Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grandler hos råvildt
#1
Er netop hjemkommet fra bukkejagt i Tyskland og har været ved at save trofæerne af af.

Igennem årene har jeg lavet 4-500 hundreder opsatser, både egne og andres, men for første gang, har jeg en med grandler

[Image: Grandler.jpg]

Jeg ved at det forekommer en gang imellem, men hvor langt der er imellem har jeg ingen anelse om.

[Image: Grandler-2.jpg]

En afdød bekendt gik helt vildt op i det og mente at det forekom i 3-4% tilfælde. Han må have været mere heldig end mig[:0]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Jeg skød en rå for et par år tilbage,den havde også grandler.Nu står kraniet på knægtens værelse,som et lidt usædvanligt trofæ.Det var heldigt jeg opdagede dem dengang.Jeg ville vise ham hvordan man kunne vurdere alder på råvildt ud fra tandsliddet,så derfor fik jeg øje på dem.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Hej,jeg skød en efterårsbuk for nogle år siden med en grandel.
MVH
LØVIG
Svar
#4
Jeg har pt skudt 30 bukke - 2 af dem havde grandeler
Svar
#5
Skal den uvidende lige have en forklaring på hvad grandler er ? [?][?]. Mvh Hilbilly
PS. Fandme glad. Er lige blevet optaget i et konsortie.
Mvh Hilbilly

Roser er røde
Violer er blå
Dine øjne er-----Åh fuck da også.
Jeg tager på jagt.
Sover du når jeg kommer hjem ??
Svar
#6
Grandeller er de øvre hjørnetænder hos hjortevildt.

Disse er normale for kron- og sikavildt, men ses kun sjældent ved rå- og dåvildt.

Mvh
Karsten
Svar
#7
jeg har skudt min buk nr.69 i den bukkejagt vi har haft i år og der har ikke været grandeller i en eneste af dem og der har os været gamle retur bukke imellem dem..
Svar
#8
@308win1 grandeler har INTET med dyrets alder at gøre.
D93
Svar
#9
Grandeler er rudimentære tænder efter hjørnetænder.
Alla pattedyr har i en eller anden udstrækning anlæg for hjørnetænde, hos f.eks rådyr er de normalt bare så små, at man ikke kan erkende dem makroskopisk.
Normalt har de intet med alderen at gøre, men optræder dog først i voksenstadiet og ikke i det juvenile stadie.

Det er lidt ligesom hvaler som har et rudimentært bækken med lårben og sådant..... det er bare meget lille og man ser det ikke overfladisk...[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)