Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brug Schweiss hunde!
#1
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.as...id651=1308

Det er sådan nogle billeder der kan få mig til at gå på skydebane igen og igen for at være sikker på det ikke er mig der anskyder[V]

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#2
Citat:quote:

Det er sådan nogle billeder der kan få mig til at gå på skydebane igen og igen for at være sikker på det ikke er mig der anskyder



Tror du har misforstået noget fundamentalt....
Du kan ikke træne dig til IKKE at anskyde, du kan træne dig til at nedsætte risikoen for anskydninger. Det er ret vigtigt at få med!
Uanset hvad, så vil der statistisk altid være nogle for situationen dårlige skud som KAN resultere i anskydning uanset de øvrige parametre.

MEN,

Det er da herligt der er nogen der gider træne!

At det så er på grund af "andres" billeder er da lidt træls/malplaceret.

Skulle det ikke hellere være efter/på grund af selvransagelse??

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Jeg er helt enig med GT - Det her har IKKE noget med træning at gøre, som sådant. Det har noget med moral og etik at gøre! At et dyr ikke bliver eftersøgt er simpelthen utilgiveligt! Og undskyldningen "...jeg skød blankt forbi..." virker bare ikke.

Hellere have brugt to timer med en schweisshund og finde et anskudt dyr end vende rundt og gå hjem.

/Ugelvig

Tikka T3 - 308 Win
Bushnell 3-12 x 56 mm
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Det er sådan nogle billeder der kan få mig til at gå på skydebane igen og igen for at være sikker på det ikke er mig der anskyder



Tror du har misforstået noget fundamentalt....
Du kan ikke træne dig til IKKE at anskyde, du kan træne dig til at nedsætte risikoen for anskydninger. Det er ret vigtigt at få med!
Uanset hvad, så vil der statistisk altid være nogle for situationen dårlige skud som KAN resultere i anskydning uanset de øvrige parametre.



GT der ligger en del i etik og moral, men jo mere du er bekendt hvad du kan og ikke kan jo mindre sandsynligt er det du anskyder. Oftest er det bedste sted at finde ud af hvad du kan og ikke kan på en skydebane og ikke på jagt. Derfor minder sådan nogle billeder mig altid om at hvis det går skidt på jagt er det ikke jægeren det går ud over men vildtet. Derfor får det mig altid til at ville på skydebane for sikre mig at jeg har gjort mit for at mine evner er på et niveau hvor jeg i en jagt situation kan håndtere en riffel på en sådan måde at det minimere risikoen for anskydninger i skud situationen.

Sådan nogle billeder minder mig altid om at jægere ikke er guddommelige individer der ikke kan fejle, og jeg ønsker ikke at være jæger der går hjem og efter schweisshundeføren har eftersøgt og ikke fundet et stykke vildt jeg har skudt til. Det undgåes efter min mening bedst ved træning træning træning også vide hvornår man skal trykke på aftrækkeren og hvornår man ikke skal!

Prøv at forestille dig at gå rundt med et for ben med et skud hul i 20 dage..... av[V]

Citat:quote:


MEN,

Det er da herligt der er nogen der gider træne!

At det så er på grund af "andres" billeder er da lidt træls/malplaceret.

Skulle det ikke hellere være efter/på grund af selvransagelse??

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Jeg mener absolut ikke det er malplaceret på baggrund af andres billeder. Hvad andre har gjort og er mislykkes med kan være med til minde os andre om vi ikke er perfekte, og motivere os til at gøre hvad vi kan for undgå at komme i samme situation!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Citat:quote:

minder mig altid om at jægere ikke er guddommelige individer der ikke kan fejle

Nu gentager du mig jo bare[Wink]

Grunden til at jeg mener at det er lidt malplaceret er at hvis det er andres billeder du skal lære af så har du nok ikke selv set "det store billede"[Wink].

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Den fangede jeg ikke GT?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#7
Læs mellem linierne...............
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Sandersen

Læs mellem linierne...............



Der er forbavsende tomt.........! I øvrigt vil jeg gerne høre fra GT selv hvad han mener, så slipper man for uheldige misforståelser

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
@Eleven,

Det jeg mente er at hvis man ikke selv indser at man behøver træning så kan det nok alligevel være lige meget.
Altså at man har et minimum af selvkritik.

Men for at vende tilbage til artiklen så er budskabet UANSET hvor meget du træner eller ej så er det stadig noget svineri ikke at få eftersøgt et muligt anskudt dyr.

Mon ikke det var det Uglevig også ganske korrekt pointerede?[Wink]
Altså at artiklen intet har med træning at gøre[?]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by GT

@Eleven,

Det jeg mente er at hvis man ikke selv indser at man behøver træning så kan det nok alligevel være lige meget.
Altså at man har et minimum af selvkritik.


Selvfølgeligt der i kan vi ej være ueinge, men de billeder får stadig mig til at tænke over hvad det er vi jægere laver og at hvis vi fejler er det vildtet der lider under det. Det mener jeg absolut er en udemærket grund til lige at tage en ekstra gang på skydebanen for sikre sig at skydetekniken fungere som den skal

Citat:quote:

Men for at vende tilbage til artiklen så er budskabet UANSET hvor meget du træner eller ej så er det stadig noget svineri ikke at få eftersøgt et muligt anskudt dyr.



Absolut, der i kan vi ej være uenig. Der var heller ud fra den del af artiklen min reaktion kom.

Citat:quote:

Mon ikke det var det Uglevig også ganske korrekt pointerede?[Wink]
Altså at artiklen intet har med træning at gøre[?]



GT hvis du nu læser hvad jeg skriver i øverst, så er det min umiddelbare reaktion på at se de billeder der er i artiklen og ikke kommentar til artiklen øvrige indhold.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#11
Jeg syntes tit, at når man forklarer, andre jægere og jagt venner, at det eneste rigtige er at ringe til en schweisshund, hvis ikke dyret er syneligt forendt, er som at piske en død hest.
Hører sku alt for tit kommentare, som Big Grinet er jo ikke nødvendigt, der var ingen ting at se i skud øjeblikket:
Undskyld at jeg siger det.... Men min bare RØV.
Det kan vi jo ikke bruge til noget.[Sad!]
De hundefører tager jo gerne en tur for meget, end en for lidt.
Bare min mening[:0]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#12
I rest my case..............

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by GT

Mon ikke det var det Uglevig også ganske korrekt pointerede?[Wink]
Altså at artiklen intet har med træning at gøre[?]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Nemlig [Wink]

@rkn, den kommentar giver også mig kvalme [xx(]

Jeg har været med den lokale jagtforening (det var første, sidte og eneste gang), hvor en "jæger" kom med den plade, efter han skød "blankt" forbi på 4-5 m afstand til et rålam - Jeg pakkede hund og våben og kørte hjem. Sjovt nok er jeg aldrig blevet inviteret med igen, oh well... [B)][B)][B)]

/Ugelvig

Vildsvin i Danmark - Nej tak!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#14
Mht. "påskydning" af vildt:

Selve ordet "anskydning" havde oprindeligt blot betydningen : Et skud blev afgivet efter et dyr.. Tænk lige over det!

Jeg har faktisk oplevet at selv meget erfarne jægere og dygtige (øvede) skytter har anskudt et dyr, og efterfølgende erklæret at de måtte have skudt blankt forbi, selvom andre tydeligt kunne høre kugleslaget!

Jeg har selv "anskudt" flere dyr, og i et tilfælde tilkaldt en schweiss-hund, selvom jeg egentligt følte mig sikker på et solidt træf. Jeg kunne ikke umiddelbart finde dyret, der i skud-øjeblikket sprang ind i en skov, og det schweiss jeg kunne finde på anskudsstedet lignede lidt for meget et vom-skud, til at jeg ville tage chancer med en eftersøgning..
Bukken blev da også fundet død, med en lidt baglig kugle der havde klippet mellemgulv og lungerne, kun 20 -30 meter inde i skoven.
Der var bare ikke noget spor som det var menneskeligt muligt at følge, der måtte en schweisshund til!!!!!

Ligningen er simpel: Afgivet skud mod hjortevildt der ikke umiddelbart kan findes = ring efter en schweisshund, marker anskudssted og det sted hvor du stod da du skød, sæt dig med en kop the/kaffe/øl og vent!
Er det på egen jord, så spørg om ikke du må gå med og se hunden arbejde, det er ret fascinerende, men lad hund og fører arbejde som de vil! og ret dig efter hundeførerens anvisninger.

Desværre har jeg flere gange oplevet kritik af skytten, fra andre jægeres side, eller ejeren af reviret. Kommentarer i retning af: Nå, har du nu lavet noget l*rt, så vi skal have schweisshund på?

DET er en HELT forkert og forkastelig holdning, og bidrager bestemt ikke til en fornuftig holdning til "påskydning" af vildtet!!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)