Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvor gammel er riflen??
#1
Ohøj ærede DRALF´er og almindelige dødelige våbennørder![Big Grin]

En kammerat fra mit konsortie har netop investeret i en ældre riffel, men hos Aktiv Fritid, hvor den blev købt kunne de intet fortælle om riflens alder.
Det kunne være meget sjovt, hvis vi kunne finde ud af hvor gammel den er og om den evt. har skudt en mammut Wink

Det drejer sig om en Steyer Daimler Puch i kaliber 7x64mm
Serienummeret er 42743
Jeg håber at der er nogen her der kender en side eller har tilgang til den nødvændige information.

På forhånd tak!

Mvh. Michael Hansen
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
Det eneste jeg kan hjælpe med, er at kanonen kommer fra østrig.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
mit bud er ca 1965-1980

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Hej Mhansen.
Jeg har rodet lidt i mine ting og har fundet dette om steyr.
Steyr-Daimler-Puch blev grundlagt i Steyr i Østrig i 1864 for at producere våben,men blev kendt som Steyr Werke AG i 1924,de begyndte at producere cykler i 1894 og biler i 1915,i 1934 blev de sammenlagt med Puch og Astro Daimler og skiftede navn til Steyr-Daimler-Puch,i 1990 blev firmaet delt op og Steyr tractor blev solgt til Case corp.og bilafdelingen blev sammenlagt med Magna og fik navnet Magna Steyr,Puch blev solgt til Piaggio,mens Steyr Mannlicher fortsatte med våbenproduktion.
Steyr-Daimler-Puch producerede fra 1971 og til 2000 også et terrængående køretøj ved navn Pinzgauer.
Det var hvad jeg lige kunne grave frem,håber du kunne bruge det.
MVH.
LØVIG
Svar
#5
Tak for svarene.
Jeg havde håbet at der var en liste hvor man kunne se hvornår de forskellige serienumre var spyttet ud.
lidt ligesom man kan finde med Husqvarna..
Men jeg må bare kalde min kammerat for morfar og gå ud fra at det er en ombygget forlader, der nok snart ruster og falder sammen pga. termitterne har ædt træet op Big Grin
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Mhansen

Tak for svarene.
Jeg havde håbet at der var en liste hvor man kunne se hvornår de forskellige serienumre var spyttet ud.
lidt ligesom man kan finde med Husqvarna..
Men jeg må bare kalde min kammerat for morfar og gå ud fra at det er en ombygget forlader, der nok snart ruster og falder sammen pga. termitterne har ædt træet op Big Grin



Er du gal mand - Det er skam en riffel af ædel byrd [^]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#7
Great Dane:
Ja det er sgu da også kun fordi der står Puch på den.
Jeg vil altid kalde den for, "Den rødbrune" hævner Smile
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#8
Er der en bogstave kombination ved siden af våben nr.? ME,M, eller MB

lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#9
Steyer Daimler Puch i kaliber 7x64mm
Serienummeret er 42743

Den er produceret i 1964 formodligvis august eller september

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#10
Tjaa.. det er jo nästen ,65

The Shootist
"Live and let live"
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#11
Damn, so there's a 64½ vintage in Steyr rifles as well[Big Grin][Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Steyer Daimler Puch i kaliber 7x64mm
Serienummeret er 42743

Den er produceret i 1964 formodligvis august eller september

Lille



Lidt yderligere information:

Det var en torsdag formiddag - og ikke den tid på måneden - så bøssemager Franz Bauhüler i Steyr - Daimler - Puch's montageafdeling var usædvanligt positiv, afslappet og fokuseret. Alt gik op i en højere enhed og Nr. 42743 blev et sandt kærlighedsbarn for ham. Han døbte riflen "Heidi" og klappede blidt hendes oliebehandlede kolbe, da han med et sorgblandet smil på læben tog afsked med hende på rullevognen.

Tag jer godt af hende!

Krengel - godt gået!!! Hvor har du fundet nummerlisten - jeg troede den var gået tabt?!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Hej Høgh der er en del flok fra tyskland og østrig som beskæftiger sig med genoprette disse lister og finde historsk material der findes faktisk en klub som beskæftiger sig Steyr - Daimler - Puch's historie deres våben og alt hvad der hører til!Og når man spørger de rigtige får man faktisk ganske brugbar svar!Mit spørgsmål var! Wie alt ist diese Waffe mit dieser Serien Nummer!Og så kom svaret fra tyskland! 1964!

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#14
Krengel, er du seriøs?
Er det den rigtige produktionsdato, jeg aner nemlig en smule sarkasme i denne her tråd.. Big Grin
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#15
Ja de er seriøst jeg prøver at hjælpe folk hvis de har spørgsmål angående tyske og østrisk våben!De kan sikkert bekræftes af diverse forumsmedlemmer!Har du flere spørgsmål kan du kontakte mig over PM da jeg ikker har lyst til at folk gør nar af en her inde så må de andrer som gerne vil følge med i tråden bare døde udvidene![Sad!]

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!
Hilsen Lille

Svar
#16
Cool..
Jamen så siger jeg tak Krengel!
Nu vil jeg viderbringe nyheden til min kammerat.
Big Grin
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#17
Hov, hov. Der er da ingen, der har stillet spørgsmålstegn ved seriøsiteten / rigtigheden i Krengels svar.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Nej, men da du Høgh skrev dit sar som jo klart var en joke, så blev jeg bare usikker Smile
men jeg takker endnu engang.
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Krengel

Ja de er seriøst jeg prøver at hjælpe folk hvis de har spørgsmål angående tyske og østrisk våben!De kan sikkert bekræftes af diverse forumsmedlemmer!Har du flere spørgsmål kan du kontakte mig over PM da jeg ikker har lyst til at folk gør nar af en her inde så må de andrer som gerne vil følge med i tråden bare døde udvidene![Sad!]

Lille

Des Waidmanns Ursprung liegt entfernt – dem Paradiese nah, da war kein Kaufmann, kein Soldat, kein Arzt,

kein Pfaff, kein Advokat, doch Jäger waren da!



Krengel Styrer [8D] når det drejer sig om at udrede specifikke våben. Især vel, når det gælder tyske/ belgiske våben. Undertegnede bliver jævnligt fodret med værdifulde oplysninger.Jeg er også heldig med at kende én, der er ekspert i engelske våben.
Walnut
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)