Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtrejse til Polen
#1
Jeg skal på jagt i Polen for første gang i 10 år. Mangt og meget har sikkert ændret sig siden dengang. Derfor har jeg lige et par spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med:

- Skal man deklarere våben ved den dansk-tyske og/eller tysk-polske grænse? I givet fald hvordan? Jeg har våbenpas.

- Hvor mange drikkepenge giver I (bukkejagt)?

- Er der bestemte regler for våbentransport (i bil) i Tyskland og/eller Polen?

- Find selv på flere...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Citat:quote:

1 - Skal man deklarere våben ved den dansk-tyske og/eller tysk-polske grænse? I givet fald hvordan? Jeg har våbenpas.

2 - Hvor mange drikkepenge giver I (bukkejagt)?

3 - Er der bestemte regler for våbentransport (i bil) i Tyskland og/eller Polen?

- Find selv på flere...



Ad. 1: Nej det skal man ikke. Du skal medbringe våbentilladelse, våbenpas OG voucher (jagtindbydelse) (nogen er i tvivl om våbentilladelsen, men den fylder så lidt at smide ind i våbenpasset at det på ingen måde kan skade.

Ad. 2: Bestemmer du selv, men en god ting er at stikke jagtføreren 30-50 euro efter det først skudte stykke vildt. Det løsner op på mange ting.

Ad. 3: Gennem tyskland SKAL din våbenkuffert være aflåst fysisk.
Her vil du teoretisk kunne afkræves hjemmel for transit/færdsel i Tyskaland med jagtvåben. Her foreviser du bare den polske voucher og dit våbenpas. Så er det problem løst.

Tillige skal du hvis du kører selv huske det grønne forsikringsbevis (som fås ved henvendelse til dit forsikringsselskab). Samt evt. SOS kortet som ligeledes fås ved forsikringsselskabet (vist nok i forbindelse med kasko forsikring).
Alternativt kan du ved grænsepolitiet i polen købe "dagsforsikringskort" sådan nogle små taloner der koster lidt småpenge (6 USD for 15 dage). Det er en polsk ansvarsforsikring som ikke dækker vejhjælp, altså en erstatning for det grønne bevis.

En detalje er at promillegrænsen er 0,2, så man skal ret beset være lidt opmærksom herpå da det polske politi, HVIS de stopper dig med sprit i blodet fra f.eks dagen før, er lidt hårde på området.......

Selv har jeg også altid mit rejsepas med, også selv om jeg "kun" er i tyskland. Det er en bredt anerkendt billedlegitimation.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Det eneste jeg ved, er at du skal have lås på dit våben etui, i gemnen tyskland. og der må ikke være patroner i samme kuffert/etui som riffelen.
kan se at GT, var hurtiger med svaret ang.Tyskland[Big Grin]
Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

1 - Skal man deklarere våben ved den dansk-tyske og/eller tysk-polske grænse? I givet fald hvordan? Jeg har våbenpas.

2 - Hvor mange drikkepenge giver I (bukkejagt)?

3 - Er der bestemte regler for våbentransport (i bil) i Tyskland og/eller Polen?

- Find selv på flere...



Ad. 1: Nej det skal man ikke. Du skal medbringe våbentilladelse, våbenpas OG voucher (jagtindbydelse) (nogen er i tvivl om våbentilladelsen, men den fylder så lidt at smide ind i våbenpasset at det på ingen måde kan skade.

Ad. 2: Bestemmer du selv, men en god ting er at stikke jagtføreren 30-50 euro efter det først skudte stykke vildt. Det løsner op på mange ting.

Ad. 3: Gennem tyskland SKAL din våbenkuffert være aflåst fysisk. Er det tilstrækkelig at sætte en hængelås på en almindelig blød foderal?
Her vil du teoretisk kunne afkræves hjemmel for transit/færdsel i Tyskaland med jagtvåben. Her foreviser du bare den polske voucher og dit våbenpas. Så er det problem løst.

Tillige skal du hvis du kører selv huske det grønne forsikringsbevis (som fås ved henvendelse til dit forsikringsselskab). Samt evt. SOS kortet som ligeledes fås ved forsikringsselskabet (vist nok i forbindelse med kasko forsikring).
Alternativt kan du ved grænsepolitiet i polen købe "dagsforsikringskort" sådan nogle små taloner der koster lidt småpenge (6 USD for 15 dage). Det er en polsk ansvarsforsikring som ikke dækker vejhjælp, altså en erstatning for det grønne bevis.

En detalje er at promillegrænsen er 0,2, så man skal ret beset være lidt opmærksom herpå da det polske politi, HVIS de stopper dig med sprit i blodet fra f.eks dagen før, er lidt hårde på området.......

Selv har jeg også altid mit rejsepas med, også selv om jeg "kun" er i tyskland. Det er en bredt anerkendt billedlegitimation.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Tak for hjælpen GT!

Jeg har allerede bestilt et rødt og et grønt forsikringskort. Jeg medbringer desuden alm pas, original bilregistreringsattest og alm sygesikringskort.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Ja, det er sku´ vigtigt med den originale registreringsattest. Det havde jeg helt glemt[B)]

Har selv været "fanget" ved grænsen uden papirer da jeg boede/arbejdede dernede....[xx(]

Heldigvis havde vi nogle ret gode kontakter ved Slubice[^], så vi slap for ballade

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
"Tillige skal du hvis du kører selv huske det grønne forsikringsbevis (som fås ved henvendelse til dit forsikringsselskab). Samt evt. SOS kortet som ligeledes fås ved forsikringsselskabet (vist nok i forbindelse med kasko forsikring).
Alternativt kan du ved grænsepolitiet i polen købe "dagsforsikringskort" sådan nogle små taloner der koster lidt småpenge (6 USD for 15 dage). Det er en polsk ansvarsforsikring som ikke dækker vejhjælp, altså en erstatning for det grønne bevis"

det ovenstående har ikke været nødvendigt siden Polen indtrådte i EU 1 maj 2005 - bare lige en detalje. dog skal hele registreringsattesten medbringes

vedr våbenkufferten, så må låsen/bundstykket ikke opbevares sammen med våbenet, men skal transporteres seperat

da jeg er i Polen ca hver anden 3 måned kan du evt skrive til mig hvis du har spørgsmål - eller er frisk på et jagttilbud
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by GT

Ja, det er sku´ vigtigt med den originale registreringsattest. Det havde jeg helt glemt[B)]

Har selv været "fanget" ved grænsen uden papirer da jeg boede/arbejdede dernede....[xx(]

Heldigvis havde vi nogle ret gode kontakter ved Slubice[^], så vi slap for ballade

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Tag aldrig den originale registreringsattest med, mister du attesten, kan du ikke bevise at det er din bil. (køber kan selv omregistre, når han har den.)

Har du den nye så medbring del 1 og lad del 2 blive hjemme, har du der imod den gamle grønne så gå på motorkontoret og betal 40-50 kr for en godkendt kopi.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#8
man har pligt til at medbringe begge dele ved kørsel i udlandet, så der er ikke noget at diskutere - men lad være med at ligge den i handskerummet
Svar
#9
Citat:quote:

det ovenstående har ikke været nødvendigt siden Polen indtrådte i EU 1 maj 2005 - bare lige en detalje. dog skal hele registreringsattesten medbringes

vedr våbenkufferten, så må låsen/bundstykket ikke opbevares sammen med våbenet, men skal transporteres seperat

da jeg er i Polen ca hver anden 3 måned kan du evt skrive til mig hvis du har spørgsmål - eller er frisk på et jagttilbud


Har en polsk kollega der undersøgte det.
Det er stadig muligt at købe, hvilket du bliver tilbudt hvis du ikke har forsikringsbeviset med.
Det var ihvertfald den melding han fik i dag[?]
Kan da lige prøve at verificere i morgen.

@Lars, ja, det er nok bare det bløde futteral låses af.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
jeg er på intet tidspunkt efter polen indtræden blevet bedt om at fremvise et forsikringsbevis. alle de boder solgte disse forsikringsbeviser ved grænserne forsvandt inden for en måned efter at Polen kom med i EU. Jeg blev sidst stoppet af poliet for 3 uger siden, og var indvolveret i et trafikuheld i januar, hvor politiete blev tilkaldt - det grønnebevis er ikke noget de spurgte om - det eneste de ville se var kørekort og registringsattest - intet andet.

nok om det - det røde bevis hr man jo kun hvis man har kasko på bilen, men det går jeg ud fra at du har
Svar
#11
Hmmm,

som sagt ringede Marcin og undersøgte det, derfor svaret.
Jeg får ham til at ringe og spørge igen.

Om man bliver forespurgt af det polske politi eller ej, tja, det er stadig Polen[B)]
Det grønne bevis er ikke længere lovpligtigt men det anbefales på det kraftigste at medbringe det. Da har man et dokument i hånden der beviser at man er ansvarsforsikret, da det ikke er alle der er klar over det i Polen.

Man kan stadig købe forsikrings talonerne og de koster som sagt 6 USD for 15 dage. Rent lovgivningsmæssigt har man egentlig ikke rigtigt noget at bruge dem til mere, som EU borger.
Men der kører jo stadig andre nationaliteter rundt i Polen som ikke er med i EU.

Citat:quote:

det røde bevis hr man jo kun hvis man har kasko på bilen, men det går jeg ud fra at du har

Det var også det jeg skrev[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

man har pligt til at medbringe begge dele ved kørsel i udlandet, så der er ikke noget at diskutere - men lad være med at ligge den i handskerummet



Sakset fra FDM's hjemmeside:

Registreringsattest
Den originale registreringsattest skal medbringes ved alle rejser med køretøjet - også til evt. campingvogn. Registreringsattest udstedes af det nærmeste skattekontor. Efterlad ikke registreringsattesten i handskerummet eller i bilen i det hele taget.

Fra den 5. december 2005 er form og indhold på registreringsattester til biler og andre køretøjer skiftet. Registreringsattester af den gamle model er dog fortsat gyldige, og du behøver derfor ikke at ombytte den, du har i forvejen.

Hvis du har en registreringsattest af den nye model, og du skal køre i udlandet, skal du tage del I af den nye registreringsattest med, som dokumenterer køretøjets registrering over for udenlandske myndigheder. Del II kan du lade blive hjemme.

Hvis registreringsattesten er blevet væk, skal du have en ny - en genpart. Genparten får du hos det nærmeste skattekontor, hvor du også finder ansøgningen. Hvis du kun har mistet enten del I eller del II af den nye registreringsattest, skal du aflevere den del, som du fortsat har for at få en ny hel registreringsattest. Prisen for genparten er 50 kr.

Genparten kan du også bruge, hvis du ikke har lyst til at tage del I af attesten med på ferie.

Du skal være opmærksom på, at der i højsæsonen kan være ventetid på udstedelsen af genparten.

En midlertidig registreringsattest er ikke gyldig ved kørsel i udlandet. På skattekontoret fås en tidsbegrænset attest, der varer 1 måned. Hvis turen går uden for Europa, skal man anskaffe en international registreringsattest.

Grønt Kort
Grønt Kort er en legitimation over for andre landes myndigheder og et bevis på, at bilens ansvarsforsikring er betalt og dækker efter det pågældende lands lovgivning.

Har du campingvogn/trailer/camplet med på ferie, skal du have et ekstra Grønt Kort til den. Kortet får du hos det forsikringsselskab, hvor køretøjets ansvarsforsikring er tegnet.

Her er det ikke nødvendigt
Det er ikke nødvendigt at medbringe Grønt Kort i EU-lande og Norge, Island, Schweiz, Andorra og Kroatien.

Rødt Kort
Har man kaskoforsikret sit køretøj, er man automatisk sikret hjælp under bilrejser i udlandet bl.a. til hjemtransport, hvis ens køretøj er under 3.500 kg (person-, vare- og lastvogne).

SOS kortet i udlandet
Hjælpens omfang fremgår af "SOS-kortet" - Det Røde Kort - som du får hos dit kaskoforsikringsselskab. Hjælpen, der er en del af kaskoforsikringen, bliver kun dækket af forsikringen, hvis du har ringet til SOS-International, kaskoforsikringernes alarmcentral, og meldt ulykken eller havariet. Det er kun ulykker i udlandet, der er dækket.

Assistancen er beløbsmæssigt begrænset til køretøjets værdi, dvs. at man, hvis udgifterne til redningen overstiger køretøjets handelsværdi, selv kommer til at betale differencen. En campingvogn er kun omfattet af hjælpen, hvis der også er tegnet kaskoforsikring for den.

Autocampere og udlejningsbil
Fra den 1.10.2008 dækker det røde kort også lejebil for køretøjer der vejer mellem 3001-3500 kg - dog kun i mellemstørrelsen. Det røde kort dækker altså ikke udgifter til udlejningskøretøj for køretøjer med tilladt totalvægt over 3.500 kg. Undtagelsen gælder kun udgifterne til udlejningsbil. Man er således berettiget til forsikringens øvrige poster, herunder bugsering, hjemtransport og hjemrejse, så længe betingelserne er opfyldt.

SOS International har oprettet et dedikeret telefonnummer for Rødt kort kunder som er
+45 70 10 50 52.
Det tidligere nr +45 70 10 50 50 kan naturligvis stadigvæk benyttes.


vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#13
Det er meget muligt, men når den polske ambassade anbefaler at man tager det grønne kort med alligevel, så er det en minimal indsats at gøre at tage det med[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Jeg har normalt respekt for hvad der står på FDM hjemmeside, men jeg tager også en stor del af det med et gran salt.

Vi har i firmaet hvor jeg arbejder mere end 100 løstrailere og trækkere kørende i hele europa. Vi har fået af vide af politiet at der skal medbringes del 1 af registeringsattesten, når det er den nye og del 2 skal man lade blive hjemme. Den person der har begge dele kan omregistere køretøjet, det står også bag på registeringsattesten.

Det er ikke nødvendig at medbringe attesten ved kørsel i DK, dog skal den og attesten for trailer altid medbringes også ved kørsel med trailer i DK.

Den gamle attest er i brugbar ved omregistering så har du sådan en bør du købe en godkendt kopi på motorkontoret, jeg mener at kunne huske at nederst på den står "ej gyldig ved omregistering".

Af forsikringspapirer har jeg altid privat fået grønt og rødt SOS bevis fra mit forsikringsselskab og betalt gratis for det.

Hvis man går ind på http://www.campingferie.dk og søger på registeringsattest så kommer der rigtig mange hints om dette.

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

2 - Hvor mange drikkepenge giver I (bukkejagt)?



Ad. 2: Bestemmer du selv, men en god ting er at stikke jagtføreren 30-50 euro efter det først skudte stykke vildt. Det løsner op på mange ting.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"



Er der andre end GT, der har en holdning til drikkepenge?

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#16
De gange jeg har været afsted, blev det kaldt "køre-penge"/benzin-penge" til jagtføreren[Big Grin] beløbene har ligge på 20 - 50 EU såvidt jeg husker.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#17
I polen virker ingenting uden drikkepenge. Og sørg for en fast aftale på hvor meget de skal have pr. tur, hvis du ikke har det med i prisen. Sidst jeg var på bukkejagt, da gav jeg jagtføreren 200 eur for 6 ture og drikkepenge. Han blev rimeligt fornærmet over at han ikke fik mere. Vi havde en aftale om 20 eur. pr tur for kørsel[Wink]

mvh Don Bums

[Image: snipertarget.jpg]
mvh Don Bums

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)