Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuglevægt: Elgjagt
#1
Hej
Jeg skal til sverige i okt. efter Elg og skal have min Sako 75 i cal. 9,3x62 med,
jeg er i tvivl om hviklen kugle og hvilken kuglevægt jeg skal vælge??

jeg forestiller mig en Nosler Partition kugle på 18.5 g. er der nogen med erfaringer som vil dele ud af deres viden og erfaringer, det er min anden elgjagt og jeg har endnu ikke skudt elg.

Hilsen Job
Hilsen Job

Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by job

Hej
Jeg skal til sverige i okt. efter Elg og skal have min Sako 75 i cal. 9,3x62 med,
jeg er i tvivl om hviklen kugle og hvilken kuglevægt jeg skal vælge??

jeg forestiller mig en Nosler Partition kugle på 18.5 g. er der nogen med erfaringer som vil dele ud af deres viden og erfaringer, det er min anden elgjagt og jeg har endnu ikke skudt elg.

Hilsen Job



Jeg har været på elgjagt 3 gange og skudt 4 elge med 9,3x62. Alle er skudt med Lapua Mega 18,5 gram og max flugtafstand har været 15 mtr. Behøves vel ikke at nævne hvad jeg anbefaler[Big Grin]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#3
Jeg er helt enig i lapua mega i 18,5 har selv brugt den i Afrika med fint resultat.
MVH
LØVIG
Svar
#4
Samme her... Mega 18,5 vælter elgene [^]

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#5
Lapua er god i kartoffelkaster kalibre som 9,3X62. Men Nosler Partition er bestemt også supergod... NP er jo kendt for at kunne ødelægge en del kød, men dette er typisk i højhastighedskalibre. I typisk 9,3 hastighed tror jeg ikke at Nosleren vil ødelægge mere end Lapuaen, men jeg har ingen konkret erfaring med det kaliber og disse kugler..
Svar
#6
Hej job.
9,3x62 er en god kaliber til drivjagt. Jeg har brugt den en hel del, også med Nosler Patition med god resultat. Kaliberen er dog overkill til rådyr, men der kan det være en fordel, med netop PT kuglen som er lidt træg. Til svin og kronvildt er den udemærket med minimal kød-ødelæggelse. Personlig tror jeg at NP laver mindre kød-ødelæggelse end Megaén. Så herfra vil jeg sige, brug du blot Nosler Patition.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#7
En træg Nosler Partition.
Det er ikke min erfaring at Nosler Partition ligefrem er træg.
Derimod meget ekspansions villig. Men stadig en god kugle. Meget.
Jeg bruger dog Lapua Mega. Både i 6,5x55, .308 Norma Mag. og 9,3x62.
Det sidste stykke råvildt jeg skød, var med .308 N.M. og Mega.
Ingen store huller her.
Med venlig hilsen
Mons.
Svar
#8
Min erfaring med NP er fra 35 whelen, men det er forholdsvis tæt på 9,3 x62.

250 grains NP, glimrende til svin men nærmest brutal effekt på råvildt. Erfaringsgrundlaget på råvildt er ikke stort, 2 stk., men det bliver for mit vedkommende ikke større. I begge tilfælde fik kuglen åbenbart kontakt med knogler og efterlod udgangshuller på +10 cm Ø. Drabsevnen var der natuligt nok ikke noget galt med. Nok kan man ikke lave omelet uden at slå æg i stykker, meeen...

mvh
Steen
Svar
#9
Tak for alle svarene og erfaringerne.. så står valget jo bare mellem Mega og Nosler partition..

Hilsen Job
Hilsen Job

Svar
#10
Jeg har også skudt med 286 grs Mega, og det har virket fint. Lidt store huller hvis mindre vildt har været tæt på, men ellers intet at klage over. Nu bruger jeg dog en 250 grs TSX som jeg synes gør det endnu bedre.
Mvh.

Yeti
Svar
#11
Nogen der har erfaringer med 286 grains Hornady i 9,3mm??? Jeg har planer om at købe lidt hjem og teste dem...

J.
Svar
#12
En anden mulighed - hvis du ikke allerede har köbt Laupa er Norma's Oryx. Jeg har haft gode resultater med 18.5g kuglen i min S&L. [Smile]
Svar
#13
Du kan evt prøve oryx i 15 gr. lidt mere behersket rekyl, kan også fås til hjemmeladning. Jeg har kun prøvet oryx i 6.5 men har da fået 3 elge på den måde [Big Grin].
God dybdevirkning lille kødskade, god ekspansion.

Du kan evt sende mig en PM, jeg har et regneark med 9.3 kugler til hjemmerulning (pris/ sælger) hvis du er interesseret

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#14
Oryx er en meget blød kugle, så hvis der kan forekomme skud på tæt hold - hvilket der kan under elgjagt og i særdeleshed hvis man sidder efter gris - så vil jeg foreslå så tung en kugle som muligt - hvis det absolut skal være Oryx. Efter min mening vil Rhino eller TBBC dog være et langt bedre valg hvis man ønsker en bonded kugle. Skal den være til desiderede close combat så er Accubond et godt valg da den er temmelig hård.
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Har ikke en 9,3´er, men bruger mega i tungeste udgave i min 6,5 og 30.06 med super resultat. Begrænset udgangshul/kødødelæggelse både på rådyr, kronhjort og svin, meget præcis og har altid haft gennemskud - selv på skrå af en Keiler på 84 kg....[8D]
Jeg har ikke oplevet noget negativt med den kugle endnu, og selvom prisen ikke er relevant at snakke om til jagtbrug, såeee.....[Wink][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#16
hvis vi snakker 3006 erfaring (ringe grundlag kun 3 rådyr) = for meget 'snask'.. den kugle tror jeg kun er egnet til meget moderat/lavere hast

mht Elg .. skovpas kan være skudhold nede på 30m el. mindre .. der ville jeg vælge noget der holder lidt bedre sammen end Mega

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#17
Jeg skyder pt med 15 gram Oryx i min 9.3x62... Indtil videre er det dog kun blevet til en gris på 50-60kg...Den blev skudt på 80 meter skråt igennem fra venstre bov til højre kølle. Fint gennemskud og næsten ingen kødødelæggelse... Hvordan den virker på kort hold ved jeg ikke men håber at finde ud af det til november [Big Grin] Det er i øvrigt hjemmerul og ifølge QL skulle den gå ud med ca 725 m/s
Svar
#18
Jeg skød engang en rå på 3 meters afstand med en 286 gr Mega 9,2x62 hvor hele lungevæggen koplasede. Udgangshullet var vel på størrelse med en suppetallerken, men i virkeligheden var det kun lidt ribben der var ødelagte. Skal kuglen være billig så man ender med at vælge ikke homogen og ikke bonded så er Mega'en efter min mening et af de bedste valg. Der er dog kugler der vha. mere moderne konstruktioner kan meget mere.

Billedet kan findes på min hjemmeside. http://www.kroeyer.com ved at gå ind under blog, arkiv og så find indlægget "Med kaliber 9,3x62 og Diana på jagt"
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by wolf_skate

hvis vi snakker 3006 erfaring (ringe grundlag kun 3 rådyr) = for meget 'snask'.. den kugle tror jeg kun er egnet til meget moderat/lavere hast

mht Elg .. skovpas kan være skudhold nede på 30m el. mindre .. der ville jeg vælge noget der holder lidt bedre sammen end Mega

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone



Hvilken kuglevægt bruger du 12 eller 13 gram ??

Jeg har set noget seriøst svineri med rådyr og 12 grams mega, men aldrig i 13 grams.... [?][Smile]

Og endnu mere svineri i 11 gram i 308.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#20
ja det var nok 12g / kan ikke huske helt da den 3006 blev lavet om til 8x68 for par år siden

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)