Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
lapua mega til svin ??
#1
jeg har nedlagt 2 svin med min 9,2x62 med lapua mega med et for mig utilfreds stillende resultat.den første blev skudt højt på bladet på 40m afstand, kuglen var her eksploderet drejet 45`op af og kom ud midt på ryggen. indgangshul og udgangshul er ca lige store. da den blev pelset var historien en helt anden. der var massive kød ødelæggelser i et stort område , det ser ud til at kuglen afsætter alt sin kraft inden den når forbi ribben. der er kun lidt splinter som trængte ind og ramte lungen.
nr 2 skød jeg på godt 100m afstand. rimelig godt plaseret, men igen samme resultat. lille ind og udgangshul og massive kød ødelæggelser inden kuglen når ribben.
nogen ide til en bedre kugle ti svin???
ville resultatet være et andet med fx krondyr ??
nogen experter der vil vejlede mig?
Svar
#2
Kunne du evt. lægge lidt billeder på??

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
har jeg desværre ikke :-(
Svar
#4
hmm, det lyder lidt mystisk det du beskriver.....

Når du ikke er tilfreds, så er der kun éen ting at gøre, skift kugle!

Prøv evt en Oryx fra Norma, den får jeg mange rigtigt positive tilbagemeldinger på fra de kunder der får ladet den.

Jeg ved også at bla. Jimmy og Excop herinde har gode erfaringer med den.

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
i 9,3X62 ville jeg bruge Nosler Partition eller Oryx. Jeh holder dog på Partitionen som favorit. Den har fornuftig form, vil ekspandere næsten uanset hvad den møder samt have god dybdevirkning..
Svar
#6
Også her Ulrik, men tør snart ikke anbefale den mere, af frygt for "HOMOgenkugleelskerne"[Big Grin][Big Grin][:o)]

Har fundet et rigtigt godt kompromis i NP i stort set alle kalibre.
Jeg er da med på at hvis du vil skyde råvildt på samme jagt som du skyder brunsthjorte og 300 kg keilere, så vil råvildtet nok lide lidt mere af kødødelæggelse grundet kaliber/kugle valget.

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
slet
Svar
#8
Gammeltoft - jeg har da ellers hørt, at du også selv er bruger Ballistic Tip - er det mere til lange hold?

Jeg spørger fordi jeg er ude efter en tung relativ langsom og en lettere hurtig - begge i 30.06.
Jeg forestiller mig netop at bruge NP 13 gram og Ballistic Tip i 8 - 10 gram. Begge hjemmerulles.
Svar
#9
Ja, det stemmer, jeg er ret glad for Ballistic Tip da jeg synes den gør et rigtigt godt stykke arbejde.
Har selv skudt svin med 13g Partition fra en 30-06 før jeg lavede min 300wm. En ret god combo til gris på anstand og drev.

BT´en bruger jeg i 308win og har rigtig god erfaring både til vildsvin, kronvildt og et par springbukke[B)]

Har også skudt lidt råvildt med den, hvilket egentlig også så acceptabelt ud. Som "Hans" skriver, så kan man ikke lave omelet uden at slå æg i stykker[B)][Big Grin]

Brugte iøvrigt Ballistic Tip i min 9,3x62 den gang jeg havde sådan éen. Det var godt nok en god kugle til det kaliber. Desværre kan den ikke fås mere. Jeg ved der var flere der var rigtigt glade for den kugle.

Men ja, jeg har fundet, efter erfaring, et rigtigt godt kompromis i Nosler kugler. Både præcisionsmæssigt men så sandelig også terminalballistisk OG økonomisk.

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
...Og økonomisk...

BT koster 10 kr stykket for projektilerne alene. Det synes jeg da ikke, der er andre end forhandleren, der kan synes er økonomisk [}Smile]
Svar
#11
Hvordan gik det nu lige, da man ikke kunne få Nosler BT længere i cal 9,3 x 62, så var der en del der gik over til Nosler Accu Bond, er der nogen tilbage meldinger på den kugle i den cal [?]

"Mig selvglad!!
-Jeg er da ikke halvt så selvglad som du ville være hvis du var i mit sted"

"petoni"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#12
Jeg kan da godt komme med en spinkel udmelding om Nosler Accubond, kuglen er en 250 Grains fra en hjemmeladet 9.3x62, med den har jeg skudt 3 stykker vildt, alle med meget pænt resultat.

Nr 1. var en 2 års Elg "tyr" på godt 300 Kg, skudt på 130 Meter vinkelret på bladet ind mellem 2 ribben, altså ingen knogle træf på indgangs siden, den lavede et pænt hul i både Hjerte og lunger og på udgangs siden var der et hul på størrelse med en Femmer, dog var blodudtrækninger i ca. ø 10 cm under skindet.
Flugtstrækning 80 meter.

Nr 2. Var en Då kalv 25 kg. brækket vægt, skudt på 40 Meter skråt forfra, ind i venstre skulder, tværs gennen skulderknogle, gennem maskin rummet og ud lige under udstødningen, alt inden i var grød men meget begrænset skade i kødet, det gav måske 1-2 kg mindre i posen.
Den lå på stedet, kun halen bevægede sig.

Nr 2. Var en Rå skudt vinkelret på bladet på 130-140 Meter, lunger og toppen af hjertet var gennemskudt, indgangs hul ø10 mm udgangs hul ø50-60 mm, der blev ramt ribben i begge sider, slaget i begge sider blev kasseret pga. blodudtrækninger.
Flugtstrækning 4 meter, lavede kun en forlæns koldbøtte, så kom den ikke længere.

Så indtil videre er jeg meget godt tilfreds... og det er jeg egentlig ret glad for, fordi jeg har 250 stk af dem endnu [8D]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#13
Hvafa.. mosse, er du allerede kommet hjem[:0][:o)], eller tog du ikke hele vejen rundt[B)][:o)]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#14
Ha... den er god med dig Kima, vi tog faktisk en omvej, så vi endte på godt 30 km, og vi var faktisk allerede hjemme her til formiddag igen [Wink][xx(]

Det er jo ikke alle der har indfødt privat chauffør som dig [Big Grin]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)