Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Faktorer til præcision
#1
Hej Alle
Så er jeg kommet i gang med genladningen. Jeg har dog ingen erfarne kompetencer i min omgangskreds (i hvert fald når det gælder genladning :-) så jeg håber I vil hjælpe med et par spørgsmål som jeg ikke lige kan læse mig frem til i Ladebogen og div. forum.
Min .308W skyder serier hvor hullerne rører hinanden med Lapua Scenar 168gr med N135 i bagen, så potentialet er der. Men når jeg så prøver at lave en ladning med 165gr Interbond spreder den bedste ladning 3 til 4 cm på 100m (44gr N135 lettere komprimeret). Det er for så vidt godt nok til det meste jagt, men jeg vil gerne finde en kombination som gør det lidt bedre.
Så mit spørgsmål er om jeg kan være heldig at opnå bedre præcision ved at prøve noget andet krudt feks N150 eller N140? Eller er sandsynligheden størst for at kombinationen af riffel og kugle ikke er den bedste. Altså er mit næste træk at finde en anden kugle eller købe et kg N140 eller N150.

Mvh
Simon
Svar
#2
Hej

I Hornadys ladebog nr 7 foreslår de N150 krudt fra 36,3 grs. til max load 46,1 grs. med kugle #30459
Måske det kan hjælpe lidt på vej.

vh Torben
Svar
#3
Hej Don... Det kan godt betale sig at prøve andre varianter af krudt... Du kunne starte systematisk og starte med Vv133 Med forskellige patronlængder og gå videre til Vv140 (da du jo har prøvet 135)...

Hvad længde kører du med?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Jeg lader mine .308W i 71mm. Der er ikke plads til mere i magasinet. Når jeg bruger N135 er jeg nød til at komprimere ladningen når jeg bruger over 43gr og det ser ikke ud som om max tryk er nået. Så jeg kan vel hverken sætte kuglen mere den ene eller anden vej ?

Din fremgangsmåde med at prøve fra N133 til N150, vil nok være det mest optimale, men jeg må kun opbevarer 2 kg krudt og kender ikke nogen jeg kan låne af. Så jeg må nok prøve at købe enten noget N140 eller N150. Tror mest jeg hælder til at prøve noget N150 men det er kun begrundet i at Ladebogen skriver at det var den krudt de opnåede bedst præcision med i 150, 165 og 180gr tunge kugler.

Når jeg læser på steder som RelaodersNest.com og Robsoft.nu virker det som om at det udelukkende er N150 og N140 der bruges (når vi snakker Vv krudt) og nogenlunde lige meget at hver krudttype selv på tværs af kuglevægte. Er det et generelt billede eller?
I Ladebogen ser det ud som om at N140 "udgår" når de når kuglevægt på 165gr og derover.

Mit løb er kun 20" hvorfor jeg tængte at jeg ville starte med noget hurtigt krudt, inspireret af artikler i Vapentidningen hhv. Patronprofilen for .243 hvor hurtigt krudt anbefales til korte piber og patronprofilen for .308 hvor de er glade for N135 op til kugler på 168gr. Men Måske jeg burde havde startet i de tilsyneladende mere udbredte N150 og N140.

Mvh
Simon
Svar
#5
Prøv evt. med noget N133 eller N130 i stedet.

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hvorfor tror du at det vil være bedre at gå over til endnu hurtigere krudt?
Vv's Reloading guide nr. 7 er N133 kun opgivet for kugler under 150gr og 130 kun for kugler under 125gr. så det tror jeg at jeg ville være lidt nervøs for.

Mvh
Simon
Svar
#7
Hvis du kunne se at du ikke fik det tryk der skulle til, hvorfor så ikke sætte kuglen til samme dybde som fabriks lapuaen?

Du kunne skille en fabriksladet ad og veje krudtet... Så har du en indikation på hvor du skulle befinde dig... Det er svært at lave en ladning der er identisk med en fabriksladet med en længde der afviger og en krudtladning der afviger... (men sikkert ikke umuligt) bare mere tidskrævende...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Citat:quote:

Hvorfor tror du at det vil være bedre at gå over til endnu hurtigere krudt? ]


Fordi du selv skriver, at du har en meget kort pibe OG at hylsteret er fyldt.
Derfor anbefaler jeg at bruge noget hurtigere krudt.

At Vihtavuori angiver noget er ikke ensbetydende med at alt andet er udelukket.
De vælger at udgive et udsnit af ladninger efter en nærmere ukendt udvælgelsesprocedure.

Nervøs skal du ikke være!!!

Er der ikke éen eller anden med Quickload åben der lige kan klaske en 308´er ind med en 165 grains kugle og en længde på 71mm og så både med N130 OG N133.
Har ikke lige programmet i nærheden....

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
DonSimon, jeg konkluderer måske forkert på denne og den anden tråd du har startet, men jeg fornemmer, at din riffel er en Scout?

Min bror, Lasse, har haft store problemer med at få sin Scout til at skyde lige ud.
Alt tyder nu på at problemet er løst - GT har renset den med noget giftigt stads - som virker.
Fra ikke at kunne holde indenfor et A4 ark rammer den nu helt som man kan forvente.
Velvidende, at din samler ret forskelligt med forskelligt ammo, så kunne du måske gøre dig selv en tjeneste ved at rense piben grundigt først og fremmest.
Jeg har aldrig tidligere set så stor betydning af en ren pibe! ( ...og vil for øvrigt stadig forbeholde mig ret til at tro, at der måske også var noget andet i vejen [Wink])
Svar
#10
Max ladning med N130 er 40,36grs 783m/s
Max ladning med N133 er 40,97grs 788m/s

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Also a member of "Team Headshot"
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Hej

Jeg har selv øvet mig en del med forskellige komprimerede ladninger til 308 win (der af komp).

Du prøver noget der er tæt på umuligt, men ikke desto mindre forsøgt af mange, incl. undertegnede. nemlig at lave en jagt patron der er lige så ensartet og præcis som en match med lapua scenar 167.
Jeg har ikke givet op endnu, men det er heller ikke lykkedes.
Flere gange har jeg fået en fin gruppe på 3 eller 5 skud og troet nu var den der, men i enten den næste eller næste igen vender virkeligheden tilbage.

En interbond eller scirocco er bare ikke lige så gode til små grupper som en match kugle(ellers blev match kuglerne nemlig lavet efter samme koncept)Jeg kender en der i erkendelse heraf bruger lapuaen til jagt, og ikke har haft hverken for lidt eller for meget ekspansion indtil 250 meter.

Jeg tester videre og næste forsøg bliver med en Barnes TSX boattail i 150 grains, den svarer i længde nogenlunde til en 165`er og bør ikke foule for meget ved 308 hastigheder.

Af krudt er jeg mest til 140/540, men har også prøvet med 203B og 202 og lader altid til 71-72 mm col. De fleste projektiler omkring 165 grains har en boattail, der passer med max greb fra hylsterhalsen ved denne længde.
Det er dog min erfaring at det hurtigere krudt giver fin præcision men lavere hastighed.

Endeligt skyder en 308 ikke i hastigheder der kræver dyre bondede kugler.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
@LEO,

hånden på hjertet, så brugte jeg skiftevis bronzebørste og Robla Solo Mil. Intet andet.
Jeg har heller aldrig set noget lignende. Det var som du beskriver!

@M@X, hvilke hastigheder giver programmet med en 50cm pibe?

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
@308 Comp,

Citat:quote:

Du prøver noget der er tæt på umuligt, men ikke desto mindre forsøgt af mange, incl. undertegnede. nemlig at lave en jagt patron der er lige så ensartet og præcis som en match med lapua scenar 167.



Det ramte jeg ved en tilfældighed med 45 grains RP15 bag en 165 grains ballistic tip maset 0,3mm ind i bommene OG så slår den samme sted. Det er næsten ikke til at bære[Big Grin]

Derfor er jeg "blevet" lidt glad for BT[^]

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Hastigheder lagt ind højere oppe...

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
Also a member of "Team Headshot"
[Image: wardwarf-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Først tak til alle for de mange gode svar.

Min riffel er en Remington 700P LTR, og jeg er meget tilfreds med den. Den bliver renset hver gang den har været på skydebanen med Robla SoloMil, en kobberbørste igennem lige så mange gange som der har været projektiler igennem på skydebanen, massere VFG filtpropper og olie til at rense SoloMil'en ud. Så der skulle være en r.. og trutte i når jeg tager på skydebanen :-).

Nu har jeg ikke prøvet andre kugler end Interbond og Scenar i mine egne ladninger. Men BT (ladet af den nu afdøde Frank) og med fabriks Mega ser det meget fint ud. Dog ikke lige så fint som med Scenar, men det er jo heller ikke det jeg er interesseret i. Jeg vil bare lidt tættere på...

Når man ikke har den store erfaring er svært at vide hvilket parameter man skal ændre på først og om det kan "betale sig" at prøve kuglen yderligere af.

Mvh
Simon
Svar
#16
Til almindelig oplysning vil jeg lige nævne at der på Lapuas hjemmeside findes et program som Quickload men med tilpasning til Lapua komponenter tilgængelig for alle hvis man tilmelder sig.

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#17
@ The Shootist: Så vidt jeg kan se kan programmet kun beregne kuglebane og ikke teoretiske ladninger, tryk, fart mv. som QL kan?
Så det er vel mere lige som programmet på Normas hjemmeside med et QL setup.

Mvh
Simon
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by GT

@308 Comp,

Citat:quote:

Du prøver noget der er tæt på umuligt, men ikke desto mindre forsøgt af mange, incl. undertegnede. nemlig at lave en jagt patron der er lige så ensartet og præcis som en match med lapua scenar 167.



Det ramte jeg ved en tilfældighed med 45 grains RP15 bag en 165 grains ballistic tip maset 0,3mm ind i bommene OG så slår den samme sted. Det er næsten ikke til at bære[Big Grin]

Derfor er jeg "blevet" lidt glad for BT[^]

/GT
member of "Team Headshot"Shoot low, they might be crawling !!!!



Undskyld min manglende viden om Nosler BT.

Men findes den i en varmint og en jagt udgave, hvad for en bruger du, jeg gætter på jagt, men vil være helt sikker:

Konstruktionsmæssigt er den vel også meget tæt på fx a-max fra hornady
ikke nogen bondning, interlock ring eller lign.

hvor meget betyder det i mm om den er helt i bommene ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Hvis det er præcision du vægter højt så prøv Sierra Game King 165 grains - den har jeg fået til at skyde præcist i stort set alle de våben jeg har ladet til.

Jeg bruger RP-15 (Norma 203B), men det er nok en anelse for langsomt brændende til din 20" pibe. RP-14 ville nok være et bedre valg eller Norma 202 som det også hedder...

Derudover har jeg opnået rigtig gode resultater med Hornady 180 gr RN. Jeg lader dem i Norma-hylstre, CCI BR-2 hætter, 43 gr. RP-15 og COL på 68,5 (til min Sauer) Grupperne kan dækkes af en 5-krone. Testede dem i en gammel Sako - og her var det det samme! Det er ikke verdens kønneste kugle, men den virker rigtig godt og holder godt sammen så længe hastigheden holdes nede!

Skriv evt. en PM hvis du vil prøve en håndfuld af hver...

J.
Svar
#20
Den er mig bekendt kun i jagtudgaven.

Den virker helt perfekt til de relativt små dyr jeg har skudt indtil videre (dyr mellem 25 og 150kg).

Selve patronlængden er 73,5mm og passer lige nøjagtigt i AI´s AICS magasiner som jeg bruger til mine egne magasinbrønde.

Jeg ved godt man kan fluekneppe i sættedybde og kender grundene til at folk vil have fuldt indgreb. Har bare haft langt bedre erfaringer med at jamme kuglen ind i bommene i 308win.

Gør jeg det med min 260AI så skyder den som en blind konfirmand uden arme[xx(] Der skal være ca 0,3mm friflugt.

Jeg holder mig altid fri af den zone der kan give donuts i hylsteret på 308- og 243win.

PS: Har også tidligere brugt Sierra GK men skiftede til BT udelukkende fordi de deformeres mindre i magasinerne under skud.
Ved godt det sandsynligvis er lige meget. Kan bare ikke ha´det[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", sådan!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)