Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forsøg på limning af revne
#1
[Image: DSC02598.jpg]

Jeg er næsten færdig med at renovere skæfterne på en forholdsvis ny Browning O/U.En meget mørk olie havde næsten sortfarvet alt og havde dermed også lukket ned for den flotte åretegning. Desuden var der en del småskrammer. I forbindelse med renovering af forskæftet har jeg forsøgt at reparere en revne. Jeg har skønnet, at det er af afgørende betydning, at limfladerne bliver gjort rene. Det er oplagt, at der jævnligt er postet olie ned i revnen. Første indgreb var at save revnen bredere med en meget tynd saveklinge. Dernæst har jeg listet en sandpapirsstrimmel ind og har trukket den flere gange på begge flader.Jeg ved ikke om limfugen kan holde på sigt, men det er et forsøg værd. Jeg har til limningen/ fugningen anvendt en langsomttørrende epoxylim.Den limede del af revnen er ca. 12mm lang, og udbedringen kan måske forhindre, at revnen udvikler sig yderligere? Der er limet, inden overfladen er slebet. Dette for at forhindre limen i at trække ned i den synlige overflade.
Længere ned på forskæftet ses yderligere nogle revner, der er under udvikling.
Walnut
Svar
#2
Du har ikke overvejet at trække eventuel olie ud af såret med sprit?
Svar
#3
Fortynder er godt til at fjerne gamle olierester

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holz
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar
#4
Limningen er et forsøg, og jeg blev ved med sandpapiret til jeg fik tørre spåner. Det er svært at arbejde på så lidt plads, og det bliver interessant at se, hvordan revnen arter sig fremover. Jeg er tæt på ejeren og kan følge med [Smile]. Det var ham der, generøst, skænkede mig en fin forårsbuk [Smile] Nu har jeg så prøvet at sige pænt tak med renoveringen af træværket på Browningen. Han fik den retur i dag og var meget glad for resultatet [Smile]
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)