Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 85 Varmint
#1
Hej

Er der nogen der ved, hvorfor fan...[}Smile] Sako ikke laver en model 85 Varmint i cal. 6,5x55[?][?][?] Kommer den mon[:I]

Den gode gamle 75'er fandtes da i det kaliber. Det ser ud som om, at 85 Varmint kun findes i låselængde XS og S.

Er det muligt at købe den i .260 og ændre kammeret til 6,5x55. Stigningen i piberne er jo den samme og der er vel kun ca. 4 mm til forskel i hylsterlængde. Hvor langt er det indvendige mål i magasinet på en str. S lås? Kan de lange 6,5x55 patroner være der[?] Eller giver det bøvl[?]

Alternativt må jeg jo slå koldt vand i blodet og vente til der dukker en 75'er op eller få fat i en M lås og bygge riflen op derfra.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#2
Ja man undres over Sako udbudet af kaliber...
Er der i det hele taget Sako Varmint i handlen nu?
Køb dig en Tikka Varmint den laves i det fantastiske kaliber 6,5x55 [Wink]
Du kan evt smide et grimt skæfte på ala Tonny´s [Big Grin]

Eller køb en Sako 85 i 6,5x55 låsestol - og tag den derfra...

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
@ .376 en S lås som du kalder den er max 70 mm i brønden og ja så ligge en L over de 70 mm og det skal du som min. bruge til 6,5 x slem.

Og ja det er ingen problemos at kammer om fra 260 til 6,5 x 55.

Men som halvautomat skriver få dig en Tikka og dit liv bliver fry og gamme.

Skotten


Svar
#4
Hmmmmm,

mig bekendt laver Sako deres 308 klasse magasiner på mellem 75 og 76mm hvilket er for kort til langt de fleste 6,5 patroner.

Et alternativ kunne være en ompibning af en 6,5 standard og så smide den i et kunststofskæfte hvis magasinlængden skal passe til standarden.

Har tidligere lavet 6,5´ere på Tikkas 590/595 låselængder men gjort kunderne opmærksom på den begrænsning.

Hvad hvorfor ikke en Tikka 695 i et Varmint skæfte eller er du "sat" på en Sako???

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Hej, jeg er ret sikker på at det er en fejl på deres hjemmeside. Prøv at skrive en mail til SAKO Findland og hør.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#6
Hej .376 Steyr kender problematikken!

Jeg har selv ledt efter en 75 Varmint 6,5x55 i 3 år, og er da også stødt på et par stykker. Den første ville sælger have 2000 kr. over nypris for, og på den anden jeg havde i hænderne, åd bundstykket sig fast i låsestolen for hver repetering. Jeg endte derfor ud med at købe en Tikka 690 Varmint. Riflen havde en fantastisk låsegang og fremragende præcision, men jeg blev aldrig gode venner med magasinet. Derfor har jeg taget springet og bestilt en ompibning af en Sako 85 Medium, så vil Sako ikke bygge riflen, må man jo selv.

Sako 75 Varmint IV forsvandt fra Sakos program før model 85 kom på markedet. Gætter på at markedet var for lille. 6,5x55 er formentlig kun solgt ker i Skandinavien. Der forsvandt i samme ombæring et andet kendt Sako kaliber 6ppc´ern. De to modeller forsvandt kort tid efter, at Sako indgik et såkaldt strategisk partnerskab med Beretta koncernen.

Mvh JM
Svar
#7
Det var da træls.. Så må jeg vel bide i det sure æble og bygge en selv. Så er der selvfølgelig frit valg mht flutning, pibelængde osv.[Big Grin]

Forslagene med Tikka'erne er taget til efterretning - men.. jeg har haft en Tikka 690 som jeg var rigtig glad for. Men Sako er jo bare Sako[:p]. Jeg ved jeg fortryder, hvis jeg køber Tikka igen[B)]

Tak for svarene.

Og skulle der mod forventning være en 75'er varmint i 6,5x55 til salg et sted, så giv mig et praj[Wink]

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar
#8
NP har så vidt jeg ved Låsestole liggende til Sako 75.
Kender en som har en Sako 75 Varmint i 6,5 x 55 - men han vil ikke sælge ... :-)

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
Kender en som har en Sako 75 Varmint i 6,5 x 55 - men han vil ikke sælge ... :-)



Nej det har du helt ret i[Big Grin]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#10
Niks nej nej min skyder alt for godt til at den er til salg[Big Grin][Big Grin]

MVH PC
Svar
#11
Jeg er også blevet helt vild med nyerhvervelsen, så desværre heller ikke til salg [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

vh Potatiskastaren

[Image: IMG_35201.jpg]
Sako 75 Varmint i 6,5 X 55, Bushnell Elite 6500 2,5-16 X 42
Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

Sako 75: 6,5X55, 30-06, 338 Win Mag
Carl Gustaf 1900: 6,5X55
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)