Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Råd til kikkert søges
#21
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Der er da ingen autister der kunne finde på købe en fin Zeiss kikkert til over 20 kilo og så ødelægge den med EAW ringe.. Vel.

Nej 6-24x56 med lys og 30 mm rør og så leupold QR eller fast montage det duer..

Og som Doktoren skriver kan den købes til omkring 12 kilo. ihvertfald i Tyskland.

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!



Hej Dralfer

Nu kom der noget meget væsentligt på banen. Jeg kender godt de klemmemærker fra EAW-montagen. [}Smile]

Har så søgt lidt på sitet og fundet lidt skriveri om dette. Jeg kan se at der er mange der ikke har meget fidus til EAW's svingmontage, men bortset fra mærkerne, så har mine fungeret upåklageligt. Både med to kikkerter til én riffel og i almindelighed.

Men når nu Fruen har tænkt sig, at investere i en Zeiss 6-24x56 (som hun nu foreløbigt har fået bud på til kr 12.800,-) så skal den ikke monteres uden at ringene bliver modificeret, så de ikke længere kan klemme mærker i røret. (Man er vel blevet en lidt klogere autist)[B)]

Men der var ikke nogen entydig forklaring på hvordan man skulle gøre jobbet med ringene bedst, så er der nogen der har et bud?

K&B Clax

PS. der skulle gerne ny kikkert på inden den 2/7, såeeee[:p]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#22
En affasning på 15° indvendigt i den øverste ring ca. 3mm op fra skillefladen og så spænder rigtige autister med momentnøgle. Spørg evt. EAW om korrekt moment.
Hvis ringene er af nyere dato, så er de affaset fra fabriken.[Smile][Smile][Smile]

Hils Fruen og sig tak for sidst - gælder osse dig.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#23
Kære lille M@x
Høre du da slet ikke efter i timen
Den famøse affasning du beskriver, er nettop årsagen til at alle spændkræfterne går fra en spændbåndseffekt til en bøjeeffekt af ringene. Du kan bedst sammenligne det med at du bøjer flapperne på ringen og hugger hjørnerne ind i kikkertrøret[xx(][xx(][xx(][xx(]. Vupti så har du 4 EAW mærker i din kikkert. og uanste hvor længe Pølseæderne hos EAW forsøger at bortforklare, og opstille forskrifter om spændemoment, løser de ikke problemet[}Smile][xx(]

Prøv en gang at lukke dine øjne og visualiser hvad der sker når du spænder skruerne udenfor affasningerne

Ps de famøse affasninger er lavet for at tumber uden den rigtige teknik kan presse ringene ned over kikkertrøret uden at skrabe malingen af[xx(]

jbn
Svar
#24
Citat:quote:

uanset hvor længe Pølseæderne hos EAW forsøger at bortforklare, og opstiller forskrifter om spændemomentet, løser de ikke problemet[}Smile][xx(]

jbn



Jamen, hvad gør man så, Ignorant[?]

K&B Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#25
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

er nettop årsagen til at alle spændkræfterne går fra en spændbåndseffekt til en bøjeeffekt af ringene. Du kan bedst sammenligne det med at du bøjer flapperne på ringen og hugger hjørnerne ind i kikkertrøret[xx(][xx(][xx(][xx(]. Vupti så har du 4 EAW mærker i din kikkert.

Prøv en gang at lukke dine øjne og visualiser hvad der sker når du spænder skruerne udenfor affasningerne

jbn



skfr ekkkktd wep cægfei ikfk æwie kek . eeIHTIt

Nej det går ikke det her. Jeg åbner øjnene igen.

På de gamle EAW fik man uden tvivl EAW reklame på sin kikkert.[xx(][V]
Jeg formoder at EAW pølserne tænker på den måde at hvis man overholder tilspændingsmomentet ved den nye model ringe, så bøjes flapperne kun indtil "sluppet" i gevindet og frihullet er opbrugt og det skulle gerne ske inden den affasede del af ringen når den nye Zeiss.[xx(]
Her kan det så hjælpe med en fugedannende lim i den nederste del af ringene, hvis man er i tvivl om en tung kikkert ikke glider i montagerne.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#26
Citat:quote:

På de gamle EAW fik man uden tvivl EAW reklame på sin kikkert.
Jeg formoder at EAW pølserne tænker på den måde at hvis man overholder tilspændingsmomentet ved den nye model ringe, så bøjes flapperne kun indtil "sluppet" i gevindet og frihullet er opbrugt og det skulle gerne ske inden den affasede del af ringen når den nye Zeiss.



Nu har EAW i min 30 år formået at fremstille flotte svingmontager som i alle årene har lavet buler i kikkerterne, og hvis man spørger dem har de aldrig set problemet. Fortæl mig så venligst hvorfor de pludselig skulle have "set lyset"[xx(][:o)]

Fasningerne har kun den effekt at du koncentrerer spændkraften precist på kanten af affasningen, som er sammenfaldende med det sted hvor ringen igen bliver bøjelig (kik på ringformen)

jbn
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Citat:quote:

På de gamle EAW fik man uden tvivl EAW reklame på sin kikkert.
Jeg formoder at EAW pølserne tænker på den måde at hvis man overholder tilspændingsmomentet ved den nye model ringe, så bøjes flapperne kun indtil "sluppet" i gevindet og frihullet er opbrugt og det skulle gerne ske inden den affasede del af ringen når den nye Zeiss.



Nu har EAW i min 30 år formået at fremstille flotte svingmontager som i alle årene har lavet buler i kikkerterne, og hvis man spørger dem har de aldrig set problemet. Fortæl mig så venligst hvorfor de pludselig skulle have "set lyset"[xx(][:o)]

Fasningerne har kun den effekt at du koncentrerer spændkraften precist på kanten af affasningen, som er sammenfaldende med det sted hvor ringen igen bliver bøjelig (kik på ringformen)

jbn



Når nu pølseæderne, (de skulle smage den svenske kalkunmedister, så kunne de lære det[}Smile])) de har lavet den samme brøler i 30 år, hvad er så det rigtige at gøre ved problemet[?][?][?]

Når de våbenlærde strides, så forvirres lægmand blot på et højere plan[^]

Skal man stramme montagen sammen og bore den ud til en M6-pasning eller skal man lave den løsere og lave en "bedding" af kikkerten med epoxy[?]

Fruen vil ikke have der kommer ridser i den nye kikkert[Sad!]

Og jeg har da ikke lyst til at smide en dyr og ellers god montage væk[xx(]

K&B Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Skal man stramme montagen sammen og bore den ud til en M6-pasning eller skal man lave den løsere og lave en "bedding" af kikkerten med epoxy[?]

Fruen vil ikke have der kommer ridser i den nye kikkert[Sad!]

Og jeg har da ikke lyst til at smide en dyr og ellers god montage væk[xx(][/green]

K&B Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...



Ok...Her er lidt mere til forvirring af lægmand [Big Grin]

Jeg havde på min første riffel, en EAW monteret. Den var lappet, det vil sige at der var trukket en dorn påsmurt slibepasta, frem og tilbage i ringene mens de var skruet sammen om dornen. Derpå var der lagt et stykke elektrolyt-kobber imellem rør og ringe...Det virkede [^] og ingen mærker uanset hvad mølleren mener

Så jeg vil da mene at hvis montagen åbnes til ø 30,8 mm, er det muligt at undertegnede kan finde et stykke 0,4mm kobberfolie frem (gratis sponsorat) [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#29
Hjælp hjælp en computersinke[:I]
Hvordan får jeg en skitse fra Paint lagt ind i denher beskedboks

GD eller en eller anden kom nu med en løsning[:I]

Ring evt 75679522 for at guide mig[:I][:I]

jbn
Svar
#30
[Image: tegning.bmp.jpg]

Tegning indsat for 'sinken' [:I]

http://www.imagecave.com er et godt sted at uploade billeder, til påsætning på diverse fora [Wink]
Great Dane

Svar
#31
venstre side viser med pil SPÆNDRETNING og tværstreg bøjepunkt ved en bulefri ring
Højre side viser en typisk EAW ring med spændretning og bøjepunkt, gult område er affasningen[xx(]

Prøv at sammenligne trykfladen under bøjepunktet på de 2 sider og fortæl mig så hvilken side der har mindst tendens til at lave buler.

Eneste problem med at anvende ringe med form som højreside, er at det kræver et ekspanderværktøj for montering, men slige værktøjer findes

jbn
Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Eneste problem med at anvende ringe med form som højreside, er at det kræver et ekspanderværktøj for montering, men slige værktøjer findes

jbn



Tak for hjælpen [Smile]. Men mener du ikke venstre?[?]

Til GD. Hvad med om man lapper ringene ud til måske 29.95 mm? Så sparer man det der kobberfolie?

K&B
Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#33
Claxel...Jeg tror at du ikke skal spare på folien (husk den var gratis) Men ligenu vil jeg ikke svare 100% sikkert på dit spørgsmål, da jeg ikke har set det i praksis.

[Smile]

Ps. Hvordan lapper man en 30mm ring ned til 29,95 mm ? [8)][:o)][:I]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#34
Ignorant!
Nu snyder du for at få ret.

Den venstre side uden affasning har du tegnet meget mere gods op mod bøjepunktet end den affasede. Derfor får du et andet bøjepunkt.

I den virkelige verden påvirker affasningen ikke bøjepunktet.

De gamle ringe uden affasning laver firmamærkerne der hvor ringen slutter. Hvis de nyere laver mærker ved overgangen mellem fas og bærefladen, så er de overspændt. De skal efter min opfattelse "bøje" samme sted som gammel model.
Jeg vil dog give dig ret i at de bøjer lettere, men til gengæld er trykpunktet ikke så skarpt/aggresivt.

Paint er ikke noget CAD program.[Sad]
Jeg kan osse se at jeg hellere må komme forbi og lære dig at tegne på et CAD-anlæg og hvorfor så ikke springe ud i 3D med det samme.

Jeg vil gerne tage den håbløse udfordring op at lære dig noget nyt.[:I][^][}Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Ps. Hvordan lapper man en 30mm ring ned til 29,95 mm ? [8)][:o)][:I]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com



Når man lapper noget ned, så hedder det lap på lap, også kaldet samisk kærlighed[:p][:p][:p]

Hullet i en sammenspændt EAW-ring er jo ikke cirkulært og i sagens natur mindre end kikkertrøret, der er 30 mm. Så hvis man lapper med en stang med en diameter på 29,95mm, så må man slibe de steder der er højest, ned.

Herved må den kunne spændes om kikkerten, uden at punkttrykket bliver for stort, som det der var gjort med din EAW, blot uden mellemlæg, eller hur[?]

Rigtige lapper har "REN" samvittighed[Big Grin]

K&B Clax [Smile]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#36
Citat:quote:

Ignorant!
Nu snyder du for at få ret.

Den venstre side uden affasning har du tegnet meget mere gods op mod bøjepunktet end den affasede. Derfor får du et andet bøjepunkt.

I den virkelige verden påvirker affasningen ikke bøjepunktet


Nej det er ikke snyd, det er bare en nødvendig konstruktionsændring for at få lor*et til at virke[^]

Citat:quote:

De gamle ringe uden affasning laver firmamærkerne der hvor ringen slutter. Hvis de nyere laver mærker ved overgangen mellem fas og bærefladen, så er de overspændt. De skal efter min opfattelse "bøje" samme sted som gammel model.
Jeg vil dog give dig ret i at de bøjer lettere, men til gengæld er trykpunktet ikke så skarpt/aggresivt.



Du kan hoppe og springe til du bliver træt[Smile]
Fasningen gør klempunktet blødere, men tilgengæld gør det bøjepunktet meget mere precist, så du får firmamærker uanset[xx(]

Det der bullsh*t med moment virker ikke i den reelle verden, da kunden første gang han tager kikkerten af har en tendens til at brække lidt op og ned under vriddet, derved virker det som om skruerne modsat af brækket bliver spændt yderligere, endnu engang firmamærker[xx(][xx(][xx(]

til claxel glem det der med lappeløsningen, det virker ikke medmindre du lægger noget lignende en optilock indeni.

Ps jeg tror sg* at jeg laver et sæt topringe for at lukke munden på alle de vantro[8D]

jbn
Svar
#37
Her følger en vejledning fra EAW.

Tilsyneladende har forfatteren haft fat i nogle andre ringe end dem der er til debat her i forummet.[8D]

Jeg mener stadig at firmamærker skyldes overspænding.
Visse dækforhandlere udrustet med luftspændenøgler, mener osse at hjulbolte til aluminiumsfælge skal spændes med 2000 Samsonmeter[xx(]

E Ringoberteile 12 abnehmen, Zielfernrohr
einlegen, grob ausrichten, wieder
abnehmen, die Klemmflächen und die Innenseiten der Ringe entfetten. Die unteren Ringhälften mit Klebstoff versehen,
Zielfernrohr endgültig einlegen und während des Festschraubens ausrichten. Eine gute Hilfe hierfür ist die EAW-Ausrichtvorrichtung
(Bestell-Nr. 22100, S. 121). Die Schrauben bitte maßvoll festziehen, so daß der Rohrkörper nicht deformiert wird (max. 200 Ncm)!

Ringform mit 3/4-Teilung
Auch die heute sehr weit verbreitete Ringform mit 3/4-Teilung wurde bereits in den 60er Jahren von EAW entwickelt. Viele Hersteller haben sie übernommen und sie zur meistkopierten Ringform der Welt gemacht. Laut DEVA-Test vom Mai 1993 (erschienen in Messer + Schere)
fertigt EAW die Ausführung mit der bestmöglichen Klemmwirkung bei gleichzeitig geringster Verformung des Zielfernrohrkörpers.

Og der findes osse rørbukkere til såvel jydske som fynske produkter.[B)]
Schultz & Larsen
Mod. 84
300-00084
68 DL, M 100
300-00099
97 DL
300-00199

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#38
fOR s**** hvor svært kan det da være......

Smid et par SAKO ringe oven på et par EAW BASER...[8D][8D][8D]

ingen mærker og en sfærisk opspænding af kikkerten.
Har brugt ovenstående i flere år med stor success.
Specielt ved låsestole som mauser o.l.

/gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!

PS: Vi ses d. 2. Juli.
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Hej M@x
Du vrider og vender dig[8D]
Men det hjelper dig ikke[8D]

Den der DeVa test de refererer til er udført for at kontrollere rekylfasthed, og ikke for at teste om de laver klemmærker.
Emnet der blev anvendt til at spænde i ringene var masivt[xx(] og de kunne ikke konstatere klemmemærker[:o)]

Jeg har endnu ikke set en 30mm kikkert der har været monteret i EAW og anvendt på en riffel med moderat til kraftig rekyle, som ikke havde klemmærker, medmindre den havde været limet med så stærkt lim at skruefastspænding ikke var nødvendigt[xx(]

Mange af dem der kun spændes med foreskrevet moment, og bruges på medium til kraftig rekyle, glider i den forreste ring. Men bliver med tiden alligevel bulet[xx(]

Vi kan lave et forsøg, du montere en 3-12x56 kikkert med 30mm rør i en eaw montage på en riffel i kal 300winmag eller 9,3x62
hvorefter vi skyder min 50 skud , og af og påmonterer kikkerten 25 gange, så vil jeg væde indtil flere kasser grænsehandelshumle på at der er buler i kikkerten[Wink]

jbn
Svar
#40
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hej M@x
Du vrider og vender dig[8D]

jbn



Det er fordi han har spist for mange ål som bette, da han var (mindre end nu)[xx(]

MVH
Mugge
[Image: leopard.jpg]
MVH
Mugge

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)