Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Max kaliber i en Mævser
#1
Jeg synes jeg har søgt, men er måske blevet blind [:I] Ihvertfald har jeg ikke fundet hvad jeg søgte, så er der nogen af jer som kan fortælle mig hvad det største/længste ikke-dralfautistiske kaliber en standart Mauser 98 kan håndtere uden at blive modificeret ??

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#2
Max. patronlængde iflg den originale konstruktion 84,84mm.

Kan dog fuskes til mellem 85 og 86mm ved at fjerne lidt i magasinbrønden og af laderampen. Ikke korrekt men det lader sig gøre.

Diameteren velsagtens 0,5"[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Kode:
standart Mauser 98 kan håndtere uden at blive modificeret ??

det vil nok være en .35 rullestol
eller 9.3x62

men hvis bundstykket bliver åbnet har jeg da bygget 416 taylor på 98 låse

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#4
AARRHH I 2 banditter [Wink] I skal da også altid "liiiiige" rode lidt med det hele [Big Grin]

Men det er modtaget - jeg takker (Men det skal altså hverken være noget i 0,5" eller 416 Taylor [xx(] - Jeg har ikke glemt det PMS apperat ULG fik bikset mig til prøve [B)] )

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#5
Har også bygget flere med både 416 taylor og 458winmag.

Der skal feeding rampen og magasinlæberne ændres.
Intet stort problem.

Du kan i princippet uden problemer tage alle standardkalibre der er nomeret til 84,84mm længde idet de stort set alle er laver til den gamle raslekonstruktion.

PS: Den må vel også komme ind under kategorien "Hardly Abelson"[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Helt uenig GT. når du ser på hvad den gamle dame på over 98 har været fremstillet eller ombygget til mener jeg nok at navnet burde være "very Able"[Big Grin][Big Grin][:X]

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
He he, hvad er det der står på kasketten.. "old guys rules".....[Big Grin]

Men alligevel skal der "stås på hovedet" i dem for at få dem "up to date"[Big Grin][Wink][:o)]

/GT
Exclusive member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Hej Takleberry

Jeg ved ikke rigtig hvad det er du går og pønser på, men du er da velkommen til at prøve min 376 Steyr. Selvom kaliberet ikke er specielt udbredt, kan man vel ikke kalde det dralfautistisk, da man kan købe både hylstre og færdige patroner til det, og det kan være i en standard lås.

Jeg prøver på at komme på banen i Ferritslev om onsdagen, men fra næste uge bliver jeg ferieramt, så da bliver jeg nok lidt ustabil.

De patroner GT har lavet til mig med 225 grains projektiler er helt overkommelige hvad rekylen angår, men en gang skal jeg da have prøvet en 300 grain sag på max hastighed. Om et par år. Når jeg har fået hård hud på skulderen.... og på øjenbrynet.....måske. Og når jeg får lyst til at krumme mig sammen i fosterstilling og bare græde.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Jeg ved ikke rigtig hvad det er du går og pønser på, men du er da velkommen til at prøve min 376 Steyr.


lassescout er det en "rigtig" scout du har eller et en 98 der er ombygget?

er der nogle som har rivalen???

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#10
Det er den fra Steyr. I min nuværende opsætning er det ikke en " rigtig" scout, fordi jeg har sigtekikkerten siddende traditionelt over låsen, men ellers er den skam rigtig nok.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Hej Takleberry

Jeg ved ikke rigtig hvad det er du går og pønser på,



Ser du det ved jeg heller ikke rigtig selv [Wink] Mnja altså så prøver jeg på at finde ud af hvad en 98'er lås evt. kan blive til - på et budget altså [:I] Mine oprindelige tanker omkring det projekt er skrottet pga. tekniske problemer, så derfor prøver jeg at tænke uden for boksen som den gode BS ville ha' sagt.

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

men du er da velkommen til at prøve min 376 Steyr. Selvom kaliberet ikke er specielt udbredt, kan man vel ikke kalde det dralfautistisk, da man kan købe både hylstre og færdige patroner til det, og det kan være i en standard lås.
De patroner GT har lavet til mig med 225 grains projektiler er helt overkommelige hvad rekylen angår, men en gang skal jeg da have prøvet en 300 grain sag på max hastighed. Om et par år. Når jeg har fået hård hud på skulderen.... og på øjenbrynet.....måske. Og når jeg får lyst til at krumme mig sammen i fosterstilling og bare græde.



Ser du sådan noget bryder jeg mig altså ikke om...jeg kan altså ikke lide det nej jeg kan ej [:I][Wink] Efter at have prøvet ULG's Taylor var det vist bare "Nav nin næse - nak fnor nlån" [B)]
Kraftig/voldsom rekyle er ikke noget mål i sig selv (for mig ihvertfald)
Men jeg skal ha' brygget noget sammen som rent kalibermæssigt kan være med til det meste af hvad europæisk større vildt (måske også lidt afrikansk en dag - minus The Big Five) kan byde på, eller måske en bette swåt bamse.
Afstandsmæssig formåen for patronen er nok omkring 200 m som maks. Jeg bryder mig egentlig ikke om de helt lange skud til vildt, så 200 m. er nok hvad jeg selv anser som et realistisk max.

Realistisk set ville den gamle 06'er sikkert kunne opfylde alt det, men den er simpelthen bare SSÅÅÅÅÅÅ kedelig [Big Grin] (Vel nok egentlig fordi den er så alsidig [:I]) Omvendt skal det heller ikke være noget vildt eksotisk som er umuligt at opdrive ammunition, ladegrej og kugler til....
Så jeg prøver vel bare at få hittet ud af hvilket spænd jeg egentlig har at bevæge mig indenfor...

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#12
Hej Tackle, Har du overvejet 30-06 eller 8x57JS de kan begge det du efterspørger[}Smile][^][:X]

The Shootist
"Live and let live"

Jeg nåede så ikke lige at se at du selv foreslår 06, den er super til det du søger den er til både lette og tunge kugler, så undlad ikke at prøve den, den virker og ammo kan fås overalt.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#13
Mnja altså så prøver jeg på at finde ud af hvad en 98'er lås evt. kan blive til

tja, når du nu spørger: synk til bundgarn eller brevpresser eller reservehammer eller torskepirk eller miniknippel eller måske omsmeltes til haveredskaber [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
eller sælge dem til intetanende offentligt ansatte [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

måske også lidt afrikansk en dag -


Så er løsningen en 308win og en 165 grains Nosler ballistic Tip[^][^][^]

/GT
Exclusive member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Mnja altså så prøver jeg på at finde ud af hvad en 98'er lås evt. kan blive til

tja, når du nu spørger: synk til bundgarn eller brevpresser eller reservehammer eller torskepirk eller miniknippel eller måske omsmeltes til haveredskaber [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom, naturgænger



Strom din..din..din..det var en unødigt sårende bemærkning om sådan et fint gammelt stykke mekanik [Big Grin][8D][Wink]

Shootist: Jeg har/havde også overvejet 8x57'eren og på papiret ser den også ud til at kunne klare det, men ved sgisme ikke rigtig... Selvom det jo ville være det klart billigste..

M@x man kan vel ikke kalde mig intetanende, men offentlig ansat [8D][Wink][Big Grin]

GT: Hvorfor lige 308'eren og en 165 grain - er det ikke bedre med bare en my større kuglediameter ???

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#17
Takleberry

Når det nu skal være anderledes og besværligt[Wink]

Hvad med en 338-06AI?

Skulle ha saft og kraft til de 200m

K&B

Michael
Svar
#18
Hehehe..Det behøver skam slet ikke at være besværligt [Wink] men må gerne være lidt anderledes.... Det er jo så bare en mindre umulighed at fremskaffe fx. fabriksammo til sådan en fætter..

[Image: Takleberry-1.jpg].

Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#19
Tacle, den kommer her: 8x68S....

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#20
Jamen jeg er skam heller ikke vild med overdreven rekyle. Men jeg er også ved at erfare, at jeg måske ikke er så rekyleforskrækket som jeg selv troede. Jeg har f.eks. prøvet en 375 H&H , og den var det da en fornøjelse at skyde med. Den kan så bare ikke være i en standardlåslængde.

Noget andet som ligger lige til højrebenet er de to klassiske 9,3´ere. Altså den på 57 og den på 62 mm. Bliver det alligevel lidt for kedeligt, så tænk 9,3 X 64. Den tror jeg opfylder alle de krav du har stillet indtil nu. Men når jeg nu har flyttet dig så langt, så er du jo næsten fremme ved 9,5 x 60, og det er jo en 376 Steyr [Smile]

Jeg er forresten ikke så ked af en kaliber du ikke kan få patroner til i enhver isenkramforretning. Hvis jeg en dag skal planlægge en helt vild tur til Afrika eller Amerika, så har jeg tænkt mig at sende en pakke med 50 patroner til outfitteren i forvejen. Så kan jeg jo tage afsted med sindsro den dag det bliver alvor.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)