Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tab er riffel, er kikkert ok?
#1
Hej, jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke sikker på at det er i det rette emne jeg spørger, hvis ikke så bær over med mig.

Sagen er den jeg var ude efter en rævehvalp til morgen, da jeg så går hjem falder remmen af riflen og den falder ca. 1 m ned på stenhård ler, riflen falder skråt og rammer først med bagklappen og resten svinger videre og kikkerten rammer derefter jorden og tager størstedelen af kraften[xx(].

Jeg var ude i eftermiddag og kontrolskyde og på 50 m ramte den 2-3 cm for lavt og 2-3 for langt til højre, den er nu indskudt igen, men kan mekanikken i kikkerten have taget skade[?] Jeg mener at luftgevær kan jo øgelægge en kikkert pga rekylen og kraften fra faldet svarer jo sikkert til rekylen fra en 577 rex eller noget i den stil.

Det skal lige siges at det er en centerpoint(billig skidt) 4-16 40 og riflen med kikkert vejer lidt over 5 kg så der har været skrald på.

Kan jeg risikere at mekanikken har taget skade eller er det usandsynligt[?]

Hilsen Simon
Svar
#2
Ja Simon det kan du , men foreløbig har du jo kunne indskyde den, men hvis det ikke holder gir det dig jo mulighed at udskifte den til noget bedre, måske noget godt brugt, der er en del her på siden som har noget liggende, men se nu først hvordan det går.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Når du kan indskyde den (altså at kikkerten kan fastholde træfpunktet) tror jeg ikke du skal være så bekymret. Hvis okular osv sidder fast som det skal ville jeg ikke være nervøs og fortsætte med kikkerten indtil du evt. får lyst til at opgradere

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#4
Hej simon-ms

Jeg havde fornøjelsen af at stille min riffel op ad bilen i skotland hvor efter stalkeren flyttede bilen mens jeg var godt i godt med at pisse. SLAM og riflen lå på jorden. Indskydnings punktet havde flytet sig betragteligt. Efter en indskydning 1,5 år en ny jagt rejse og ad skillige nye kronhjorte nedlagt med succes, har jeg ikke oplevet andre problemer, end at riflen indskydning punktet flyttet sig betragteligt da den faldt på jorden.

For reference er min kikkert en Zeiss Diavari-Z 3-12x56

Knæk og bræk

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Jeg har en tilsvarende oplevelse med en Leupold der sidder på en riffel som jeg troede, kunne hænge på en gammel tørgren [xx(]. Ny indskydning og ingen problemer siden.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Att: Hr Christensen
Det vel kun fantasien og pengepungen som sætter grænser for hvor stort et våbenskab man kan købe, jeg har da set skabe der kan indeholde 50 langvåben + yderlige hylder til pistoler/revolvere og andet,så sådan et købte jeg med ambition om at kunne fylde det op hen af vejen[Big Grin][:p][}Smile]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Citat:quote:

så sådan et købte jeg med ambition om at kunne fylde det op hen af vejen


Jeg tror ikke din kone er enig med dig[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Nååååja, men det var da sådan det blev fyldt op[Smile][:p]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#9
Som studerende med få penge mellem hænderne der bor på 3 sal, med en smal trappe opgang, så har jeg måtte afstå fra at købe et med plads til 50.

Jeg har ikke kunne finde et i den rigtige farve...[:o)]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#10
slet
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by hans

Der kan være en chance for at kikkertrøret er bøjet. Det vil ikke vise sig under en ny indskydning, men måske hvis du prøver et par skud på forskellig forstørrelse


Okay, jeg tror jeg vil prøve at skyde lidt flere skud så og med forskellig forstørrelse, der var lidt større spredning på skudene end normalt ved kontrol/indskydningen, men jeg tilskriver det at jeg lå på hård mark fyldt med hårde jordknolde og at jeg var træt. Spredningen var små 4 cm på ca. 50 m og riflen plejer at kunne holde sig på lidt under det halve, kan det betyde at kikkerten kan have taget skade eller skulle spredningen så have været større?
Kikkerten ser ikke ud til være skæv, og virker normal når man ser i den, så jeg tror ikke den er blevet skæv.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)