Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Speer - LeverEvolution
#1
Halløj!

Efter at være stødt på kuglen her i forum og efter at have været inde på Speers hjemmeside savner jeg stadig lidt info.

Det ser ud til, at den i kaliber 30-30 vil kunne klare kravet til jagt på krondyr, idet kugle har en vægt på 160 gr og E100 er 2227 joule. MEN hvad med CIP pressure?? Det skal nok være ok, da jeg ikke kan forestille mig, at Speer sender en kugle på markedet, der ikke ville kunne bruges i de millioner af Winchester 94, der findes derovre. Jeg vil dog gerne være helt "sikker".

Hvem ved hvad?

Georg
Svar
#2
Leverevolution er fra hornady....
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by win94

Leverevolution er fra hornady....



Undskyld, det var en smutter, men det ændrer ikke spørgsmålet.
Svar
#4
der er ingen problemer med leverevulotion i alle 30-30 rifler.
Den er ikke ladet højere i tryk end andre ladninger...det specielle er krudt-typen og FTX kuglen.
Det er polymer-spidsen der gør at den kan holde over 2000J på 100M, og ikke krudtladning så brug bare løs af leverevulotion den er så præcis som de lover.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by win94

Den er ikke ladet højere i tryk end andre ladninger...det specielle er krudt-typen og FTX kuglen.
Det er polymer-spidsen der gør at den kan holde over 2000J på 100M, og ikke krudtladning så brug bare løs af leverevulotion den er så præcis som de lover.



Ikke forstået! "Det specielle er krudttypen", jamen hvilken da? Og hvor meget?
Jeg ville normalt nok ved anvendelse af en Hornady RN 150 grains kugle bruge 33,0 grains N 135, hvilket kronograferet giver en hastighed på 683 m/sek.

Hvilken krudttype bruger du selv og hvor meget?

Georg
Svar
#6
den type krudt der bliver brugt har hornady ikke sendt i handlen endnu.
De holder den for sig selv, nok for at få solgt noget mere fabriksladet ammo.
Svar
#7
Jeg fik endelig kronograferet nogle Leverevolution i går.
30-30Win. med 20" pibe (Win 94): 685m/s, hvilket giver knap 1900j på 100m.
Altså IKKE lovlig til kronvildt fra en 20" pibe[V]
Svar
#8
Så må du sætte en løbsforlænger på :-) eller opgradere til en 45/70 (har en Marlin SBL på vej og kan slet, slet ikke vente..)

Men surt at den ikke holder kravet, når man nu har håbet på det.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#9
Det er så det dumme ved at chronografere ammunitionen.

Når man som "normal" jæger køber ammunition, kan man med rimelighed stole på fabrikantens data og man kan ikke drages til ansvar hvis ammunitionen alligevel ikke holder det fabrikanten lover.

Derfor kan man estimere sig frem til at ammunitionen nok ikke taber de 200+ joule på de sidste 9m
(Fabrikanten opgiver 2200+ joule på 100 yards 91,4m)

Dermed kan man estimere at ammunitionen er ok til Kronvildt (2000 joule på 100m).

Når man så chronograferer og finder ud af at det ikke går i ens eget våben - har man pludselig "bare" noget dyrt træningsammunition. Så må man jo netop IKKE bruge ammunitionen, idet man ved den er under kravet.
Ja ok, det kan jo altid bruges til mindre vildt end Kronvildt. =o)

Men det er ikke et lovkrav at jægere skal have chronograf, de fleste baner hvor man kan indskyde - har godt nok chronograf, men det er ikke altid lige nemt at få lov at låne udstyret.

Hjemmeladere har gerne chronograf for at tjekke ladningerne.

Det skal også lige siges, at det der måles i én pibe - ikke nødvendigvis er det samme for en anden pibe af tilsvarende længde.
Løbsslitage, temperatur, erosion ved kammermundingen, tollerancer i det hele taget - kan give udsving.

Så vælger man som "normal" jæger der har haglgevær/riffel, at købe ammunition og stole på fabrikanten - så går ammunitionen i princippet.
Har man det ekstra udstyr, og vælger man at chronografere, risikerer man at brænde broen.

Men Hornady LeverEvolution - det ER mere "hot" ladet end anden standard fabriks-ammunition.

Eks .45/70Gov't har i standard fabriksladninger ca 3000 joule (300 grain kugle, ca 500m/s).
Hornady LeverEvolution er kørt op til 4.200 joule.

Dette kan opnås gennem bedre krudt end dengang kaliberen oprindeligt blev lavet som giver en anden trykstigning over tid samt forbrænder anderledes mht gasudvikling, gennem moderne produceret våben af moderne og stærkere materialer der tåler højere tryk.
Så hvis man har et moderne våben, i god stand, så kan man overveje om man vil prøve LeverEvolution - for den giver alt andet lige mere smæk for skillingerne end anden standard fabriksammunition.

Også i .30-30Win.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Det skal forøvrigt også siges, at den ladning som Hornady gerne vil lave - ikke har kunnet lade sig gøre pga ustabil krudtleverance.

Derfor er man i et par af kalibrene, gået et hak ned - indtil man finder en leverandør som kan lave og levere den ønskede krudt.

Om dette omfattede .30-30Win - husker jeg ikke.

Men nogle af deres kalibre har været ramt af dette.
Hornady har så udmeldt at de snarrest muligt vil være oppe på de oprindeligt ønskede data.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)