Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udkasterproblem Tikka
#1
Jeg har erhvervet mig en brugt Tikka 695 i 6,5x55 hos Østjysk Våbenhandel. Det er så vidt jeg kan se en Continental, bortset fra, at den har højdejusterbar kolbekam, hvad Continental vist ikke har (?). Jeg har sat en kikkert med 25,4 mm rør og 42 mm objektiv på i lavest mulige montage.

Desværre opstår der så det problem, at de tomme hylstre rammer "tårnet" til sidejustering på kikkerten, hvorved de som regel ikke kastes ud, men i stedet ligger i vejen for næste patron. Ret så træls. Det kan lade sig gøre at få hylstrene ud, men det kræver repetering på en ret så "unaturlig" måde.

Umiddelbart kan det måske hjælpe at sætte kikkerten i en højere montage, hvilket ikke er det store problem pga. den højdejusterbare kolbekam. Alligevel er det vel en klamphugger-løsning. Jeg synes umiddelbart at en riffel skal fungere perfekt under alle forhold. Det kunne jo have været en riffel til brug mod noget med skarpe tænder, hvor det ikke lige er lykken med den slags problemer, og skulle man liste den med på en gang drivjagt er et magasin med 5 skud ikke til megen nytte, hvis man skal pille de tomme hylstre ud manuelt.

Er andre, der er stødt på samme problem, og er der evt. nogen, der har en løsning på dette mildest talt irriterende problem? Vil det kunne "justeres" væk hvis jeg afleverer riflen til ØV med en beskrivelse af problemet, idet jeg mener, at det må være noget der skal repareres under reklamationsretten?

Hvis det er et generelt problem er det egentlig utroligt, at modellen er sluppet ud fra fabrikken. Jeg mener, det er vel ikke helt urimeligt at mene, at konstruktørerne kunne have overvejet muligheden af, at man sætter en kikkert på en riffel uden åbne sigtemidler [?]

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#2
Sjovt nok så kan det lade sig gøre, under særdeles heldige omstændigheder, at vinde en skydning med sådan en riffel, så helt ringe er de nok ikke[Wink]notch notch, say no more...[Big Grin]

Men ja, i takt med at kikkerter bliver udstyret med afgreninger ifa. enorme stilletårne så BLIVER det et problem når disse når ud i et område der ikke var tiltænkt til dette da riflen for omkring 20 år siden blev konstrueret.

Enten kan du flytte kikkerten frem og korte skæftet op eller flytte kikkerten bagud og lægge flere spacers under bagkappen.
Nogle roterer kikkerten 90 grader mod uret.

Har selv en PMII Schmidt &Bender på min Tikka 695 og der har jeg lavet en skinne så jeg får kikkerten så langt frem at hylsterne lige præcis bliver smidt problemfrit ud.

Og NEJ, det er ikke som du skriver, en "klamphuggerløsning" at hæve kikkerten 5-10mm når du tillige har "Master-Pro" udgaven.
Tillige skal du vide at det, hvis du vil skyde rigtigt langt, faktisk er en fordel med en lidt højere monteret kikkert.
Prøv selv at lege lidt med kikkerthøjden i et ballistikprogram[Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hvis det er en Leupold du har på kan jeg næsten gætte mig til at det er "Target" tårne...de er enormt høje...men kan skiftes med nogle lavere...
Svar
#4
Flere kikkerter muliggør, som sagt, en almindelig type stilletårn til den vandrette justering, som jagtfeltskytter/jægere i de fleste tilfælde alligevel ikke bruger til andet end indskydning.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Tak for inputs ovenfor.

Faktisk er der ikke tale om et specielt langt/højt tårn på kikkerten, tværtimod er det temmelig fladt. Derfor bemærkningen om, at det vel ikke er helt urimeligt, at der var taget højde for det.

Jeg er generelt ikke utilfreds med riflen, tværtimod. Det irriterer mig bare, når et ellers godt produkt har den slags fejl indbygget.

Tror jeg prøver løsningen med at dreje kikkerten. "Lige om lidt" kommer der en anden kikkert med 30 mm rør og større objektiv på, og så bliver montagen også højere. Så håber jeg, at det hjælper.

Tak for hjælpen.

Mvh
Lundgaard
Mauser M03 - .243 Win., .308 Win., 9,3x62
Tikka 695 Master Pro Continental - 6,5x55
Otterup M70 - 22 lr
Air Arms S510 Xtra FAC - 5,5 mm
Swarovski Z6(i) 2-12x50 BT
Meopta R1r 3-12x56 RD
Hawke Airmax 30 SF 4-16x50
Svar
#6
du kan jo også gøre som et par pæne mennesker herinde :
skyd fra venstre skulder så er udkastet helt frit af sidetårnet [Wink]

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Nå, nu har jeg forsket lidt praktisk i fænomenet.

Jeg har fundet en snild lille ændring/tilpasning af udkastervinklen uden at ændre på andet end selve ejektoren!

Min egen jagtfelt-tikka var nemlig blevet lidt slap i ejektoren.
Jeg bestilte derfor et par sæt ejektorer da jeg også havde et par kunderifler med samme problem.

Efter at have skiftet min egen ejektor blev hylsteret nu smidt "skråt op" lige som Lundgårds.....
PIS, nå men jeg monterede den gamle igen og nu blev hylsteret igen smidt skråt/ned/bagud?????

Efter at have nærstuderet de to ejektorer ser det ud som om man med at ændre lidt på nogle rejfninger kan retningsbestemme hylsteret ret præcist[^]

Så kom blot glad hvis Tikka-dyret driller...... (det gælder også McMogens aka McHammer)[Big Grin][Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
TAK.....! Men har netop været i Tyskland hvor jeg benyttede lejligheden til at sende Leupollen til den venlige fabrik for at få fjernet windage tårnet og samtidig.... bedt om rettelse af den lille fejl med 1/10 MOA og ikke de bestilte 1/4 MOA. PS Iøvrigt "billigt" at sendet med DHL og forsikring på forsendelsen fra det tyske broderland...

Der Kartoffel Wegwerfer
Der Kartoffel Wegwerfer
Svar
#9
@ GT
Kan man også lave denne justering på SAKO 75, der har til vane, at sende hylstrene højt op og på en evt. lavt monteret kikkert.

Mvh Søren
Svar
#10
Det kan man helt sikkert - GT er lige taget på bukkejagt, men svarer sikkert, når han får øje på en computer [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)