Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 85
#1
Da min bukkeriffel skal over at stå i svigerfars våbenskab, så er jeg nødsaget til at finde en ny 223.
Det bliver højst sandsynlig en ny Sako 85, men der er stadig nogle valg der skal træffes, som jeg er lidt i tvivl om.
Her er de tanker som jeg går og tumler med, og som i meget gerne må komme med vinkler til.

223 ligger fast, men skal det være 8” eller 12” stigning[?]
Jeg er med på at 8” kan tumle tungere/længere kugler, men da jeg ikke er hjemmelader er jeg bange for, at det kan være svært at finde fabrikspatroner til 223 som går godt i en 8” pibe.[V]
End til videre har jeg også kun været yderst tilfreds med kombinationen 55g-223-rådyr.
Jeg er nok mest lun på en 12” stigning, selvom det går i mod de fleste råd/trend, men er der noget jeg har overset[?] kan en 8” også håndtere 55g[?]

Så er der valget om rustfri (Hunter Laminated SS) eller alm. stål (Bavarian eller alm. Hunter).
Normalt er jeg mest til rustfri/kunstskæfte, men da det bliver min bukkeriffel her i dk, så tror jeg sagtens at jeg kan ”holde” en alm. riffel.
Hvis låsen går bedre i en udgave med alm. stål frem for SS så vil jeg vælge alm. stål.
Jeg har hørt/læs at Sako SS godt kan rive lidt i deres SS udgaver.

Hvis min antagelse om at låsen køre bedre i en Sako med alm. stål, så er der kun valget mellem en Bavarian eller en Hunter tilbage. Er det kun skæfteformen til forskel samt at Bavarian er med åbne sigte midler[?] og er det rigtigt forstået at det kun en Hunter som kan bestilles med kort pibe og gevind til lyddæmper[?]

Det var godt nok mange spørgsmål.[:I]

Bang.
Svar
#2
Det er lidt forskelligt fra riffel til riffel (med hurtige stigninger) om de kan klare 55 grains kugler. Jeg havde en LTR med 1:9" og den skød framragende med alle de 55 grains kugler jeg hældte i den... Jeg vil sige, at du er langt bedre dækket ind med 1:8" stigning end med 1:12". Du kan højst sandsynlig godt finde en kugle i 55 grains som den kan lide. Det er dog næsten helt sikkert at en 1:12" ikke vil kunne tumle 65 grains og opefter (selvom der er undtagelser)

Hvis du vælger med 1:8" kan du gå efter Norma SP 62 grains eller Winchester 64 grains PP...de er begge rigtig gode kugler der fås som færdigladet amm. Winchester er helt sikkert den billigste og formentlig også den bedste m.h.t. dybdevirkning osv.

Remington laver også en 60 eller 62 grains UltraBond som også fås som færdigladet!

Sidst men ikke mindst - hvor i landet befinder du dig? Jeg ville evt. godt kunne hjælpe dig hvis du vil have noget designet til dig og din riffel - send en PM hvis det har interesse!

J.
Svar
#3
Det ser ud til at der er mange muligheder selv med fabriksladet til 8" pibe[Smile]. Jeg skyder med 55g Norma SP i dag, og var ikke klar over at de også kunne fåes i 62g.

8" nok det bedste valg, og hvis jeg ikke bliver gode venner med Sakoén så er en Sako med 8" nok også nemmere at sælge.

P.S flot tilbud i øvrigt JAMO.[Smile]

Bang.
Svar
#4
Ærede VTF-nørder - Nu da jeg har bestilt en Sako 85 223, er der så en Sako ekspert, eller bare en ekspert, som kan hjælpe mig med at anbefale en montering til min Zeiss 6x42 1” rør.
Er det ikke bare en ”Optilock Ring Mount” jeg skal gå efter? Der er vel ingen fordel i at få baser + ringe eller??

Jeg har ikke helt styr på de Sako monteringer[:o)]

Mvh Bang
Svar
#5
Jep, det er nok med Mount Rings, de er lige til at sætte på din Sako 85.

Alternativ er Optilock montagen med baser og ringe i den passende størrelse.

Den fås også som Quickmount.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Nu spørger jeg sikkert lidt dumt, men hvorfor kan man få Optilock baser til en Sako 85 hvis man kan få Optilock ringe som er lige til at sætte på riflen. Det giver jo ingen mening (der er sikkert en mening jeg kan bare ikke se den[:I].) (Her tænker jeg ikke på Quickmount.)

Oplys mig kære Sakofolk

Mvh. Bang.
Svar
#7
Det er semantik.
SAKO optilock montager består af to dele en ring og en base. Basen passer på den såkaldte dovetail på riflen. Ringene skal skrues på basen inden den monteres på riflen. Ringene kan fås i forskellig højde og i 1" og 30mm. Dette gælder også for quickmount.

Mvh Søren
Svar
#8
Ud over de 2 delte baser og ringe kan man osse få ringe i et stykke der passer direkte på svalehale sporet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Warne laver også montager til Sako, som passer direkte i dovetail-sporet...det er lækre montager, som jeg aldrig har haft problemer. De fås også som aftagelige montager.

http://www.warnemounts.com

Og så er de meget billigere - især her http://www.opticswarehouse.co.uk

J.
Svar
#10
Takker for svarene – jeg har besluttet at købe de originale Sako Optilock Ringmount og dropper dermed en Quick løsning og den med baser + ringe. Forhandleren har givet en god pris på de originale.[Smile]

Bang
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)