Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
''Hovedjægere''
#1
Med risiko for at ''få snoren skåret over'' vil jeg gerne lufte flg. bekymringer.

Dette forum læses af mange - ikke kun registrede deltagere. Mange af de der surfer er unge jægere - både hvad angår alder samt erfaring.

Det er flot der der er medlemmer der er så godt skydende de evner at nedlægge vildtet med hovedskud - men lad være med at ''trække vi andre med''

Jeg har gået på jagt i mere end 30 år - og det er sket jeg har sagt nej tak til invitationer hvor den uskrevne jagtmoral blev overskredet.

Iøvrigt undrer det mig at ''hovedjægerne'' gerne kloger sig på større kalibre.

Burde de ikke kunne klare sig med en cal. 22 - ligesom krybskytterne - hvilket jeg absolut ikke anklager nogen af indlægsholderne for !!
mvh
Svar
#2
Samtidig med at de er medlemmer af den "ærede klub" TEAM HEADSHOT,kunne man jo godt frygte at de også blev medlemmer af den frygtede klub TEAM KÆBESKUD[}Smile][B)],selv "superskytter" laver fejl.
LØVIG
Svar
#3
Tak Løvig - har lavet et kæbeskud på en Common Duiker - heldigvis efter kuglen havde passeret kroppen - men det så ikke pænt ud !
Resultatet ramte ikke mine forventninger til en jagtoplevelse (Respekten for trofæet/vildtet)

På samme tur var en ung apprentice sendt ud for at skaffe Impala til pølser - han lavede et kæbskud !. Møgfaldet fra farmeren tog resten af aftenenen - og alle kræfter for at finde det anskudte dyr blev sat ind - min jagt blev også lagt i området hvor dyret blev påskudt for at få ''ryddet op'' -iøvrigt med min fulde forståelse !! Desværre blev den ikke fundet - håber Leoperden blev mæt !

Men der må være andre der har en holdning til ''hovedjægere'' ??
mvh
Svar
#4
Holdning til hovedjægerne...

Jeg fornemmer at medlemmerne i klubben er erfarne folk, der gennem blot 1 sæson sender flere træningskugler afsted end langt de fleste riffeljægere når på et helt liv. Desuden er flere engageret i jagten på den ultimative præcision, og det bidrager til at de kender deres våben og deres ammunitions præcise ydeevne.

Jeg føler mig også sikker på at hvis medlemmerne var den mindste smule usikre på skuddet ville de ikke slippe kuglen afsted. Hovedskud og bukkefeber er ikke foreneligt.

Ville jeg selv lave et hovedskud på et stykke vildt. Ja da! Hvis alle faktorer var til min fordel(fast anlæg, rolig puls, roligt vildt og den rigtige mavefornemmelse) Ville jeg gøre det nu? Nej da! Fordi jeg mangler rigtig megen træning til at kunne sætte et skud præcist nok HVER gang. ID´s signatur kan anvendes her: "Amateurs practice ´till they get it right - Professionals practice ´till they can´t get it wrong"

Mht at kloge sig på kalibre er det en god ide at vurdere kilden når man læser indlæggene. Hvad er erfaringsgrundlaget? Et det det enkelte uheldigt placerede skud til en elg med en weatherby-kaliber, der siger god for at den kaliber er vejen frem til drivjagter?

Mvh

Michael
Svar
#5
Hovedjægere ??? Tag dig nu sammen, du får det til at lyde som om at de der melder sig under fanen Team Headshot, udelukkende laver hovedskud.... Det er der ikke tale om.

Mit medlemsskab kom på drivjagt i kroatien 2008 da jeg skød en gris på ca. 50 m. afstand. Den kom løbene ret i mod mig og jeg havde fast anlæg op imod et træ. 1 stk. 180 grains Lapua Mega lige mellem øjenene og det lå med benene i vejret på stedet.

Det var mit 3 stykke pattedyrs vildt nedlagt med riffel og der var ikke noget som helst uforsvarligt ved det.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#6
Mig bekendt er der ingen der betegner eller har betegnet sig som superskytte®.

Alle kan lave og laver fejl!!!!![B)] hverken mere eller mindre.

Skulle det være myntet specifikt på mig vil jeg på det kraftigste frabede mig betegnelsen!!!
Betegnelsen ligger temmeligt langt fra hvad jeg opfatter mig selv som.
Det er mere "ofte trænende/skydende" eller lignende!

Må gentage at jeg KUN skyder et overvejet hovedskud når situationen er ubetinget til det og aldrig i andres forventning.

Jeg skyder ikke et stykke vildt af en enestående grund men en blanding af flere grunde og der indgår OGSÅ "at lære".

Skyder man et skud til et stykke vildt, sigtepunkt uagtet, uden at føle sig sikker?? det mener jeg ikke og jeg gør det heller ikke!.

En situation kan sagtens være for chancebetonet på 50m selv om man går efter "bladet". Det må da være parametrene i den konkrete situation der afgør det uanset hvad.

Iøvrigt må jeg sige at Walnut´ten kom med er rigtigt godt indlæg om emnet, desværre under "Members only", derfor vil jeg ikke citere det her, men lade dem der nu har muligheden læse det dér.

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by jss

Tak Løvig - har lavet et kæbeskud på en Common Duiker - heldigvis efter kuglen havde passeret kroppen - men det så ikke pænt ud !
Resultatet ramte ikke mine forventninger til en jagtoplevelse (Respekten for trofæet/vildtet)

På samme tur var en ung apprentice sendt ud for at skaffe Impala til pølser - han lavede et kæbskud !. Møgfaldet fra farmeren tog resten af aftenenen - og alle kræfter for at finde det anskudte dyr blev sat ind - min jagt blev også lagt i området hvor dyret blev påskudt for at få ''ryddet op'' -iøvrigt med min fulde forståelse !! Desværre blev den ikke fundet - håber Leoperden blev mæt !

Men der må være andre der har en holdning til ''hovedjægere'' ??



Hej jss. Den er du lige nød til at uddybe for mig? Hvordan stod den CD? Lå den i en aflåst sideleje da du skød??[Big Grin]

Mht din betegnelse Hovedjæger, tager jeg hverken anstød af det eller din mening om emnet.
Gætter på at du aldrig har mødt nogle af de gutter du fører kampange mod.
Du kan hænge lige så mange titler om halsen på mig som du lyster.

Goodspeed on your crusade

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo03.png][/center]

Rogue Candidate Member of "Team Headshot"
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#8
Det var ikke nogen speciel jeg refererede til med ordet superskytte,nej det var nærmere et lille strejf af ironi[}Smile]jeg er ikke i tvivl om at nogen af jer uden tvivl kan præstere meget præcise skud,men min personlige mening taler stadig imod hovedskud,og til dig TIKKA4EVER du gætter sandsynligvis forkert hvis du tror at jeg ikke har mødt nogle af de gutter som du mener der bliver ført kampagne imod,selvom det er lidt svært når de fleste herinde bruger alias/dæknavne[Wink],nogle af dem har vel været til udtagelses eller mesterskabsskydning.
LØVIG
Svar
#9
@Løvig,

Citat:quote:

nogle af dem har vel været til udtagelses eller mesterskabsskydning.



Højest sandsynligt (nu må du endelig ikke opfatte det negativt!) men jeg kan ikke rigtigt se hvad det har med debatten at gøre[B)]

Vedr forbundsmesterskaberne....
Om det siger meget om deltagerene tror jeg ikke. Jeg anser mig ikke for specielt godt skydende i den relation. Jeg møder da ofte folk som skyder langt bedre end jeg selv og det er da herligt at der er nogen der er gode til deres hobby/arbejde.

Enkelte af de skotter jeg har mødt på jagt er virkeligt ypperlige skytter, no more no less! De skyder hovedskud som en del af deres arbejde.
Derfra har jeg "lært/hørt" lidt om det at skyde "det" skud[B)]

Eksempelvis kunne jeg godt tænke mig at se nogle af sydafrikanerne til mesterskabsskydningen, så tror jeg vi ville blive noget overraskede[Big Grin] de mestrer hovedskudet og har det som en naturlig del af deres mesterskaber[B)]

På den anden side ville jeg da f.eks nødigt skyde en helmatch med luftgevær[B)] der ville jeg ikke have en chance.

/GT
Exclusive confirmed member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Hej GT.
Det har det med debatten at gøre at TIKKA4EVER gætter på at vi aldrig har mødt nogle af dem vi "kører kampagner mod",det mener jeg jo så at jeg har,men lad os nu lukke den her,det er nok ved at være trættende for andre[Smile],vi kan vel bare blive enige om at være uenige[}Smile]at i føler jer i stand til at præstere kasketkugler,må jo så være op til egen vurdering[8D].
Og så synes jeg det er en smule nærtagende at mene der bliver kørt kampagne mod nogen,jeg mener,det er et debat forum hvor den ene mening kan være lige så god som den anden[Sad!]
LØVIG
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Tikka4ever

Citat:quote:

Originally posted by jss

Tak Løvig - har lavet et kæbeskud på en Common Duiker - heldigvis efter kuglen havde passeret kroppen - men det så ikke pænt ud !
Resultatet ramte ikke mine forventninger til en jagtoplevelse (Respekten for trofæet/vildtet)



Hej jss. Den er du lige nød til at uddybe for mig? Hvordan stod den CD? Lå den i en aflåst sideleje da du skød??[Big Grin]

Goodspeed on your crusade



Hej jss
Ikke for at forlænge denne tråd unødigt, men jeg er altså meget spændt, på at høre hvordan det lod sig gøre at sætte en bladkugle, der stak af med kæben??

Fattigdom - det er en sindstilstand


THS Pilgrims united

Timeo Danaos et dona ferentes

[center][Image: Image1z-1.jpg?t=1248376945][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#12
Citat:quote:

Hej jss
Ikke for at forlænge denne tråd unødigt, men jeg er altså meget spændt, på at høre hvordan det lod sig gøre at sætte en bladkugle, der stak af med kæben??



Nu er jeg godt nok ikke jss, men derfor kan jeg da komme med et gæt:

"Den drejer hovedet/halsen bagover/hen langs siden i skuddet for at kradse/gnave/bide sig selv på bagkroppen"

Har selv prøvet en lignende situation med en buk, hvor skuddet efter at have passeret kroppen gik igennem halsen også.

mvh
Steen
Svar
#13
@Steen S

Nemlig !!!!

Der var et hav af ticks i området !

Fik selv 5 ''tatoveringer'' - og grundig medicinering bagefter =[Wink]

[Wink]= medicinen napper alt fra klamydia henover miltbrand til alm. bumser - men man bliver lidt træt under behandling.

Jeg troede jeg var usårlig - insekter - hva' så.[:o)]

Lyspunkt: næste gang immunitet eller kun lette symptomer. (efter sigende)

Det kan godt betale sig sig at anvende de lokale ''anti repellent'' midler selvom en enkelt dåse sandsynligvis kan pille lakken af en Landqruiser.

Symptomer: rød kløende plet med et 4 - 5 millimeter sort område i midten - ubændig lyst til vise sin krop frem i badebukser = feber.

Nu 3 måneder senere - de fineste brune ''henna tatoveringer''
mvh
Svar
#14
slet
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hans

En lille provokation

Dem der ikke føler sig i stand til sikkert at skyde hovedskud, bør ikke skyde bladkugler.

Dem der ikke føler sig sikkert i stand til at ramme øjet, bør ikke skyde hovedskud.

Dem der går på jagt uden skydestok, bør ikke skyde i det hele taget.



Det ligner da ellers ikke dig at provokere [Wink]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by hans

En lille provokation

Dem der ikke føler sig i stand til sikkert at skyde hovedskud, bør ikke skyde bladkugler.

Dem der ikke føler sig sikkert i stand til at ramme øjet, bør ikke skyde hovedskud.

Dem der går på jagt uden skydestok, bør ikke skyde i det hele taget.



Den logiske følge af ovenstående mantra må være: Hvis man ikke føler sig istand til at ramme øjet, bør man ikke skyde hovedskud - ergo kan man ikke føle sig i stand til sikkert at skyde hovedskud - ergo bør man ikke skyde bladkugler.

Er det noget du har tænkt længe over hans? [Big Grin]

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#17
slet
Svar
#18
Du får lige et grundkursus:

http://simple.wikipedia.org/wiki/Logic

[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
En lille provokation

Dem der ikke føler sig i stand til sikkert at skyde hovedskud, bør ikke skyde bladkugler.

Dem der ikke føler sig sikkert i stand til at ramme øjet, bør ikke skyde hovedskud.

Dem der går på jagt uden skydestok, bør ikke skyde i det hele taget.

ikke nogen dårlig holdning [Smile]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
ohhhh. SH*t...

Så har jeg jo overtrådt dem alle...

Jeg har aldrig i mit liv haft en skydestok med på jagt... og jeg har heller aldrig savnet den...

Der må være noget HELT galt med mig....[xx(]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)