Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223, 243, 6,5x55
#1
Kan simpelthen ikke bestemme mig. Skyder en del råvildt, og har pt. 30-06 som mindste cal. da sønnen har lagt beslag på min 222. Havde egentlig besluttet at købe en Sako 223. Men jeg er pokkers meget i tvivl. Skal kun bruges til råvildt og småvildt.
223'eren er dejlig behagelig at skyde med. Lille let riffel, men følsom for vind og småting i kuglebanen.
243'eren har lidt af de samme plusser og minusser. Og et andet minus er ingen billig træningsamm.
6,5'eren har i mine øjne den bedste ballistic. Ikke vindfølsom og større overskud end de andre. Men så nærmer vi os jo også 30-06'eren.
Og jeg går jo netop efter en lettere mere velegnet riffel til råvildjagt.... Er der nogen gode kommentarer og erfaringer ?
Svar
#2
22-250 Rem. punktum spytklat...!![Wink]
Svar
#3
Hej falcon.
Du skriver selv at der er mange plussere og minusser. Den dag hvor du selv har fundet ud af hvorfor en der har flest plusser til netop dit brug, ja så har du svaret. Min anbefaling er 6,5x55 og med lette ladninger og lette kugler kommer du langt ned i rekyle, betydelig under 30.06eren, på den anden side kan den også lades op så du kan skyde alt her i DK samt det meste i Europa. En ekstra stor plus er billig ammution. Nu skriver du ikke om du selv genlader, dette er ret så væsentlig i dette spørgsmål. Min anbefaling er 6,5x55.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#4
Hvis ikke du havde haft din 30-06 ville jeg have anbefalet 6,5'eren. Nu har du allerede en all-round kaliber, så er det jo ikke nødvendigt med en til. Jeg bruger selv 243 som bukkeriffel og er meget tilfreds og kan kun anbefale den. 223 er sikkert også en fin bukkeriffel, jeg har dog ingen erfaring med den selv. Vær opmærksom på 223'erens stigning hvis du ønsker at skyde med projektiler i den tunge ende af skalaen.

mvh
Steen
Svar
#5
Jeg skyder med 223R og vil selvfølgelig slå et slag for den i forhold til de andre. Det skal lige siges at jeg har haft både 243W og 6,5x55!

223R fordi:

- Du allerede har en mellemkaliber
- Fordi rekylen er næsten ikke eksisterende
- Du kan se skudtegn i kikkerten som følge af lav rekyl
- Den larmer ikke ret meget ifht 22-250, 243W og 6,5x55
- Billig træningsamm.
- Nem at lade til og nem at få til at skyde præcist - generelt set
- 223R fås med hurtige stigninger så du kan benytte tunge kugler
- God virkning på vildt - også ud til 200 meter (med rette kugle - feks Sierra GK 65 grains)

Hvis du vælger en 223R fra Sako, så husk som en ogås nævner at få den med en hurtig stigning. De laver den med 1:12" og 1:8" - og du skal helt sikkert vælge den med 1:8" stigning!

Sidst men ikke mindst så laver Sako jo 223R med "mini-lås" som passer til patronlængden. Altså ikke noget med en modificeret mellemkaliberlås med lang låsegang til følge...stort plus som giver det sidste til en lille og lækker råvildtriffel!

God fornøjelse med købet!

J.
Svar
#6
Helt enig med Jamo.
Sako i en .223, er bare en lille total lækker skyder, med et lille bundstykke som kører perfekt. Har selv haft en model 75, den var dog med 1-12 stining. Så jeg brugte Barnes tsx 53 grains.
De var bare rigtig gode til råvildt og ræve, og super presis.
Så skynd dig ud, og købe sådan en lille bandit, du fortryder det aldrig[Big Grin]

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#7
Tjaee.. men det er jo da lidt smart, at man sidder med et kaliber som kan håndtere... det vildt der dukker op... derfor er 6,5x55 et godt valg og har en hel anden rekyl end en 30.06.
Derfor har jeg da også 4 stk 6,5 x 55 - men jeg er nok heller ikke normal :-)))

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Såfremt du er hjemmelader, så tag lige et kig på 7mm-08 rem.

/Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#9
@Falcon lader du selv?
.223 og .243 er ok til råvildt - men jeg er helt enige i dine minusser. Set med mine øjne er det helt ideele råvildtkaliber en 6,5mm ladet med 120-140 grains kugler med moderat hastighed 800-900m/s. Det kan du uden problmer gøre i en 6,5x55. Men du vil få en lettere og mere kompakt riffel ved at vælge en 260 rem eks. en Sako.

Springet fra 6,5mm til .308" er måske ikke så stort - men det er stort nok[Wink]!

D93
Svar
#10
Han HAR en 30-06'er...derfor kan jeg ikke se den store pointe i at anskaffe sig en 6,5x55 når den specifikt skal bruges til råvildt og det der er mindre...

Jeg har selv 223R, 308W og 9,3x62... Og er jeg på efterårsjagt, hvor der bare er en teoretisk mulighed for kronvildt/dåvildt - ja så har jeg 308'eren med. Han skriver jo netop at den kun skal bruges til råvildt og ræv samt andet småvildt og her er 223R da 6,5 langt overlegen; lille rekyl = bedre præcision + som det tidligere er nævnt en langt mindre og handy riffel!

Når nu han har en 30-06'er - så vil den jo komme med på jagt hvis han ved at der er kronvildt på reviret. Samme opgave kan en 6,5'er løse...derfor vil de to kalibres anvendelsesområde stort set duplikerer hinanden - det er skørt i mine øjne (selvom jeg elsker 6,5x55!!!) Eneste han opnår er, at den ene bliver overflødig og blot samler støv i skabet! For mig gælder det om at spænde så bredt i sit valg af kalibre, hvis man absolut vil have flere rifler (og det er ikke ment negativt[8D])

og m.h.t. 7mm-08Rem...det kan du ikke mene seriøst når den nu kun skal bruges til småvildt!

- autistkaliber (næsten da)
- dyr i amm (fabriks) - OK...noget billigere for hjemmeladeren!!!
- stort brag
- relativ høj rekyle
- næsten usælgelig (hvis man skal tage det aspekt med også)
- og manden har jo en 30-06'er - hvad skal han med endnu en mellemkaliber (udover at det er fedt at have en ekstra riffel - respekt for det[Big Grin])
Svar
#11
Hej Jamo

Gider du lige definere ideel råvildtpatron[?].

Du har givetvis en anden end den jeg brugte[Wink].

6,5mm kan ikke sammenlignes med en .30-06 det er to vidt forskellige ting. At en 6,5x55 er lovlig til jagt på større vildt, ændre jo ikke på at lette 6,5mm kugler er skabt til lige præcis det Falcon søger.

Gensalgsværdi på 7-08, tjah jeg ville personligt heller betale for en sådan end en 6,5x55.

D93
Svar
#12
OK til råvildt kan det jo være næsten ligegyldigt hva man har. De har jo alle samme plus'er og minus'er så hvis man får fat i den type riffel man godt kan lide så kan man jo gå lidt på kompromis med kalibren. Man skal jo bare finde den kaliber man har det bedst med. Skyder selv med 243 win det virker som om den lige har den smule mere og byde på end en 222. Men en 6,5 kan man jo bruge til alt stortset. Men hvorfor købe en riffel som kan det hele, i stedet for en til hver lejlighed, så får man jo mulighed for at købe flere våben hehe[Big Grin][Big Grin]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#13
Jeg har selv en 30.06'er og vil med tiden have en 243'er pibe til råvildt, men mine behov er ikke nødvendigvis dine.
Jeg tror, at jeg i dit tilfælde ville vælge 6,5'eren for så har du også chancen for at få sønnike med på jagt efter større vildt.
Det må da være fedt, at ens afkom vil lege med farmands legetøj!
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by falcon

Kan simpelthen ikke bestemme mig. Skyder en del råvildt, og har pt. 30-06 som mindste cal. da sønnen har lagt beslag på min 222.



Nu ved jeg ikke hvor gammel du - og sønnike - er, men måske var den en idé at købe en 6,5'er til junior og tage 222'eren tilbage, da du sandsynligvis er den mest erfarne skytte af jer 2.

/bundgaard
Svar
#15
[Big Grin] Good posting!!!

Og så evt. lige med tiden skifte 222'eren ud med en 223R... [Big Grin]
Svar
#16
Genialt [Big Grin]
Enhver jæger bør eje en 6,5x55 - det er min ydmyge holdning :-)
Ingen rekyl i modsætning til en 30.06 - så sønneke og far vil blive glade.
Jeg skød første gang med en 30.06 i Østrisk udgave, og den var mig noget ubehagelig selvom jeg den gang var blevet voksen...
Cal 6,5 x 55 er rigtig behagelig at skyde med... kald mig bare kylling - men jeg kan tydelig mærke forskel på en 6,5 og 308 når jeg har skudt på pap liggende med jagtammu...
Men jeg ved godt at nogen er hamrende ligeglade og ikke reagerer på rekyl i forhold til at skyde præcist -
Men præcis skydning må være den fornemmeste task... for enhver jæger...

Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Citat:quote:

Originally posted by falcon

Kan simpelthen ikke bestemme mig. Skyder en del råvildt, og har pt. 30-06 som mindste cal. da sønnen har lagt beslag på min 222.



Nu ved jeg ikke hvor gammel du - og sønnike - er, men måske var den en idé at købe en 6,5'er til junior og tage 222'eren tilbage, da du sandsynligvis er den mest erfarne skytte af jer 2.

/bundgaard



"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#17
Mange tak til alle for kommentarerne.

Jeg tror stadig 223'eren vejer tungest, især da jeg har en 30-06 i forvejen. Forhandleren får en Sako Bavarian hjem i morgen jeg skal se.
Der er flere der har spurgt om jeg lader selv. Det gør jeg ikke, så jeg er henvist til fabriksammo. Har gode erfaringer med Winchester Powerpoint i både 30-06 og 300 Winchester Mag. Så vil måske prøve den i 64 gr.
Svar
#18
Hvis din kommende riffel i 223R skyder godt med Winchester PP 64 grains skal du ikke lede yderligere efter en god kugle - den er simpelt hent genial!!! Den holder sammen og ekspanderer som de 3-4x dyrere kugler...

J.
Svar
#19
Det var så det. Det blev 223 med 8" stigning. Ser nu blot frem til at afprøve den. Winchester's PP har jeg brugt i nogle år nu i 30-06 og 300 winchester mag. og er meget tilfreds med den til både stort som småt. Den ekspanderer kontrolleret og har en god dybdevirkning.
En rigtig god allroundkugle faktisk.
Svar
#20
tillykke med den!!![Smile]

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)