtige ammunition er træf i det meste af ræven lig med et hurtigt drab. Og derfor er skud fra andre vinkler end dem man vil skyde fx rådyr helt ok. Mit point er at denne debat kan koges ned til at man skal gå efter et effektivt drab - punktum og dermed kan undlade debatten om kødødelæggelse. Jeg synes i hvertfald at det er mere respekt for ræven at gøre det sådan end at være villig til at accepterer et mindre effektivt drab for at ræven skal se pænere ud på paraden.
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Citat:quote:

Det jeg bemærker i denne debat er at man sammenligner jagten på et rovdyr og et "nyttedyr" ud fra et teknisk/fagligt synspunkt.


Jeg er ikke sikker på hvad der menes med ovenstående?

Jeg er ligeglad med om folk går på råvildt- og/eller rævejagt med en riffel i kaliber 300W eller 22-250. Jeg blander mig heller ikke i hvor meget folk skal gå op i kødødelæggelse og lignende og plæderer vist heller ikke for, at der skal holdes vildtparader med fakler og horn hver gang der bliver nedlagt en rævehvalp. Skudvinklen på en ræv (med en nogenlunde kraftig jagtriffel) mener jeg bestemt også godt man kan have en forholdvis liberal tilgang til (hvis man er ligeglad med frakken).

Men jeg forholder mig til, at visse "jægere" herinde tilsyneladende betragter en rævehvalp som noget man godt lige kan tage en chance til mens f.eks råvildt (og dets "afkom" i øvrigt) tilsyneladende er omgivet med langt større respekt... Stram op!

Venligst
Klaasehaans
Svar
#30
@Ugelvig + Yeti - Jeg er rørende enig.

@Klaasehaans - Jeg kan ikke rigtig se, at der - i hvert fald i den aktuelle debat - er givet udtryk for at man billiger den "skide bære med anskydningen - det er jo bare en ræv"-holdning, som du markedsfører. Hvis det er min bommer på 235 m, du henviser til, og mig, du betegner som "jæger", så.......no further comments your honor.....

/b
Svar
#31
slet
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by hans

Et efter min mening lige så relevant spørgsmål, er: har man husket at få brugerens eller ejerens specifikke tilladelse før man udfører reguleringen?

jeg er faktisk så (u)heldig at ræveregulering i et par tilfælde er en forudsætning for at have jagten [Big Grin]

Et andet lidt undrende spørgsmål, er afledt af en bemærkning om at den type diskusion burde føres i et lukket forum. Er det udtryk for at man ikke vil være handlinger eller meninger bekendt.
Der er vel ikke nogen, der har bedt om at få denne str. i members only? - jeg opfordrede blot til at den blev flyttet så den ikke forstyrede rævepral-tråden

Min holdning er at hvis man ikke vil vedstå sine meninger eller handlinger i et frit tilgængeligt forum, var det måske netop basis for en selvransagelse.

Rørende enig - det er vel lidt i stil med at man opretter flere profiler og logger ind med forskellige identiteter - det har jeg hørt, skulle være sket på andre fora, men naturligvis ikke her [Wink]



/bundgaard
Svar
#33
Citat:quote:

@Klaasehaans - Jeg kan ikke rigtig se, at der - i hvert fald i den aktuelle debat - er givet udtryk for at man billiger den "skide bære med anskydningen - det er jo bare en ræv"-holdning, som du markedsfører. Hvis det er min bommer på 235 m, du henviser til, og mig, du betegner som "jæger", så.......no further comments your honor.....


Citat:quote:

Jeg må indrømme, at jeg af og til skyder til ræve på længere hold end jeg ville skyde til råvildt.

Man kan naturligvis diskutere de moralske implikationer i dette - og det ville måske være ganske relevant (i en anden tråd). Jeg tror ikke, jeg er den eneste, der tager lidt flere chancer med riffelskud til ræv end til råvildt.



@Bundgaard: Formålet med diskussionen herinde er jo heldigvis ikke at man skal være enige i alting. Jeg bryder mig ikke om ovenstående koncept (fremhævet skrift). Hvis du føler dig personligt ramt af mine citationstegn om ordet "jæger" længere oppe i tråden lever jeg med det.

MVH
Klaasehaans
Svar
#34
Hej.
Angående de lange skud har jeg ved selvsyn set at mange tror de er bedre end de reelt er,jeg har de sidste 4 år været med i Ulfborg som medhjælper både til udtagelses skydning og mesterskabsskydning og der ser man tydelig hvad folk formår på lange hold og sgu også de korte,jeg refererer selvfølgelig ikke til de sidste mesterskytter der konkurerer med hurtigskud til sidst,men om den almene jæger som skyder i jægerklassen,der er altså nogle der ikke er i stand til at skyde sikkert/præcist over 100 meter,og det gælder såmænd også mesterskytterne,alt andet lige burde det da være nemmere at skyde en papskive end et levende dyr.
Og G.T ja jeg ved godt der er tilfælde hvor lange skud er nødvendige men der er altså forskel på Afrika og lille Danmark,jeg er ikke i tvivl om at nogle er fuldt ud dygtige nok til de lange/hurtige skud,det har jeg også selv set i Ulfborg,men men men der er for mange der reelt tror de erbedre end de er[}Smile].
Jeg er ked af hvis jeg træder på nogle få "superskytter" men min erfaring siger mig at den almene jæger klarer sig bedst mellem 80 og 120 meter og helst til stillestående vildt.
MVH.
LØVIG
Svar
#35
slet
Svar
#36
Selvfølgelig skal vi ikke påføre dyr unødvendig lidelse, men hvis man skal nå at gennemanalysere hver enkelt skudchance så får man altså ikke skudt noget[Wink], indimellem lader vi vel alle "instinktet" råde og trykker på knappen, de fleste gange lykkes det og dyret dør i knaldet, men andre gange går det galt, sålænge at det går godt flere gange end det går galt, mener jeg ikke at man kan forlange mere, er det omvendte tilfældet bør man nok enten træne mere eller skyde på kortere hold.
Hvilke afstande folk skyder på er op til dem selv, vi andre kan vel kun bedømme om det er for langt hvis vi kender deres evner.
Mht til kødspild, uanset om vi kalder det jagt eller regulering, uanset om det drejer sig om ræv eller råvildt, Blishøns eller Sneppe, så drejer det sig vel først og fremmest om at slå ihjel så effektivt som muligt, dvs. at man bruger den mest effektive ammunition uanset pris eller om der ryger lidt kød eller ej.
Nogen eftertragter ræv, andre anser bukken for at være det ypperste, heldigvis er vi forskellige, ellers ville der hurtigt blive for lidt af en art[xx(], jeg er vild med alle arter, men har dog nok et lidt mere "koldt" syn på kronvildt end så mange andre.[B)]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#37
slet
Svar
#38
For at sætte tingene lidt i relief.

Jeg har ofte skudt forbi til stillestående krager på en mark med både .22lr og .17hmr på afstande der var alt for langt til kaliberet, simpelthen fordi jeg tog chancen. En chance jeg aldrig ville have taget med ræv eller rådyr hvis man tager kaliber/afstands
forholdet i betragtning. Dermed mener jeg at jeg selvfølgelig bruger en lovlig kaliber til det større vildt.

Jeg har ingen ønsker om at anskudte krager skal have mulighed for at flyve videre, men derfor tager jeg alligevel flere chancer med en krage end feks. en ræv.

Dermed mener jeg vel egentligt at det er mindre ok at anskyde en ræv end en krage.

Så jeg er nok en rigtig skidt karl.

LANI

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Lani

For at sætte tingene lidt i relief.

Så jeg er nok en rigtig skidt karl.



Det kan man jo altid diskutere [Wink], men det svarer vel til hvis en storvildtjæger havde et tilsvarende forhold til risikobetonede skud på råvildt.

Jeg må erkende at jeg har svært ved at se hvorfor der skal være forskel på hvordan dyrene behandles.

Mvh
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#40
det har ikke noget som helst med kødspild eller lignende jeg reagerer på,jeg synes bare ikke det er i orden at tage unødvendige chancer,har selv taget min part da jeg var en anelse yngre og havde væsentligt mere kløe i fingeren,og så er jeg egentligt ret ligeglad med om det er en krage,vi bør som ansvarlige jægere bestæbe os på at dræbe hurtigst muligt og mest smertefrit,og hvis man skyder på lange hold eller på vildt i bevægelse er der altså større risiko for et dårligt skud.
MVH
LØVIG
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)