Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Norsk jagt i Polen
#1
http://www.youtube.com/watch?v=js5T97PSW...re=related

"Det eneste, der er kedeligere end at lære ting udenad, er at høre, hvad andre har lært udenad"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#2
Der røg så en del af min ellers store respekt for norske jægeres skydefærdigheder. Ekstremt dårlig reklame for jagten! Vedkommende, der har produceret det og lagt det på youtube, må da virkelig ønske sig at få vendt folkestemningen imod jagt og jægere. Man tror det er løgn, at et tænkende menneske lægger dette ud i det offentlige rum for at sælge jagtrejser. Nå - de får da skudt (efter) en hel del førende søer og ræven overlever skuddene (der iøvrigt er flere meter forbi).

I virkeligheden leverer de jo nok de fleste af de påskudte dyr, men det fremgår ikke ligefrem af filmen og selv et barn kan konstatere at træfsikkerheden er alt andet end imponerende.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Enig - temmelig uheldig film - på flere punkter.

Men der er da et fantastisk eksempel på det meget undervurderede skud - "hofteskud". Det må være mindst lige så svært at udføre forsvarligt som hovedskud - især med 2-3 hunde springende lige målet. Fantastisk præcisionsudførelse af et meget vanskeligt skud[xx(][xx(][xx(][xx(]

/bundgaard
Svar
#4
Var manden ikke ved at blive rendt ned af grisen?

Synes du at han skulle bare stå og kigge på den, bare fordi det andet ikke ser godt ud på film??

Det var da rent selvforsvar!

Det er rigtigt fint at være kritisk, men man skal da heller ikke overdrive.

Men jeg er da enig i, at der er for meget ukritisk og chancebetonet skyderi, som egentlig ikke burde foregå.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#5
slet
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Var manden ikke ved at blive rendt ned af grisen? Måske - men han har tydeligt st den komme og peger på den bagud inden han skyder da den passerer ham. Hvis han var ved at blive rendt over ende havde han nok tænkt mere på at komme væk end at afgive skud på den afstand

Synes du at han skulle bare stå og kigge på den, bare fordi det andet ikke ser godt ud på film?? tror ikke han tænkte ret meget på at der var kamera på i dén situation - imponerende reaktion men stadig temmelig gakket skyd efter min mening - der er hunde lige omkring og i skudregningen!

Det var da rent selvforsvar! ahhh - grisen vender næppe om og angriber med de par køtere i røven [Big Grin]

Det er rigtigt fint at være kritisk, men man skal da heller ikke overdrive. heeeelt enig

Men jeg er da enig i, at der er for meget ukritisk og chancebetonet skyderi, som egentlig ikke burde foregå. bestemt - det omtalte skud er bare det mest obscure af dem alle - men fair nok; der er vel ret beset en vis grund til at tro at manden reagerer mere eller mindre pr. refleks og ikke "når" at tage højde for risikoen for at én af hundene bliver ramt

Min comment var nu mest en reference til den heldigvis uddøedende debat om h....skud.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.


Svar
#7
Jeg giver Buba ret i at det ligner selvforsvar. Jeg havde nok gjort nogenlunde det samme(omend havde jeg nok skuldret våbenet noget tidligere) hvis jeg havde hørt et griselokomitiv efterfulgt af flere hunde komme osende i min retning.

Han ligner ihvertfald ikke en, der holdte hovedet koldt og med fuldt overlæg/overbevisning skød fra hoften, men nærmere en, der ikke rigtig kan forstå hvad der sker før dyret er oppe ved ham og ha trykker af næsten som den rører mundingen...

De andre sekvenser viser også noget ringe, ringe skydning, men hvordan er det ellers med standarden af jægernes skydefærdigheder ved sådanne drivjagter? Jeg har ikke deltaget i drivjagter før, og kunne ikke drømme om det før jeg havde trænet nok til at kunne fremvise et tilfredsstillende resultat....

Mvh
Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#8
Opgiv det Buba, du bliver bare træt i hovedet[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Selvforsvar??? Ta' jer sammen! (Brian: Jeg slog ham og så slog han tilbage, hvorfor jeg blev nødt til at forsvare mig selv = selvforsvar...................god dag mand økseskaft).

De norske jægere havde nok været bedst tjent med at udlægge bygeild.
I vort svenske konsortium havde vi en gut der præsterede samme teknik som disse nordmænd. Da vi som regel står på post hver for sig, gik der en rum tid før vi opdagede denne form for skydning (skud til løbende vildt på 150-200 meters afstand) - vi begyndte at finde kæbeskudt og løbsskudt råvildt, uanset at han påstod at have skudt forbi (vi andre havde hørt skud)..................han er ikke længere i vort konsortium.

De fleste skud i den viste film bliver afgivet på al for lang afstand specielt set i forhold til det drevne vildts hastighed (mindre hunde kunne måske nedsætte hastigheden på vildtet). En anden ting er kuglefang..........se filmen og ha' vores diskussion om træer som kuglefang i baghovedet..........(nok et dårligt eksempel, da disse norske jægere tilsyneladende tilsidesætter al anden god jagtskik og derfor ikke må formodes at tænke på sikkert kuglefang).Prøv at se skudet til hjorten ca. 1 min. 35 sek. inde i filmen og tænk på kuglefang [xx(]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

specielt set i forhold til det drevne vildts hastighed


Spot on!!

Se iøvrigt mange af de anerkendte film produceret af folk her i DK.

De ligger ikke milevidt fra ovennævnte film.

Se evt også disse menneskers skydefærdigheder[xx(][xx(]

Nu når vi nu skal være politisk korrekte, så tænk at nyjægere køber disse film i massevis[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Ja - det er noget lort (og det har intet med påtaget politisk korrekthed at gøre. Det ER noget lort)!!!

M.h.t. standarten for skydning på drivjagten, så hænger det ikke så overraskende sammen med standarden for jægerne. Jeg har været med på store vildtrige drivjagter i Tyskland - på den ene blev kun 2 stk. vildt ud af 43 påskudte ikke leveret og disse blev eftersøgt med højt kvalificeret schweisshund over flere hundrede meter uden tegn på anskydníng - der lå til og med sporsne, så der var ikke så megen tvivl. Patronforbruget lå inkl. fangstskud på 1,6 skud pr. stk. vildt på paraden. Der deltog 18 skytter i jagten.

I den anden ende af skalaen har jeg været med et hold danske jægere på en drivjagt i Polen, hvor patronforbruget oversteg 5 skud / stk. vildt på paraden og hvor mindre end halvdelen af de påskudte stykker vildt blev leverede. I denne gruppe på 10 mand var de 7-8 stykker indledningsvist ansvarsbevidste og ordentlige jægere, men så var der desværre en to-tre "verdensmænd", der under parolen "så længe der er bly i luften, er der håb", fik nedbrudt den gode moral, med katastrofal dårlig skydning til følge.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Jeg så de første to drev (hedder det det?), så havde jeg set nok.

Hillbilly's...

/Ugelvig

Vildsvin i Danmark - Nej tak!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#13
Jægeren er også som jeg ser det ved at blive rendt ned af et svin, så må det være ok at levere et hofteskud. Et presset svin er ikke til at spøge med.

Med hensyn til skudretning og kuglefang må det vel formodes at jægerne kun skyder i de retninger og vinkler mv. som jagtlederen har anvist inden jagten starter.

[Image: PeterandTony0507012-1-1.jpg]


Svar
#14
Uden at have nogen erfaring med Polsk drivjagt (endnu), ser det ud til at være meget optimistiske skud, og rigelige mænder ammunition til rådighed [xx(].

Noget andet der stikker mig i øjnene, er hvordan riffelmundingerne, på rifler med lukket lås, peger i alle mulige retninger mellem såterne.

Karsten
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by PeterE

Jægeren er også som jeg ser det ved at blive rendt ned af et svin, så må det være ok at levere et hofteskud. Et presset svin er ikke til at spøge med.

Med hensyn til skudretning og kuglefang må det vel formodes at jægerne kun skyder i de retninger og vinkler mv. som jagtlederen har anvist inden jagten starter.



Tja - det er da muligt. Jeg synes nu mest det ser ud til, at han når se grisen i tide, flytter sig lidt og giver den en bønne i nakken da den passerer ham på meget kort hold med hundene springene lige omkring grisen. Jeg har sgu godtnok svært ved at finde andre forsvarlige argumenter for at afgive sådan et skud, end at man føler sig i fare og/eller reagerer i panik - og det kan jo kun blive ved gætteriet, hvad der sker i situationen.

Og jeg tror nu, at selv en polsk jagtleder vil have sig frabedt at der afgives skud med hunde i skudlinien. Jeg tvivler på, at Ola Nordmand have skudt hvis det var hans egne hunde, der var i røven på grisen.

Det har ikke en høstblomst med politisk korrekthed eller det, der er værre at gøre. Men man skal sgu have respekt for og tage hensyn til de hunde, der driver vildet frem, uanset hvor man jager.

/bundgaard
Svar
#16
Dette er vel ret beset grunden til jeg ofte benævner denne jagt form for tivoli skydning.

Kæft det er tåbelig skydning. Det ville jeg godt nok ikke have sat mit navn i forbindelse med!

Folk medvirker jo gladeligt!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)