Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Krudtets hastighed og løbslængde
#1
Hej Alle
Spørgsmålet går på om en forholdsvis hurtigere krudttype for en given kaliber, er bedre i våben med forholdsvis kort pibe for den givne kaliber. I hvert fald når vi snakker om at begrænse Mundingstryk, mundingsflamme og lydniveau?

I en artikkel i vapentidningen (Nr. 3, årg. 15, 2008), patronprofilen .243W tales der for dette, da testvåbenet er en sako med 50 cm pibe.

Men i Ladeboken skriver de at denne teori er en udbredt misforståelse.

Begge kilder finder jeg rimeligt pålide®lige, så hvad skal man tro på?

Da jeg har en .308W og en .243W begge med 50 cm pibe kunne det være rart at vide om jeg kunne undgå lidt lyd og flamme ved at bruge en forholdsvis hurtig krudt.

Mvh
Simon
Svar
#2
Der er i mine øjne en markant forskel.

Eksempel - Jeg ejer en Marlin 1895 med lang pibe, og ladninger til den som skyder fint og præcist, kunne ikke bruges i den kortpibede Guidegun. Dette på trods af at riflingen og alt er ens på nær pibelængde. Hvis så vi skiftede til hurtigere krudt, så kunne den kortpibede komme med igen.

Hvis man ejer en riffel inden for normal pibelængde for kalibret er der som regel ingen problemer, men er det en kortpibet karabintype, vil man ofte se uforbrændte krudtpartikler, og dette kan ændres ved at øge forbrændingshastigheden.

Lydniveau er slet ikke med i mine overvejelser, men en stor mundingsflamme er også en indikator på om krudtet er optimalt og det tænker jeg da over. Du får intet ekstra ud af at forbrænde krudtet i det fri, så jeg vil næsten til enhver tid prøve at minimere den store stikflamme. Der kan dog være situationer, hvor det er svært. Prøv feks at lave ladninger med VV krudt hvor du bruger N160 - og skift så ladningen til High Energy N560, så vil der oftest være en markant og voldsom forskel i mundingsflammen.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)